Gå til innhold

Hvorfor er det ingen her i landet som aner hva lusseboller er for noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting, ser det ut til. Hvorfor? Fordi det viktige er, for deg, og for de fleste andre her, å tråkke på, ikke å forstå, ikke å lytte.

Anonymkode: 542db...03c

Bedrevitere er irriterende nok når de har rett, men de er enda mer irriterende når de tar feil. Du tar feil. I Norge heter det lussekatter uansett form. Du kan ikke traske inn i et bakeri og belære de som jobber der om at det de selger heter lussegalt når dette ikke er et ord i det norske språket. Hva det heter på svensk er irrelevant. 

Anonymkode: 9b38f...f99

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, folk tror at alle former for lusseboller er lussekatter. Det er feil.

Folk tror også at safran brukes bare for å gjøre bollene gule og at gurkemeie er en grei erstatning.

Anonymkode: 542db...03c

Noen av oss liker faktisk gurkemeie bedre enn safran også.

Anonymkode: 9b94c...b26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bedrevitere er irriterende nok når de har rett, men de er enda mer irriterende når de tar feil. Du tar feil. I Norge heter det lussekatter uansett form. Du kan ikke traske inn i et bakeri og belære de som jobber der om at det de selger heter lussegalt når dette ikke er et ord i det norske språket. Hva det heter på svensk er irrelevant. 

Anonymkode: 9b38f...f99

Nei, det heter fortsatt lusseboller. Det er mange uvitende i Norge som ikke aner forskjellen på en lussekatt, en julebukk, en julegalt, og så videre. Det er nu så.

Men når en går på et bakeri og kjøper lussekatter så forventer en at de som er fagfolk vet bedre.

At du ikke vet bedre er så sin sak.

Anonymkode: 542db...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av hva du tror ts, er Sverige og Norge forskjellige, og i Norge sier vi lussekatter om alle lusseboller. I Sverige er de tydeligvis mer spesifiserte i sin bruk. Det skal sies, alle mine svenske kolleger sier faktisk lussekatter (uansett form), slik vi gjør i Norge.

Så er det også slik at språket vårt er i endring. Det betyr at det vil kunne oppstå forskjeller innad i Norge og mellom Sverige og Norge. Hvilket er helt naturlig. Det blir som at noen kaller det skoleboller, andre sier skolebrød, noen kaller det tolvøres. Noen skiller mellom avlang form og rund form (slik som meg, som kaller det ene skolebolle, og det andre skolebrød), mens andre gjør det ikke. Det betyr jo ikke at noen nødvendigvis tar feil. Det er dialektiske og kulturelle forskjeller.

Det jeg dog ikke klarer å forstå, er hvorfor man gidder å bruke så mye energi på dette. Du fremstår arrogant og vanskelig. Rett og slett. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klo:

Det finnes ikke bakeri i Norge, ts. (Bortsett fra et par her og der drevet av ildsjeler)

Hvordan kan det da være en overraskelse at de ikke selger bakverk?

Jeg undrer meg også over hvorfor du tror du finner bakverk på en vanlig dagligvare. Der har de oppigjenvarmet prefabrikkata, akkurat som de gjør på "bakeriene" som også er utsalgssteder for prefabrikkata av dårlig kvalitet fra store fabrikker. 

Det er mulig svaret ligger i tråden her. Brød er selvsagt ikke brød. Særlig norsk "brød" som er av så forferdelig kvalitet at det trolig er dyremishandling å gi til kjæledyret sitt. 

Dersom kjøtt er kjøtt er diskusjonen komplett. Kjøtt er dyrevelferd, bærekraft, naturmangfold og lokalpolitikk. Dersom du går i butikken og ser "lårfilet av kylling" og ikke dyrevelferd, naturmangfold og bærekraft? Da er du forklaringen på hvorfor Norge er så avsindig fattig. Og blir fattigere dag for dag.

Lussekatter blir til som det daglige brød: på kjøkkenbenken hjemme. (Og kyllingen blir til bak låven til den lokale bonde)

Anonymkode: d4a11...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, minister-mio skrev:

Jeg skal til slakteren og kreve å få korv, og belære alle om at det heter korv.

Hvis du går til slakteren og ber om å få en ribbe, er det da greit at han gir deg wienerpølse fordi han tror det er ribbe?

Eller forventer du at en fagmann burde vite bedre?

Anonymkode: 542db...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SPOCA skrev:

Det jeg dog ikke klarer å forstå, er hvorfor man gidder å bruke så mye energi på dette. Du fremstår arrogant og vanskelig. Rett og slett. 

Nei du, det var forgjeves det her ja. Det er så sin sak at folk er uvitende, men her går folk inn for å være uvitende.

Hvis noen gir deg skolebrød og kaller det pepperkaker så snakker vi ikke lenger dialekt. Folk her går jo inn for å nekte at lusseboller, hva de enn kaller det, skal bakes med safran. 

Anonymkode: 542db...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det heter fortsatt lusseboller. Det er mange uvitende i Norge som ikke aner forskjellen på en lussekatt, en julebukk, en julegalt, og så videre. Det er nu så.

