Jump to content
Sign in to follow this  
YtreYtterst

Singing in the rain

Recommended Posts

YtreYtterst

Tradisjonen tro så må jeg prøve å endre livet mitt omtrent 1-2 ganger i året. Det provoseres gjerne frem om våren, når alt er nytt og jeg føler meg full av motivasjon, eller jula, når jeg er hjemme hos familie. Her innser jeg akkurat hvor jeg kommer fra, hvorfor jeg har kjempet så hardt for å komme bort herfra, og hvor mye som egentlig står igjen. Jeg har en lang vei å gå, og jeg håper jeg klarer å være ærlig med meg selv. For hver gang jeg prøver å ender meg, føler jeg at jeg kommer et lite steg lengre. Så det er forhåpentligvis ikke helt bortkastet. 

Dette blir en dagbok for trening og livstilsendring, men også for min egne motivasjon. Jeg må finne ut hva som driver meg i livet, hva jeg ønsker å få til.

For noen år siden så sa jeg til meg selv at hvis livet ikke hadde blitt bedre innen jeg var 30 så hadde jeg lov til å gi opp. Hver gang jeg satt der med abstinenser etter rus, hver gang jeg følte meg ensom, hver gang angsten rev i kroppen så sa jeg til meg selv, bare hold ut til du er 30, det er alt du trenger å gjøre. Nå blir jeg 30 rett over nyttår, og heldigvis har ting blitt bedre. Det er det jeg må prøve å huske mens jeg fortsetter å endre meg. Alt kan snu, ting kan bli bedre enn jeg trodde var mulig. Hvis jeg gir det en skikkelig innsats kan det kanskje til og med bli skikkelig bra!

Utgangspunktet mitt er greit nok, jeg er slank og har en kropp som stort sett fungerer som den skal. Jeg er glad i sunn mat, har stort sett kontroll på det meste, gjør det bra på jobb som mellomleder, har eget firma ved siden av, høy utdannelse og en flott samboer. Den største utfordringen er nok at jeg er høytfungerende rusmisbruker.

Det fører til at gjennomføringsevnen min til tider er ikke-eksisterende, jeg får mer angst (også panikkangst), jeg bruker mye tid på å være ruset og tenke på rus. Første prioritet er å bli rusfri, men for å klare det må jeg ha en plan for dagene mine. Jeg må få inn rutiner som gjør at jeg får nok mat, søvn og aktivitet, og ikke for mye stress og belastning.

Jeg vet at det ikke er umulig. For noen uker siden reiste jeg en ukes tid meg jobben, helt uten rus på noen som helst måte, så avhengigheten min sitter nok mest i hodet.  

Målet mitt er å trene mye bevegelighet, bli sterkere i ryggen og i kjernemusklene, få en god rutine på yoga, stresse ned og lære meg å være takknemlig. I perioder der jeg føler at jeg gjør det jeg ønsker med livet mitt føler jeg meg også bedre, og behovet for rus forsvinner. 

Nå skal jeg i alle fall forsøke å bruke romjulen til å planlegge. Jeg skal prøve å finne balansen. Ofte prøver jeg å gjøre for mye på en gang, legge inn 6 tunge treningsøkter i uka, spise bare fisk til alle måltider og aldri se på tv fordi det er bortkastet tid. Men jeg skal prøve å ta det med ro, dette er ikke en konkurranse, det er bare jeg som prøver å få livet mitt i orden. 

Jeg tenker å bruke denne dagboken til å samle treningsvideoer jeg liker, ting som motiverer meg, og holde en viss oversikt over hvordan jeg ligger an i forhold til mine egne mål.

