Gå til innhold

Er det rart jeg blir paranoid pga barnevernet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Vera skrev:

Men samtidig er det helt i orden å drive skremselspropaganda ifht den eneste etaten som har sjangs til å hjelpe et barn som har fått foreldre som aldri burde hatt barn? For det er slik disse trådene fungerer. 

Dere gjør terskelen enda høyere for dem som ser noe bekymringsverdig og er i tvil om de skal melde i fra. Tenk litt på det..dere fratar kanskje det hjelpesløse barnet den eneste muligheten til å få hjelp. 

Det handler om nyanser..

Jeg er helt for bv, men også helt for at bv trenger en opprensking. Selv er jeg ikke redd for å kontakte dem om jeg skulle ha oppdaget noen mistenkelig...Eneste jeg er uenig i er å indirekte si at denne moren er uegnet når ingen av oss kjenner sakens kjerne..

Det er like hjerterått å bli fratatt barnet sitt uten at mor eller far har gjort noe feil...Å se barnet sitt bli rivd ut av armene sine og kanskje miste maaange år med barnet sitt på grunn av feil bv har gjort. Likevell så må vi ha bv fordi barn MÅ beskyttes mot foreldre som er uegnet, skulle bare ønske bv gjorde færre feil..mange triste skjebner der også..

Vårt bv er under gransking og det er uansett bra, fordi det betyr mer hjelp til dem som faktisk trenger det..

Anonymkode: aba25...9eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, O.G. skrev:

Hvorfor har du besøkshjem i utgangspunktet?

Lurer jeg også på. Spesielt å ha besøkshjem/avlastning når det er en far i bildet. Hele denne historien skurrer og vi vet nok bare 1/10.

Anonymkode: 58777...882

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lurer jeg også på. Spesielt å ha besøkshjem/avlastning når det er en far i bildet. Hele denne historien skurrer og vi vet nok bare 1/10.

Anonymkode: 58777...882

For alt vi vet så kan barnet ha diagnoser ( multihandikappet, utagerende autisme eller lignende ) som gjør det utfordrende og krevende å ha barnet rundt seg selv om far er inne i bildet. Jeg har selv en søster som sliter mye, og selv om mine foreldre er skilt så fikk de innvilget besøkshjem fordi de måtte ha en pause fra henne og en sjanse til å også få tatt vare på oss andre ungene. 

Eventuelt så kan en av foreldrene være syke eller slite med noe som gjør at de trenger avlastning. At man trenger avlastning betyr ikke at man er en dårlig forelder. 

Anonymkode: 76991...d3b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde faktisk foretrukket å bli spurt om det,men skal uansett ikke ha noe besøkshjem igjen.Jeg orker ikke å bli sett på som en mulig uegnet mor,bare for en helg avlastning.

Anonymkode: fb6c8...8f4

Ok, så du hadde foretrukket at de hadde tatt det opp med deg. Det er jo greit nok det.

Men jeg synes du skal fokusere på at BV faktisk ikke beskyldte deg for noe - de noterte seg det og gjorde ingenting mer enn det. De lyttet til besøkshjemmet og hva gutten hadde sagt, og vurderte det slik at de ikke trengte å gjøre noe mer med saken. 

Anonymkode: a1d5b...957

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bvt har ikke handlet galt her. Du har innsynsrett i dokumentene, så de har ikke holdt noe skjult fra deg. De hadde jo tatt det opp om mente de hadde noe betydning, noe de tydeligvis ikke mente. De er pliktig å dokumentere det som fremkommer. Sistnevnte er en registrering og er ikke det samme som vurdering. Her synes jeg du reagerer vel sterkt

Anonymkode: 51c8a...9d3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om nyanser..

Jeg er helt for bv, men også helt for at bv trenger en opprensking. Selv er jeg ikke redd for å kontakte dem om jeg skulle ha oppdaget noen mistenkelig...Eneste jeg er uenig i er å indirekte si at denne moren er uegnet når ingen av oss kjenner sakens kjerne..

