Gå til innhold

Hva med en lisens for å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg river meg i håret over alle disse trådene her inne hvor folk skriver at den ene foreldreren bruker barna for å straffe den andre. Da jeg vokste opp trodde jeg at det bare var jeg som hadde det sånn. Foreldrene mine kranglet, sloss, og den ene skyldte på den andre hele tiden. I retroperspektiv ser jeg at den ene var like ille som den andre. Konflikten deres var viktere enn oss barna, og det gjaldt begge to. Resultatet den dag i dag er at jeg ikke har respekt for noen av dem, og har lite til ingen kontakt. De er forsåvidt ikke så interressert i oss heller, krangler fortsatt med hverandre selv om de nå har vært skilt i 28 år.

Videre leser jeg alle disse barnevernstrådene. Hvor intetanende familier plutselig blir invandert av et barnevern som splitter opp familier og påfører barn store relasjonelle skader på sjelen. Hva hvis man gikk inn mye tidligere? Hva hvis man gikk inn allerede når man ble gravid, og innførte en obligatorisk "lisens" for absolutt alle som skal ha barn? Intet unntak: Alle måtte i løpet av disse ni månedene man går gravid, gjennomføre et obligatorisk kurs med en avsluttende eksamen, og dermed tilegne seg en lisens hvor det ville fremkomme om man hadde en grunnleggende medfødt empati for andre. Det store problemet, slik jeg ser det, er at folk setter seg selv foran barna. Det vil være mulig å avsløre slike folk med de rette spørsmålene, og en lisens måtte være utformet nettopp for å fange opp slike "skjulte narssisister" eller hva man nå velger å kalle det.

Både fedre og mødre skulle måtte erhverve en slik lisens. En far som ikke gidder dette, vil heller ikke ha noen rettigheter i forhold til sitt barn - og kan dermed ikke bruke barnet til å herje med moren.

Tanker omkring dette? Innspill, ideer?

Anonymkode: 077a3...e1d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste er faktisk gode nok foreldre, så dette ville kostet en formue uten å være verdt det.

Anonymkode: 640a4...197

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste er faktisk gode nok foreldre, så dette ville kostet en formue uten å være verdt det.

Anonymkode: 640a4...197

Det blir litt som å so at de fleste er gode sjåfører - så vi trenger ikke førerkort på bil.

Når det gjelder finansiering av en slik ordning, kunne man bruke samme modell som ved førerkort på bil hvorav kursavgifter hos den enkelte inngår som en stor del av finansiering til drift.

Anonymkode: 077a3...e1d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange av parene som gjennomgår bitre skilsmisser var lykkelige da de fikk barn. Veldig mange av de familiene hvor barnevernet griper inn var i utgangspunktet (relativt) velfungerende og fulle av gode intensjoner. En "godkjenning" når man blir gravid sier lite og ingenting om hvordan man fungerer som foreldre, som familie, som par om ett år, fem år, ti år, eller om hva livet kan bringe av ting man ikke har kontroll på. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir litt som å so at de fleste er gode sjåfører - så vi trenger ikke førerkort på bil.

Når det gjelder finansiering av en slik ordning, kunne man bruke samme modell som ved førerkort på bil hvorav kursavgifter hos den enkelte inngår som en stor del av finansiering til drift.

Anonymkode: 077a3...e1d

Enig. Det ville jo ikke trenge finansiering av staten fordi det skal koste å få lisensen. Hvis du ikke har råd til lisens, har du ikke råd å ha unger. Folk som kommer fra utlandet med barn må gjennomføre kurset før de får oppholdstilatelse.

Jeg følte jeg hadde gode foreldre, men mine ble også ekstremt bitre og kranglete osv som (heldigvis) endte med skillsmisse. Det ødela mye for meg i tenårene og henger ennå ved meg.

Men jeg ser også ulempene. Skal staten involveres i at man får unger? Høres litt dystopisk ut. Jeg vet ikke, egentlig. Jeg er pro-lisens for unger og dyr... men jeg kan forstå at det vil føles invaderende.

Anonymkode: 92139...f1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Daria skrev:

Veldig mange av parene som gjennomgår bitre skilsmisser var lykkelige da de fikk barn. Veldig mange av de familiene hvor barnevernet griper inn var i utgangspunktet (relativt) velfungerende og fulle av gode intensjoner. En "godkjenning" når man blir gravid sier lite og ingenting om hvordan man fungerer som foreldre, som familie, som par om ett år, fem år, ti år, eller om hva livet kan bringe av ting man ikke har kontroll på. 

