Jump to content
AnonymBruker

Var Viggo Kristiansen uskyldig i Baneheia?

Recommended Posts

AnonymBruker

Viggo Kristiansen har hele tiden påstått at han var uskyldig for drapene i Baneheia, og han har hele tiden forsøkt å frikjenne seg selv.

Det var heller null og niks tekniske bevis mot denne fyren. Han ble egentlig dømt utelukkende basert på vitnemål fra Jan Helge Andersen. Dersom Viggo Kristiansen virkelig er 100 % uskyldig, så er dette nødt til å være det aller største justismordet i norsk historie.

Dette burde selvføgelig skremme alle og enhver: Kan vitnemål fra en enkelt person  virkelig være mer enn nok for å få deg dømt for mord i Norge, så lenge du selv ikke kan bevise din egen uskyld? Hvem behøver "bevis" for noe som helst, så lenge man har beskyldninger.

Anonymkode: 2e60a...03d

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men han var jo tilstede sammen med JHA når det skjedde?

Jeg er ganske sikker på at han er skyldig. Hvis han ikke hadde vært med JHA hadde det blitt funnet bevis i en annen form (vitner som har sett han hjemme, et annet sted, nettlogg osv). Han vil nok bare ikke (og mest sannsynlig aldri) innrømme at han er et monster som ingen vil ha noe å gjøre med resten av livet hans.

Anonymkode: 9708e...7c1

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske sikker på at han er skyldig. Hvis han ikke hadde vært med JHA hadde det blitt funnet bevis i en annen form (vitner som har sett han hjemme, et annet sted, nettlogg osv). Han vil nok bare ikke (og mest sannsynlig aldri) innrømme at han er et monster som ingen vil ha noe å gjøre med resten av livet hans.

Det finnes jo et telefonbevis som plasserer ham et annet sted under drapene:

"På dagen for drapet 19. mai 2000, sendte Kristiansen to tekstmeldinger til samme mottager, klokken 18.57 og 19.37. Klokken 19.24 mottok han en melding. Kristiansen mener det beviser at han ikke kan ha vært på åstedet på gjerningstidspunktet fordi telefonen hans på alle tre tidspunkter ble fanget opp av basestasjonen EG_A som ikke dekker åstedet." Kilde

Anonymkode: aef54...bca

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første tyder alle bevis på at han ikke var sammen med JHA da det skjedde.

For det andre finnes det store tidshull i et hvilket som helst menneskes generelle alibi. At ingen kan bekrefte at man satt på do med diaré, lå og sov alene, leste en bok, satt på en sten i vannkanten og gråt eller rydda og skura kjelleren fra gulv til tak alene betyr ikke at man var et annet sted og voldtok og drepte småunger. 

For det tredje var det svært, svært få som hadde noen nettlogg å vise til i år 2000. 

For det fjerde er du i din fulle rett til å mene at hvem som helst er et monster, inkludert Wiggo Kristiansen. Men rettsvesenet vårt, og deres høyre hånd, har ikke lov til å hverken forhåndsdømme eller reellt dømme noen på grunnlag av egne dislikes. 

Anonymkode: b1bfc...750

AnonymBruker

Utrolig spennende podcasten om Baneheia-saken som går nå. Jeg er overrasket over at han ikke har fått tatt opp saken igjen tidligere, basert på bevisene som blir presentert der. Om han er skyldig eller ei, vet ikke jeg. Men han var åpenbart forhåndsdømt uansett..

Anonymkode: b7c3c...406

AnonymBruker

Jeg tror ikke Andersen var alene om drapene. Og jeg syns foreldrene til jentene skal få fred nå, dette har jo blitt rene sirkuset.

Anonymkode: 39dbc...ca5

Annonse

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke Andersen var alene om drapene. Og jeg syns foreldrene til jentene skal få fred nå, dette har jo blitt rene sirkuset.

Anonymkode: 39dbc...ca5

Jeg synes ikke vi skal la saken ligge så lenge det er en sjanse for at dette er norges største justismord. Det trumfer det at foreldrene skal få fred.

