Gå til innhold

Rett at mannen/annen part skal bestemme antall barn og alderen i mellom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har lenge ønsket meg mange barn og helst tette. Dette er fordi jeg er tvilling og har andre søsken med få års mellomrom. Vi har nå en sønn på 1.5 år, og har hele veien vært enige om å prøve å få nr 2 når jeg har fått jobb. Jobben er i boks, og da jeg sa til samboer at nå er det bare til å "kjøre" på, var han uenig, og ville helst vente i 1 år. Jeg ble veldig lei meg, og har gått å grublet på dette i noen uker. Han sier også at han bare vil ha 2 barn. Jeg konfronterer han med, at jeg syntes det er urettferdig at han skal få bestemme alt, det er tross alt jeg som må gå gravid, føde etc. Er det ikke rett å rimelig at jeg også får være med å velge?. Han vet at dette er viktig for meg. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, er så sint, urolig og skuffet, og vill ikke presse han til noe, men syntes han kunne ha møtt meg på halvveien. Noen som har vært i lignende situasjoner og hva ble utfallet?? 

Anonymkode: eb00e...b95

Den som ikke ønsker barn/ønsker ferrest barn bør få siste ordet. Bedre at den ene ender opp med ferre barn enn hen ønsker enn å påtvinge den ene parten barn hen ikke ønsker. Ikke minst for barnas skyld. 

Dette betyr ikke at jeg synes kvinnen skal måtte ta abort mot sin vilje om hun skulle bli uplanagt gravid. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men eg tror ikkje du forsto ts sitt spørsmål. Syntes det er trist at du drar inn ufrivillige barnløse. Jeg tror ikke det hjelper ts noe i denne saken. Vi må huske på at det er mennesker som sitter bak innleget og ikkje roboter. Kan være lurt å tenkje ein gong for mykje når ein skal svare. 

Anonymkode: eb00e...b95

Jeg synes ikke det var så merkelig å nevne. For dem som faktisk er ufrivillig barnløse er det et luksusproblem å ikke kunne få så mange eller så tette barn man skulle ønske. Det er slett ingen selvfølge å få barn i det hele tatt, og slett ikke å kunne velge fritt hvor mange, hvor tette mm... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bestemmer ikke fordi han er mann, men fordi han er personen som ikke vil ha barn akkurat nå. Man tvinger ikke noen man respekterer til å få barn.

Det han ikke kan bestemme er at du skal gå på prevensjon (hvis du gjør det). Når det er han som ikke vil ha barn hadde jeg latt han ta seg av den delen.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Thyra skrev:

Jeg synes ikke det var så merkelig å nevne. For dem som faktisk er ufrivillig barnløse er det et luksusproblem å ikke kunne få så mange eller så tette barn man skulle ønske. Det er slett ingen selvfølge å få barn i det hele tatt, og slett ikke å kunne velge fritt hvor mange, hvor tette mm... 

Selv om det ikke er noen selvfølge å få barn i det hele tatt, må man kunne få lufte en problemstilling der man ikke blir enig med partner om når og hvorvidt man skal prøve, uten å få hele problemet devaluert av at andre er i en vanskeligere situasjon. Bortimot ethvert problem blir et luksusproblem, dersom kriteriet for å ha et reelt problem er at ingen har det verre. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kjære TS. Jeg deler ditt ønske om flere barn, selv ønsker jeg minst 3 stk. Så jeg forstår godt at det oppleves som sårt når det er noe du alltid har sett for deg.

Det jeg lurer på, er om dere snakket om disse tingene før eldste ble født? Har han endret mening i ettertid? Kan det tenkes at han ble overveldet av hvor mye jobb det er å få barn? 

Kanskje han endrer mening igjen når dere føler at dere får "hodet over vann", og at babytiden kommer litt mer på avstand. Gi han litt tid. Hvis det drøyer lenge, går det jo an å si at du slutter på prevensjon, og at det dermed blir hans ansvar å bruke kondom for å unngå en eventuell graviditet. 

Et annet alternativ til å få alle helt tett, er å få 2 og 2 tette. F.eks 2 år mellom det første paret, så 3-5 år mellom 2 og 3, deretter 2 år mellom de siste igjen. Da får han kjenne etter hvordan det er i et par år etter andremann. Lykke til, håper dere kommer til enighet 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Hactar said:

Selv om det ikke er noen selvfølge å få barn i det hele tatt, må man kunne få lufte en problemstilling der man ikke blir enig med partner om når og hvorvidt man skal prøve, uten å få hele problemet devaluert av at andre er i en vanskeligere situasjon. Bortimot ethvert problem blir et luksusproblem, dersom kriteriet for å ha et reelt problem er at ingen har det verre. 