Men når en går på et bakeri og kjøper lussekatter så forventer en at de som er fagfolk vet bedre.

At du ikke vet bedre er så sin sak.

Anonymkode: 542db...03c

Du kan ikke bare bestemme ting. Ord er definert. Jeg kan ikke bare bestemme meg for at nå skal trær heter "xct", og si at "Jo, det ordet kan jeg skrive fordi jeg har bestemt det". Det hadde bare blitt surr og idotisme. 

Kanskje det heter lusseboller, men da får du slå opp i en NORSK ordbok og bevise det. 

Endret av abc123detvardet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei du, det var forgjeves det her ja. Det er så sin sak at folk er uvitende, men her går folk inn for å være uvitende.

Hvis noen gir deg skolebrød og kaller det pepperkaker så snakker vi ikke lenger dialekt. Folk her går jo inn for å nekte at lusseboller, hva de enn kaller det, skal bakes med safran. 

Anonymkode: 542db...03c

Det er jo helt irrelevant. Det som ER relevant var faktisk mitt eksempel, hvor folk kaller samme type bakverk, altså skolebolle for forskjellige ting, utifra både dialektiske og kulturelle forskjeller. Samme skjer med lusseboller/lussekatter.

Jeg nekter ikke for at det bør bakes med safran, men må vel innrømme at det er lite viktig for mitt vedkommende, og baker like gjerne med gurkemeie om det er det jeg har tilgjengelig. Men det er en helt annen diskusjon, og egentlig ganske lite relevant.

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abc123detvardet skrev:

Du kan ikke bare bestemme ting. Ord er definert. Jeg kan ikke bare bestemme meg for at nå skal trær heter "xct", og si at "Jo, det order kan jeg skrive fordi jeg har bestemt det". Det hadde bare blitt surr og idotisme. 

Kanskje det heter lusseboller, men da får du slå opp i en NORSK ordbok og bevise det. 

🙄

1998181146_googlesklusseboller.thumb.jpg.72e985920d248ed9772d58a6d3e447b8.jpg

Anonymkode: 542db...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, SPOCA skrev:

Jeg nekter ikke for at det bør bakes med safran, men må vel innrømme at det er lite viktig for mitt vedkommende, og baker like gjerne med gurkemeie om det er det jeg har tilgjengelig. Men det er en helt annen diskusjon, og egentlig ganske lite relevant.

Nei, det er jo det som er grunnen til at jeg laget denne tråden. Folk her i landet aner ikke hva lusseboller er for noe.

Jeg har altså vært på bakeriet og kjøpt "lussekatter". Det viste seg at de, ikke nok med at de ikke ante at det var julegalt, trodde at lusseboller skal bakes med gurkemeie.

Hvis du drar til slakteren og kjøper ribbe så forventer du å få en ribbe, ikke wienerpølser.

Anonymkode: 542db...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du går til slakteren og ber om å få en ribbe, er det da greit at han gir deg wienerpølse fordi han tror det er ribbe?

Eller forventer du at en fagmann burde vite bedre?

Anonymkode: 542db...03c

 

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei du, det var forgjeves det her ja. Det er så sin sak at folk er uvitende, men her går folk inn for å være uvitende.

Hvis noen gir deg skolebrød og kaller det pepperkaker så snakker vi ikke lenger dialekt. Folk her går jo inn for å nekte at lusseboller, hva de enn kaller det, skal bakes med safran. 

Anonymkode: 542db...03c

:rolleyes:

Anonymkode: 370ed...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jo det som er grunnen til at jeg laget denne tråden. Folk her i landet aner ikke hva lusseboller er for noe.

Jeg har altså vært på bakeriet og kjøpt "lussekatter". Det viste seg at de, ikke nok med at de ikke ante at det var julegalt, trodde at lusseboller skal bakes med gurkemeie.

Hvis du drar til slakteren og kjøper ribbe så forventer du å få en ribbe, ikke wienerpølser.

Anonymkode: 542db...03c

Åh herrelighet. Du får jo ikke noe annet. Vi kaller lusseboller for lussekatter. Rett og slett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, abc123detvardet skrev:

Det er ikke en ordbok...

Men du vet, du som er så opptatt av at det ikke heter lusseboller, du får kontakte Tine meierier, og alle de andre nettstedene, og fortelle dem at det heter noe helt annet da. For det er det det står i ordboken.

Anonymkode: 542db...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SPOCA skrev:

Åh herrelighet. Du får jo ikke noe annet. Vi kaller lusseboller for lussekatter. Rett og slett.

Jo, når det er andre bestandsdeler er det ikke samme sak.

Anonymkode: 542db...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men du vet, du som er så opptatt av at det ikke heter lusseboller, du får kontakte Tine meierier, og alle de andre nettstedene, og fortelle dem at det heter noe helt annet da. For det er det det står i ordboken.

Anonymkode: 542db...03c

Tine bruker lussekatter. Kanskje lese gjennom søkerne dine. Google er ingen ordbok...

Prøv igjen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, når det er andre bestandsdeler er det ikke samme sak.

Anonymkode: 542db...03c

Bestanddeler? Det er samme deig og ingredienser. Det er formen som er forskjellig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...