Anonymkode: 20c3e...537

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke vi skal la saken ligge så lenge det er en sjanse for at dette er norges største justismord. Det trumfer det at foreldrene skal få fred.

Anonymkode: 20c3e...537

Er så enig, tenk om dette er justismord. Det er helt krise for den norske stat. 

Anonymkode: b7c3c...406

AnonymBruker

Jeg selv var overbevist om at VK var skyldig. Men nå i voksen alder har jeg begynt å tvile etterhvert som jeg har fått lest om saken. 

Jeg syns han skal få prøve saken sin på nytt igjen. Det jeg syns er merkelig med folk som mener han er skyldig, argumenterer det med at de har på «følelsen» at han er skyldig uten at de klarer å hoste opp noen form for kilder eller annen bevis som knytter han til drapene. 

Anonymkode: ab292...21e

AnonymBruker

Det er nok en veldig god grunn til at Viggo Kristiansen får avslag etter avslag etter avslag:     

Norske myndigheter tørr rett og slett ikke la ham få noen ny rettsak, ettersom de risikerer at han går 100 % fri. Han kommer sannsynligvis til å få avslag neste gang også. Men denne saken har fått temmelig mye oppmerksomhet de siste par årene, så det er vanskelig for dem å bare overse det.    

Men dersom Kristiansen hadde fått medhold, så går dette ut over befolkningens tiltro til hele rettssystemet og til politiet. Dessuten: Mange av de som var innvolvert (aktor, dommer, etterforskere i politiet og så videre) er fremdeles i live og i arbeid. Gud forby at disse menneskene får noen som helst konsekvenser for å begå slike grove overtramp mot uskyldige mennesker.

AnonymBruker

De fleste tror han er skyldig men merkelig hvordan ingen av dem som tror det kan beskrive hva de mener da har skjedd. Som passer med det man vet om saken altså. Forstå meg rett her altså for jeg har også alltid trodd han var skyldig men leser man seg opp på saken er det vel strengt tatt ingen annen mulighet enn at han andre gjorde dette alene. Dessverre.

Syns det han her som var journalist og dekket saken da den pågikk har skrevet nå er interessant og viser litt hvordan alle var så sikre men så har det jo kommet frem at det neppe stemmer, uten at han sier han kan «vite» den fulle sannhet.

https://m.facebook.com/notes/ole-dag-kvamme-media/ubehaget-i-baneheia/2559508484278008/

Også en kommentator i Nettavisen som sier litt om hvorfor mange nå har snudd i denne saken, og hvorfor man må tillate en ny rettssak for å komme til bunns en gang for alle.

https://www.nettavisen.no/nyheter/na-er-vi-ikke-sa-skrasikre-lenger/3423894050.html

Anonymkode: 12260...c60

AnonymBruker

Jeg kan forstå at Kristiansen ble mistenkt i utgangspunktet. Han ble sett på som en bråkmaker, eller gatas skrekk, og har også forgrepet seg på en liten jente før Baneheiasaken. Dessuten hang han sammen med Andersen hele tiden. Men skal man dømmes for noe, så må det finnes håndfaste bevis! Og det finnes det ikke i denne saken. Kristiansen ble dømt på følelser og pga løgnene til Andersen, som i sin tur ble ledet av politiet til å dra Kristiansen inn i saken. I alt for mange saker har politiet hatt tunnellsyn, og vært altfor opptatt av prestisjen som ligger i å løse saken. Slikt kan man ikke akseptere i et moderne samfunn. Jeg forstår godt at foreldrene til ofrene synes det er vondt at saken stadig dras opp i media gang på gang. Men jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor de ikke er mer opptatt av at sannheten skal komme frem...?

Anonymkode: 996fd...781

OPIgirl
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok en veldig god grunn til at Viggo Kristiansen får avslag etter avslag etter avslag:     

Norske myndigheter tørr rett og slett ikke la ham få noen ny rettsak, ettersom de risikerer at han går 100 % fri. Han kommer sannsynligvis til å få avslag neste gang også. Men denne saken har fått temmelig mye oppmerksomhet de siste par årene, så det er vanskelig for dem å bare overse det.    

