Gå til innhold

Gutt 9år, tåler ikke motstand og er utrolig dårlig taper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke hva jeg skal gjøre for å gjøre ting lettere for han. Kjenner jeg begynner bli lei! Dette har pågått i flere år! 
 

Ting er bedret, men på langt nær bra!! 
Taper han på lagspill med kompiser går hele verden i grus! Han hadde da gjemt seg igår på skolen og jeg fikk tlf. Kom tilbake etter en tid. Han går i 4.kl. 
Han har dager der han tror han ikke har venner, enda det er barn innom og på tlf daglig. Er det noe han ikke får lov til sier han «jeg vil bare dø, livet mitt er dritt». Jeg prøver forstå, lytte og være det men jeg kan ikke forstå hvorfor livet hans skal være dritt! 
 

Er han deprimert, eller bare dramatisk?? Jeg begynner tenke at han er bortskjemt og jeg har sydd puter under armene på han?? Strengere grenser? 
 

tips??

Anonymkode: 8fb76...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde tatt kontakt med fastlegen å evt fått en henvisning videre hos noen gutten kunne prate med. For det er i mitt hode tydelig at det ligger litt bak dette med at han ikke tåler motgang. 
ellers er jo dette noe han bare må lære seg. Livet har mye motgang, en kan ikke gi opp livet hver gang. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva jeg skal gjøre for å gjøre ting lettere for han. Kjenner jeg begynner bli lei! Dette har pågått i flere år! 
 

Ting er bedret, men på langt nær bra!! 
Taper han på lagspill med kompiser går hele verden i grus! Han hadde da gjemt seg igår på skolen og jeg fikk tlf. Kom tilbake etter en tid. Han går i 4.kl. 
Han har dager der han tror han ikke har venner, enda det er barn innom og på tlf daglig. Er det noe han ikke får lov til sier han «jeg vil bare dø, livet mitt er dritt». Jeg prøver forstå, lytte og være det men jeg kan ikke forstå hvorfor livet hans skal være dritt! 
 

Er han deprimert, eller bare dramatisk?? Jeg begynner tenke at han er bortskjemt og jeg har sydd puter under armene på han?? Strengere grenser? 
 

tips??

Anonymkode: 8fb76...f26

Uthevet skrift: Her har du i grunn svart på ditt eget spørsmål.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som han har mange røde tanker og trenger hjelp med å finne de grønne. Hva med å kontakte helsesykepleier? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gidavmeg skrev:

Høres ut som han har mange røde tanker og trenger hjelp med å finne de grønne. Hva med å kontakte helsesykepleier? 

Wow, røde og grønne tanker du 😂

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Teatrica skrev:

Wow, røde og grønne tanker du 😂

Har du ikke hørt om psykologisk førstehjelp? Genialt for å lære barneskolebarn å håndtere følelsene sine

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Gidavmeg skrev:

Har du ikke hørt om psykologisk førstehjelp? Genialt for å lære barneskolebarn å håndtere følelsene sine

Igjen - grønne og røde tanker, du? 

Lær barn folkeskikk, lær barn at de ikke alltid får det som de vil, lær barn å uttrykke seg med ordene sine og la være med disse lilladame-pedagogiske hjelpemidlene og diagnosekastingen etter barn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Teatrica skrev:

Wow, røde og grønne tanker du 😂

Røde og grønne tanker er en ganske vanlig måte å snakke om psykisk helse og tankemønstre til barn. Ingen ting å le av det :) 

 

Anonymkode: 41260...ee1

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Teatrica said:

Igjen - grønne og røde tanker, du? 

Lær barn folkeskikk, lær barn at de ikke alltid får det som de vil, lær barn å uttrykke seg med ordene sine og la være med disse lilladame-pedagogiske hjelpemidlene og diagnosekastingen etter barn.

Å bruke uttrykket røde og grønne tanker er jo en måte å hjelpe barn med å sette ord på følelsene og tankene sine.

Jeg er ikke uenig med deg, alle må lære seg å håndtere motgang i livet, men noen trenger kanskje litt mer veiledning enn andre på hvordan. Tror ikke det handler om å sykeliggjøre normale barn, mer å anerkjenne at folk er forskjellige og lærer på  forskjellige måter. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hentet fra Psykologisk førstehjelp. Mange skoler og helsesykepleiere bruker dette i arbeid med barna. 
 

https://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Psykologisk-foerstehjelp-for-barn-og-ungdom

Anonymkode: db253...ac3

https://www.barnehage.no/artikler/nar-snarvei-blir-omvei/444892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at her ville jeg skaffet meg en profesjonell vurdering. 

Umulig for oss å vite hva som er fatt med barnet ditt, men om han virkelig skulle vise seg å ha en depresjon så ville det vært katastrofalt å innføre regime med strenge regler/grenser. Så greit å få sjekket psykisk helse før evt andre tiltak settes i verk.

Anonymkode: 7da1c...41c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva jeg skal gjøre for å gjøre ting lettere for han. Kjenner jeg begynner bli lei! Dette har pågått i flere år! 
 

