Gå til innhold

Hva koster medisinen til diabetikere i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste nettopp at diabetikere i USA må betale rundt 600 dollar i måneden for medisinen sin. Hva koster medisinen i Norge? Jeg antar også at det går på blå resept, så da får man vel frikort etter en stund? Jeg er bare nyskjerrig. 

Anonymkode: 3f1a7...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt på trynet at den ikke er gratis. Dette er en livsnødvendig medisin, og ofte noe man ikke kan noe for. 

Anonymkode: d9e3f...ef4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

går på frikort, så maks 2300 tror jeg grense er for frikort i 2019

Anonymkode: 82426...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er rimelig dyr.. er dia1 selv og jeg kommer fort opp i frikortbeløpet. En pk teststrimler med 50 stk i koster 50 kr ca, i egenandel... kjøper man uten resept så koster den 2-300 kr.. 

Insulinet husker jeg ikke... men hadde vi ikke hatt den ordninga så hadde jeg daua for å si det sånn...

Tror prisene står på felleskatalogen

Anonymkode: 68a98...a25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt på trynet at den ikke er gratis. Dette er en livsnødvendig medisin, og ofte noe man ikke kan noe for. 

Anonymkode: d9e3f...ef4

Mange amerikanere dør fordi de ikke har råd til medisinen sin, eller har rasjonert medisinen sin. :(  De har også laget et system der de kjøper insulin på svarte markedet, eller av mennesker de møter på nett. De hjelper hverandre gjennom Facebook grupper og sånn. 😕 Det er jo helt sykt. En dose som koster kanskje 14 US dollar i Canada, koster over 300 dollar i USA. Det er den samme medisinen, men i Canada regulerer staten prisene. 

Anonymkode: 3f1a7...660

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er rimelig dyr.. er dia1 selv og jeg kommer fort opp i frikortbeløpet. En pk teststrimler med 50 stk i koster 50 kr ca, i egenandel... kjøper man uten resept så koster den 2-300 kr.. 

Insulinet husker jeg ikke... men hadde vi ikke hatt den ordninga så hadde jeg daua for å si det sånn...

Tror prisene står på felleskatalogen

Anonymkode: 68a98...a25

Ja, det er helt sykt. Der borte dauer folk. Jeg så en video nettopp med en mor som hadde tre barn som var diabetikere. Hvert barn trengte medisin for 600 dollar i måneden! De måtte til Canada ofte for å kjøpe medisin. Andre drar til Mexico.

Anonymkode: 3f1a7...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er helt sykt. Der borte dauer folk. Jeg så en video nettopp med en mor som hadde tre barn som var diabetikere. Hvert barn trengte medisin for 600 dollar i måneden! De måtte til Canada ofte for å kjøpe medisin. Andre drar til Mexico.

Anonymkode: 3f1a7...660

Litt av problemet når du har 30 milloner med diabetes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Litt av problemet når du har 30 milloner med diabetes. 

Problemet er jo at de som selger medisinen skrur opp prisene. Hovedproblemet er ikke at staten ikke betaler, problemet er at man i andre land regulerer priser som hindrer at man unyttet mennesker som er helt avhengig av et produkt for å leve.

Anonymkode: 3f1a7...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hovedproblemet er ikke at staten ikke betaler

Litt vanskelig når staten ikke ha råd. USA har en vanvittig stor befolkning

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Litt vanskelig når staten ikke ha råd. USA har en vanvittig stor befolkning

 

Ikke har råd til hva? De betaler jo ikke noe for medisin. Det man ønsker er regulering av priser, det innebærer ikke at staten betaler for medisin, men hindrer at selskapene skrur opp prisen for produkter som er livsviktig for pasienter. 

Anonymkode: 3f1a7...660

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Litt vanskelig når staten ikke ha råd. USA har en vanvittig stor befolkning

 

Sånn går det når man ikke har skikkelig skatteordning vet du.

Anonymkode: 836bc...482

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke har råd til hva? De betaler jo ikke noe for medisin. Det man ønsker er regulering av priser, det innebærer ikke at staten betaler for medisin, men hindrer at selskapene skrur opp prisen for produkter som er livsviktig for pasienter. 

Anonymkode: 3f1a7...660

Sorry, leste dårlig. Trodde det sto

"Hovedproblemet er at staten ikke betaler"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerika er litt gammeldags når det gjelder slikt. I Norge har man et egenandelstak på ca 2 300,-. Etter du har nådd det, er medisinene gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Diabetes-1 medisin er vel gratis ?

Anonymkode: d141b...a78

Ja etter man har nådd egenandelstaket som nevnt over. Diabetes 2 medisin også. Men det er jo ikke gratis da, men staten betaler istedenfor pasientene.

Anonymkode: 0af35...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 ml Lantus koster ca 400 dollar (ca 3800 kr) uten forsikring i USA, i Norge koster en 15 ml pakning 532 kr uten blå resept, 207 kr betaler du da med blå resept opp til frikorttaket. 

Anonymkode: 11e2e...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...