Gå til innhold

Hvorfor er det ingen her i landet som aner hva lusseboller er for noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, SPOCA skrev:

Åh herrelighet. Du får jo ikke noe annet. Vi kaller lusseboller for lussekatter. Rett og slett.

Og nei, du kaller dette for lussekatter:

Bollerhvete-e1359730263812-1024x647.jpg

Dette er altså deig uten safran som er bakt. Det de fleste ville kalt boller.

Det er først når safran tilsettes at det får den karakteristiske smaken som lusseboller har.l

Anonymkode: 542db...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, abc123detvardet skrev:

Tine bruker lussekatter. Kanskje lese gjennom søkerne dine. Google er ingen ordbok...

Prøv igjen 

Da hopper du bare over Tine da vet du, og så kontakter du alle andre, gluping. ;) 

Anonymkode: 542db...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SPOCA skrev:

Bestanddeler? Det er samme deig og ingredienser. Det er formen som er forskjellig.

Åh, er det forskjell på boller og lussekatter, basert på formen altså?

Hmh, tenke seg! Kanskje det er forskjell på lussekatter og julegalter basert på formen også? Tro det? 

Anonymkode: 542db...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og nei, du kaller dette for lussekatter:

Bollerhvete-e1359730263812-1024x647.jpg

Dette er altså deig uten safran som er bakt. Det de fleste ville kalt boller.

Det er først når safran tilsettes at det får den karakteristiske smaken som lusseboller har.l

Anonymkode: 542db...03c

Jeg har ikke hevdet at dette er lussekatter, for jeg er ikke uenig i at lussekatter skal ha safran i seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Åh, er det forskjell på boller og lussekatter, basert på formen altså?

Hmh, tenke seg! Kanskje det er forskjell på lussekatter og julegalter basert på formen også? Tro det? 

Anonymkode: 542db...03c

Når jeg refererte til deig, mente jeg lussekatter. Det er lik deig i lusseboller og lussekatter.

Jeg har ikke kalt dette boller. For det ér forskjell mellom vanlige boller og lussekatter. 

Det er jo du som krangler på at det er forskjell på lusseboller og lussekatter. Og i Norge gjør vi i utgangspunktet ingen slik forskjell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og nei, du kaller dette for lussekatter:

Bollerhvete-e1359730263812-1024x647.jpg

Dette er altså deig uten safran som er bakt. Det de fleste ville kalt boller.

Det er først når safran tilsettes at det får den karakteristiske smaken som lusseboller har.l

Anonymkode: 542db...03c

Det er ingen som diskuterer ingrediensene med deg. Alle vet at lussekatter skal ha safran. Det er greit. Det folk motsier deg på er den tullete påstanden din om at bakverket ikke kan kalles lussekatt hvis det har s-form i stedet for form som en katt. Der tar du feil. 

Anonymkode: 9b38f...f99

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er utdrag fra svenske Wikipedia over hvorfor de kalles lussekatter:

”Enligt en tolkning var det i Tyskland på 1600-talet som seden med lussekatt kom till. Enligt sägnen gav djävulen, i kattens skepnad, barn stryk, medan Jesus i form av ett barn delade ut bullar till snälla barn.[4] För att hålla den ljusskygge djävulen borta färgades lussekatterna med den gula saffranskryddan.[4] Saffranet tillkom under sent 1800-tal.[5]

Lussekatter har i Västsverige förr även kallats dövels- och dyvelkatter, där "dövel" ursprungligen betyder djävul, med första belägg 1897.[1][2] Nordisk familjebok från 1912 saknar ännu ordet lussekatt, men skriver däremot: I sydvästra Sverige bakas till L. ett särskildt kultbröd (se d. o.), kalladt "dövelskatt".[6]

Anonymkode: 137b7...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som diskuterer ingrediensene med deg. Alle vet at lussekatter skal ha safran. Det er greit. Det folk motsier deg på er den tullete påstanden din om at bakverket ikke kan kalles lussekatt hvis det har s-form i stedet for form som en katt. Der tar du feil. 

Anonymkode: 9b38f...f99

Nettopp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da hopper du bare over Tine da vet du, og så kontakter du alle andre, gluping. ;) 

Anonymkode: 542db...03c

Hvorfor skal jeg kontakte dem? Folk står da fritt til å skrive hva de vil på sine egne nettsider. Kunne ha klaget om det var kommunale/statlige nettsider (ikke at det hadde brydd meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som diskuterer ingrediensene med deg. Alle vet at lussekatter skal ha safran. Det er greit. Det folk motsier deg på er den tullete påstanden din om at bakverket ikke kan kalles lussekatt hvis det har s-form i stedet for form som en katt. Der tar du feil. 