Det er like hjerterått å bli fratatt barnet sitt uten at mor eller far har gjort noe feil...Å se barnet sitt bli rivd ut av armene sine og kanskje miste maaange år med barnet sitt på grunn av feil bv har gjort. Likevell så må vi ha bv fordi barn MÅ beskyttes mot foreldre som er uegnet, skulle bare ønske bv gjorde færre feil..mange triste skjebner der også..

Vårt bv er under gransking og det er uansett bra, fordi det betyr mer hjelp til dem som faktisk trenger det..

Anonymkode: aba25...9eb

Problemet med barnevernet i dag er at det er altfor lav kompetanse, og for lite pedagogikk og familieorientert. Hvem som helst kan få jobb som saksbehandler hos barnevernet..og det er skremmende! 

Dog er det en livsviktig etat! Det er ufattelig mange barn som lider under horrible kår. Det er store mørketall, og fortsetter holdningen som vokser i samfunnet, vil enda færre barn få hjelp. 

Det er klart det er traumatisk å gjennomgå en saksprosess hos barnevernet, men i de aller aller fleste saker blir det ikke slik du skisserer. Jeg heller mer mot at barnevernet gjør altfor lite! Det er latterlig lett å lure seg gjennom systemet. Det er ikke få saker som har fått en tragisk utgang fordi barnevernet ikke agerte. Og du kan banne beint på at foreldrene til disse barna også hardnakket hevdet sin uskyld. Enkelte klarer rett og slett ikke å se sitt ansvar, og eier ikke selvinnsikt. 

Jeg aner ikke noe om saken i denne tråden, men jeg er også en av dem som tror at det ligger mye her som kan være årsaker, og som ikke blir opplyst om (og det er selvsagt helt frivillig å opplyse om!) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så du hadde foretrukket at de hadde tatt det opp med deg. Det er jo greit nok det.

Men jeg synes du skal fokusere på at BV faktisk ikke beskyldte deg for noe - de noterte seg det og gjorde ingenting mer enn det. De lyttet til besøkshjemmet og hva gutten hadde sagt, og vurderte det slik at de ikke trengte å gjøre noe mer med saken. 

Anonymkode: a1d5b...957

Joda,men de valgte også å holde det skjult,i tilfelle ungen skulle fortelle flere ting.Og da følte jeg at jeg ble mistenkeliggjort.Å sitte oppe og spille hele natta hadde jo vært ønskedrømmen til ungen 😂 

Anonymkode: fb6c8...8f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Vera skrev:

Problemet med barnevernet i dag er at det er altfor lav kompetanse, og for lite pedagogikk og familieorientert. Hvem som helst kan få jobb som saksbehandler hos barnevernet..og det er skremmende! 

Dog er det en livsviktig etat! Det er ufattelig mange barn som lider under horrible kår. Det er store mørketall, og fortsetter holdningen som vokser i samfunnet, vil enda færre barn få hjelp. 

Det er klart det er traumatisk å gjennomgå en saksprosess hos barnevernet, men i de aller aller fleste saker blir det ikke slik du skisserer. Jeg heller mer mot at barnevernet gjør altfor lite! Det er latterlig lett å lure seg gjennom systemet. Det er ikke få saker som har fått en tragisk utgang fordi barnevernet ikke agerte. Og du kan banne beint på at foreldrene til disse barna også hardnakket hevdet sin uskyld. Enkelte klarer rett og slett ikke å se sitt ansvar, og eier ikke selvinnsikt. 

Jeg aner ikke noe om saken i denne tråden, men jeg er også en av dem som tror at det ligger mye her som kan være årsaker, og som ikke blir opplyst om (og det er selvsagt helt frivillig å opplyse om!) 

