Gå til innhold

Hvorfor er kristne samfunnet ikke så "flinke" for å takle døden?


Kjæregutt

Anbefalte innlegg

Jeg mistet en venn for mnd siden, han jobbet i kirken, og jeg gråt mye i begravelsen hans, møtte folkene i kirken for å trøste meg. Dette var en vakker gest, men så de sa til meg: Du skulle ikke gråte, du vil se ham igjen på himmelen.
Wtf? Takk for at du har fortalt meg det, men jeg synes det er ikke hyggelig at jeg må dø for å se ham igjen og en død er trist...

Har du noen tanker om denne eller lignende opplevelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo trist når noen man er glad i dør. Men som kristne tror vi på et videre og evig liv i himmelen, og det hjelper i sorgen. Om avdøde var kristen og frelst så er han jo i himmelen, og om du er kristen og frelst, så møter du han der😊

Anonymkode: f20bf...d87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo trist når noen man er glad i dør. Men som kristne tror vi på et videre og evig liv i himmelen, og det hjelper i sorgen. Om avdøde var kristen og frelst så er han jo i himmelen, og om du er kristen og frelst, så møter du han der😊

Anonymkode: f20bf...d87

 Takk for svar😊
Jeg tror at i situasjoner så delikate som denne, vi kan legge vår egen religiøn til side for en sekond (Jeg forstår at religiøn er viktig for mange personnen men kanskje det er bra å prøve). Personlig jeg tror at jeg kan ikke fortelle noen at det er ikke noen grunn til å gråte fordi dere finnes evig liv og Gud...😅
Dette kan forvirre personen som har så mye å takle. Jeg vil heller ikke dramatisere om saken tho

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er velment, er det nok innlært og klønete. Vil tro dette helst var gamle folk?

Selvfølgelig har man lov til å sørge og gråte. Mange føler kanskje de må si noe, samtidig vet de ikke hva de skal si. Ord blir ofte tomme når man har mistet noen man er glad i. Da bestefar døde, ville ikke jeg heller ha klapp på skulderen, klem eller velmente ord. Da ble jeg bare sint i stedet.

Anonymkode: 00247...089

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo trist når noen man er glad i dør. Men som kristne tror vi på et videre og evig liv i himmelen, og det hjelper i sorgen. Om avdøde var kristen og frelst så er han jo i himmelen, og om du er kristen og frelst, så møter du han der😊

Det er jo det kristne budskapet, livet er ikke slutt her. Litt dumt med de som velger feil og forkaster den kristne tro. Der er det ikke håp i det hele tatt, men det er jo deres valg. Innerst inne vet bare du selv hva du er. En kristen som dør og noen som kjenner han sørger jo over at han er borte  som venn, familie eller kjæreste! Men om de kan litt om budskapet i den kristne tro må de forstå at han er på et mye bedre sted en denne arme jord. Derfor når en kristen dør!  Bare sørg for at du for se vedkommende igjen, det er ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sikkert godt ment, de fleste kristne tror jo på at man møter sine kjære i et magisk liv etter døden. Helt uten rot i alt vi har observert og vet om virkeligheten og fysikkens lover og realiteter selvsagt, men det er sikkert fint for noen å trøste seg med eventyrhistorier.

Ikke tenk så mye på det :)

Anonymkode: 4b45e...511

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om det er velment, er det nok innlært og klønete. Vil tro dette helst var gamle folk?

Selvfølgelig har man lov til å sørge og gråte. Mange føler kanskje de må si noe, samtidig vet de ikke hva de skal si. Ord blir ofte tomme når man har mistet noen man er glad i. Da bestefar døde, ville ikke jeg heller ha klapp på skulderen, klem eller velmente ord. Da ble jeg bare sint i stedet.

Anonymkode: 00247...089

Du sier mange fornuftige ting, jeg er enig med deg og uenig med noen tinger (Jeg tenker ikke at kristne er klønete), virkelig i denne subjektive situasjonen ingen tar feil fordi vi alle har vårt eget perspektiv på saken...
Hun var en jente på min alder, tjue år eller mer.

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var sikkert godt ment

Ja, helt sikkert hun trodde at det ville hjelpe meg å takle dette situasjonen men noen ganger en god intensjon er ikke nok for noe å være denne rett ting. Du har rett i at jeg skulle ikke tenke så mye på dette :)
Jeg tenker bare at personnen skal ikke tenke slik og fortelle folk at de skal ikke gråte en død, men takke evig liv ... Denne typen tenkning er trist for meg.

Endret av Kjæregutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...