Gå til innhold

Utfordringer når man farge håret hjemme selv?


by Bente

Anbefalte innlegg

Hei😀

Jeg har akkurat startet et nytt konsept der jeg ønsker å hjelpe dem som farger håret sitt hjemme selv. Jeg har jobbet i frisørbransjen i over 20 år og ser at det er liten hjelp å få til "hjemmefarging" Jeg setter utrolig stor pris på tilbakemeldinger slik at jeg kan prøve å hjelpe på best mulig måte😍 Er det vanskelig å oppnå riktig/ønsket resultat? Hvordan får dere hjelp til å velge riktig hårfarge? Hvis noe går galt hva gjør dere da? Hva ser dere etter når dere velger farge? Hvordan nøytraliserer dere gult hår osv

På forhånd tusen takk, dette vil være til god hjelp for meg og mitt konsept😘

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vanskelige er å få dekket bakhodet ordentlig med farge :)

Anonymkode: 50aad...73a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At håret blir mettet med farge etterhvert, så til og med "blond" blir brunt. 

Anonymkode: cc1c4...582

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes var utfordrende da jeg farget håret selv var at fargen ofte var mørkere enn jeg trodde og at en farge som skulle være mellombrun ble mørkebrunt/svart for eksempel. Jeg har til og med opplevd at en farge som skulle være lysebrun ble veldig mørk. Håret ble også veldig mettet på farge. Noe som tok lang tid å få bort, men nå har jeg sluttet å farge selv siden jeg ikke synes at jeg får til andre farger/effekter og bleking og striping tør jeg ikke å drive med selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger😀 Det at håret blir mørkere er veldig typisk dessverre. Hårfargene man kjøper til hjemmebruk er så å si like i hele Europa, vi som har et typisk skandinavisk hår blir ofte mørkere da. Et tynnere og finere hår trenger ikke like mye pigment for å oppnå riktig resultat. Hårfargene hos frisøren er mer tilpasset et tynnere hår, derfor oppnår man et riktigere resultat der😉 Jeg har testet en farge på tonehøyde 7 (blond) som ble en tonehøyde 5 (lys brun) Så ser definitivt problemstillingen! Et tips er å kun farge etterveksten for å slippe at håret blir overfarget og gjerne bruke lysere farger. Veldig bra tips til en ny film, takk👍 Akkurat det må å få i farge bak på bakhodet er jo et problem i seg selv ettersom vi ikke har øyne i nakken😉 men her kan man sette opp et speil bak, ellers er nok det beste å lære opp mannen/kona/kjæresten eller en venn som kan hjelpe😀 Jeg har endel filmer ute på YouTube kanalen min, men trenger gledelig tips til nye filmer😀 

Ryddet for reklame. Edie, adm.

Endret av Edie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for reklame.

Edie, adm.

Edit: Ryddet for kommentarer til moderering.

Edie, adm.

Endret av Edie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder at fargen blir for mørk, så kan jeg anbefale å korte ned på tiden du har fargen i håret. Jeg har tynt og fint hår, og jeg pleier å skylle ut fargen etter bare ett minutt. Så jeg skyller den egentlig ut med en gang jeg er ferdig med å fordele den. Da blir fargen riktig. Hvis jeg hadde hatt fargen i i 20 minutter eller hva det står i bruksanvisningen, så hadde håret mitt blitt altfor mørkt.

Anonymkode: 9bf8d...d3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min største utfordring med vanlige hårfarger har vært å finne en varm rødfarge som ser naturlig ut. Enten er fargen for kald, eller så er den for brun. Løsningen for meg er å farge med henna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder at fargen blir for mørk, så kan jeg anbefale å korte ned på tiden du har fargen i håret. Jeg har tynt og fint hår, og jeg pleier å skylle ut fargen etter bare ett minutt. Så jeg skyller den egentlig ut med en gang jeg er ferdig med å fordele den. Da blir fargen riktig. Hvis jeg hadde hatt fargen i i 20 minutter eller hva det står i bruksanvisningen, så hadde håret mitt blitt altfor mørkt.

Anonymkode: 9bf8d...d3f

Høres ut som du har funnet en veldig bra måte slik at det skal funke😁 Er det et spesielt merke du bruker, eller gjør du det uansett merke? Tusen takk for tips👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Perelandra skrev:

Min største utfordring med vanlige hårfarger har vært å finne en varm rødfarge som ser naturlig ut. Enten er fargen for kald, eller så er den for brun. Løsningen for meg er å farge med henna. 