Ting er bedret, men på langt nær bra!! 
Taper han på lagspill med kompiser går hele verden i grus! Han hadde da gjemt seg igår på skolen og jeg fikk tlf. Kom tilbake etter en tid. Han går i 4.kl. 
Han har dager der han tror han ikke har venner, enda det er barn innom og på tlf daglig. Er det noe han ikke får lov til sier han «jeg vil bare dø, livet mitt er dritt». Jeg prøver forstå, lytte og være det men jeg kan ikke forstå hvorfor livet hans skal være dritt! 
 

Er han deprimert, eller bare dramatisk?? Jeg begynner tenke at han er bortskjemt og jeg har sydd puter under armene på han?? Strengere grenser? 
 

tips??

Anonymkode: 8fb76...f26

Høres ut som en liten kar som det har blitt dullet og sydd for store puter under armene på. 

Hvis det er svaret hans på at han ikke får lov til ting - typ besøke en kamerat etter skolen, så lurer jeg på hva du svarer han når han sier sånn? Duller du da enda mer med han? 

En grei indikasjon på om ungen trenger en profesjonell vurdering eller ikke, går vel litt på når han/hun skriker " jeg vil dø, livet mitt er bare dritt". Er det hver gang han ikke får pizza til middag, eller han ikke vinner i fotball, så er det nok mer oppdragelsen som har feilet og ikke en alvorlig personlighetsforstyrrelse/ depresjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med røde og grønne tanker er noe overfladisk piss som ikke fungerer. 

Anonymkode: 63e27...f8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er i drittungealderen 6-11 år, den mest irriterende alderen på unger. Dårlige tapere, sytete, furter, griner og tåler ikke å bli snakket til. Dette er i varierende grad på unger, noen verre enn andre. Dere må bare stille krav og være konsekvente med en dose kjærlighet så vil det bli bedre når han modnes. 

Anonymkode: 85efd...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette med røde og grønne tanker er noe overfladisk piss som ikke fungerer. 

Anonymkode: 63e27...f8b

Jeg har selv gått i kognitiv terapi og har hatt stor nytte av dette med å se på tankemønstre og reaksjoner. Men godt å vite at det bare er overfladisk piss som ikke fungerer da. 

Anonymkode: 41260...ee1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner tenke at han er bortskjemt og jeg har sydd puter under armene på han?? Strengere grenser? 

Jeg tror dette med "puter under armene" og "strengere grenser" har altfor mye fokus. Jeg tror ikke "puter under armene" er det som skaper sosialt dårlig tilpassede barn. Det er sannsynligvis noe annet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv gått i kognitiv terapi og har hatt stor nytte av dette med å se på tankemønstre og reaksjoner. Men godt å vite at det bare er overfladisk piss som ikke fungerer da. 

Anonymkode: 41260...ee1

Selvfølgelig skal man se på tankemønstre og reaksjoner, det tror jeg alle skjønner... Det er dette "grønne og røde tanker" som skurrer hos meg. Bruk riktige ord, ikke dull det inn i merkelige, Steinerskolske omskrivninger... "Hva føler du inni deg når xxx skjer?" og "hvordan ville du heller at det skulle være"... Snakk ordentlig, slik tror jeg også at barn bedre lærer å lytte til og kjenner på følelsene sine også...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Teatrica skrev:

Selvfølgelig skal man se på tankemønstre og reaksjoner, det tror jeg alle skjønner... Det er dette "grønne og røde tanker" som skurrer hos meg. Bruk riktige ord, ikke dull det inn i merkelige, Steinerskolske omskrivninger... "Hva føler du inni deg når xxx skjer?" og "hvordan ville du heller at det skulle være"... Snakk ordentlig, slik tror jeg også at barn bedre lærer å lytte til og kjenner på følelsene sine også...

Jeg synes at å bruke begrepene «røde og grønne tanker» kan være nyttig jeg.

Som et verktøy altså. Det holder jo ikke å si «du har røde og grønne tanker, og du må huske å tenke flest grønne tanker» også tro at alt fikser seg. Man må jo likevel stille de spørsmålene som du snakker om! Men de røde og grønne tankene kan være en en måte å gjøre barnet (eller den voksne) bevisst på at man fokuserer mye på det negative. Å beskrive følelser er jo veldig vanskelig, selv for oss voksne. Å ha noen verktøy til å hjelpe tror jeg er nyttig for mange.

For det er jo bare det det er. Et verktøy for å hjelpe til å sette ord på ting.

Anonymkode: 41260...ee1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at å bruke begrepene «røde og grønne tanker» kan være nyttig jeg.

Som et verktøy altså. Det holder jo ikke å si «du har røde og grønne tanker, og du må huske å tenke flest grønne tanker» også tro at alt fikser seg. Man må jo likevel stille de spørsmålene som du snakker om! Men de røde og grønne tankene kan være en en måte å gjøre barnet (eller den voksne) bevisst på at man fokuserer mye på det negative. Å beskrive følelser er jo veldig vanskelig, selv for oss voksne. Å ha noen verktøy til å hjelpe tror jeg er nyttig for mange.

For det er jo bare det det er. Et verktøy for å hjelpe til å sette ord på ting.

Anonymkode: 41260...ee1

https://www.barnehage.no/artikler/nar-snarvei-blir-omvei/444892

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...