Jeg håper jeg klarer dette :) 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

YtreYtterst

I går satte jeg opp en treningsplan, og tenkte å gå rett på med en gang jeg kommer hjem. Det er en tabell som viser uke for uke, gruppetimer og hjemmetrening, i tillegg til arbeidstidene mine og når jeg må booke gruppetimene for å være sikker på å få plass. Jeg la også inn en kolonne for middag, en for spesielle merknader og et eller annet mer jeg ikke husker, fordi jeg endte opp med å fjerne de tre siste. Noen ganger blir detaljstyringen min litt mye, og jeg mister av syne det som faktisk var viktig her: Litt fysisk aktivitet hver dag. 

Jeg hadde som sagt tenkt å gå rett på med en gang jeg kom hjem, men så fikk jeg tenkt meg om, og kanskje jeg starter med én gruppetime i uken isteden for 5? Eller kanskje 2? Jeg må tenke litt på det.

Jeg får det alltid så travelt, kanskje spesielt nå når det er rett før jeg fyller 30. Hvor ble livet av, liksom. Jeg vet ikke om folk som ikke har brukt halve livet på å ruse seg føler det på samme måte, men for meg så er årene fra jeg var 15 til nå litt som en uvirkelig drøm, der det har skjedd alt for mye på alt for kort tid, og man sitter igjen med ingenting annet enn masse inntrykk. 

Poenget er at jeg føler at jeg har det travelt. Jeg glemmer at gode endringer kan skje like fort som dårlige endringer, jeg glemmer at ett år tar ganske lang tid når du må leve time for time. Jeg liker å tro at dette er en positiv endring. For noen år siden så følte jeg at livet gikk så sakte, jeg visste ikke hvordan jeg skulle holde det ut. Nå går livet kjempefort. Kanskje det betyr at livet er litt bedre!

Share this post


Link to post
Share on other sites
YtreYtterst

En av de viktigste endringene jeg har gjort det siste året er middag hver dag, og det er vanskelig å forstå nå hvordan jeg kunne gå i årevis uten å spise ordentlig middag. 

Jeg kommer fra en familie der vi egentlig ikke spiser middag. Min svenske bestemor som bodde i kjelleren pleide å lage middag til oss, men etter at hun døde var vi ferdig med felles måltider. Jeg mener å huske at jeg var 9 da hun døde. Deretter lærte jeg meg fort å lage middag til meg selv, men det var en vane jeg fort mistet igjen. Da jeg senere flyttet hjemmefra husker jeg at jeg ikke så på middag som noe jeg hadde råd til. Jeg hadde ikke noe begrep om hvordan man skulle få pengene til å strekke til, hva jeg burde kjøpe, hvordan jeg planla et helt måltid. 

Nå er det annerledes, og det er utelukkende samboeren min sin fortjeneste. Det er noe helt annet å spise sammen med noen, og for han var middag en like selvsagt vane som å pusse tennene hver kveld. Jeg elsker hvordan han helt ubevisst gir livet mitt stabilitet. Vi spiser til og med fisk, og er opptatt av grønnsaker.

Det som fascinerer meg mest er at jeg er ganske sikker på at jeg bruker mindre penger på mat nå, enn jeg gjorde da jeg ikke spiste middag. Det ble mye junk, sukker, ferdigmat og lignende. Selv om jeg er bevisst på kilopris og lignende nå også, så merker jeg at det ikke er så dyrt å spise ren, enkel mat som jeg trodde. For ikke å snakke om grønnsaker. Det siste året har jeg prøvd å lage en plan på det, og det har fungert ganske greit i forhold til at vi stort sett spiser opp det vi kjøper. Denne planen er ment som et utgangspunkt å bruke hvis jeg ikke vet hva vi skal spise. På pc'n har jeg et dokument med en utvidet versjon, der jeg har forslag til retter for hver dag, og nye ingredienser, tilbehør eller hovedretter vi kan bruke.

Mandag: Wok
Først og fremst fordi vi mest sannsynlig ikke rekker butikken, og vi har en del grønnsaksrester fra resten av uka. Enkel måte å spise grønnsaker på, og det går fort å lage. Lett å variere smak med forskjellige typer saus, grønnsaker og kjøtt. 