Vi er nok mer enig enn uenig, for bv må vi ha i Norge. Det er nettopp kompetansen som er problemet, selv syns jeg det er like ille at et barn blir rivd vekk fra en trygg familie..det er også barnemishandling, da psykisk mishandling. Så hvordan forsvare det? Det er barnet som lider i begge tilfeller uansett...Så er det riktig at det ene skal veie opp for det andre? Det er en grunn til at bv er under gransking, nettopp pga for mange saker hvor de har trådt feil..

Så jeg er for kompetanseheving og konsekvenser for bv når de trår helt feil..

Samarbeid mellom leger, skole og bv burde heves betraktelig. At bv har tettere oppfølginger med alle de etater og kommer oftere på uanmeldt besøk er på sin plass for en etat som skal redde liv. Og med bedre kompetanse så slipper dem å ødelegge kontra redde...

mange sier de ikke kan si noen om denne saken, men likevell velger dere å gjøre der indirekte..syns fortsatt ikke det er på sin plass....

Anonymkode: aba25...9eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vera skrev:

Problemet med barnevernet i dag er at det er altfor lav kompetanse, og for lite pedagogikk og familieorientert. Hvem som helst kan få jobb som saksbehandler hos barnevernet..og det er skremmende! 

Dog er det en livsviktig etat! Det er ufattelig mange barn som lider under horrible kår. Det er store mørketall, og fortsetter holdningen som vokser i samfunnet, vil enda færre barn få hjelp. 

Det er klart det er traumatisk å gjennomgå en saksprosess hos barnevernet, men i de aller aller fleste saker blir det ikke slik du skisserer. Jeg heller mer mot at barnevernet gjør altfor lite! Det er latterlig lett å lure seg gjennom systemet. Det er ikke få saker som har fått en tragisk utgang fordi barnevernet ikke agerte. Og du kan banne beint på at foreldrene til disse barna også hardnakket hevdet sin uskyld. Enkelte klarer rett og slett ikke å se sitt ansvar, og eier ikke selvinnsikt. 

Jeg aner ikke noe om saken i denne tråden, men jeg er også en av dem som tror at det ligger mye her som kan være årsaker, og som ikke blir opplyst om (og det er selvsagt helt frivillig å opplyse om!) 

Det er idioti av myndighetene at de ikke har endret kravene til å jobbe i bvt. Det er irriterende signaler for de som jobber der, som ikke er «hvem som helst». Jeg har tilgode å høre om en uten utdanning jobbe der, da sakene er svært krevende og ofte svært sammensatte. Nå er 5 årig barnevernpedagogutdanning på trappene, men det er ikke nok. Svært mange har mye etterutdanning pr nå, det er heller ikke nok. Ressursene må økes og det organisatoriske må bedres hvis kompetansen skal bli brukt effektivt-både den som foreligger og ny. Problemet er først og fremst andre strukturelle forhold.

Anonymkode: 51c8a...9d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer jeg også på. Spesielt å ha besøkshjem/avlastning når det er en far i bildet. Hele denne historien skurrer og vi vet nok bare 1/10.

Anonymkode: 58777...882

Det er ingenting som skurrer med å ha besøkshjem. Overhodet ikke

Anonymkode: 51c8a...9d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabo av meg for noen år siden  var besøkshjem for en enslig mor gjennom BV. Det var skremmende og høre hvor nedlatende naboen var når hun fortalte meg om denne stakkars moren og hvordan hun tolket samspillet mor og barn. 

Det skremte meg som alenemor til 3 fra å søke...

 

Anonymkode: 9a5ab...672

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda,men de valgte også å holde det skjult,i tilfelle ungen skulle fortelle flere ting.Og da følte jeg at jeg ble mistenkeliggjort.Å sitte oppe og spille hele natta hadde jo vært ønskedrømmen til ungen 😂 

Anonymkode: fb6c8...8f4

Men altså. Kan man ikke se på det som at de ikke holdt det skjult, men at de synes det - som en enkeltstående hendelse - var en fillesak og ikke noe å bry seg med?

