Gå til innhold

Jeg skal nå kjøpe ny eller lite brukt bruktbil, hvilket drivstoff bør jeg gå for?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Bilen jeg nå har har fått for mye feil på EU kontrollen så den ikke er verdt å reparere, derfor trenger jeg ny bil men sliter med hvilket drivstoff jeg bør velge men magefølelsen mener jeg bør velge bensin. 

Jeg bor i Tynset nord i Østerdalen med kalde vintre så en elbil er kanskje ikke det beste her oppe? Av elbiler så har jeg sett litt på hyundai kona men andre elbiler med lang rekkevidde er også aktuelle. Jeg kjører for det meste bare rundt her i Tynset men har familie i Røros så det blir noen turer dit av og til. Vil en kona, tesla eller andre elbiler takle det kalde klimaet her og distansen? 

Diesel er jeg veldig usikker på, det er vel heller ikke det beste i kaldt klima? Hvertfall ikke om den ikke har webasto eller diesel varmer? 

Anonymkode: bfaf8...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diesel blir ganske vanskelig ned mot -30, men en bensinbil er vel heller ikke så altfor glad i slike temperaturer. En splitter ny elbil skal kunne takle dette - ta høyde for at du har litt under halvparten av angitt rekkevidde på de kaldeste dagene. Ellers får du faktisk rimelig gode bensinbiler til lite penger brukt nå. Bare å prute knallhardt på hva som helst egentlig - markedet er tregt.

Anonymkode: fceb2...5f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville anbefalt å kjøpe brukt uansett. Bil er fryktelig dårlig investering, så du vil spare masse med å kjøpe brukt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Bilen jeg nå har har fått for mye feil på EU kontrollen så den ikke er verdt å reparere, derfor trenger jeg ny bil men sliter med hvilket drivstoff jeg bør velge men magefølelsen mener jeg bør velge bensin. 

Jeg bor i Tynset nord i Østerdalen med kalde vintre så en elbil er kanskje ikke det beste her oppe? Av elbiler så har jeg sett litt på hyundai kona men andre elbiler med lang rekkevidde er også aktuelle. Jeg kjører for det meste bare rundt her i Tynset men har familie i Røros så det blir noen turer dit av og til. Vil en kona, tesla eller andre elbiler takle det kalde klimaet her og distansen? 

Diesel er jeg veldig usikker på, det er vel heller ikke det beste i kaldt klima? Hvertfall ikke om den ikke har webasto eller diesel varmer? 

Anonymkode: bfaf8...ae0

Til ditt bruk, og ikke minst lommebok anbefaler jeg en bil med en moderat bensinmotor. En elektrisk bil matcher dette dårlig hva gjelder rekkevidde, innkjøpspris og vinterkomfort. Diesel er helt uaktuelt når det kommer til lokal kjøring. Lite å spare, nedsoting (egenerfaring) og slitsomt i kulda sånn generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i dieselbiler og vil nok mest sannsynligvis velge det så lenge rekkevidden er så kort som den er på el (skal sies, jeg sniffer rundt på de nyeste modellene ute på markedet, så vi er der), men i ditt tilfelle hadde jeg nok mulig gått for en bensinbil. Jeg kjører mye, ofte og langt - derav diesel. Skulle vi fortsatt bodd her vi bor hadde jeg valgt el, hadde vi bodd i innlandet hadde vi lett valgt bensin, dersom det hovedsakelig kun var snakk om småkjøring og en langtur hvert halvår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Diesel blir ganske vanskelig ned mot -30, men en bensinbil er vel heller ikke så altfor glad i slike temperaturer. En splitter ny elbil skal kunne takle dette - ta høyde for at du har litt under halvparten av angitt rekkevidde på de kaldeste dagene. Ellers får du faktisk rimelig gode bensinbiler til lite penger brukt nå. Bare å prute knallhardt på hva som helst egentlig - markedet er tregt.

Anonymkode: fceb2...5f9

Les deg opp på elbiler også, de er ikke lett å selge brukt de heller lengre.

Til TS: Gå for bensin. Med diesel er det trøbbel om det kommer for mye biodrivstoff i dieselen. Bio vokser seg i filteret og så er det stopp. Skjer med både personbiler og lastebiler når det er under 12 blå, derfor ble det bensin igjen for meg. Sikkert noen som mener det har ikke skjedd meg, men jeg snakker av erfaring.

Anonymkode: d6af9...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diesel.  Finnes ikke noe godt fungerende alternativ til diesel pr dags dato. 

Anonymkode: 65089...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les deg opp på elbiler også, de er ikke lett å selge brukt de heller lengre.

Anonymkode: d6af9...5f9

Underlig kommentar. Jeg har gjort nettopp det og kjøpte brukt elbil for ca ett år siden. De selges billig og er derfor tilsvarende billige brukt. Stadig bedre batterier holder også bruktbilprisene nede. Men store forskjeller til andre biler er det ikke - bare mye større prutningsmonn på fossilbiler nå,  mens elbiler er priset mer riktig brukt.

Anonymkode: fceb2...5f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2019 den 17.23, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Bilen jeg nå har har fått for mye feil på EU kontrollen så den ikke er verdt å reparere, derfor trenger jeg ny bil men sliter med hvilket drivstoff jeg bør velge men magefølelsen mener jeg bør velge bensin. 

Jeg bor i Tynset nord i Østerdalen med kalde vintre så en elbil er kanskje ikke det beste her oppe? Av elbiler så har jeg sett litt på hyundai kona men andre elbiler med lang rekkevidde er også aktuelle. Jeg kjører for det meste bare rundt her i Tynset men har familie i Røros så det blir noen turer dit av og til. Vil en kona, tesla eller andre elbiler takle det kalde klimaet her og distansen? 

Diesel er jeg veldig usikker på, det er vel heller ikke det beste i kaldt klima? Hvertfall ikke om den ikke har webasto eller diesel varmer? 

Anonymkode: bfaf8...ae0

Ser ikke helt behovet ditt for elbil egentlig. Mtp sprengkulda i det området ville jeg nok gått for en bensin eller hybrid med parkeringsvarmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...