Gå til innhold

Si på intervju hvorfor jeg sluttet på den gamle jobben?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 26 år ferdigutdannet lektor i realfag. Jeg fikk en fast 100% stilling som faglærer og kontaktlærer på Ungdomsskolen. Jeg startet å jobbe i august og trodde at jeg var klar for en fast stilling som lærer. Jeg var klar over at starten som fersk lærer er skikkelig hardt, men jobben tok knekken på meg. Kort fortalt startet med at jeg overarbeidet mer enn jeg trengte og var for ambisiøs, noe som førte videre til at jobben påvirket meg både fysisk og psykisk og at jeg ikke trivdes. Det gikk over grensen når jeg gråt både hjemme og på arbeidsplassen hver dag over en lang periode. Lærerne og ledelsen som jeg jobbet med var herlige mennesker og prøvde å hjelpe meg, hvor ledelsen ga meg ulike typer forslag til tilpasninger for arbeidet mitt blant annet redusere stilling, omrokkere timeplan etter mine behov osv. Men jeg takket nei til tilbudene og jeg sa opp jobben i november for å kunne ta vare på meg selv. I ettertid har jeg hatt kontakt med kollegene , og etterlot ikke noe dårlig stemning med ledelsen og de ansatte. I tillegg har jeg vist frem som en god og samarbeidsvillig kollega på arbeidsplassen, noe som de ansatte hadde nevnt til meg før jeg sluttet.

Jeg har tenkt gjennom yrket og kommet frem til at jeg vil jobbe som lærer i nær fremtid spesielt med de unge,. Jeg har konkludert med at jeg ikke må ta en 100% fast stilling med en gang og heller ta en redusert stilling/ vikariat i starten for min egen skyld. Og jeg er også klarover at det vil oppstå noe konsekvenser ved at jeg sier opp en fast stilling veldig tidlig. 

Akkurat nå har jeg søkt på en 70% vikariat stilling på en ungdomsskole fra januar til april. Jeg har blitt innkalt til intervju hvor rektoren til skolen kommer til å intervjue meg. I søknaden har jeg ikke oppgitt noe om min siste arbeidsplass.