Gå til innhold

God fuktighetskrem for aknehud på hake og ellers fuktfattig hud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper noen vil lese min lille novelle om min elendige hud :) 

Jeg har altså fått så nok av disse kvisene på haken at jeg SPYR snart. Voksenakne, har prøvd antibiotika, diane osv, kvisene har jo gått bort da - men bare så lenge jeg gikk på dem. De kom tilbake når jeg sluttet. P-piller funker ikke for meg, jeg er som et helt annet menneske på pillen - veldig irritabel, langsint, kort lunte og veldig humørsvinginger. Har prøvd Diane, Cerazette, Microgynon - jeg blir en bitch uansett. Mye bedre uten.

Det er da med andre ord hormonell akne - ikke akne som er forårsaket av matvarer eller hud som ikke får nok olje og kompenserer med enda mer talg. For huden skinner ikke eller føles grisete. Det er disse vonde, underjordiske kvisene.

Jeg skulle gjerne begynt på Isotretinoin(?) men jeg ammer og planlegger barn om ikke så lenge, så det er ikke aktuelt enda. Men om kvisene ikke har gitt seg innen jeg er ferdig med nr 2 så er det rett på den kuren.

Har prøvd Effaclare serien til La roche possay - den matte og k+, og jada, kvisene holdes litt i sjakk - mye mindre kviser enn vanlig, men det dukker alltid opp noen få her og der. Og huden ellers i ansiktet blir veldig tørr og får ikke nok fukt. Nesen flasser pga den er så tørr, kinnene og pannen føles stram. 

Såååå, planen min enn så lenge er å gå på Epiduo salve. Den brukte jeg før graviditet - fikk ikke en eneste kvise og det var deilig. Så nå har jeg fått resept på det :) 

Men jeg trenger da også en god fuktighetskrem. Siden Epiduo salven tørker litt ut og. Trenger en krem som ikke er for fet og fucker opp huden på haka, men som gir den den fuktigheten haken også trenger, og huden ellers i ansiktet. Som gjør at huden føles digg og myk som babyhud igjen. :) Huden min er virkelig tørst! Kan noen anbefale meg en god krem? Som ikke koster en formue sånn som Elixir? :) 

Takker på forhånd for hjelp 🙏🏼🏼

Anonymkode: d7931...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm går det ikke an å bruke 2 forskjellige kremer? En til haka og en til resten av ansiktet som tydeligvis har et annet behov? 

Jeg merker at mitt behov for fukt i ansiktet avhenger veldig av hva slags rens jeg bruker, er rensen for hard så kan ansiktet føles helt stivt ut og jeg ser at det er veldig tørt om jeg ikke smører meg med en gang. Rensen jeg bruker nå trenger jeg nesten ikke krem, men bruker likevel dermologica active moist, det gir nok fukt for meg uten å gi meg kviser. 

Ville tatt en titt på rensen din først, og så kjøpt meg en krem. Det har hvertfall hjulpet meg etter mange spesielt vintere hvor jeg har kjent meg helt stiv og sår 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Blingblingtahei skrev:

Hm går det ikke an å bruke 2 forskjellige kremer? En til haka og en til resten av ansiktet som tydeligvis har et annet behov? 

Jeg merker at mitt behov for fukt i ansiktet avhenger veldig av hva slags rens jeg bruker, er rensen for hard så kan ansiktet føles helt stivt ut og jeg ser at det er veldig tørt om jeg ikke smører meg med en gang. Rensen jeg bruker nå trenger jeg nesten ikke krem, men bruker likevel dermologica active moist, det gir nok fukt for meg uten å gi meg kviser. 

Ville tatt en titt på rensen din først, og så kjøpt meg en krem. Det har hvertfall hjulpet meg etter mange spesielt vintere hvor jeg har kjent meg helt stiv og sår 😊

Jeg bruker rensegelé fra Clinique - den for tørr kombinasjonshud 😕 Den virker ikke uttørrende i det hele tatt, huden føles ikke stiv eller stram, men glatt og fin. En av de desidert beste hudrensene jeg har prøvd. Jeg tror bare jeg trenger en god krem med masse fukt, evt et serum kanskje? For jeg har jo denne kremen fra La roche som er mot aknehud, og ja kvisene blir det mindre av, men huden rundt der føles da tørr, ru og stram. Så jeg trenger liksom noe fuktighet der og 😕 

Anonymkode: d7931...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermalogica clean start, breakout clearing booster. Ellers niactil 4% fra elixir

