Gå til innhold

Er det tilfeldig at armene våre er akkurat lange nok til å tørke oss i rumpa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja er det det?

Hvorfor er armene våre akkurat den lengden? Jeg kan ikke komme på noen annen grunn til at de ikke er enten kortere eller lengre.

Men i dyreriket ellers virker det heller ikke som om det er viktig å kunne tørke seg i rumpa, så kanskje det ikke er noen evolusjonsmessig fordel. Men hva er da grunnen til at armene våre er den lengden de er?

Anonymkode: 51815...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De var mye lenger i forhold til beina før. Det har du sikkert sett på bilder. Så det er nok tilfeldig. 

Anonymkode: ca77f...9db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det naturlige for tobente primater, er å sitte på huk og trykke ekskrementene ut. Ved normal avføring vil det da ikke samles avføringsrester rundt anus.

Da vi begynte å sitte på seter og defekere, og gå med klær, endret dette seg. At armene er lange nok til å tørke seg bak, er bare en bonus fra naturens side. Det er ikke noe evolusjonsmessig fortrinn.

Anonymkode: 0e95a...355

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, gudene forutså den problemstillingen når de re-designet oss selvfølgelig. God said, “Let us make humankind in our image, according to our likeness " Legg merkes til "us" og "our" vi og vår.

Endret av 334
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det naturlige for tobente primater, er å sitte på huk og trykke ekskrementene ut. Ved normal avføring vil det da ikke samles avføringsrester rundt anus.

Da vi begynte å sitte på seter og defekere, og gå med klær, endret dette seg. At armene er lange nok til å tørke seg bak, er bare en bonus fra naturens side. Det er ikke noe evolusjonsmessig fortrinn.

Anonymkode: 0e95a...355

Når begynte naturen å dele ut bonuser?

Evolusjonen tar ikke sånne hensyn. Armene har den lengden den har av logiske grunner. Vi har bare ikke funnet svaret enda. Rumpetørking er en hypotese som faktisk kan vise seg å være rett.

Anonymkode: 10fca...bb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Når begynte naturen å dele ut bonuser?

Evolusjonen tar ikke sånne hensyn. Armene har den lengden den har av logiske grunner. Vi har bare ikke funnet svaret enda. Rumpetørking er en hypotese som faktisk kan vise seg å være rett.

Anonymkode: 10fca...bb2

Da kan du jo vise til en sannsynlig mekanisme? Jeg kan ikke se at det er noen eksterne stimuli som skulle tilsi at rumpetørking ville gi noen tilpasningsrespons på genetisk plan. Å klare å tørke seg i røven, gir ikke noe fortrinn på noen måte i naturen. Perioden med klær, vasking og rumpetørking har ikke vært lang nok til å selektere vekk kortarmede individer.

Anonymkode: 0e95a...355

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Når begynte naturen å dele ut bonuser?

Anonymkode: 10fca...bb2

Det gjør den ikke, og det har den aldri gjort. Men at ett fenotypisk trekk gir fordeler på et område utover det ekstremitetene er selektert frem for å gjøre, kan betraktes som en bonus. Overekstremiteter er selektert frem fordi de gir fortrinn for å overleve. Rumpetørking er ikke noe man trenger for å overleve.

Primaters - og særlig menneskers - armlengde har gått ned istedet for opp i perioden siden vi begynte med klær og sittende defekasjon.

Anonymkode: 0e95a...355

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Primaters - og særlig menneskers - armlengde har gått ned istedet for opp i perioden siden vi begynte med klær og sittende defekasjon.

Anonymkode: 0e95a...355

Tror jeg neppe! Menneskekroppen er full av skjult mystikk, noe som er ganske så godt kjent i flere av verdens okkulte forbund og sammenslutninger, men mye av dette er ikke noe vi lærer om på skolen.

Om jeg ikke tar feil så er mennesket med utstrakte armer som et kors. Vi er like lange fra fingertupp til fingertupp, som vi er fra topp til tå.

I tillegg er mennesket todelt. Vi er som to personer i en kropp, hvor hver hjernehalvdel styrer hver sin side. Del deg selv på midten, på langs, og du vil se at hver del er speilvendt. Hender og føtter er speilvendt. Vi har en blå og en rød side. Vi består av vår far og vår mor, av den maskuline og den feminine kraft i vår natur.

