AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #1 Del Skrevet 7. desember 2019 Samtidig som strikking har blitt mer og mer trendy de siste årene, har det også dukket stadig flere strikkedesignere på feks Instagram. Det som slår meg er at tilsynelatende veldig basic strikkeklær med dårlig forklarte oppskrifter har tatt så av. Jeg tenker feks på petit knit sin ingen dikkedarer-genser, som må være den dårligste forklarte oppskriften jeg noensinne har lest. Det at det er dannet en egen Facebook-gruppe for å forklare framgangsmåten, synes jeg sier en helt del. I tillegg virker det som om alle strikker basic luer, for så å gi de et eget navn og hevde at det er en oppskrift de har utviklet. Noen andre som har lagt merke til dette? Anonymkode: f154d...e33 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #2 Del Skrevet 7. desember 2019 Lagt merke til at strikking er i vinden og mange deler sine design på sosiale medier. Jeg synes det er helt topp jeg. Man merker at folk har egne tolkninger av hvordan man skriver en oppskrift. Sjekker gjerne oppskrift/designer på Ravelry først. Anonymkode: 192de...92e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #3 Del Skrevet 7. desember 2019 Jeg har ikke hatt problem med å forstå oppskriftene til petiteknit, men varierer fra designer til designer hvordan oppskriftene blir skrevet. Mange nybegynnere starter jo ofte på hennes oppskrifter og da er det jo ikke akkurat dumt med en egen Facebook-gruppe til en veldig populær oppskrift... Anonymkode: 39999...2b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strikkegurine Skrevet 7. desember 2019 #4 Del Skrevet 7. desember 2019 Jeg lager oppskrifter selv, har vel og merke noen som leser over og teststrikker slik at jeg skal være 100% sikker på at alt av tall, mål, garnforbruk etc stemmer. Jeg ser jo tydelig forskjell på min første oppskrift og de jeg lager nå, både oppsettet og forklaringer har blitt mye bedre, men det kommer med erfaringen. Å dersom du har funnet en garntype, funnet mål, garnmengde osv osv og laget en oppskrift så ser jeg ikke hvorfor de ikke skal få kalle seg strikkedesigner, jeg heier på de som vil prøve, for det er veldig gøy! 🙌🏼 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 8. desember 2019 #5 Del Skrevet 8. desember 2019 Jeg har også merket meg tendensen til mange og dårlige oppskrifter ja. Personlig synes jeg det er unødvendig å lage oppskrifter (for salg) av hver eneste basic strikkeplagg man lager, men heldigvis kan jeg fint velge å ikke kjøpe. Ulempen er jo at man må pløye igjennom haugene av dårlige oppskrifter på jakt etter de få gode, så det er innimellom ganske irriterende. Det er jo faktisk mulig å dele strikkeplaggene sine uten å presentere en oppskrift på basic raglangenser nr 1001. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #6 Del Skrevet 8. desember 2019 samme i sy-verden. Folk tegner hva som helst og kaller det sitt mønster og selger dyrt. som denne type: lue, mønster 89 kr - https://www.klarferdigsy.no/products/luemonster-gekko gratis mønster: https://www.stoffogstil.no/tjenester/gratis-monster gratis mønster: http://minlillekosekrok.blogspot.com/2015/04/sy-din-egen-jersey-lue.html Anonymkode: bf1c7...268 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #7 Del Skrevet 8. desember 2019 Er det mange som kaller seg det? Anonymkode: b1a20...779 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #8 Del Skrevet 8. desember 2019 Men det spiller vel ingen rolle om det er mange på markedet. Dere trenger jo ikke kjøpe oppskrift på alle disse enkle raglangenserene om dere ikke vil. Jeg liker at det er et stort mangfold der ute og jeg kjøper oppskrift av de som virker å vite hva de holder på med. Det er så mange dyktige folk og det er fint de viser frem hva de lager. Anonymkode: 192de...92e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hunter7 Skrevet 8. desember 2019 #9 Del Skrevet 8. desember 2019 50 minutter siden, AnonymBruker said: Men det spiller vel ingen rolle om det er mange på markedet. Dere trenger jo ikke kjøpe oppskrift på alle disse enkle raglangenserene om dere ikke vil. Jeg liker at det er et stort mangfold der ute og jeg kjøper oppskrift av de som virker å vite hva de holder på med. Det er så mange dyktige folk og det er fint de viser frem hva de lager. Anonymkode: 192de...92e Jo, det spiller faktisk en rolle. Når kreti og pleti titulerer seg som designer, så utvannet det selve begrepet "designer". For de som tar en utdannelse som har med design å gjøre, så medfører denne utvanningen at de utdannede risikeres å måtte stå til rette for det ulærde har stelt i stand. For å sette det veldig på spissen: Man blir ikke psykolog bare fordi man har lest ørten artikler om folks problemer i Norsk Ukeblad/Allers/Hjemmet osv., akkurat som at man ikke blir en retoriker av rang ved å diskutere på KG. Å forfatte ei didaktisk god oppskrift er faktisk et ganske annet lerret å bleke enn det å være flink til å strikke (hvor det å være flink til å strikke igjen er et definisjonsspørsmål. Er en flink strikker en rask strikker? Er en flink strikker en som behersker en rekke ulike teknikker? Osv.) 