Anonymkode: 9b38f...f99

Hvis alle vet at det skal være safran i lusseboller, hvorfor fikk er det da ikke safran i hverken lussebollene jeg kjøpte på butikken eller de jeg kjøpte på bakeriet?

Altså er det ikke alle som vet det. 

Anonymkode: 542db...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abc123detvardet skrev:

Hvorfor skal jeg kontakte dem? Folk står da fritt til å skrive hva de vil på sine egne nettsider. Kunne ha klaget om det var kommunale/statlige nettsider (ikke at det hadde brydd meg).

Da står det meg helt fritt å forklare hva forskjellen er på lussekatter, julegalter og hvorfor disse har en samlebetegnelse som "lusseboller".

Anonymkode: 542db...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SPOCA skrev:

Nettopp!

Se:

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis alle vet at det skal være safran i lusseboller, hvorfor fikk er det da ikke safran i hverken lussebollene jeg kjøpte på butikken eller de jeg kjøpte på bakeriet?

Altså er det ikke alle som vet det. 

Anonymkode: 542db...03c

 

Anonymkode: 542db...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SPOCA skrev:

Nettopp!

For øvrig, se også mitt tidligere svar til deg:

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jo det som er grunnen til at jeg laget denne tråden. Folk her i landet aner ikke hva lusseboller er for noe.

Jeg har altså vært på bakeriet og kjøpt "lussekatter". Det viste seg at de, ikke nok med at de ikke ante at det var julegalt, trodde at lusseboller skal bakes med gurkemeie.

Hvis du drar til slakteren og kjøper ribbe så forventer du å få en ribbe, ikke wienerpølser.

Anonymkode: 542db...03c

 

Anonymkode: 542db...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da står det meg helt fritt å forklare hva forskjellen er på lussekatter, julegalter og hvorfor disse har en samlebetegnelse som "lusseboller".

Anonymkode: 542db...03c

Hva er julegalter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, abc123detvardet said:

Hva er julegalter?

Jeg har heller aldri hørt om det.

 

Ts, hvorfor dette voldsomme engasjementet?

Anonymkode: 370ed...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Hva er julegalter?

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller aldri hørt om det.

 

Ts, hvorfor dette voldsomme engasjementet?

Anonymkode: 370ed...d6c

Se:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå var jeg til og med på bakeriet her og kjøpte noen lusseboller. Det er jo lucia, trass alt.

Men ikke ante de at det de hadde til salgs var julegalter, ikke lussekatter. Lussekatter de de to bollene som ligger side ved side. Jeg burde vært klok nok til å spørre om de hadde hatt safran i. Men naiv og dum som jeg er, så gjorde jeg ikke det. Nei, ikke søren om det var noen safran i! Dette er jo bare boller! :( 

Kjøpte noen på butikken som er her også. Også bare boller, ikke lusseboller.

Coop hadde noen igår, da kjøpte jeg bare et par. De hadde safran i. De var goooode! Men tenkte de fikk ferske idag, så jeg kjøpte ikke mer enn et par. Dessverre. I dag var de utsolgt. 😢 

 

lusseboller.thumb.jpg.24c9808588a5d7b153fecc3dc49d666d.jpg

Anonymkode: 542db...03c

 

Anonymkode: 542db...03c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Se:

 

Anonymkode: 542db...03c

Får kun opp svenske resultater. Igjen, vi er ikke i Sverige. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Se:

 

Anonymkode: 542db...03c

Så vi skal google et ord vi aldri har hørt og som, i tillegg, ikke brukes i Norge?

Anonymkode: 370ed...d6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis alle vet at det skal være safran i lusseboller, hvorfor fikk er det da ikke safran i hverken lussebollene jeg kjøpte på butikken eller de jeg kjøpte på bakeriet?

Altså er det ikke alle som vet det. 

Anonymkode: 542db...03c

Sannsynligvis fordi gurkemeie er billigere. Igjen: alle vet at det skal være safran i lussekatter. Noen velger likevel å lage det med gurkemeie for å spare penger.

Anbefaler deg å gå til et skikkelig bakeri neste gang. Selv kjøpte jeg nydelige lusseKATTER med s-form og masse deilig safransmak  hos et lokalt håndverksbakeri i går. 

Anonymkode: 9b38f...f99

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vi skal google et ord vi aldri har hørt og som, i tillegg, ikke brukes i Norge?

Anonymkode: 370ed...d6c

Du gjør akkurat som du vil. Jeg bor i Norge. Jeg bruker ordet. I tillegg til en rekke andre ord.

Som nachspiel.

Anonymkode: 542db...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...