Så jeg tror at armene er akkurat så lange som de skal være, og at det å tørke seg bak er en del av evolusjonsprosessen mot det fullkomne. Vi har kommet et stykke på vei, men sånn miljømessig har vi vel neppe kommet oss av pottestadiet? Verden drukner i dritt, ja selv matfatet vårt fylles opp av kloakk.

Ikke akkurat en så veldig intelligent art, og sannsynligvis den eneste som er i stand til å utrydde seg selv.

Det er jo faktisk et aldri så lite under at man klarer å tørke seg bak.

Endret av Straycat
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukke folk klarer ikke å tørke seg bak, armene deres har krympet.

Anonymkode: bc62c...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tjukke folk klarer ikke å tørke seg bak, armene deres har krympet.

Anonymkode: bc62c...c14

Jeg er kjukk. Jeg tørker meg fint bak, kan stå i bru og ta henda strakt ned i gølvet uten å bøye knea. Er forsåvidt også veldig lav, så ekke så langt til verken baken eller bakken 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Straycat said:

Tror jeg neppe! Menneskekroppen er full av skjult mystikk, noe som er ganske så godt kjent i flere av verdens okkulte forbund og sammenslutninger, men mye av dette er ikke noe vi lærer om på skolen.

Om jeg ikke tar feil så er mennesket med utstrakte armer som et kors. Vi er like lange fra fingertupp til fingertupp, som vi er fra topp til tå.

I tillegg er mennesket todelt. Vi er som to personer i en kropp, hvor hver hjernehalvdel styrer hver sin side. Del deg selv på midten, på langs, og du vil se at hver del er speilvendt. Hender og føtter er speilvendt. Vi har en blå og en rød side. Vi består av vår far og vår mor, av den maskuline og den feminine kraft i vår natur.

Så jeg tror at armene er akkurat så lange som de skal være, og at det å tørke seg bak er en del av evolusjonsprosessen mot det fullkomne. Vi har kommet et stykke på vei, men sånn miljømessig har vi vel neppe kommet oss av pottestadiet? Verden drukner i dritt, ja selv matfatet vårt fylles opp av kloakk.

Ikke akkurat en så veldig intelligent art, og sannsynligvis den eneste som er i stand til å utrydde seg selv.

Det er jo faktisk et aldri så lite under at man klarer å tørke seg bak.

Men okkulte forbund og sammenslutninger driver jo ikke med objektiv kunnskap. Den akademiske anatomiundervisning har litt mer solid å komme med. Og det kan man faktisk lære på en skole.

VI er ikke speilvendte - selv ikke i overflateanatomi. På innsiden av kroppen ligger ulike organer på ulike sider. Leveren er ikke en speilvending av venstre sides milt, og store blodkar er forskjellige på hver side av kroppen. Lungene ligger på hver sin side av midtlinjen, men er ulike på hver sin side. Bukspyttkjertelen har et hode på den ene siden, og halen på den andre. Nyrene har litt forskjellig størrelse. Binyrene er så forskjellige at du kan se hvilken som er fra høyre side og hvilken som er fra venstre. Forfra og bakover er vi definitivt ikke speilvendte. Jeg skjønner hva du mener, men selv om vi har en viss symmetri, er det ikke mulig å snakke om noen speilvending. Det gir bare mening ved sjeldne tilstander som situs inversus - der indre organer har byttet plass, slik at det man forventer å finne på høyre side ligger på venstre og omvendt.

Anonymkode: 0e95a...355

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er armene våre akkurat den lengden? Jeg kan ikke komme på noen annen grunn til at de ikke er enten kortere eller lengre.

Anonymkode: 51815...8b4

Armlengden er helt tilfeldig. Derimot så har naturen valgt å heve rumpa opp til høyden med hendene våre. Det er derfor vi har så kort rygg.

Anonymkode: 51450...32a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, de har den lengden for at de skal kunne bære et mindre barn, siden de ikke lengre kan klamre seg fast i pelsen som hos apene. 

Anonymkode: 5d082...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kågebruker skrev:

Men hvorfor er det så vanskelig å smøre solkrem på nedre del av ryggen?

Har ikke noe problem med nedre rygg, men midt på jeg..  kommer kanskje an på mobiliteten i skuldrene.

Anonymkode: 091b8...f05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...