Hvis man tror det er en selvfølge å bli gravid på første forsøk, tror jeg både Ts og andre som deler denne misoppfatningen bare har godt av å realitetsorienteres litt.

kan hende blir skuffelsen litt mindre den dagen man står der. Så nei. Du misforstår totalt hva jeg mener! 

Anonymkode: 81aae...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Lillfrid skrev:

Hei, kjære TS. Jeg deler ditt ønske om flere barn, selv ønsker jeg minst 3 stk. Så jeg forstår godt at det oppleves som sårt når det er noe du alltid har sett for deg.

Det jeg lurer på, er om dere snakket om disse tingene før eldste ble født? Har han endret mening i ettertid? Kan det tenkes at han ble overveldet av hvor mye jobb det er å få barn? 

Kanskje han endrer mening igjen når dere føler at dere får "hodet over vann", og at babytiden kommer litt mer på avstand. Gi han litt tid. Hvis det drøyer lenge, går det jo an å si at du slutter på prevensjon, og at det dermed blir hans ansvar å bruke kondom for å unngå en eventuell graviditet. 

Et annet alternativ til å få alle helt tett, er å få 2 og 2 tette. F.eks 2 år mellom det første paret, så 3-5 år mellom 2 og 3, deretter 2 år mellom de siste igjen. Da får han kjenne etter hvordan det er i et par år etter andremann. Lykke til, håper dere kommer til enighet 😊

Hei😍 tusen takk for forståelsen. Ja, han ønsket både 3 barn og tette barn før og under spedbarn tiden med eldste sønnen. Når det ble luftet om å prøve på nr 2, ville han vente til han var eldre, helst 3.5 år. Er nok det som er litt sårt,  og har gledet meg til denne tiden. Så kom nok som et lite sjokk, og fikk meg til å gå i tenkeboksen. Selvfølgelig har han stor innflytelse og vi skal være enige. Det som stresser meg er at man ikke vet hvor lang tid det tar før enn blir gravid. Ja, han skiftet plutselig mening, og du har nok rett, det kan være det ble alt for mye i forhold til det han har forestilt seg med et barn. Skal snakke med han om det, og takk for rådet om aldertipset😍🌺

Anonymkode: eb00e...b95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen ville ha 4 barn. Jeg sa meg enig i det. Alt var så fint og flott når vi tenkte på det. Vi hadde masse egentid og tenkingen var plankekjøring. Men så kom barna. Først ett svært krevende, og ett år senere en til. Helseutfordringer, søvnmangel og flere utfordringer. Så det ble med de to og vi var og er helt enige om det. Poenget mitt er at holdningene endrer seg underveis ettersom vi blir oppmerksomme på hvor mye tid og arbeid det tar. Jeg er veldig glad for at vi ikke har 4 barn. Og veldig glad for at vi begge er enige. 

Anonymkode: 489b3...123

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 barn, en 3,5 åring og en 1åring, han lat meg bestemme om vi skal ha en til😊 han har og en fra før(9 år)

Anonymkode: 267a7...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke noe mer rett at den ene betemmer enn den andre. Dere må jo bli enige.

Når det er sagt, så synes jeg det er et bagatellmessig problem om det blir ett år mer enn du hadde tenkt mellom barna. Det er virkelig en ikke-sak. Hilsen alle som har levd litt og erfart at barn ikke kommer på bestilling. Eller at livet kommer i mellom og bestemmer noe annet.

Anonymkode: abd85...e42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei😍 tusen takk for forståelsen. Ja, han ønsket både 3 barn og tette barn før og under spedbarn tiden med eldste sønnen. Når det ble luftet om å prøve på nr 2, ville han vente til han var eldre, helst 3.5 år. Er nok det som er litt sårt,  og har gledet meg til denne tiden. Så kom nok som et lite sjokk, og fikk meg til å gå i tenkeboksen. Selvfølgelig har han stor innflytelse og vi skal være enige. Det som stresser meg er at man ikke vet hvor lang tid det tar før enn blir gravid. Ja, han skiftet plutselig mening, og du har nok rett, det kan være det ble alt for mye i forhold til det han har forestilt seg med et barn. Skal snakke med han om det, og takk for rådet om aldertipset😍🌺

Anonymkode: eb00e...b95

Det høres lurt ut å ta en prat, og se hva som ligger bak ❤️

Kan det tenkes at han ikke er klar over hvor lang tid det kan ta å bli gravid? Eller at han ikke har tenkt over at hvis dere begynner å prøve nå så tar det jo likevel minst 9 mnd før andremann kommer? 😊Har han søsken selv? Hvor gamle er dere? Haster det biologisk sett? 

