Gå til innhold

Redd samboer ødelegger tredemølla pga overvekt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske frustrert nå. Har fått tredemølle i julegave og elsker mølla. Samboer ble også veldig glad for mølla, men en ting bekymret meg som jeg ikke har sagt: tredemøller har vanligvis maxvekt på 100 - 120 kg. Dette vet også samboer etter at vi så på forskjellige på nett. Greia er at samboer veier 147 kg. Igår jogget han på mølla og jeg kunne høre mølla knakte. Jeg fikk meg ikke til å si at jeg tror ikke mølla tåler deg, han sliter allerede så med vekta og gledet seg så til å bruke den. 

Nå brukte jeg mølla idag igjen og nå er den en ulyd der hele tiden. Er redd han kommer til å ødelegge den enda mer hvis han fortsetter å bruke den.

Hvordan i all verden ta opp dette? Vekt er sårt nok som det er. 

Anonymkode: 7af35...ee7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ofret mølla for treningsgleden hans. Om den ryker, så ryker den:)

• Liker 38
Skrevet
Akkurat nå, visp skrev:

Jeg ville ofret mølla for treningsgleden hans. Om den ryker, så ryker den:)

Det er bare det at da må jeg kjøpe ny og jeg bader ikke akkurat i penger. :fnise: Og da kan det jo ende med at han ødelegger den neste også. Det kan bli veldig dyrt i lengden.

Ts

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er bare det at da må jeg kjøpe ny og jeg bader ikke akkurat i penger. :fnise: Og da kan det jo ende med at han ødelegger den neste også. Det kan bli veldig dyrt i lengden.

Ts

Nei, men han undersøker jo sikkert litt vektbelastning og sånt om hele greia går til h...lvete, haha. De er jo dyre, så han punger nok ut for en ny. La han løpe:)

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Om han skulle ødelegge den er det vel ikke du som må kjøpe ny? 🙈

Anonymkode: d6a6b...343

• Liker 12
Skrevet

Nei nei nei. Her setter du deg ned og tar en ordentlig prat med mannen din. Gi faen i mølla, tenk på de stakkars knærne og hoftene hans. Når man er så tung skal man IKKE løpe. Er dere klar over hvilken belastning det er for kroppen å løpe, og iallefall når man er sykelig overvektig? Å gå kjapt i motbakke derimot, det går fint. Men å løpe/jogge.... Nei. Jeg har gått til personlig trener og før det holdt jeg på å ødelegge mine knær på mølla, jeg løp og løp. Fy faen for noen smerter jeg satt igjen med, og jeg tenkte at det bare var bra............ Sykt. Igjen, han kan fint bruke mølla, det vil tære godt på å gå i bratt motbakke i kjapp gange. 

Og vekt skal ikke være et sårt tema når man er sykelig overvektig. Det skal være et spørsmål om helse, og det å leve et langt liv. Tror dere har mer å snakke om enn bare mølla. Det er ikke på mølla vekta faller av, det er på kjøkkenet. Fatter ikke at folk ikke har lært det i 2019. 

Anonymkode: 08897...0ec

• Liker 20
Skrevet

Kjøp en ergometersykkel til han, mye bedre for knær og tredemølla di

• Liker 8
Skrevet

Nei nei nei. Her setter du deg ned og tar en ordentlig prat med mannen din. Gi faen i mølla, tenk på de stakkars knærne og hoftene hans. Når man er så tung skal man IKKE løpe. Er dere klar over hvilken belastning det er for kroppen å løpe, og iallefall når man er sykelig overvektig? Å gå kjapt i motbakke derimot, det går fint. Men å løpe/jogge.... Nei. Jeg har gått til personlig trener og før det holdt jeg på å ødelegge mine knær på mølla, jeg løp og løp. Fy faen for noen smerter jeg satt igjen med, og jeg tenkte at det bare var bra............ Sykt. Igjen, han kan fint bruke mølla, det vil tære godt på å gå i bratt motbakke i kjapp gange. 

Og vekt skal ikke være et sårt tema når man er sykelig overvektig. Det skal være et spørsmål om helse, og det å leve et langt liv. Tror dere har mer å snakke om enn bare mølla. Det er ikke på mølla vekta faller av, det er på kjøkkenet. Fatter ikke at folk ikke har lært det i 2019. 