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #10 Del Skrevet 8. desember 2019 39 minutter siden, Pjolterbeist skrev: Jo, det spiller faktisk en rolle. Når kreti og pleti titulerer seg som designer, så utvannet det selve begrepet "designer". For de som tar en utdannelse som har med design å gjøre, så medfører denne utvanningen at de utdannede risikeres å måtte stå til rette for det ulærde har stelt i stand. For å sette det veldig på spissen: Man blir ikke psykolog bare fordi man har lest ørten artikler om folks problemer i Norsk Ukeblad/Allers/Hjemmet osv., akkurat som at man ikke blir en retoriker av rang ved å diskutere på KG. Å forfatte ei didaktisk god oppskrift er faktisk et ganske annet lerret å bleke enn det å være flink til å strikke (hvor det å være flink til å strikke igjen er et definisjonsspørsmål. Er en flink strikker en rask strikker? Er en flink strikker en som behersker en rekke ulike teknikker? Osv.) All den tid det ikke er en beskytta tittel så kan kreti og pleti titulere seg som designer. Og all ny design er designet av et menneske. Ergo en designer. En selverklært designer kan også ha finere design enn en med utdannelse. Jeg skjønner dette med kvaliteten på oppskriftene. Men en dårlig oppskrift blir ikke solgt i bøtter og spann. Slik de proffe får. Det er såpass mye forskjellig strikk og designede på markedet så kun de som leverer skikkelig kvalitet kan leve av dette. Resterende hobbydesignere får kanskje nok til å holde sin hobby kostnadsfritt. Helt greit. Anonymkode: 192de...92e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiubi Skrevet 8. desember 2019 #11 Del Skrevet 8. desember 2019 Jeg designer egne oppskrifter. Jeg deler dem ikke med kreti og pleti. Gjør det meg til en dårlig designer eller en dårlig forretningsmann? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 9. desember 2019 #12 Del Skrevet 9. desember 2019 12 timer siden, Pjolterbeist skrev: Jo, det spiller faktisk en rolle. Når kreti og pleti titulerer seg som designer, så utvannet det selve begrepet "designer". For de som tar en utdannelse som har med design å gjøre, så medfører denne utvanningen at de utdannede risikeres å måtte stå til rette for det ulærde har stelt i stand. For å sette det veldig på spissen: Man blir ikke psykolog bare fordi man har lest ørten artikler om folks problemer i Norsk Ukeblad/Allers/Hjemmet osv., akkurat som at man ikke blir en retoriker av rang ved å diskutere på KG. Å forfatte ei didaktisk god oppskrift er faktisk et ganske annet lerret å bleke enn det å være flink til å strikke (hvor det å være flink til å strikke igjen er et definisjonsspørsmål. Er en flink strikker en rask strikker? Er en flink strikker en som behersker en rekke ulike teknikker? Osv.) Men da ville det blitt veldig få strikkeoppskrifter tilgjengelig, dersom man måtte ha utdanning innen strikkedesign før man kunne lage og selge en oppskrift... Man skal selvsagt stille noen krav til de som lager oppskrifter, men jeg syns det er veldig mye bra med at flere har kommet på banen. Tror det har hatt mye å si for strikkeinteressen blant yngre folk også. Og ja, jeg ser poenget med at det selges mye oppskrifter på basisplagg, men jeg klarer samtidig ikke å hisse meg så voldsomt opp over det så lenge noen er interessert i å kjøpe disse oppskriftene. Man kan liksom ikke ta patent på en enkel raglangenser heller. Mange ville aldri betale penger for å strikke en helt enkel genser, men for mange nybegynner er det et must med oppskrift og mange erfarne også. Og med strikking er det jo så mange variabler utover at det er snakk om en helt enkel genser, som garntykkelse, garntype, om den er strikket ovenfra eller nedenfra, hvordan oppskriften er utformet, om den selges separat eller som en garnpakke eller som en slags reklame for en garnbutikk/garntype e.l. