Gå til innhold

Hvilken krimbok/bok skremte deg? På jakt etter skumle bøker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trådtittelen sier det meste. Jeg er veldig glad i krim, men har ikke sjekket ut horrorsjangeren innen bøker. Er på jakt etter noe som kan skremme litt og være ganske heftig å fordøye. Jeg er IKKE lettskremt, tvert imot ønsker jeg å faktisk bli skremt for jeg blir det aldri (er glad i skrekkfilmer osv og har sett ganske mye, er aktiv på skrekkfilmfestivaler osv men blir aldri ordentlig redd, ingenting som holder meg våken). 

Kom med deres anbefalinger! :) 

Anonymkode: aff9f...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har virkelig ikke lest mye skummelt, så dette slår kanskje feil, men boken som filmen "bird box" er basert på var akkurat passelig "skremmende" for meg!

Anonymkode: e2d97...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Theorin sine bøker fra Øland. De havner ikke inn under skrekksjangeren, men kombinerer på et vis krim med mystisk stemning/det overnaturlige. 

Anonymkode: 943c4...aa8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg leste The Shining måtte jeg et par ganger "legge boka i fryseren" 🤣 Passe skummel for meg!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Johan Theorin sine bøker fra Øland. De havner ikke inn under skrekksjangeren, men kombinerer på et vis krim med mystisk stemning/det overnaturlige. 

Anonymkode: 943c4...aa8

Denne serien er ny for meg, så den må jeg sjekke ut. Resten av forslagene i tråden har jeg lest. Keep'em coming!! 😄 

Anonymkode: aff9f...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millennium-serien. Ikke skrekk, men bøkene har en sånn gjennomgående underliggende ubehagelig følelse over seg, som om mysteriet er mye større og mørkere enn vi noen gang får vite. Interessant at forfatteren hadde planlagt mange flere bøker, og at han var journalist, og døde etter trilogien. Jeg hadde hele tiden en følelse av at dette var sant når jeg leste, så hele den historien med forfatteren gjorde det hele mere mystisk, tragisk og alvorlig. Nå får vi jo aldri flere bøker.

Anonymkode: 4aab6...af8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mo Hayder skriver grøssende bra krim. Ikke direkte skummelt, men med uhyggelige plot og skildringer som ga meg ståpels 🥶 «Fuglemannen« er første bok i serien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Noen vet" av Trude Teige. Anbefaler lydboken. Ekleste jeg har "lest". 

Anonymkode: ccb0d...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stephen King leverer selvfølgelig innen tradisjonell skrekk og grøss. En annen som jeg har lest litt av er Deam Koontz. Om ikke topp litterær kvalitet så er det spenningstekniske veldig på plass.

Anonymkode: d72ad...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pierre Lemaitre sin bok Alex, syns jeg var ubehaglig. Liker også M J Arlidge sine bøker. Men hvor skummelt det blir, kommer vel an på hvor mye man lever seg inn i beskrivelsene?

Anonymkode: 6ebdd...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste boka som har skremt meg er Harry potter og de vises sten..

Anonymkode: 1db56...036

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alt av Adam Nevill, nick cutter the troop, Scott Smith the ruins, Vicki Pettersson swerve,. Michelle paver dark matter, Dan Simmons the terror, Ania ahlborn brother, yrsa sigurdadottir jeg vet hvem du er, Caroline kepnes you, zoje stage baby teeth 

Endret av Krampus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, December 10, 2019 den 12.29, AnonymBruker skrev:

Stephen King leverer selvfølgelig innen tradisjonell skrekk og grøss. En annen som jeg har lest litt av er Deam Koontz. Om ikke topp litterær kvalitet så er det spenningstekniske veldig på plass.

Anonymkode: d72ad...886

Elsker King.   Men noen ganger overgår Koontz ham.  

Men begge har både høy- og lavmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...