Tusen takk for info👍 Henna fargene inneholder ingen form for naturfarge og det er naturfargen som lager dybden i håret. Tipper du har nok dybde i håret fra før og ønsker kun refleksen, da er Henna helt ypperlig😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min største utfordring er at fargen ikke metter nok i hodebunnen og at det blonde skinner igjennom selv om håret er nyfarget.  Farger det mellombrunt. En annen utfordring er at man får farge på huden langs hårfestet, men da bruker jeg natron som fjerner det ganske raskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, by Bente skrev:

Høres ut som du har funnet en veldig bra måte slik at det skal funke😁 Er det et spesielt merke du bruker, eller gjør du det uansett merke? Tusen takk for tips👍

Jeg bytter litt på merkene, men jeg gjør det samme uansett merke 🙂 

Anonymkode: 9bf8d...d3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, by Bente skrev:

Tusen takk for info👍 Henna fargene inneholder ingen form for naturfarge og det er naturfargen som lager dybden i håret. Tipper du har nok dybde i håret fra før og ønsker kun refleksen, da er Henna helt ypperlig😁 

Hva mener du med at henna ikke inneholder naturfarge? Jeg trodde det var nettopp det den gjør i motsetning til kjemiske farger. Hennafarge er jo uttrekk fra bladene på en plante :klo:

Jeg har rødt hår fra naturens side og bruker henna for å forsterke fargen. De siste årene har jeg også brukt det for å dekke hvite hår. Er i slutten av 40-årene, og har begynt å bli hvit i tinningene. Siden jeg er rødhåret blir jeg ikke grå, men går direkte til hvit.  

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Perelandra skrev:

Hva mener du med at henna ikke inneholder naturfarge? Jeg trodde det var nettopp det den gjør i motsetning til kjemiske farger. Hennafarge er jo uttrekk fra bladene på en plante :klo:

Jeg har rødt hår fra naturens side og bruker henna for å forsterke fargen. De siste årene har jeg også brukt det for å dekke hvite hår. Er i slutten av 40-årene, og har begynt å bli hvit i tinningene. Siden jeg er rødhåret blir jeg ikke grå, men går direkte til hvit.  

Beklager ordbruken min🙈, i frisørfaget bruker vi alltid ordet naturfarge, det er den naturlige fargen man har på håret😃 Hvis man har en farge som heter 7.44 står 7 tallet for naturfargen/tonehøyden som er blond og 4 tallet for refleksen og betyr kobber/oransje. Henna er en super farge uten kjemikaler🤩 Beklager at det ble litt for faglig der🙈

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, by Bente skrev:

Beklager ordbruken min🙈, i frisørfaget bruker vi alltid ordet naturfarge, det er den naturlige fargen man har på håret😃 Hvis man har en farge som heter 7.44 står 7 tallet for naturfargen/tonehøyden som er blond og 4 tallet for refleksen og betyr kobber/oransje. Henna er en super farge uten kjemikaler🤩 Beklager at det ble litt for faglig der🙈

Takk for oppklaringen! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SupaWoman skrev:

Min største utfordring er at fargen ikke metter nok i hodebunnen og at det blonde skinner igjennom selv om håret er nyfarget.  Farger det mellombrunt. En annen utfordring er at man får farge på huden langs hårfestet, men da bruker jeg natron som fjerner det ganske raskt. 

Hei😊 Tusen takk for tilbakemelding!

Her kan det være 2 årsaker til problemet. Hvis du farger hele håret hver gang med en mørkere farge., da er kanskje etterveksten lysere i utgangspunktet og når man da påfører nye pigmenter vil alt håret få like mye pigment. Hvis vi sammenligner med å male en vegg, vil alltid andre strøket bli mørkere og mer intenst enn strøk nr 1. blir litt det samme når vi farger over et hår som allerede er farget.

Hvis du kun farger etterveksten kan det være at du har litt glass-hår tendenser. Det vil da si at håret har litt mer problem med å ta imot farge. Da bør du beise håret ditt først. Har akkurat lagt ut en film på YouTube kanalen min som viser hvordan man beiser et hår. Det er en veldig enkel måte å få fargen til å sitte bedre😉

Ang dette med farge på huden, da ville jeg tatt på litt olje/vaselin rundt hårfestekanten før du starter fargingen, det funker👍

Håper dette var nyttig info for deg og tusen takk for info😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, by Bente skrev:

Hei😊 Tusen takk for tilbakemelding!