Tirsdag: Fisk
Vi er ikke superbegeistret for fisk, så prøver å få det unna tidlig i uka. Det blir mye diverse fra Findus, men vi har blitt enig om at litt fisk er bedre enn ingen fisk. 

Onsdag: Kylling
Her hadde jeg egentlig lyst til å snike inn en kjøttfri dag, men vi får se om jeg får jobbet det inn etterhvert. Samboeren min er ikke like begeistret. 

Torsdag: Fisk
Siden man burde spise fisk minst to dager i uken. Denne utgår av og til fordi vi har lyst på noe annet...

Fredag: Taco
Dette blir vi mobbet for av flere, men tacofredag er hellig! Av og til er det nachos istedenfor taco, men alltid rødvin. 

Lørdag: Litt ekstra!
Lørdager er litt ekstra, og vi spiser litt ettersom hva jeg finner i butikken. Lammeskank, pulled pork, biff. Nesten alltid ovnsbakte grønnsaker. 

Søndag: Valgfritt, bestille, hva som helst
Søndager er litt spesielle. Samboeren min bestiller ofte mat (på egen regning) siden han synes det er kjipt å lage mat på søndager. Jeg klager ikke på den løsningen :) 

Edited by YtreYtterst

Share this post


Link to post
Share on other sites
YtreYtterst

De siste månedene har jeg hatt et stort fokus på yoga, og har prøvd å få inn en økt om morgenen hver dag. I desember har jeg fulgt denne spillelisten til Yoga with Adriene: 

Både videoene og dama som snakker i den er veldig overkommelig synes jeg, og det tok ikke mange dager før jeg kjente at jeg kom inn i en god rutine på dette. Ryggen min ble bedre, jeg kjente at jeg ble mer fleksibel, og jeg liker å tro at jeg ble mer avslappet. 

Etter at jeg kom hjem til foreldrene mine til jul så har jeg dessverre falt helt ut av det, men jeg skal presse meg i gang igjen når jeg kommer hjem til meg selv. Det fine med å gjøre det før jobb er at jeg ikke rekker å tenke så mye på om jeg gidder eller ikke, jeg bare står opp, ruller ut matta på kjøkkengulvet (eneste stedet det er plass) og setter i gang. Da jeg var yngre pleide jeg å gjøre styrketrening om morgenen, men jeg kjenner at kroppen min i dag er takknemlig for en roligere start! Yoga er helt perfekt på den måten. 

Utover en god del yoga-trening er det et par andre ting jeg også har planer om å jobbe inn som rutine, ved hjelp av gruppetrening på senter. 

- Stepslynge, som jeg har forstått er en blanding av step-trening og slyngetrening. Jeg er ikke glad i kondistrening, men tenker at det er bare å hoppe i det.

- CardioDance, som egentlig bare høres morsomt og uhøytidelig ut, og det er noe jeg har godt av. Jeg tør ikke å danse foran samboeren min engang. Cardio her også, men det har jeg bare godt av.

- Sterk og smidig, som beskrives som en blanding av styrke- og bevegelighetstrening. 

Jeg skal ikke gjøre alt på en gang, men jobbe meg opp fra én gruppetime i uken til flere. I første omgang må jeg jo også teste om disse timene er noe jeg kunne tenke meg å delta på på fast basis, men med god innstilling og litt pågangsmot så håper jeg at det skal føles riktig. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
YtreYtterst

Hadde et bittelite angstanfall i dag rett etter at jeg stod opp, men det gikk heldigvis over raskere enn jeg trodde. Mine angstanfall er veldig dempet, så jeg kaller det ikke for panikkanfall, selv om jeg har fullstendig panikk på innsiden. Jeg klarer fortsatt å puste hvis jeg passer på å puste rolig, det er bare hele kroppen som er i helspenn, vondt i brystet, følelsen av at jeg må kaste opp, verden som virker skummel og fremmed, som om jeg bare venter på en eller annen trussel som egentlig ikke eksisterer.

