Gå til innhold

Ribbe: skal man spise alt fettet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiser man de tykke lagene med spekk som ligger mellom kjøttlagene, eller er det sosialt akseptabelt å skyve de tilside? Jeg er ikke vant til ribbe og har knapt spist det. Alt fettet byr meg i litt i mot. Så: er det meningen at man skal spise det, eller legger man det til side slik man gjør med fettranden på koteletter? 

Anonymkode: 2ff9d...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du akkurat så du vil. 
Jeg for min del klarer ikke alt fettet. Skjærer bort og legger diskre til side.

Anonymkode: e3bd3...604

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langtidssteker, så det meste smelter bort, og gir kun saftig kjøtt. 

Er det synlig fett skjærer jeg det bort. 

Anonymkode: c1902...6f6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at jeg kan spise det jeg har lyst på. Jeg lurer på hva som er vanlig blant ribbefolket. Er det meningen å spise alt? 

Anonymkode: 2ff9d...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt skal spises. Det er fornærmelse av de grader å skyve til siden liksom.

Når du er ferdig så skal tallerken se ut som ren vaska da. 

Anonymkode: 5a0f0...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke tykke lag med spekk og hadde nok skjært bort det. Men jeg ser ikke mye til dette. Vi har stort sett ribbe med tynne lag med fett mellom kjøtt som for det meste har trekt inn i kjøttet, og da kan jeg spise alt. Det hender jeg tar bort noe av det som er under svoren. Hva som er sosialt akseptabelt handler om hvem man spiser sammen med, og her vil du kunne finne alle varianter. 

Anonymkode: 8c814...840

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjærer det bort, og jeg kommer fra (og lever i) tykkeste ribbeland. Det er nok ikke HELT god latin, men vi er flere som gjør det, så du er ikke alene med følelsen av at det rene fettet byr deg i mot :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at jeg kan spise det jeg har lyst på. Jeg lurer på hva som er vanlig blant ribbefolket. Er det meningen å spise alt? 

Anonymkode: 2ff9d...c96

Det vanlige er å gjøre akkurat det som gir deg aller mest glede av ribba. :) 

Jeg synes også den er best når den er stekt slik at mesteparten av fettet har smeltet vekk og rent ut, og bare etterlatt deilig, mørt, saftig kjøtt. Så kan jeg heller helle fettet over ribbe og poteter etterpå, eller smøre det på lefse. :sikle: 

Anonymkode: b6237...91e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke verken fettet eller svoren, så det blir ikke så mye igjen. 😄 Men for meg er det uansett medisterkakene som er høydepunktet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan definitivt skjære det bort. Å ikke spise svoren derimot, vil nok heve øyebryn. Personlig spiser jeg ikke ribbe i det hele tatt. Holder meg til medisterkaker og pølser.

Anonymkode: aed0d...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og når du knaser i svoren skal dere smile til hverandre og si sprø svor 😊

Anonymkode: 16dbb...52b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De få gangene jeg spiser ribbe, spiser jeg en liten bit svor og skjærer vekk alt fettet. Fettet smaker jo uansett bare fett og kvalmende. Aldri skjønt at noen klarer å spise det, jeg brekker meg bare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjærer det vekk og skraper vekk det myke fettet under svoren. Blir uvel av for mye fett.

Anonymkode: 362eb...c7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at jeg kan spise det jeg har lyst på. Jeg lurer på hva som er vanlig blant ribbefolket. Er det meningen å spise alt? 

Anonymkode: 2ff9d...c96

Du fikk fasiten lenger oppe :) 

Gor å utdype: Om ribba er stekt riktig er det ikke tykk fettrand, da har fettet smeltet inn i kjøttet, sånn som på entrecôten. Om ribba er stekt feil og har tykk fettrand er det like pari å skjære bort fettet som det er å skjære vekk noe annet mislykket, feks noe som er svidd 😄 

Anonymkode: 1a9e6...238

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...