Gjest luren Skrevet 31. mai 2005 #1 Skrevet 31. mai 2005 Jeg sliter med masse gjeld som jeg nå vil få orden på. Jeg lurer på om jeg skal ta kontakt med namsmannen for å få hjelp til å finne en ordning. Sakene mine har vært innom namsmannen, men han kunne ikke gjøre noe pga liten inntekt. Nå vil jeg få orden på det. Jeg vil bli gjeldsfri. Hva ville du ha gjort? Noen anbefalinger på hvordan jeg bør gå fram?
Nie Skrevet 31. mai 2005 #2 Skrevet 31. mai 2005 Er det ikke noen som driver med økonomisk rådgivning da?? Tror det er sånn at de hjelper deg med å komme til avtaler der su skylder penger osv.. Men er ikke helt sikker...
Quinden Skrevet 31. mai 2005 #3 Skrevet 31. mai 2005 I kommunen der jeg bor, er det en økonomisk rådgiver i forbindelse med sosialtjenesten, en trenger ikke å være klient der for å få hjelp. Namsmannen kan også kontaktes. Gjør noe så fort som mulig, før du vikler deg inni uføre enda mer. Det er mange som har det sånn og det må være et sant helvete. Det er ingen skam å be om hjelp, det viser bare at en tar ansvar....! Lykke til!
Gjest Lompa Skrevet 1. juni 2005 #5 Skrevet 1. juni 2005 Hvor mye som er masse gjeld er vel uvesentlig, det kan være forskjellig fra person til person. Å ta kontakt med namsmannen synes jeg høres ut som en god ide, da viser du vilje til å ordne opp. Tør ikek si noe om de forskjellige rådgiver-stedene (det finnes en del av de.,bl.a. Goa og Harlem) men tror nok det har mer for seg å gå direkte til namsmannen. Du prøver i hvertfall å rydde opp, og det står det respekt av.Lykke til!
Gjest asa Skrevet 1. juni 2005 #6 Skrevet 1. juni 2005 Har svart på noe liknende før, men enig i ovenstående svar. Ta kontakt med namsmannen. Han har lover å forholde seg etter med tanke på trekk, og bør ergo være en redelig kar/dame. Du kan imidlertid ikke belage deg på gjeldsordning (altså få slettet gjelda innen noen få år) dersom du ikke har fryktelig mye gjeld. Dvs at du har nedsatt inntektsevne og at det er lite trolig at du noen gang vil kunne betale tilbake gjelden. Økonomisk rådgiver finnes som nevnt i tidligere innlegg i de aller fleste kommuner. I mange kommuner er de knyttet opp mot sosialtjenesten, men ikke i alle.
diddi Skrevet 7. juni 2005 #7 Skrevet 7. juni 2005 Dette kan du også gjøre selv. Sett opp en oversikt over hva du skylder og til hvem. Så setter du opp dine inntekter og utgifter. Standardsatsene for livsopphold er ca kr 7600,-. I tillegg kommer utgifter til bolig/barnehage/nødvendige medisiner. Oerskuddet tilbyr du dine kreditorer. Hvor mye de enkelte får er avhengig av hvor stor del den aktuelle gjelden utgjør av total gjeld. Da viser du vilje til å gjøre opp. Vil det ta mer enn fem år å innfri alle krav, så kan du jo be om at den resternde del av gjelden blir slettet (utenrettslig gjeldsordning). Har du skattegjeld eller pantesikret gjeld skal dette behandles annerledes.
Gjest luren Skrevet 13. juni 2005 #8 Skrevet 13. juni 2005 I dag så ringte jeg namsmannen og snakket lenge med han. Han anbefalte meg å ringe gjeldsrådgivningskontoret og snakke med ei dame der. Jeg ringte henne og avtalte et møte om 14 dagers tid. Jeg gruer meg, men jeg er glad for at jeg tok dette steget i dag.
Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2005 #9 Skrevet 13. juni 2005 Så flott Luren! Bra at du viser ansvar for å komme deg ut av de økonomiske problemene. Lykke til på møtet. Det går helt sikkert bra!
lillesky Skrevet 13. juni 2005 #10 Skrevet 13. juni 2005 Kjempebra, luren! Skjønner at du gruer deg, men du kommer helt sikkert til å føle deg kjempe lettet ettr møtet. Nå er du på riktig vei. Lykke til!
Marissa Skrevet 14. juni 2005 #11 Skrevet 14. juni 2005 Du kan også be banken din om økonomisk rådgivning og hjelp til tilbakebetaling. Du kan få lån der til å betale gjelden din, slik at alt du skylder er til ett selskap.
Gjest luren Skrevet 28. juni 2005 #12 Skrevet 28. juni 2005 I dag, om ikke så mange timer, så skal jeg til gjeldsrådgivningsdama. Jeg gruer meg. Men jeg er glad for at jeg har tatt dette steget. Håper det går bra.
Gjest gjest1 Skrevet 28. juni 2005 #13 Skrevet 28. juni 2005 Skal krysse fingrene for deg idag. Lykke til!
Gjest luren Skrevet 28. juni 2005 #15 Skrevet 28. juni 2005 Da er møtet over. Det gikk veldig bra. Skal inn på ny samtale om ca 1 mnd. Da vet jeg litt mer om hva slags løsning vi kommer fram til. Hun var veldig hyggelig.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2005 #16 Skrevet 6. august 2005 Jeg fikk innkallelse i posten i dag. Skal ditt om 10 dager. Nå har hun fått oversikt over sakene mine. Ca 117 000 kr i gjeld + studielån.
Gjest Gjest_annonym_* Skrevet 27. oktober 2008 #17 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg sliter med masse gjeld som jeg nå vil få orden på. Jeg lurer på om jeg skal ta kontakt med namsmannen for å få hjelp til å finne en ordning. Sakene mine har vært innom namsmannen, men han kunne ikke gjøre noe pga liten inntekt. Nå vil jeg få orden på det. Jeg vil bli gjeldsfri. Hva ville du ha gjort? Noen anbefalinger på hvordan jeg bør gå fram? Ta kontakt med Gjeldsfinans, de hjelper deg godt på vei. Lykke til.
Bomull Skrevet 27. oktober 2008 #18 Skrevet 27. oktober 2008 Saken er 3 år gammel så jeg håper trådstarter har fått orden på gjelden sin nå, eller i det minste hjelp til å håndtere den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå