Gå til innhold

Si på intervju hvorfor jeg sluttet på den gamle jobben?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 26 år ferdigutdannet lektor i realfag. Jeg fikk en fast 100% stilling som faglærer og kontaktlærer på Ungdomsskolen. Jeg startet å jobbe i august og trodde at jeg var klar for en fast stilling som lærer. Jeg var klar over at starten som fersk lærer er skikkelig hardt, men jobben tok knekken på meg. Kort fortalt startet med at jeg overarbeidet mer enn jeg trengte og var for ambisiøs, noe som førte videre til at jobben påvirket meg både fysisk og psykisk og at jeg ikke trivdes. Det gikk over grensen når jeg gråt både hjemme og på arbeidsplassen hver dag over en lang periode. Lærerne og ledelsen som jeg jobbet med var herlige mennesker og prøvde å hjelpe meg, hvor ledelsen ga meg ulike typer forslag til tilpasninger for arbeidet mitt blant annet redusere stilling, omrokkere timeplan etter mine behov osv. Men jeg takket nei til tilbudene og jeg sa opp jobben i november for å kunne ta vare på meg selv. I ettertid har jeg hatt kontakt med kollegene , og etterlot ikke noe dårlig stemning med ledelsen og de ansatte. I tillegg har jeg vist frem som en god og samarbeidsvillig kollega på arbeidsplassen, noe som de ansatte hadde nevnt til meg før jeg sluttet.

Jeg har tenkt gjennom yrket og kommet frem til at jeg vil jobbe som lærer i nær fremtid spesielt med de unge,. Jeg har konkludert med at jeg ikke må ta en 100% fast stilling med en gang og heller ta en redusert stilling/ vikariat i starten for min egen skyld. Og jeg er også klarover at det vil oppstå noe konsekvenser ved at jeg sier opp en fast stilling veldig tidlig. 

Akkurat nå har jeg søkt på en 70% vikariat stilling på en ungdomsskole fra januar til april. Jeg har blitt innkalt til intervju hvor rektoren til skolen kommer til å intervjue meg. I søknaden har jeg ikke oppgitt noe om min siste arbeidsplass. 

Jeg er veldig usikker på om jeg bør nevne om min forrige arbeidsplass på intervjuet, spesielt om rektor finner ut at jeg har sagt opp en stilling på en ungdomsskole. Og hvis jeg vil være åpen om å nevne om min forrige arbeidsplass, hva bør jeg si og hvor mye detaljert skal jeg si om situasjonen min på forrige arbeidsplass? Jeg er klar over at min forrige arbeidsgiver har skrevet en rapport om at jeg har sluttet .Hvis jeg ikke nevner noe om den forrige arbeidsplassen, vil skolen finne ut av det selv? 

Anonymkode: a0d3e...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du møtte veggen  etter 4 måneder i jobb?

Det høres helt villt ut. 

Anonymkode: b3241...721

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går selvsagt ikke i detalj, men svarer noe slikt som at du fant ut at du ikke var klar for full og fast jobb ennå.

For øvrig sitter jeg med flere spørsmål enn svar etter å ha lest innlegget ditt. Du ble møtt av en utrolig samarbeidsvillig arbeidsgiver: langt mer enn du kan forvente i arbeidslivet. Du ble tilbudt å jobbe redusert og med endringer i timeplanen tilpasset dine ønsker og behov. At de gjør det, samtidig som de har beholdt en positiv holdning til deg, er noe i nærheten av unikt. (De fleste gjør det fordi de MÅ, men synes egentlig det er noe herk med alle disse arbeidstakerne som har så mange personlige behov.) 

Derfor lurer jeg på: hvem gav deg råd og hva tenkte du med når du valgte å si opp? Du hadde en fast stilling med tilbud om å jobbe redusert når det passet for deg, og du velger å si opp for deretter nesten umiddelbart å søke et firemåneders vikariat på deltid? Jeg mener: deltid kunne du fått uansett, men nå velger du å gi slipp på tryggheten ved å ha en fast stilling på et sted med en unikt positiv ledelse og et unikt arbeidsmiljø... :klo: I et vikariat kan du IKKE forvente den samme fleksibiliteten. Da er du inne for å fylle et definert behov for arbeidsgiver, der og da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har blitt kalt inn til intervju og de ser på deg som en reell kandidat selv om den tidligere jobben ikke står på CV'en din så trenger du jo i utgangspunktet ikke nevne det. På en annen side blir det jo litt rart å lyve, siden de nesten garantert kommer til å spørre hva du har gjort den siste tiden. Jeg tror jeg ville nevnt den forrige jobben, men f.eks. si at den jobben ikke fungerte for deg slik situasjonen din var på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...