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #13 Del Skrevet 11. desember 2019 Jeg syns det er i overkant mange "designere" der ute, ja. Problemet, syns jeg, er at veldig mange nye "design" er kopier av andres arbeid. Plukk en mønsterbord fra nett og sett den inn i en eksisterende jakke- eller votteoppskrift man finner i en bok eller henter fra en annen designer - vips, nytt design til salgs for en femtilapp. Denslags "design" er det veldig mye av på instagram. Det er ganske få av de typiske insta-designerne som faktisk er originale og har egne ideer, egne konstruksjoner. Kunne nevnt mange navn her nå, men det skal jeg ikke gjøre. Anonymkode: 13ee7...de5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fortunatus Skrevet 11. desember 2019 #14 Del Skrevet 11. desember 2019 Jeg synes det er fint. Og med Instagram har man muligheten til å se samme plagget i mange farger og garnkombinasjoner, mens Sandnes garn er det ofte et eller to bilder, mange ganger vet jeg ikke hvordan ryggen ser ut på strikkede klær.. Det som irriterer meg er disse kjendiskolleksjonene.. har Camilla Phil, Sophie Elise eller Cecilie Skog noen gang strikket? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #15 Del Skrevet 11. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er i overkant mange "designere" der ute, ja. Problemet, syns jeg, er at veldig mange nye "design" er kopier av andres arbeid. Plukk en mønsterbord fra nett og sett den inn i en eksisterende jakke- eller votteoppskrift man finner i en bok eller henter fra en annen designer - vips, nytt design til salgs for en femtilapp. Denslags "design" er det veldig mye av på instagram. Det er ganske få av de typiske insta-designerne som faktisk er originale og har egne ideer, egne konstruksjoner. Kunne nevnt mange navn her nå, men det skal jeg ikke gjøre. Anonymkode: 13ee7...de5 Dette. Veldig mye av det som presenteres som eget ‘design’ har ikke gjort annet enn å legge til en mønsterbord - men bruker andres faktiske oppskrifter til selve plagget. Altså, de knabber andres arbeid, rett og slett. Da snakker vi heller ikke om ‘hvor mange måter kan egentlig strikke rundfelling/raglan på’. En direkte kopierer andres grunnoppskriften, alle utregninger, maskeantall, mål m.m. Det er innmari mange ‘designere’ nå, som har null peiling på formgivning, snitt, tilpasse til ulike størrelser osv. Den faktiske jobben med å skape plagg som passer mennesker. Anonymkode: 83c31...88a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strikkegurine Skrevet 11. desember 2019 #16 Del Skrevet 11. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette. Veldig mye av det som presenteres som eget ‘design’ har ikke gjort annet enn å legge til en mønsterbord - men bruker andres faktiske oppskrifter til selve plagget. Altså, de knabber andres arbeid, rett og slett. Da snakker vi heller ikke om ‘hvor mange måter kan egentlig strikke rundfelling/raglan på’. En direkte kopierer andres grunnoppskriften, alle utregninger, maskeantall, mål m.m. Det er innmari mange ‘designere’ nå, som har null peiling på formgivning, snitt, tilpasse til ulike størrelser osv. Den faktiske jobben med å skape plagg som passer mennesker. Anonymkode: 83c31...88a Det er direkte ufint å bruke andres mønster i sine oppskrifter for så å kalle det «sitt design». Klarer du ikke å tegne ditt eget mønster uten å stjele så kan du la være syns jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #17 Del Skrevet 11. desember 2019 2 timer siden, Strikkegurine skrev: Det er direkte ufint å bruke andres mønster i sine oppskrifter for så å kalle det «sitt design». Klarer du ikke å tegne ditt eget mønster uten å stjele så kan du la være syns jeg. Men da er det plagiat og det er ulovlig. Anonymkode: 192de...92e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strikkegurine Skrevet 11. desember 2019 #18 Del Skrevet 11. desember 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da er det plagiat og det er ulovlig. Anonymkode: 192de...92e Det stemmer. Men noen ser ikke ut til å bry seg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 18. desember 2019 #19 Del Skrevet 18. desember 2019 Jeg synes ikke det gjør noe om noen kaller seg strikkedesigner så lenge de faktisk har utviklet en oppskrift selv og ikke har kopiert en annen eller gjort en ørliten, nærmest usynlig endring på en allerede eksisterende oppskrift. Mitt inntrykk er at det i dag ikke er godt nok å være autodidakt (selvlært). Man må nå ha papirer på alt mulig for å bli tatt seriøst, og jeg frykter vi mister mye ved å ikke anerkjenne at kunnskap og ferdigheter kan erverves på ulike måter. Når det er sagt. Jeg har kjøpt noen få oppskrifter av populære strikkedesignere (uten formell strikkedesignutdannelse, og synes mange av dem er dårlige og "krøkkete" i beskrivelsen. Jeg foretrekker oppskrifter fra produsenter som SandbesGarn, Raume o.l. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #20 Del Skrevet 18. desember 2019 Sånn generelt synes jeg det er tullete å kalle seg designer, spesielt hvis du er kjendis. Kjøper aldri noe fra Camilla Pihl, SE, Skappel, Tone Damli, osv. Anonymkode: 22e3a...f38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå