Gå til innhold

Jeg fikk et ord inn i ordboka!

Nevian

Anbefalte innlegg

På 14.12.2019 den 18.55, visp skrev:

Det heter vel å rause inn, så røyse høres jo veldig likt ut. Nå ble jeg litt usikker på om rause er riktig. Kanskje jeg er litt tilskrudd akkurat nå:)

Vi sier også at "det raus inn med telefoner". Å røyse betyr på min dialekt at man reiser seg opp. Han røyste seg opp.

Tilskrudd betyr at man har festet noe stramt med en skru. Dvs at saken er festet ordentlig til veggen, -den er helt tilskrudd. I en evt ny betydning ville jeg tenkt at personen var helt sta på at noe han mente var slik som han trodde. En som er låst til meningen sin, eller som er vrang.

Anonymkode: a19a8...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen må sende inn «godtesnop» og «sjokoladesnop».

Anonymkode: 3177c...262

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi sier også at "det raus inn med telefoner". Å røyse betyr på min dialekt at man reiser seg opp. Han røyste seg opp.

Tilskrudd betyr at man har festet noe stramt med en skru. Dvs at saken er festet ordentlig til veggen, -den er helt tilskrudd. I en evt ny betydning ville jeg tenkt at personen var helt sta på at noe han mente var slik som han trodde. En som er låst til meningen sin, eller som er vrang.

Anonymkode: a19a8...95b

Vi har kanskje helt samme dialekt, ordene du nevner tolkes likt her. "Raus inn", om det ble sagt, ville jeg tolket på samme måte.

Men jeg trodde det kom av "ras" og har aldri tenkt over hvordan det eventuelt skulle skrives.

Forøvrig hørte jeg nettopp om nytt ord - "brøtet", i setningen "det finnes eksempler på at mange har brøtet karantenen". Finnes også i NAOB, dog i en helt betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...