Alle er forskjellige. Fordi dine knær ikke taklet det betyr ikke at hans ikke takler det. Er heller ikke nevnt at han er sykelig overvektig noen steder

• Liker 3
Skrevet

Alle er forskjellige. Fordi dine knær ikke taklet det betyr ikke at hans ikke takler det. Er heller ikke nevnt at han er sykelig overvektig noen steder

Det er nok vitenskap om at en på 150 kg bør starte med en treningsform han kan fortsette livet ut, eller knærne ut. Han kommer til å løpe til mølla eller han kneler, og da blir det slutt på trening og inn på sofaen.

• Liker 17
Skrevet

Hvis det er oppgitt at mølla ikke tåler mer enn for eksempel 110 kilo så er det faktainformasjon han må forholde seg til. Enkelt og greit. 

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der tar du helt fullstendig feil. Du har mye å lære om kroppen vår. 

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste muligheten for at han ikke er overvektig når han veier 147 kg er hvis han er over 220 cm høy. Merker at jeg tviler på akkurat det.. 

Anonymkode: d46d9...1f6

• Liker 12
Skrevet

@Sandum.PT Kan ikke du forklare hvor stor belastning det er for hofter, knær, ankler osv når man løper, og hvor stor denne belastningen kan være for folk som er sykelig overvektige? Spør deg siden ingen vil høre på en stakkarslig anonymbruker, tydeligvis. 

• Liker 1
Skrevet

La ham ødelegge mølla, så tar du ham med ut på joggetur. Her er det ikke nødvendig å problematisere.

Skrevet

Om han ødlegger den så får han kjøpe ny, men ikke stopp opplegget hans. (

Anonymkode: 0f780...ad2

• Liker 1
Skrevet

Du må jo bare være drit glad for at han prøver å endre helse, vekt og livsstil. Han er jo absolutt ikkje ved ei helsemessig sunn kroppsvekt her, uansett kor høg han måtte være. Du skal heller støtte han og oppfordre han videre til å tenke på helsa si, ved å trene og ha riktig kosthold. Materielle ting er uviktig i forhold til din manns helse her, og når han nesten veier 150 kg, så er han kraftig overvektig og i risikogruppe for all slags dritt med sjukdom og slitasje. Blir tredemølla ødelagt, så får han heller kjøpe ny dersom det er hans feil, la han lese instruksjonsboka før den tas i bruk. Løsningen for å spare tredemølla er å dra han med deg ut på turer i skog og mark i stede for, dra ut på joggetur med han, prøv å få han til å bli medlem ved eit treningssenter for å få rettledning i riktig trening for ein mann på hans størrelse.

• Liker 3
Skrevet

Det er en fordel å kunne kommunisere før man blir samboere. Dette er faktisk enkelt. "Den oppgitt maksvekten på mølla er 120 kilo. Sorry." For øvrig høres det ut som om den allerede er ødelagt, så det spiller kanskje ikke så stor rolle lenger. 

Anonymkode: fc293...eb5

• Liker 8
Skrevet

Du må jo nesten si at han kan gå fort med feks oppoverbakke-innstilling om mølla har det, men ikke løpe pga. maksvekten. Når han har gått litt ned i vekt kan han løpe på den.

Anonymkode: ea46d...ae6

• Liker 2
Skrevet

Man kan ikke jogge seg ned fra 147kg. Om han skal ned til 90 kg så er det 57kg flesk. Det tilsvarer en joggetur tur-retur Månen.

Dessuten tyder denne tråden på at skoleferien har starta og at det er jul i Trollheim.

Anonymkode: ab220...3ca

• Liker 3
Skrevet

Hei!

Jeg har snakket med samboer og sagt det ikke er bra for kroppen hans å løpe/jogge når han er så tung og at det blir ekstra belastning for tredemølla. Tredemølla har ikke lenger ulyden, den var der kun dagen etter han hadde løpt på den. Hvis tredemølla allikevel skulle streike får jeg ta noen ekstra vakter for å kjøpe ny. Samboer skal ta slankeoperasjon i januar og betaler operasjonen selv, er derfor jeg skrev at da blir det nok jeg som kjøper ny.

Ts

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...