Gå til innhold

Hvor forpliktet er man til hundeselger etter kjøp? Skrekkhistorier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg undersøkte også nøye før jeg skulle kjøpe min hund. Det er spesielt en oppdretter innen min rase som jeg aldri hadde kjøpt hund av! Krav om stadig oppdatering, meldeplikt til oppdretter ved sykdom/spørsmål, klokketro på egen kunnskap fremfor veterinærs, forkjøpsrett etc... Jeg har både hester og hund, og det er selvfølgelig bare koselig å holde tidligere eiere/oppdretter oppdatert på hvordan det går med dyrene, men det kan de jo strengt ta se på min instagram også. Telefoner og uanmeldt besøk hadde jeg faktisk ikke tolerert. Solgt er solgt. Full forståelse for at oppdretter ønsker at man besøker dem før overtagelse. Da jeg kjøpte min hund hadde vi mye kontakt per e-post hvor jeg svarte på en del spørsmål og sånn, og så dro jeg og besøkte de (ca 4,5 timers kjøretur 1 vei). Min hund var leveringsklar da, så da tok jeg han med meg hjem samme dag. Selger hadde sagt nei til noen andre som hadde kommet, så er ganske trygg på at hun hadde sagt nei til meg og hvis hun ikke følte at det var riktig. Sendte litt bilder og sånn i starten, også er det en egen facebookgruppe hvor folk legger ut bilder i ny og ne. Hun arrangerer også tur/treff en gang i året, men det har vi aldri vært med på pga det er så langt unna. Er veldig fornøyd med min oppdretter, hun forklarte litt hvordan hun tenker mtp avl og helse og det var fornuftige greier i mine ører :)

Det er mye ymse innen hundeavl, og jeg liker svært dårlig oppdrettere som mener å ha mer kompetanse på hundehelse enn veterinærer. 

Anonymkode: 53c52...ba1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldrene mine var borti en svært spesiell kar da de kjøpte hund. De stusset aldri på at han ville møte dem og bestemme selv om de fikk kjøpe eller ikke - for det synes de selv er det beste. De vil ikke kjøpe hund uten å ha møtt både oppdretter, mor og valp minst én gang. At det var et krav at hunden måtte være med på to utstillinger (en som valp og en som unghund) stusset de heller ikke så mye på, for han ville det for å få ordentlige bedømmelser på valpene han solgte.

Men alt det rare startet da hunden kom hjem til oss. Hunden begynte etter hvert å slite med våteksem, fôrallergi, AD og skulderproblemer. Ikke uvanlig for rasen. Da gikk denne snåle fyren bananas. Da han fikk vite at vi ga hunden Pedigree (som var det eneste fôret han tålte - til og med spesialfôr for allergikere ga reaksjoner) klikket det totalt for han. Han kom med trusler.

Hunden var ikke med på unghundutstilling på grunn av problemene, og da han fant ut av dette ringte han og skjelte ut pappa og skrek i telefonen at han kom til å komme på uanmeldte besøk. Hunden skulle han undersøke selv, tenk!

Trenger ikke si mer enn at han aldri kom på besøk og at vi sluttet å svare han.

Anonymkode: aef93...71c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å researche oppdrettere og rase godt. Jeg har en fantastisk oppdretter som jeg spør om alt mulig relatert til rasen. Hun ba også om helse/sykdomsinfo da det kan være av verdi for videre avl, og resten av kullet og foreldrene.

Anonymkode: 4398c...c8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine var borti en svært spesiell kar da de kjøpte hund. De stusset aldri på at han ville møte dem og bestemme selv om de fikk kjøpe eller ikke - for det synes de selv er det beste. De vil ikke kjøpe hund uten å ha møtt både oppdretter, mor og valp minst én gang. At det var et krav at hunden måtte være med på to utstillinger (en som valp og en som unghund) stusset de heller ikke så mye på, for han ville det for å få ordentlige bedømmelser på valpene han solgte.

Men alt det rare startet da hunden kom hjem til oss. Hunden begynte etter hvert å slite med våteksem, fôrallergi, AD og skulderproblemer. Ikke uvanlig for rasen. Da gikk denne snåle fyren bananas. Da han fikk vite at vi ga hunden Pedigree (som var det eneste fôret han tålte - til og med spesialfôr for allergikere ga reaksjoner) klikket det totalt for han. Han kom med trusler.

Hunden var ikke med på unghundutstilling på grunn av problemene, og da han fant ut av dette ringte han og skjelte ut pappa og skrek i telefonen at han kom til å komme på uanmeldte besøk. Hunden skulle han undersøke selv, tenk!

Trenger ikke si mer enn at han aldri kom på besøk og at vi sluttet å svare han.

Anonymkode: aef93...71c

Opplevd en lignende koko dame som solgte valper også. Jizzz. Ergo sjekk oppdretter nøye. Om de sier de skal ha forkjøpsrett og krever masse av deg som kjøper, så løøøøøp. Fort og langt. 

Anonymkode: 6e9fb...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2020 den 18.13, AnonymBruker skrev:

Opplevd en lignende koko dame som solgte valper også. Jizzz. Ergo sjekk oppdretter nøye. Om de sier de skal ha forkjøpsrett og krever masse av deg som kjøper, så løøøøøp. Fort og langt. 

Anonymkode: 6e9fb...00a

Det tristeste er at på det tidspunktet var han en av de mest anerkjente oppdretterne av rasen. Hundene hans gjorde det bra både nasjonalt og internasjonalt, og folk snakket bare godt om han.

Vi mistenker at folk snakket godt om han fordi de ikke torde noe annet. 😂

Anonymkode: aef93...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det tristeste er at på det tidspunktet var han en av de mest anerkjente oppdretterne av rasen. Hundene hans gjorde det bra både nasjonalt og internasjonalt, og folk snakket bare godt om han.

Vi mistenker at folk snakket godt om han fordi de ikke torde noe annet. 😂

Anonymkode: aef93...71c

Huff ja. Jeg har vært vitne til at en oppdretter jeg skulle kjøpe hund av, ble drapstrua. Herregud for en gjeng med folk. Jeg slapp heldigvis unna både folk og hund derfra. Blitt skikkelig skeptisk til oppdrettere. 

Anonymkode: 6e9fb...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...