Gå til innhold

Hvis man blir fosterhjem/lignende - får man noe tilrettelegging (jobb osv)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her kommer sikkert litt for lite info, men jeg vil anonymisere så mye som mulig. 

En venn av meg har to barn. Han har delt omsorg sammen med barnemor. Av ulike grunner så kan det hende de ikke har mulighet til å ta vare på barna for en kort eller kanskje lengre periode. Dette er uvisst. Jeg vet ikke alle detaljer, men nok til at noen må overta  (midlertidig) omsorgen for barna på sikt. Ingen av de har foreldre som kan stille opp. Heller ikke søsken. Jeg og min samboer er vel de eneste som kanskje har muligheten. Men dette har vi ikke pratet om med vennen min. Men jeg og min samboer har pratet litt om dette da vi ønsker å stille opp dersom det er behov. Vi har god økonomi, hus, bil, jobb. Vi er stabile og trygge. Begge har familie og venner å støtte seg til. 

Men det jeg lurer på er hva som skjer under en slik prossess. Barnevernet blir nok koblet til. Og de har vel litt å si ifht hvem som skal ta seg av barna? Men hvis det er slik at vi får muligheten, hvordan blir ting tilrettelagt? Jeg kjenner noen som har vært fosterhjem. Der fikk mor fri 6 eller 12 måneder for å ta seg av barnet, følge opp osv. slik at overgangen skulle bli lettere. Selv har jeg mulighet for å jobbe redusert, men det går jo da utover økonomien. Min samboer har en noe fleksibel jobb som kan tilrettelegge noe. 

Ønsker bare å høre om noen vet mer om en slik prossess. Kanskje kjenner noen eller har egne erfaringer? Dette er jo ikke noe vi bestemmer, men det hadde vært greit å ha litt informasjon i bunn slik at vi kan være litt forberedt dersom dette skulle bli aktuelt. Kommer ikke med mer info da jeg ikke vil noen skal kjenne seg igjen. 

Når det er sagt så kjenner vi barna litt. Ikke så mye, men har passet de ved noen anledninger. Og vi har ikke barn selv. 

Anonymkode: 00e3e...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, snoren said:

Den linken burte legges ut på "barnevernet vil vi ha fullstendig fjernet" sin facebookside. Ifølge majoriteten der inne, blir man VELDIG RIK av å være fosterhjem! Og det er jo selvfølgelig bare derfor noen blir fosterforeldre!

Anonymkode: b877c...dc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet kan frikjøpe fra jobb, dvs at du får lønn for å ta deg av barna. Om dette er en standardsats eller om man får sin faktiske lønn, er jeg litt usikker på. Hvor lenge man blir frikjøpt og om det er heltid eller deltid man blir frikjøpt, vurderes ut fra det enkelte barns behov. Dette var i alle fall det jeg sitter igjen med av erfaring etter at vi nesten ble fosterhjem for et par år siden. 🙂

Anonymkode: 498cd...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over kommer dette an på barnas behov. Dersom de fungerer godt og ikke har spesielle utfordringer kan man nok være i full jobb. Men i startfasen bør man nok være mer tilgjengelig slik at man får etablert ordningen på en god måte.

Anonymkode: ad30b...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis d r behov for å ta barna ut av hjemmet en periode prøver som regel barnevernet å finne løsninger i familie/nettverk, så d r jo kjempefint om dere vil stille opp. Man får ikke lønn, men godtgjørelse for p være fosterhjem. Barnevernet vurderer da behovet om det er behov for at en eller begge to frikjøpes fra jobb i kortere eller lengre tid. D vil avgjøres av barnas behov og omstendighetene rundt. Godtgjørelsen er et fast beløp som skal dekke fritidsaktiviteter og klær osv, men dersom det er behov for frikjøp er det ikke nødvendigvis slik at dette beløpet matcher lønna di/deres. Har selv blitt spurt om å være fosterhjem da d var behov for å frikjøpe begge fosterforeldre, og i så fall ville det blitt en halvering av lønn for en av oss, i perioden der begge ble frikjøpt. Det er helt avhengig av hver enkelt kommune- hvordan budsjettet er, hvor mye de er villige til å dekke i frikjøp og hvor viktig kommunen tenker det er å få til en plassering hos akkurat dere. 

Anonymkode: 9d360...3c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du blir ofte frikjøpt fra jobb som fosterforelder. 12 måneder i første omgang, men mulighet for forlengelse. Da får du 400 000 i året. I tillegg får du noen tusen i måneden som skal dekke reelle utgifter til mat og klær - denne satsen avhenger av hvor gammelt barnet eller barna er.

Anonymkode: 80062...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blir ofte frikjøpt fra jobb som fosterforelder. 12 måneder i første omgang, men mulighet for forlengelse. Da får du 400 000 i året. I tillegg får du noen tusen i måneden som skal dekke reelle utgifter til mat og klær - denne satsen avhenger av hvor gammelt barnet eller barna er.

Anonymkode: 80062...86f

Ikke ofte, i noen tilfeller. På Bufdir sine sider ser det ut som det gjelder ca halvparten av sakene. Om barna sliter veldig så blir man frikjøpt, feks. om det trengs flytting, ny barnehage/skole, mange møter ifm sykdom for barna, mye oppfølging av PPT/BUP o.l. 

For barn som fungerer greit, som flytter til kjent fosterfamilie, ser jeg liten grunn til at de blir frikjøpt på noe vis. De har dog krav på permisjon som alle andre foreldre. 

Anonymkode: 767d2...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er frikjøpt for å være fostermor, og får min vanlige lønn. Nå tjener jeg helt gjennomsnittlig, og vil anta at noen med millionlønn ikke får dekket hele beløpet ved frikjøp. Men jeg fikk som sagt det. I tillegg får vi ca. 7000kr/mnd som skal dekke utgifter vedr barnet. Dette gjelder mat, klær, ferier, gaver, økte utgifter, osv. Vi måtte feks bygge på huset for å ha plass til fosterbarnet vårt. 

Man ksn forresten bli delvis frikjøpt også. Her er partneren frikjøpt én dag i uken, pga møter og kursing. Men vi har en særlig utfordrende situasjon, og tviler på dette er vanlig praksis.

Anonymkode: 76e7a...fd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man blir frikjøpt kan lønn dekkes opp til 6G. Vi tjener begge langt over dette, så går en god del ned i lønn.

Anonymkode: 40c0e...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en lukrativ jobb hva angår økonomi, ts, men givende på mange andre måter, men også utfordrende, ts😊

Anonymkode: 1e726...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...