Gå til innhold

Søsteren min "smaker" på mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på besøk hos storesøsteren min. Hun driver å slanker seg, og har gått ned ca 15 kg siste halvåret. Hun er fremdeles overvektig, og sier at hun vil gå ned 15 kg til. Såvidt jeg har visst har hun trent og spist sunt, uten å stresse og har fint kunne unnt seg noe på kafe og lignende. En sund vektnedgang altså.
Da jeg var hos henne så jeg at skapet var stappfullt (og jeg mener STAPPFULLT) av snop, chips, kjeks og juledigg. Hun bor alene, så jeg spurte henne om hun skulle ha selskap eller noe. Hun svarte at alt var til henne, og at hun har funnet på ett "genialt" triks for å både gå ned i vekt og slippe å lide. I løpet av de siste 6 mnd hadde hun ikke spist usunt i 5 av månedene, mens den 6 måneden var hun så drittlei at hun gikk på en smell på butikken. Den kvelden hadde hun sitti hjemme og spist en halv pose chips, vurdert å spy det opp, men ville ikke det. Så istedenfor har hun begynt å "smake" på usunn mat for så å spytte det ut igjen i en skål.

Hun har fremdeles gått ned i vekt den 6.måneden men altså hva faen? Jeg ble helt satt ut, dette kan ikke være sunt! Hun mener at kaloriene ikke blir tatt opp før i magesekken, så dersom hun "smaker" på en chipspose med 2000 kcal vil spyttet hennes bare ta med 5-10% av kaloriene med ned i halsen siden hun spytter ut resten. 

Søstera mi virket sueprglad, nesten stolt, over å kunne kombinere godterispising og slanking på den måten. 

Noen som kan gi meg noen argumenter og råd for hvordan ta dette opp med henne? Er det sant at hun ikke tar opp kalorier når hun spytte ut maten igjen? Hvordan reagerer kroppen på dette? Er det en spiseforstyrrelse, eller kan utvikle seg til en? Hun har slitt med bullemi før, så dette er kanskje bedre men faen ikke optimalt. Bør jeg sende beskymringsmelding til legen? 

Takk for svar, hilsen Beskymret lillesøster.

Anonymkode: 8d90a...011

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med tidligere bulimi er litt vesentlig syns jeg. Også det at hun har så store mengder med godteri og chips. Bra at hun ikke kastet opp, men du kan jo snakke med henne om at dette er litt spiseforstyrret atferd, og for henne som har hatt spiseforstyrrelse tidligere, burde være ekstra forsiktig. Ofte er et slikt behov et uttrykk for at dietten har vært for restriktiv. Foreslå at hun kan unne seg litt godteri på lørdagskveldene (som hun svelger), og holde seg unna resten av uka. Ville ikke kontaktet legen hennes med mindre hun er under 18år.

Anonymkode: 2faf9...f53

• Liker 3
Skrevet

Hvis du Googler "chew and spit eating disorder" får du masse informasjon. 

Anonymkode: c0e42...879

• Liker 3
Skrevet

Går hun i terapi? Når hun har så sterkt behov for å spise at hun kjøper inn kilovis av snacks for å spytte det ut, så tenker jeg det ligger et problem i bunn som gir henne behov for å spise så mye snacks, og da hjelper det ikke å komme med logiske argumenter. Hun må på et eller annet vis forstå at hun har et problem og at hun trenger ikke gode slanketips, hun trenger gode tips til å løse disse følelsene hun bærer på. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

"Spit and chew". Hun er jo spiseforstyrret. Det som er litt spesielt her, er jo at hun er helt skamløst åpen om dette. Tror aldri jeg har hørt noen gjøre utenom i smug. Hun sparer jo kroppen for påføringen med å overspise/spy, men det er jo ikke "friskt" og det er definitivt IKKE bra for lommeboken. 

Når en voksen kvinne åpent og stolt forteller at hun tygger maten for siden spytte den ut igjen uten skam, er det vanskelig å finne argumenter som frir til fornuften hennes. Er det bare deg hun tør si dette til? Hun ville neppe ivitert en date og sittet der med spybøtte ved siden av seg, så et sted der inne vet hun jo at dette ikke er normalt.

Be henne google "spit and chew".

Endret av Perle
  • Liker 1
Skrevet

Hei! At det er en alvorlig spiseforstyrrelse er ikke sikkert, men det er nok forstyrret spising. Jeg hadde anoreksi i ti år og dette drev jeg også med det første året. Spiste ikke mat, men ville smake. Den ene godteribiten ble for vanskelig psykisk å svelge, så jeg tygde litt på den og spyttet den ut. Du har grunn til bekymring.

Anonymkode: 63115...a22

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er en spiseforstyrrelse. Det er en metode hun bruker for å unngå vektoppgang, på linje med oppkast, avføringsmidler, fasting etc. Godt du utviser bekymring for søsteren din, siden hun har åpenbart ikke innsikt i problemet selv. Det kan vært lurt å starte med en bekymringsmelding til fastlegen hennes, ja. 

Anonymkode: ea340...2c1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...