Anonymkode: 7802b...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dermalogica clean start, breakout clearing booster. Ellers niactil 4% fra elixir

Anonymkode: 7802b...e22

Jeg har faktisk den også 🤪 Men det er jo ikke en fuktighetskrem, men behandling mot kviser. Må ha noe oppå der igjen som gir fuktighet

Anonymkode: d7931...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd noen serum? Det desidert beste serumet jeg har brukt er exuviance sitt vespera bionic, det er helt nydelig og gjør faktisk det det lover, funker også veldig bra på hud som får lett kviser, store porer, og gir fukt pluss booster din egen fuktighetskrem. Har brukt emerginc sin phytocell krem på vinterstid over vespera, ga veldig god fukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Blingblingtahei skrev:

Har du prøvd noen serum? Det desidert beste serumet jeg har brukt er exuviance sitt vespera bionic, det er helt nydelig og gjør faktisk det det lover, funker også veldig bra på hud som får lett kviser, store porer, og gir fukt pluss booster din egen fuktighetskrem. Har brukt emerginc sin phytocell krem på vinterstid over vespera, ga veldig god fukt. 

Nei har ikke prøvd det, synes alltid det er så dyrt 🤭 Har liksom ikke turt å kaste bort 500 kr ++ og så virker det kanskje ikke 🙈 Men jeg skal sjekke den opp! Takk for tips 😀 Er den drøy i bruk? 

Anonymkode: d7931...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge koster noen kr da.. Så kommer litt ann på hva du er villig til å legge i det 😊 nå bruker jeg the ordinary, og stort sett hvert fornøyd. Den hyaluronic acid 2%B12 ha meg dessverre kviser, syntes heller ikke den ga særlig fukt. Mange er fornøyd med rose hip seed oljen har jeg sett, men denne har jeg ikke prøvd selv.. Så har du noe å sjekke ut i begge prisklasser 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei har ikke prøvd det, synes alltid det er så dyrt 🤭 Har liksom ikke turt å kaste bort 500 kr ++ og så virker det kanskje ikke 🙈 Men jeg skal sjekke den opp! Takk for tips 😀 Er den drøy i bruk? 

Anonymkode: d7931...6b2

Ja, den er veldig drøy i bruk, ta på litt halvfuktig ansikt så trenger du bare en 3 dråper 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Blingblingtahei skrev:

Ja, den er veldig drøy i bruk, ta på litt halvfuktig ansikt så trenger du bare en 3 dråper 😊

 

32 minutter siden, Blingblingtahei skrev:

Begge koster noen kr da.. Så kommer litt ann på hva du er villig til å legge i det 😊 nå bruker jeg the ordinary, og stort sett hvert fornøyd. Den hyaluronic acid 2%B12 ha meg dessverre kviser, syntes heller ikke den ga særlig fukt. Mange er fornøyd med rose hip seed oljen har jeg sett, men denne har jeg ikke prøvd selv.. Så har du noe å sjekke ut i begge prisklasser 😊

Jeg er absolutt villig til å legge litt penger i det så lenge jeg kan forsikre meg om at det er verdt det 😊 Jeg søkte opp det serumet og det koster rundt 500 kr 😛 Det er ikke sååå ille da kanskje, og hvis man kun trenger et par dråper og bare det gir masse fukt så kan jeg absolutt vurdere det 😁 Da trenger jeg nok bare en lett dagkrem over. :) 

Anonymkode: d7931...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Effaclar H? Den er laget spesifikt for fet hud som får lett kviser, og som er under behandling ( = tørr). Altså, den gir masse fuktighet uten å tulle med huden. 

Jeg bruker Epiduo nå, og det er jammen et triks å finne fuktighetskrem som gir nok fukt, men som ikke roter til huden med kviser. :lol: Jeg er veldig glad i apotekmerker, og huden min tåler det meste derfra. Akkurat nå bruker jeg La Roche Posay Hydraphase Riche fordi huden er krisetørr. Vichy Aqualia Thermale Riche funker også bra for huden min, det samme med diverse fra Avene. Apotekene pleier å være rause med prøver. :jepp: 

The Ordinary er også et merke som huden min eeeelsker! Hyaluronsyre er superbra fuktgiver, men du må ha noe over den, ellers vil den tørke huden mer. Rosehip-olje derfra er også god fuktgiver på de tørreste dagene. Jeg ville ha prøvd Squalane også. Den mest fuktgivende saken jeg noen gang har prøvd. Dessverre reagerer jeg på den, men sånn på generell basis er ikke squalane noe så mange reagerer på ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

Har du prøvd Effaclar H? Den er laget spesifikt for fet hud som får lett kviser, og som er under behandling ( = tørr). Altså, den gir masse fuktighet uten å tulle med huden. 