Her kan det være 2 årsaker til problemet. Hvis du farger hele håret hver gang med en mørkere farge., da er kanskje etterveksten lysere i utgangspunktet og når man da påfører nye pigmenter vil alt håret få like mye pigment. Hvis vi sammenligner med å male en vegg, vil alltid andre strøket bli mørkere og mer intenst enn strøk nr 1. blir litt det samme når vi farger over et hår som allerede er farget.

Hvis du kun farger etterveksten kan det være at du har litt glass-hår tendenser. Det vil da si at håret har litt mer problem med å ta imot farge. Da bør du beise håret ditt først. Har akkurat lagt ut en film på YouTube kanalen min som viser hvordan man beiser et hår. Det er en veldig enkel måte å få fargen til å sitte bedre😉

Ang dette med farge på huden, da ville jeg tatt på litt olje/vaselin rundt hårfestekanten før du starter fargingen, det funker👍

Håper dette var nyttig info for deg og tusen takk for info😊

Nei, farger kun ettervekst men der er jo ikke til å unngå at jeg får litt farge på det som allerede er farget flere ganger også.  Sett videoen, så man skal bruke bare fargekremen i kanskje 5 min FØR man tar i fargeblanding? Tusen takk for tips, spent på å prøve det.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, SupaWoman skrev:

Nei, farger kun ettervekst men der er jo ikke til å unngå at jeg får litt farge på det som allerede er farget flere ganger også.  Sett videoen, så man skal bruke bare fargekremen i kanskje 5 min FØR man tar i fargeblanding? Tusen takk for tips, spent på å prøve det.  :)

Jepp du smører kun fargekrem først, ikke skylle det ut, også smører du fargeblandingen oppå👍 Bare husk at du ikke må blande oppi alt vannstoffet hvis du kun bruker en pakke med farge, sjekk blandingsforholdet som er i pakken😉

Masse lykke til og håper det funker for deg👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har et stort problem. Jeg har for 1 år siden bleket håret mitt og det var hjemmebleking etter at frisøren ikke gjorde det slik jeg ville, det ble gult og oransje hos henne, hun var langt i fra ferdig utlært, og jeg bestemte meg for at dette ble helt teit. Så jeg brukte hjemmebleking og fikk det jeg ville, og var fornøyd. Men nå var jeg lei av dette lyse ja nesten platina blonde håret og bestemte meg for å farge det hjemme. Men jeg trodde det sto 25 min på pakken men jeg så feil, det sto  15-20 min. ( briller er fine greier)  og når jeg skulle skylle ut fargen etter 25 min kom det absolutt ingen farge ut og det virker som om håret har sugd til seg all fargen og det er helt okay men er dette farlig? Jeg har skylt, etterbehandlet det og så tørket det og så vasket det  men da med shampoo. Noen som kan svare

Anonymkode: db2aa...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et stort problem. Jeg har for 1 år siden bleket håret mitt og det var hjemmebleking etter at frisøren ikke gjorde det slik jeg ville, det ble gult og oransje hos henne, hun var langt i fra ferdig utlært, og jeg bestemte meg for at dette ble helt teit. Så jeg brukte hjemmebleking og fikk det jeg ville, og var fornøyd. Men nå var jeg lei av dette lyse ja nesten platina blonde håret og bestemte meg for å farge det hjemme. Men jeg trodde det sto 25 min på pakken men jeg så feil, det sto  15-20 min. ( briller er fine greier)  og når jeg skulle skylle ut fargen etter 25 min kom det absolutt ingen farge ut og det virker som om håret har sugd til seg all fargen og det er helt okay men er dette farlig? Jeg har skylt, etterbehandlet det og så tørket det og så vasket det  men da med shampoo. Noen som kan svare

Anonymkode: db2aa...427

Heia😊

Dette er ikke farlig😉

Alle hårfarger slutter å virke etter en viss virketid, det eneste du nok har oppnådd er at fargen blir mørkere og bedre holdbarhet på fargen😉 

Hvis du gikk fra platinablond til mørkt kan du oppleve at fargen blir blass/matt/grønn etter litt tid, dette er pga mangel på de naturlige varme undertonene som er på mørke farger. Du kan fikse dette med å tilføre håret varme pigmenter som orange/gule via en glansvask eller fargebalsam. Har ute en film på YouTube kanalen min der jeg farger over gamle striper, kanskje den er til hjelp😊

Men ingen ting å bekymre seg over og bare nyt ditt «nye» deg😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...