Gå til innhold

Professor tordner mot priskrigen: – De holder folk for narr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/økonomi/professor-tordner-mot-priskrigen--de-holder-folk-for-narr/3423894718.html

De har skyld i at folk legger på seg kilo det er vanskelig på bli kvitt, mener fedmeekspert Jøran Hjelmesæth om dagligvarekjedene og priskrigen på usunn mat og godteri.

Ifølge Hjelmesæth er den nåværende priskrigen alt annet enn samfunnsansvarlig:

– De gjør ikke som de lover. De holder folk for narr, og mister hodet når konkurrentene setter ned prisene. De lar markedet bestemme 100 prosent og glemmer helt sitt samfunnsansvar.

Anonymkode: 8c12a...2d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns de burde sette ned prisen på frukt og grønnsaker istedenfor. Jeg blakker meg på å forsøke å leve sunt, mens de som spiser bearbeidet drittmat kan leve i sus og dus. Hvis jeg ikke visste bedre ville jeg nesten trodd at det var en plan bak det for å gjøre oss syke så de farmasøytiske selskapene kunne bli rikere.

Anonymkode: 0c1eb...2fd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer klaging over hva det private næringslivet gjør ser jeg. Om forskere og politikere ikke har skjønt det ennå: Private bedrifters ansvar er ovenfor styret og aksjonærene, alt annet er sekundært. Offentlig betalte forskere/professorer og politikere som stort sett har vært garantert sinn lønn hele livet kommer tydeligvis aldri til å forstå dette; at det private må tjene pengene sine selv. 

Anonymkode: 4ae2f...41d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke ta den mannen alvorlig lenger.

I linkede reportasje snakker han også i kryss når han sier dette: 

Dette fører bare til at folk kjøper mye mer enn de trenger, og dermed også spiser mye mer enn de trenger. Det er dessuten ikke bærekraftig. Mye av dette blir liggende og siden kastet.

Er han bekymret for at folk spiser for mye julegodt, eller er han bekymret for at julegodtet folk har kjøpt ikke blir spist før det blir gammelt og så kastet?

 

Anonymkode: f3857...b6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke ta den mannen alvorlig lenger.

I linkede reportasje snakker han også i kryss når han sier dette: 

Dette fører bare til at folk kjøper mye mer enn de trenger, og dermed også spiser mye mer enn de trenger. Det er dessuten ikke bærekraftig. Mye av dette blir liggende og siden kastet.

Er han bekymret for at folk spiser for mye julegodt, eller er han bekymret for at julegodtet folk har kjøpt ikke blir spist før det blir gammelt og så kastet?

 

Anonymkode: f3857...b6b

Det går vel an å ha to tanker i hodet samtidig.

Anonymkode: d1522...564

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nettavisen.no/økonomi/professor-tordner-mot-priskrigen--de-holder-folk-for-narr/3423894718.html

De har skyld i at folk legger på seg kilo det er vanskelig på bli kvitt, mener fedmeekspert Jøran Hjelmesæth om dagligvarekjedene og priskrigen på usunn mat og godteri.

Ifølge Hjelmesæth er den nåværende priskrigen alt annet enn samfunnsansvarlig:

– De gjør ikke som de lover. De holder folk for narr, og mister hodet når konkurrentene setter ned prisene. De lar markedet bestemme 100 prosent og glemmer helt sitt samfunnsansvar.

Anonymkode: 8c12a...2d7

Denne peofessoren mener altså at lave priser er et problem. Da vet vi det. Noe mer substans i det må vi lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ønske økologisk kjøtt, frukt og grønnsaker ble billigere enn ikke-økologisk :( At det blir avgifter på ikke-økologisk, slik at det kunne bli trekt fra det økologiske. 

Anonymkode: 55283...340

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke ta den mannen alvorlig lenger.

I linkede reportasje snakker han også i kryss når han sier dette: 

Dette fører bare til at folk kjøper mye mer enn de trenger, og dermed også spiser mye mer enn de trenger. Det er dessuten ikke bærekraftig. Mye av dette blir liggende og siden kastet.

Er han bekymret for at folk spiser for mye julegodt, eller er han bekymret for at julegodtet folk har kjøpt ikke blir spist før det blir gammelt og så kastet?

 

Anonymkode: f3857...b6b

Det er faktisk sant.  fire sjokoladeplater for 100 kr er jo egentlig ikke økonomisk siden man spiser bare mer. Det varer ikke lenger i tid.. 

Anonymkode: b9dd4...0fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Under verdenskrigen var det helt umulig å kjøpe så mye mat som folk selv ønsket. Befolkningen mottok heller matkuponger. Å innføre ett slikt opplegg igjen kan faktisk virke som en god ide når man ser hvordan hjernedøde mennesker oppfører seg rundt slike "kupp" og gode tilbud.                                                                    

Gjøre det ulovlig å selge mat dersom kjøper ikker har noen matkuponger. Samt gjøre forfalskning av matkuponger like straffbart som forfalskning av ekte penger. Dette ville kommet med en rekke fordeler; Folk ville levd sunnere, ikke blitt overvektige, det ville forurenset mindre / ført til mindre kast av mat.                  

Anonymkode: 30abf...b35

Nei. Det var mye svartebørs mat. Og de rike kunne meske seg mens vanlig mann i gata levde på ensformig og kjipt kosthold

Anonymkode: b9dd4...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk sant.  fire sjokoladeplater for 100 kr er jo egentlig ikke økonomisk siden man spiser bare mer. Det varer ikke lenger i tid.. 

Anonymkode: b9dd4...0fc

Selvsagt varer fire sjokoladeplater til 25 kr stk lengre enn to til 50 kr stk. Hvis man ikke er helt uten selvkontroll da, noe de aller fleste ikke er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er butikkene, og ikke den enkelte, som har ansvar for hvilken innkjøp den enkelte gjør? Hvis jeg velger å fylle handlekurven med billig sjokolade, så er det butikken som fører hånden min? 

 

Anonymkode: a01ef...71a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk sant.  fire sjokoladeplater for 100 kr er jo egentlig ikke økonomisk siden man spiser bare mer. Det varer ikke lenger i tid.. 

Anonymkode: b9dd4...0fc

Men det er da ikke Rema sin feil om jeg ikke eier selvkontroll og spiser sjokolade for 100kr/uke uavhengig av om det er to eller fire plater?

Anonymkode: 782b6...018

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk sant.  fire sjokoladeplater for 100 kr er jo egentlig ikke økonomisk siden man spiser bare mer. Det varer ikke lenger i tid.. 

Anonymkode: b9dd4...0fc

Sjokoladeplater varer jo veldig lenge da så lenge man ikke har åpnet dem! Så jo om man velger å kjøpe 4. stk sjokoladeplater iløpet julen og klarer å spise det opp iløpet av et års tid så bør det være økonomisk fornuftig, men det er andre ting jeg heller reagerer på slik som priskrig ned mot 2-5 kroner er jo et hån mot bøndene og naturen. 

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...