Gå til innhold

Lavkarbo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som orker å legge ut en enkel dagsmeny ?

Anonymkode: c5421...4a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo så mye å velge i, men f.eks.:

Frokost: Ingenting eller kaffe med fløte, eller fettkaffe. Mørk sjokolade (en bit) Kokte egg /speilegg med lavkarboknekkebrød og meierismør på, cherrytomater, salat. 

Lunsj: Middagsrester, evt. eggerøre, spekemat og salat, babybell. Nøtter.

Middag: Rent kjøtt, fisk, kylling eller skalldyr. Grønnsaker som vokser over bakken, pluss sellerirot. Ris av raspet blomkål, stappe av selleri eller blomkål eller begge, fløtegratinerte grønnsaker, rotmos. Løk er innenfor fordi vi sjelden spiser mengder, det samme med hvitløk. Fiskesuppe, lasagne (bruk squash som lasagneplater). Squash kan erstatte pasta, kjøp juliennejern. Lavkarbopizza. Gratinert squash med kjøttsaus. Viltgryte. Biff. Koteletter. 

Kvelds: Egg, lavkarboknekkebrød, lavkarbobrød (fra funksjonell mat eller bak selv), ost, kjøtt eller -fiskepålegg. 

Anonymkode: f749a...c68

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo så mye å velge i, men f.eks.:

Frokost: Ingenting eller kaffe med fløte, eller fettkaffe. Mørk sjokolade (en bit) Kokte egg /speilegg med lavkarboknekkebrød og meierismør på, cherrytomater, salat. 

Lunsj: Middagsrester, evt. eggerøre, spekemat og salat, babybell. Nøtter.

Middag: Rent kjøtt, fisk, kylling eller skalldyr. Grønnsaker som vokser over bakken, pluss sellerirot. Ris av raspet blomkål, stappe av selleri eller blomkål eller begge, fløtegratinerte grønnsaker, rotmos. Løk er innenfor fordi vi sjelden spiser mengder, det samme med hvitløk. Fiskesuppe, lasagne (bruk squash som lasagneplater). Squash kan erstatte pasta, kjøp juliennejern. Lavkarbopizza. Gratinert squash med kjøttsaus. Viltgryte. Biff. Koteletter. 

Kvelds: Egg, lavkarboknekkebrød, lavkarbobrød (fra funksjonell mat eller bak selv), ost, kjøtt eller -fiskepålegg. 

Tusen hjertelig takk

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen hjertelig takk

Du kan også lage kjøleskapsgrøt av chiafrø og kokosmelk. Ha i litt sukrinmelis og server med bær. Passer til både frokost og lunsj, ha i frosne bær hvis du skal holde den kald par timer. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan også lage kjøleskapsgrøt av chiafrø og kokosmelk. Ha i litt sukrinmelis og server med bær. Passer til både frokost og lunsj, ha i frosne bær hvis du skal holde den kald par timer. 

Chiagrøt har jeg aldri forstått. Jeg har prøvd mange varianter og alle smaker skikkelig vondt. Det går liksom ikke an å maskere smaken av chia. 🤮 Jeg føler ikke at det er et fullverdig måltid uten kjøtt eller fisk, så jeg ville aldri spist det bare slik uansett da.

Anonymkode: 9960e...654

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Chiagrøt har jeg aldri forstått. Jeg har prøvd mange varianter og alle smaker skikkelig vondt. Det går liksom ikke an å maskere smaken av chia. 🤮 Jeg føler ikke at det er et fullverdig måltid uten kjøtt eller fisk, så jeg ville aldri spist det bare slik uansett da.

Det smaker jo ingenting av selve chiafrøene når de er bløtt opp. Inneholder masse omega 3. Det er et fullverdig måltid sammen med bær. Man trenger ikke fisk og kjøtt til alle måltidene selv på lavkarbo, men hver sin smak.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det smaker jo ingenting av selve chiafrøene når de er bløtt opp. Inneholder masse omega 3. Det er et fullverdig måltid sammen med bær. Man trenger ikke fisk og kjøtt til alle måltidene selv på lavkarbo, men hver sin smak.

Ja, hver sin smak. 😅 Mine smaksløker sier ikke at det er smaksløst i alle fall. 🤮 Er du tilfeldigvis en ikke-smaker? Altså en som har færre smaksløker enn gjennomsnittet? Som knapt smaker bitre smaker? Altså ikke kjenner at øl, kaffe, mørk sjokolade, grapefrukt, sennep osv smaker giftig? Jeg er definitivt en supersmaker, altså har flere smaksløker og kjenner særlig bittert veldig godt.

Jeg synes ikke noe som ikke en gang inneholder alle aminosyrene vi trenger er et fullverdig måltid. Selvfølgelig kan det veies opp til andre tidspunkt, men da vil jeg heller kalle det snacks og ikke måltid. Måltid for meg må være et fullverdig måltid. 

Dessuten er chiafrø veldig høye på oksalater, som vi får i oss altfor mye av og gjør mye ugagn i menneskekroppen. De er ofte formet som nåler og fungerer som nåler også. De er i stand til å rive istykker celler og komme seg gjennom til steder de ikke burde klare å komme seg til. Lekk tarm og IBS er hovedsaklig på grunn av oksalater. Noen estimater sier at så mange som 25% av Nordmenn har IBS. Oksalatene kommer seg også noen ganger inn i hjernen og lager problemer der. Det er virkelig et stort problem som de færreste vet om.

Søk etter "Sally K Norton oxalates" på youtube og google og du vil finne mye god informasjon om emnet.

Lavkarbo har absolutt noe for seg. Jeg har selv spist lavkarbo i ca 10 år og er absolutt for lavkarbo. Men man bør være obs på særlig oksalatene. Det var bare den chia'en jeg følte for å kommentere. Jeg så at så mange likte det, prøvde det selv og holdt på å spy av smaken. Prøvde igjen og igjen, med både hvite og svarte chiafrø, og til og med en fersk pakke i tilfelle de jeg hadde prøvd hadde harsknet, men nei. 🤮 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...