Også tenkte de at «javel, dette er ingen stor sak, men vi får jo se om det eventuelt skjer flere ting, og da får vi eventuelt vurdere å gjøre noe da». Og at det er DET som ligger i «i tilfelle barnet forteller flere ting», ikke at de skal «overvåke deg» eller konspirerer mot deg?

Det ble jo ikke noe mer av den saken - altså, BV har ikke funnet noe kritikkverdig i dette. 
 

Anonymkode: a1d5b...957

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nabo av meg for noen år siden  var besøkshjem for en enslig mor gjennom BV. Det var skremmende og høre hvor nedlatende naboen var når hun fortalte meg om denne stakkars moren og hvordan hun tolket samspillet mor og barn. 

Det skremte meg som alenemor til 3 fra å søke...

 

Anonymkode: 9a5ab...672

Derfor jeg mener at sånne mennesker som slenger ut seg ting de ikke vet noe om, er farlige for samfunnet...av nettopp den årsaken

Anonymkode: aba25...9eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du forteller at du hadde barnet i besøkshjem tidligere, og du er i dag helt sikker på at du aldri skal ha besøkshjem igjen... Da konkluderer jeg med at du selv har barnet ditt hjemme hos deg i dag?

Så hva er da egentlig problemet? Selvfølgelig skal de ta barnet på alvor, selvfølgelig kan besøkshjemmet og BV snakke sammen. At det ikke ble noen sak ut av dette, og du har barnet ditt hos deg i dag er jo bevis for at de ikke anså deg for å være en mor som ikke kan ta vare på egne barn.

At det står noen kommentarer barnet kom med, i et dokument som er underlagt streng taushetsplikt og dermed ytterst få faktisk har tilgang til, har ingen verdens ting å si.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt sant. Vi var besøkshjem for 3 barn fordi mor var alene og trengte avlastning. Jeg syns dog det er litt merkelig at man trenger besøkshjem til en 4 åring, som i tillegg har samvær med sin far..tipper det kanskje ligger litt mer i denne saken. Men det blir ren spekulasjon. 

Anonymkode: ea681...586

Vi har besøkshjem til vår gutt. Far har helgesamvær. Dette pga diagnoser og jeg trenger avlastning i ukene så har fått 4 dager i mnd. 

Anonymkode: 63318...e27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mye rart fra barnehage, bup ect. At noe er notert så betyr ikke det automatisk at dette er sannheten. Når jeg har fått innsyn har jeg alltid ringt inn og rettet opp eller gitt beskjed der og da. Null stress. 

Anonymkode: 63318...e27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er viktig at barnet kan fortelle om sine opplevelser. Du som mor skal ikke kunne bortforklare dette eller true barnet til taushet, noe som ofte skjer. Derfor deler ikke bv den informasjonen videre med deg. Hvorfor har du en kjæreste som sover på sofaen? Hvis barnet låg i sin egen seng som du beskrev? 

 

Anonymkode: 13fb4...356

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nabo av meg for noen år siden  var besøkshjem for en enslig mor gjennom BV. Det var skremmende og høre hvor nedlatende naboen var når hun fortalte meg om denne stakkars moren og hvordan hun tolket samspillet mor og barn. 

Det skremte meg som alenemor til 3 fra å søke...

 

Anonymkode: 9a5ab...672

Det handlet vel mer om besøkshjemmet enn bvt?

Anonymkode: bef93...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, O.G. skrev:

Skrev jeg noe om barnemishandling?

Nei, men du fikk sikkert en av dine magefølelser. 😄

Anonymkode: 613c8...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bv har ikke gjort noe galt og det er ingen grunn til å miste tilliten til de fordi de gjør jobben sin. Tenk alle barn som vokser opp under elendige kår. De er nødt til å undersøke. 

Du må ikke ta dette personlig, selv om det kan føles sånn. Tenk heller på tryggheten for barna i Norge at vi har et bv. Ja, de gjør desverre feil, men jeg synes du roper litt uten grunn og overdriver situasjonen. 

Anonymkode: 2c5e7...731

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...