Jeg bruker Epiduo nå, og det er jammen et triks å finne fuktighetskrem som gir nok fukt, men som ikke roter til huden med kviser. :lol: Jeg er veldig glad i apotekmerker, og huden min tåler det meste derfra. Akkurat nå bruker jeg La Roche Posay Hydraphase Riche fordi huden er krisetørr. Vichy Aqualia Thermale Riche funker også bra for huden min, det samme med diverse fra Avene. Apotekene pleier å være rause med prøver. :jepp: 

The Ordinary er også et merke som huden min eeeelsker! Hyaluronsyre er superbra fuktgiver, men du må ha noe over den, ellers vil den tørke huden mer. Rosehip-olje derfra er også god fuktgiver på de tørreste dagene. Jeg ville ha prøvd Squalane også. Den mest fuktgivende saken jeg noen gang har prøvd. Dessverre reagerer jeg på den, men sånn på generell basis er ikke squalane noe så mange reagerer på ihvertfall. 

Jeg har Googlet en del rundt om the ordinary og den squalane er det veldig mange som har reagert på mtp kviser.. Derfor tar jeg styrt unna den 😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har ikke så mye råd til deg, men jeg hadde veldig lik hud som deg. Hadde prøvd alt, p-piller, antibiotika, forskjellige kremer skrevet ut av lege.

Jeg gikk til slutt på iso, og det tok knekken på alt. Det var tøft underveis da jeg først fikk et ILLE utbrudd, og deretter flasset i månedsvis. Kunne ikke sminke huden, og gikk konstant rundt med rød hud i fjeset. Måtte også gå på lavdose i 8 måneder, som er lenge når man ikke skal drikke alkohol, kronisk knusktørre lepper, stive ledd, etc. Det var ingen spøk.

Men. Nå er det 2,5 år siden jeg var ferdig, og jeg har ikke kviser! Jeg får masse komplimenter for huden. Den er fremdeles forholdsvis tørr, så jeg bruker en fet fuktighetskrem fått av lege, men jeg trenger ikke bruke pudder. Jeg tror derimot jeg vil få mer rynker nå som huden er tørrere, men det er mye bedre enn den hormonelle, kroniske urene huden jeg hadde. 

Jeg vil anbefale iso, men viktig at man tar det på alvor, det er ingen tullekur. 
 

Anonymkode: 78a92...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke så mye råd til deg, men jeg hadde veldig lik hud som deg. Hadde prøvd alt, p-piller, antibiotika, forskjellige kremer skrevet ut av lege.

Jeg gikk til slutt på iso, og det tok knekken på alt. Det var tøft underveis da jeg først fikk et ILLE utbrudd, og deretter flasset i månedsvis. Kunne ikke sminke huden, og gikk konstant rundt med rød hud i fjeset. Måtte også gå på lavdose i 8 måneder, som er lenge når man ikke skal drikke alkohol, kronisk knusktørre lepper, stive ledd, etc. Det var ingen spøk.

Men. Nå er det 2,5 år siden jeg var ferdig, og jeg har ikke kviser! Jeg får masse komplimenter for huden. Den er fremdeles forholdsvis tørr, så jeg bruker en fet fuktighetskrem fått av lege, men jeg trenger ikke bruke pudder. Jeg tror derimot jeg vil få mer rynker nå som huden er tørrere, men det er mye bedre enn den hormonelle, kroniske urene huden jeg hadde. 

Jeg vil anbefale iso, men viktig at man tar det på alvor, det er ingen tullekur. 
 

Anonymkode: 78a92...1e1

Ja jeg skal ta den så snart jeg er ferdig med å amme! 😣 

Anonymkode: d7931...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser forresten nå at du går på epiduo salve, har du fått tommel opp av legen om å bruke den mens du ammer? Sånn jeg har forstått det inneholder den en del retinol hvilket det blir anbefalt å ikke bruke mens man ammer.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nå på felleskatalogen at det går greit med amming bare ikke under svangerskap, så bare glem det 🙈😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

38 minutter siden, Blingblingtahei skrev:

Leste nå på felleskatalogen at det går greit med amming bare ikke under svangerskap, så bare glem det 🙈😋

Ja det var det jeg også leste 😁👌🏼

Anonymkode: d7931...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...