Jump to content
AnonymBruker

Hvor gammel var du da gavene ikke lenger var det viktigste med julen?

Recommended Posts

AnonymBruker

Nå er jo mat, stemning osv. langt viktigere enn gaver. Vil jeg ha noe kjøper jeg det selv. Var vel rundt 20 eller så vidt over da gavene ikke lenger betydde noe særlig. Hva med euch?

Anonymkode: e944a...aa8

Fortsetter under...

Kniv & gaffel

Tror det startet ganske tidlig for meg, i allefall i begynnelsen av tenårene. For et matvrak som meg, ble maten tidlig viktigere enn gavene. 

AnonymBruker

37🤣

Anonymkode: 8e45d...48c

AnonymBruker

40🙈

Anonymkode: 8108f...d5f

AnonymBruker

36 😂 nå er moro for barna det som er gøy. 

Anonymkode: a0d63...5c9

AnonymBruker

Tenåra. Er minimalist og gruer meg til å få masse ting jeg ikke vil ha som fyller opp huset 

Anonymkode: 4a7c6...591

Annonse

AnonymBruker

14. Det jeg ønsket meg fikk jeg ikke (type blackmetal-tskjorter med lugubre motiv) og det jeg fikk var jeg ikke så interessert. Nå vet jeg alltid hva jeg får fordi jeg blir sponset med det jeg trenger.

Anonymkode: 27080...9d6

Daria

Tja, det kommer vel an på hvordan man ser det. Gaver har blitt mindre viktig med årene, men det har aldri vært det eneste viktige, og i en alder av 39 synes jeg fortsatt ikke det er uviktig. Både å gi og å få er en del av julen, jeg er veldig glad for at det aldri har vært snakk om i familien å droppe å gi gaver oss voksne imellom. Selv om vi alle stort sett har råd til å kjøpe det vi trenger og/eller vil ha, er det likevel hyggelig å vite at noen har brukt tid og innsats på å finne noe de tror jeg vil sette pris på, og å kunne gjøre det samme for dem.

s0la

Er ikke vokst opp med noe særlig luksus. Har blitt lært opp at gaver ikke er viktige. Det er noe man gjør for å glede mennesker, men at man ikke må gi gave for å glede, eller få gaver for å bli gledet. Så har alltid tenkt det

AnonymBruker

Tja, tipper sånn rimelig tidlig i tenåra :) Elsker å være med familie og kose meg med mat så det ble tidlig et av høydepunktene.. Gaver er selvfølgelig koselig men spillkveld ennå bedre ❤️

Anonymkode: 8bc80...f83

AnonymBruker

Det vet jeg ikke enda. 😛 Er 36 nå og elsker fortsatt gaver. Nå er det morsommere med gavene jeg gir enn de jeg får da, og det startet vel egentlig så fort jeg hadde inntekt til å kjøpe gaver selv.

Anonymkode: 9ad09...0e8

blåbærpike

Gavene er fremdeles viktig for meg, men når jeg var rundt 20 år ble det viktigere å gi enn å få. Det har forøvrig aldri vært det viktigste, det er tid sammen med familie og venner som er viktigst. 

AnonymBruker

Vokste opp i familie med dårlig råd så da var aldri gaver spesielt gjevt. 

Anonymkode: e6851...b05

Annonse

RedRobin

Da jeg var rundt 14 begynte jula å miste sin magi. Jeg var ikke fornøyd med gavene, husker jeg. Det var ingenting galt med dem, men det var vanskelig å bli så glad som jeg ble da jeg var mindre. Jeg hadde også vanskelig for å få venner og fikk derfor stort sett bare gaver fra nærmeste familie. Mens de andre fikk både fra nærmeste familie og fra masse venner. Det var spesielt ett år forskjellen i antall gaver mellom meg og alle andre var påtagelig, jeg overhørte tantene mine snakke om det dagen etterpå.

Nå er jeg 29 og dette er lenge siden. VI har gavefri jul for tredje år på rad. På en måte er julaften stusslig uten gaver (jeg vil ikke ha gaver, men samtidig betyr gavefri jul at dagen ikke lenger skiller seg ut, det er bare en familiemiddag og skravling etterpå). Men vi unngår også alt det negative som følger med: Gaver som man egentlig ikke liker og masse søppel. Jeg er den yngste i min familie, vi har alle god råd og kjøper oss det vi vil selv. Gaver blir da som regel bare å fylle opp med mer unødvendig i allerede stappfulle hus.

Jeg vet at vi er veldig priviligerte, men på grunn av dette passer gavefri jul for oss. Det hadde selvsagt vært noe annet om det var barn her på julaften. 

Edited by RedRobin
Skrivefeil

AnonymBruker

Synes fortsatt gavene er noe av det viktigste, men det ble ganske tidlig morsommere å gi enn å få.

Anonymkode: c5f12...f71

AnonymBruker

Gaver er viktigst, nåde den som ikke kjøper noe oppfinnsomt og dyrt til meg. 

Er snart 45

Anonymkode: a6670...14d

AnonymBruker

Jeg husker ikke for egen del, et sted i tenårene, kanskje? 

Når det gjelder barna mine (som nå er i starten av 20-årene), så har alltid maten og kosen vært viktigst. Det er det de har gledet seg mest til, og aller mest til frokosten 1. og 2. juledag. 

Det skyldes nok mye at vi alltid har vært nøkterne med julegaver, men har lagt stor vekt på veldig god og variert julemat. 

Anonymkode: 22813...136

AnonymBruker

I fjor.

33

Anonymkode: 2d10a...cc1

AnonymBruker

Har enda ikke innsett det. 

Anonymkode: 17ec3...796

AnonymBruker

Jeg fikk som regel ikke noe særlig til julegaver uansett. 

Så denne høytiden var som regel bare giktig, for å få ett lite pusterom fra alt skole-arbeidet.        

Anonymkode: 59f35...940