Gå til innhold

Bruke annet garn enn det oppskriften sier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en nybegynner innen strikking, og lurer på noe jeg ikke har klart å knekke koden på. Jeg har kjøpt noe garn for å øve på: Strikkefasthet: 12 m i glattstrikk på pinne 8 = 10 cm. Spørsmålet mitt er:

Jeg vil strikke en lue, men vet ikke hvordan jeg skal gå frem uten å kjøpe mange sett med pinner, og/eller strikke mange prøvelapper.

Jeg har noen venner som kan bare kjøpe garn og regne om i hodet, men de klarer ikke helt å forklare det til meg. Hvordan funker dette? Kan noen forklare "reglen til meg?

Håper at noen kan forklare meg dette. 

På forhånd takk for alle innspill.

Anonymkode: 6414c...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du måler omkrets på hodet, legger opp antall masker i forhold til hvor mange m pr 10 cm. Og strikker. Om du ikke vil strikke prøvelapp så kan du bare klandre deg selv om strikkefastheten blir feil 😛 

Anonymkode: e08d1...69f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du måler omkrets på hodet, legger opp antall masker i forhold til hvor mange m pr 10 cm. Og strikker. Om du ikke vil strikke prøvelapp så kan du bare klandre deg selv om strikkefastheten blir feil 😛 

Ah, okei. Jeg har ikke noe problem med å strikke en prøvelapp, men hvis realiteten er at jeg må strikke veldig mange for å finne rett fasthet, så gjør jeg det 😄 Problemet nå er at jeg kun har to sett med pinner: en rundpinne på 8mm og en på 6mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ah, okei. Jeg har ikke noe problem med å strikke en prøvelapp, men hvis realiteten er at jeg må strikke veldig mange for å finne rett fasthet, så gjør jeg det 😄 Problemet nå er at jeg kun har to sett med pinner: en rundpinne på 8mm og en på 6mm.

Det blir vanvittig stor forskjell, strikk en lapp på p 8 først, om du strikker for stramt må du gå opp en halv str, om du strikker for slakt må du ned en halv str 😛 om du skal følge strikkefastheten på garnet du har 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...