Det føles kanskje litt mindre skummelt hvis dere blir enige om å ikke aktivt "prøve" å bli gravide, men at dere slutter med prevensjon, lever som vanlig og "ser hva som skjer"? 😂

I mellomtiden råder jeg deg til å nyte det vidunderlige barnet du allerede har😍, og den fritiden du og mannen din har sammen mens dere enda bare har 1 barn. Kanskje du kan prøve så godt du kan og legge til rette for at familiens hverdag går smooth, rose han som pappa slik at han får bedre selvtillit i pappa rollen. Når dere snakker om flere barn, pass på å ta "et barn om gangen" slik at han ikke blir overveldet av tanken på alle sammen. Kanskje mannen din etterhvert får lyst til og føler seg klar for å følge drømmen dere delte tidligere. Lykke til! 

Endret av Lillfrid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 2 barn, en 3,5 åring og en 1åring, han lat meg bestemme om vi skal ha en til😊 han har og en fra før(9 år)

Anonymkode: 267a7...1dd

Og dette forteller du  fordi..? :klo:

 

Anonymkode: f8276...77c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man tror det er en selvfølge å bli gravid på første forsøk, tror jeg både Ts og andre som deler denne misoppfatningen bare har godt av å realitetsorienteres litt.

kan hende blir skuffelsen litt mindre den dagen man står der. Så nei. Du misforstår totalt hva jeg mener! 

Anonymkode: 81aae...6b9

Men det var jo ikke problemstillingen i det hele tatt. Hun er skuffet fordi mannen ikke vil prøve, når hun hadde oppfattet det som at alt som manglet var at hun fikk seg jobb. Ingenting som tilsier at TS ikke skjønner at man kan streve for å bli gravid, men hun blir jo garantert ikke gravid om mannen ikke vil prøve. Problemet foreløpig er at de ikke er enige om hva de ønsker seg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere ikke diskutert dette tidligere? Er ikke dette noe man diskuteere før det blir barn?

Anonymkode: 64008...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere ikke diskutert dette tidligere? Er ikke dette noe man diskuteere før det blir barn?

Anonymkode: 64008...ace

Har du lest hele HI???

Anonymkode: e356d...8a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har lenge ønsket meg mange barn og helst tette. Dette er fordi jeg er tvilling og har andre søsken med få års mellomrom. Vi har nå en sønn på 1.5 år, og har hele veien vært enige om å prøve å få nr 2 når jeg har fått jobb. Jobben er i boks, og da jeg sa til samboer at nå er det bare til å "kjøre" på, var han uenig, og ville helst vente i 1 år. Jeg ble veldig lei meg, og har gått å grublet på dette i noen uker. Han sier også at han bare vil ha 2 barn. Jeg konfronterer han med, at jeg syntes det er urettferdig at han skal få bestemme alt, det er tross alt jeg som må gå gravid, føde etc. Er det ikke rett å rimelig at jeg også får være med å velge?. Han vet at dette er viktig for meg. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, er så sint, urolig og skuffet, og vill ikke presse han til noe, men syntes han kunne ha møtt meg på halvveien. Noen som har vært i lignende situasjoner og hva ble utfallet?? 

Anonymkode: eb00e...b95

Nice try. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hu spurte ikke etter din mening angående hvor mange barn... det kan du holde for deg selv og ikke spre kvalme

Anonymkode: f07ed...f6f

Det er jo ikke kvalme, men en helt ok kommentar relatert til trådens tema 🤦‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at med tre barn blir det gjerne "dritt en i midten". 

 

Med flere barn er det også lettere å få det til slik at man får "kun" ett barn av det ene kjønnet, og er det da en gutt, er det fort gjort at den ekskluderes fra ting som jentene får. Det er ikke bra, men skjer gjerne ubevisst fra omgivelsene rundt. 

 

Ellers kan ikke jeg heller fatte hvorfor man skal få flere barn, spesielt ikke flere enn to, og spesielt ikke dersom de er av samme kjønn. Spesielt ikke hvis de er friske. Ekteskapet må overleve dem. 

 

Jeg er enig i at den som vil ha færrest barn bør få vinne den kampen. Menn kan også få fødselsdepresjon. 

Anonymkode: 1fd5c...e19

Jeg har en liten flokk og like mange av hvert kjønn

Vet ikke hvordan jeg har hatt såpass flaks.

Har 2 forskjellige fedre så kan ikke være det heller.

Skjønner det å ha mer enn 2 barn ikke er for alle, men andre igjen elsker det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Thyra skrev:

Jeg synes ikke det var så merkelig å nevne. For dem som faktisk er ufrivillig barnløse er det et luksusproblem å ikke kunne få så mange eller så tette barn man skulle ønske. Det er slett ingen selvfølge å få barn i det hele tatt, og slett ikke å kunne velge fritt hvor mange, hvor tette mm... 

Det blir abouthisme...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Har du lest hele HI???

Anonymkode: e356d...8a4

Ja. Og det står ikke noe der om at de har diskutert antall barn eller hvor tett.

Anonymkode: 64008...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...