Det har heldigvis blitt lengre mellom disse anfallene, og jeg har mer eller mindre sluttet å vente på dem eller kjenne etter om de er på vei. Noen ganger kjenner jeg det og klarer å roe meg selv ned. "Pust med magen" er sikkert det jeg sier til meg selv oftest i løpet av en dag. Men dette med pust er veldig viktig, og jeg håper at jeg kommer godt nok inn i det gjennom yoga til at jeg kan få noen fordeler av det.

Jeg leste en plass at vi i gjennomsnitt puster 12-16 ganger i minuttet, eller noe deromkring, men at vi egentlig ikke trenger å puste oftere enn 6 ganger i minuttet. 6 ganger er lite! Det vil si at man bruker ti sekunder på ett innpust, og ett utpust. Men greia er at hvis vi puster roligere vil også kroppen bli roligere, puster vi fort havner den i beredskapsmodus, som for enkelte kan lede til angst og panikkangst. Det dumme med å alltid puste litt for fort, er at du vil ende opp med å alltid være litt anspent. 

Pust med magen. Pust dypt. Jeg gleder meg utrolig mye til å begynne med yoga igjen! Jeg har ikke så mange muligheter for trening der jeg oppholder meg nå, men jeg prøvde meg på litt morgenyoga i dag. Veldig kort økt, men jeg liker den. Perfekt om man har det litt travelt eller føler seg litt lite dedikert. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
LetLoose

Veldig inspirerende å lese. :) Heier på deg! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

YtreYtterst
16 hours ago, LetLoose said:

Veldig inspirerende å lese. :) Heier på deg! 

Takk, det var fint å lese! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
YtreYtterst

Har endelig landet litt etter at jeg kom hjem. Spist fredagataco med rødvin og begynt så smått med jobb igjen. Rett før helgen fikk jeg positivt svar på en jobbsøknad jeg har sendt! Det er riktignok som freelancer, så ikke fast ansettelse, men det er jo egentlig akkurat det jeg er ute etter akkurat nå. Så nå skal jeg skrive artikler for dem, jeg må bare finne ut av hvilken stillingsprosent jeg ønsker meg. 

Mandag skal jeg på min aller første gruppetime på det nye treningssenteret mitt. Jeg starter nå med én time i uken, i alle fall de første to ukene, og så skal jeg øke til to gruppetimer. Det blir yoga til den første timen, og det tror jeg blir veldig fint. Jeg gruer meg veldig til å være sammen med andre mennesker, det blir ofte en kilde til angst. Når jeg er sammen med andre mennesker, bare helt vanlige mennesker med helt vanlige liv, så føler jeg meg ofte så utilpass, som om vi ikke er laget av det samme stoffet. Slik har det vært store deler av livet, men jeg prøver å si til meg selv at det er omstendigheter og erfaringer som gjør at jeg føler det slik, og at det ikke er noe i meg som er feil eller som ikke passer inn. Jeg må bare huske alle de utallige gangene jeg har vært akkurat som alle andre, og det har fungert helt fint. 

Senere i januar skal jeg også på et arrangement med jobben, en slags kick-off, som involverer fly og overnatting og hele pakka. Det føles rart. Som en ting en normal person ville gjort. Jeg har hatt perioder i livet mitt der jeg trodde jeg aldri kom til å oppleve noe så normalt som dette. Det er litt teit av meg, men det føles fint uansett. Jeg gleder meg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
YtreYtterst

JEG GJORDE DET! Første gruppetime overstått, og det gikk over all forventning!

Det var så mye jeg stresset med, med jeg ble tatt skikkelig godt imot på senteret. Damen i skranken viste meg rundt og svarte på alle dumme spørsmål, og jeg håper at dette senteret kan bli et sted der jeg føler meg bra. 

