Gå til innhold

Hvorfor har menn så stygg håndskrift?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg leser et håndskrevet notat kan jeg umiddelbart se om en mann eller ei dame har skrevet det. Dameskrift er fint, ryddig og ensrettet, manneskrift er rotete, stygt og bokstavene ser forskjellige ut. Hvorfor er det slik? Er det Y-kromosomet som gir evnen til vakker håndskrift? 

Anonymkode: 12228...4b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja alle er jo sånn 🙄

jeg har møtt mange med pen håndskrift, og mange med stygg håndskrift, både når det gjelder menn og kvinner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det handler om at kvinner i større grad gidder å jobbe med håndskriften. Jeg er mann og da jeg var ung så lo selv gutter av hvor stygg skrift jeg hadde. Ble flau av og bestemte meg for å skjerpe meg. Ett år senere vil jeg si jeg var blant de i klassen som hadde penest skrift.

Anonymkode: 0fb69...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men's brains and women's brains work slightly differently on average. According to a 1992 article in Scientific American, women do better on precision manual tasks, and men are more accurate at target-directed motor skills, such as guiding or intercepting projectiles. This could explain why we have neater writing, but we throw like girls.

 

Katie Merchant, Marlborough, England (THE GUARDIAN)

Anonymkode: 39852...1f3

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, du hadde tatt grusomt feil om du prøvde å gjette på min. Det er dessverre ikke like svart/hvit som menn har dårlig og kvinner har fin skrift. Jeg gikk på skolen før «alle» hadde laptop, og jeg fikk spesial utlevert en laptop for å skrive på den under skrivedager, da lærerne ikke orker å lese skrifta mi 😅😂

Kvinne 28 år.

Var lærerne selv som ødela skrifta mi, overhead med ferdig skrevet greier fra lærer, som vi ikke fikk utdelt, meg som flink pike som måtte ha med meg alt som skrev i en brenning for å få ned alt på papiret = en grusom håndskrift som ble min 😅😂

Skulle ønske at kjønnet mitt «definerte» håndskrifta mi, men det er dessverre ikke slik.

Anonymkode: 25a6f...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kvinnelig kollega som skriver som en lege. Må seriøst ha folkehjelp frå tid til annen. Og en mannlig keivhendt kollega som skriver skjønnskrift uansett hva han skriver.

Men er tilbøyelig til å være enig i at tendensen er motsatt. Tror det har med at små gutter ikke prioriterer skjønnskrift og at uvanen henger med gjennom skolegangen.

Anonymkode: 5f879...46e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er noen som fornekter, og stiller spørsmålstegn ved, at kvinner har penere håndskrift enn menn. Enkelte gir aldri opp troen på at kjønnsforskjeller bare er en innbilt sykdom.

Anonymkode: 72f95...d14

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg leser et håndskrevet notat kan jeg umiddelbart se om en mann eller ei dame har skrevet det. Dameskrift er fint, ryddig og ensrettet, manneskrift er rotete, stygt og bokstavene ser forskjellige ut. Hvorfor er det slik? Er det Y-kromosomet som gir evnen til vakker håndskrift? 

Anonymkode: 12228...4b9

Bokstavene bør vel strengt tatt se forskjellig ut. 

Anonymkode: 72b34...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en kvinnelig kollega som skriver som en lege. Må seriøst ha folkehjelp frå tid til annen. Og en mannlig keivhendt kollega som skriver skjønnskrift uansett hva han skriver.

Men er tilbøyelig til å være enig i at tendensen er motsatt. Tror det har med at små gutter ikke prioriterer skjønnskrift og at uvanen henger med gjennom skolegangen.

Anonymkode: 5f879...46e

Kanskje kvinner er bedre disponert for finmotorikk? De håndskrevne bokstavene mine blir aldri avrundede, men hakkete.

Anonymkode: 72b34...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver som en gris og er kvinne. Flere venninner som ikke akkurat skriver pent heller. 

Endret av LittDiva
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser det er noen som fornekter, og stiller spørsmålstegn ved, at kvinner har penere håndskrift enn menn. Enkelte gir aldri opp troen på at kjønnsforskjeller bare er en innbilt sykdom.

Anonymkode: 72f95...d14

Sykdom? 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en mann med penere håndskrift enn 90% av alle kvinner.

Anonymkode: edec2...b24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dame og klarer på liv og død ikke å skrive pent. Skriver hver dag nå, og på barne og ungdomsskole skrev vi så og si alt for hånd.  Likevel har jeg alltid irritert meg over at jeg ikke klarer å holde på en skrift. Hadde man skulle identifisert meg pga håndskrift hadde det ikke gått, de hadde trodd det var ulike mennesker for hver dag. Haha... Jeg klarer bare ikke å mestre håndskrift. Kanskje jeg skal bli lege. 👍🏼

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en kvinnelig kollega som skriver som en lege. Må seriøst ha folkehjelp frå tid til annen. Og en mannlig keivhendt kollega som skriver skjønnskrift uansett hva han skriver.

Men er tilbøyelig til å være enig i at tendensen er motsatt. Tror det har med at små gutter ikke prioriterer skjønnskrift og at uvanen henger med gjennom skolegangen.

Anonymkode: 5f879...46e

Det forventes også i større grad at jenter anstrenger seg for å skrive pent. Jeg fikk mye kritikk av min mannlige lærer for håndskriften min på barneskolen. Hans håndskrift var ikke akkurat mye bedre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke poenget med å påpeke at noen menn skriver pent og noen damer stygt. Generelt sett er påstanden til TS korrekt. Ja, det finnes avvik. Men de fleste menn skriver styggere enn de fleste damer. Det er interresant, og må jo ha noe med hjernen å gjøre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i det at flertallet av de som skriver kråketær er menn. Og grunnen til det, tror jeg, er at kvinner har noe bedre utviklet finmotorikk enn menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...