Men dersom Kristiansen hadde fått medhold, så går dette ut over befolkningens tiltro til hele rettssystemet og til politiet. Dessuten: Mange av de som var innvolvert (aktor, dommer, etterforskere i politiet og så videre) er fremdeles i live og i arbeid. Gud forby at disse menneskene får noen som helst konsekvenser for å begå slike grove overtramp mot uskyldige mennesker.

Tiltroen til politiet, dommere, advokater og i det  hele tatt, tror jeg er temmelig tynnslitt allerede.

Annonse

AnonymBruker

Merker at jeg er forvirret etter podkasten. Sykt at det skal gå an.. Irriterende å ikke få vite sannheten.

lurer på hvor Andersen bor nå... 

Anonymkode: db882...26e

justloseit

Jeg skal ikke uttale meg om verken skyld eller uskyld, for det vet jeg ikke. Men synes jeg det var tilstrekkelig bevis til å dømme ham - nei. Burde han få saken gjenopptatt - ja.

AnonymBruker
På 12.12.2019 den 14.58, AnonymBruker skrev:

Jeg selv var overbevist om at VK var skyldig. Men nå i voksen alder har jeg begynt å tvile etterhvert som jeg har fått lest om saken. 

Jeg syns han skal få prøve saken sin på nytt igjen. Det jeg syns er merkelig med folk som mener han er skyldig, argumenterer det med at de har på «følelsen» at han er skyldig uten at de klarer å hoste opp noen form for kilder eller annen bevis som knytter han til drapene. 

Anonymkode: ab292...21e

Bevis og bevis, i Norge kan du bli dømt på indisier. Se bare på Arnfinn Nesset-saken som det går en dokumentar om nå.

Anonymkode: d651d...021

AnonymBruker

Jeg har hørt podcasten og lest boka, og er ganske opprørt over hvilket bilde media og politi tegnet her, slik at vi alle som fulgte saken den gangen var helt overbevist om at Viggo Kristiansen var hovedmannen her. Det er skremmende hvordan forhold som kom opp underveis, bare ble feid under teppet fordi man hadde bestemt seg. I boka står det at mobilbeviset kom for sent i saken til å snu oppfatningen man hadde. Det er jo helt på trynet.

Hva som virkelig har skjedd er jeg ikke sikker på, men han burde absolutt få saken sin gjenopptatt. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke har skjedd allerede, egentlig.

Anonymkode: 05a68...092

Millimani

Det blir spennende hva kommisjonen kommer fram til den 22.01., siden de valgte å utsette avgjørelsen om gjenopptakelse. Jeg har hørt podcasten, og jeg har lest boka til Jahr, - og jeg må si at jeg er mer sikker på at dette er et justismord. Hvis det er det så må det jo være en av Norges største rettsskandaler i det hele tatt. Da er det å få saken gjenopptatt, og de pårørende får rippet opp gamle sår (som om ikke de har det etter alle forsøkene VK har fra før). Så er det spørsmålet Jan Helge, - burde han komme inn for mer soning? Forvaring? De har trodd på ham, selv om han har endret forklaring flere ganger. Han er en fri mann i dag, men bor på hemmelig adresse, har ny identitet og nye venner

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merker at jeg er forvirret etter podkasten. Sykt at det skal gå an.. Irriterende å ikke få vite sannheten.

lurer på hvor Andersen bor nå... 

Anonymkode: db882...26e

Han flyttet til Tønsberg etter han slapp ut.

Anonymkode: fed5b...5b1

AnonymBruker

Syns helt seriøst denne saken er vanskelig og frustrerende. Har lest boka og fulgte saken tett da den var aktuell. Jeg klarer ikke bestemme meg for hva jeg mener her. Jeg føler på meg at han er skyldig, men juristen i meg sier at jeg ikke ser nok fellende bevis. Samtidig så river det i meg om han skal slippe fri. Jeg har ingen sympati for han. Føler vel dette er litt making a murderer norway edition. Jeg tror VK er skyldig. Jeg kan ikke stå inne for min mening 100% og i min rett kunne han derfor ikke blitt dømt - fordi for lite knytter han til det. Men jeg tror likevel han er skyldig. 

Anonymkode: 4d2f9...c33