Gruppetimen var yoga, og det var skikkelig artig og utfordrende, det var helt annerledes enn å gjøre det hjemme på kjøkkenet. 

Nå er jeg bare skikkelig gira og glad! Så det må jeg huske, og derfor skriver jeg det her. Jeg må bare huske hvordan det føles etterpå, selv om det var kjempeskummelt i starten. Første gangen gikk jeg opp trappen og nesten inn i resepsjonen, så snudde jeg og gikk ut, stod ute i 3-4 minutter for å hente inn pusten, men så gikk jeg inn og fullførte. Jeg tror til og meg jeg ble med på et gruppebilde :ler:

Bra dag! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
YtreYtterst

Ting har gått helt i ett siste uka, men jeg skal prøve å holde meg til treningsdagboka så godt jeg kan, jeg må hjelpe meg selv å huske hva som skjer og hvordan det føles.


På onsdag dro jeg på enda en gruppetime, cardiodance. Tanken var at jeg skulle få opp pulsen uten å jogge, og det fungerte forsåvidt helt utmerket. Jeg var STØL etterpå, til og med under fotbladet. Der har jeg aldri vært støl før. Jeg sliter litt med steminga på den type trening, det blir så fryktelig aerobics-treningstv-fra-80-tallet, med motiverende roping og tightskledde middelaldrende damer. Men det var fortsatt deilig å være i bevegelse, så jeg har booket time til neste uke også.


Neste uke er det

Mandag: Yoga
Tirsdag: Slyngtrening og stretching (for første gang)
Onsdag: Cardiodance

Resten tar jeg fri, sannsynligvis. Det var dette med å ikke starte for hardt!

Jeg ser frem til en bra treningsuke! 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites
YtreYtterst

Ble en god yogatime i går. 

Jeg tror noe av det jeg liker best er at instruktøren fokuserer mye på de grunnleggende øvelsene. Jeg har f.eks. trent håndleddene mine for første gang i mitt liv, og fingerer! I går lå fokuset på hoftene, og jeg elsker at hun går så grundig til verks, og at timene er så avslappende, latteren sitter løst, det er en koselig gjeng. 

I går ble jeg også skikkelig stolt fordi jeg klarte å gå bort til instruktøren etter timen, fortelle at jeg ikke kunne komme neste gang på grunn av at jeg måtte på jobb, og at jeg gledet meg skikkelig til neste gang jeg hadde mulighet til å komme. Jeg skrøt også av opplegget hennes. Og dette høres ut som en liten, hverdagslig ting, og det er det jo, og jeg elsker at jeg får det til! Det virket som om hun ble skikkelig glad for tilbakemeldingen også :) 

Nå er jeg litt oppgitt fordi jeg fant ut at jeg faktisk har to seinvakter på mandager i måneden. Da går jeg plutselig glipp av mye mer yoga enn jeg trodde.. Jeg jobber også én søndag i måneden, så jeg kan ikke belage meg på å dra hver søndag heller. Skulle virkelig ønske jeg jobbet etter en turnus som var lik hver eneste uke, det hadde gjort det så mye lettere å få skikkelige rutiner på ting. I det minste har jeg fri hver tirsdag og onsdag, og det skal jeg prøve å holde meg til! :) 

 

edit: Nå satte jeg på en måte meg selv i en felle. Dette er første gangen på lenge jeg går ut av døren uten å være ruset, eller ha en plan for å bli ruset, før langt utpå kvelden. Sjefen ringte og lurte på om jeg kunne jobbe, og jeg sa det var greit så lenge jeg kunne gå før treningen i kveld. Jeg var litt frem og tilbake på om jeg skulle ta med meg "medisinen" min, men endte opp med å dra uten. Så nå er jeg iallefall helt rusfri frem til 22-tiden i kveld! Det føles greit, jeg er motivert 😊😊

Edited by YtreYtterst

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...