Jeg tenker at en slik ordning ikke burde erstatte barnevernet. Jeg tenker at den burde være et supplement. Det ville gi barnevernet en mulighet til å fange opp foreldre og familier mye tidligere, slik at de kunne sette inn hjelpetiltak på et veldig tidlig tidpunkt, og dermed ville mange traumatiske omsorgsovertakelser blitt unngått.

Endret av etnavn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvor tenker du å gjøre av alle barna som blir født av foreldre som ikke bestod kravene da?? Folk slutter jo ikke å bli gravide selv om det dukker opp slike lisenser....

Anonymkode: af19e...45b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en menneskerettighet å stifte familie og det samme er vern om privatlivet. Tvungen personlighetskartlegging for vordende foreldre og å kunne skille foreldre og barn ved fødsel fordi  noen testresultater spår at foreldre kan være dårlige ekser, hører ikke til i et godt samfunn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Daria skrev:

Veldig mange av parene som gjennomgår bitre skilsmisser var lykkelige da de fikk barn. Veldig mange av de familiene hvor barnevernet griper inn var i utgangspunktet (relativt) velfungerende og fulle av gode intensjoner. En "godkjenning" når man blir gravid sier lite og ingenting om hvordan man fungerer som foreldre, som familie, som par om ett år, fem år, ti år, eller om hva livet kan bringe av ting man ikke har kontroll på. 

Akkurat, det er mye man kan si folk burde ta kurs i eller ha lisens for, alt fra å få barn, dyrehold, handle i butikker, ta offentlig transport, sjekking osv., men man får aldri livstidsgaranti uansett.

Bare tenk på alle som har førerkort, båtførerbevis, våpentillatelse, det forhindrer uansett ikke folk å gjøre ubetenksomme ting/skade noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig, finnes det mange smarte psykopater som svarer akkurat det en "sensor" vil høre. En person kan vite hva et barn trenger i teorien, men kan være Satan sjøl i praksis. En slik prøve burde vært enda mer omfattende og avdekket slike tendenser, men da må man ha økonomi, kompetanse og masse ressurser, og ikke minst hadde det kanskje ikke avdekket personer som faktisk er gode nok som ikke hadde fått lisens.. 

Jeg har en irrasjonell frykt for barnevernet, men jeg tenker at det er godt at de finnes, godt at det er barnehageansatte, lærere, helsepersonell etc som er gode til å avdekke misbruk av barn.

Anonymkode: 12a54...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Biloba skrev:

Det er en menneskerettighet å stifte familie og det samme er vern om privatlivet. Tvungen personlighetskartlegging for vordende foreldre og å kunne skille foreldre og barn ved fødsel fordi  noen testresultater spår at foreldre kan være dårlige ekser, hører ikke til i et godt samfunn.

Det burde være en menneskerett. Men det er ikke det. Vi har jo denne ordningen allerede, i form av barnevernet, og hvor vi alle aksepterer at det egentlig er den norske stat som bestemmer over barna våre - når det kommer til stykket. Jeg liker å kalle spaden for en spade, vi må ikke late som at dette samfunnet vi lever i idag er noe annet enn et totalitært regime hvor det går greit så lenge vi gjør som vi blir bedt om, og hvis vi skiller oss ut, eller nekter å løpe i hamsterhjulet så blir vi f.eks. fratatt barna våre. Dette aksepterer vi allerede, som samfunn. Denne lisensordningen vil simpelten gjøre det enklere å fange opp avvik på et mye tidligere tidspunkt, slik at folk og barn blir mindre skadelidende enn de blir idag, med dagens ordninger.

Anonymkode: 077a3...e1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i essensen, forebygging over store inngripende aksjoner senere i livet. Man kan jo tenke seg at ressursene som barnevernet bruker i dag vil gå ned, og disse kan flyttes til forebyggende arbeid.

Hvordan det skal gjennomføres er vanskelig å se for seg. Skal man ha lisens bør man ta denne før man blir gravid, noe som er umulig å håndheve uten en form for midlertidig sterilisering som oppheves. Evt. at man får store bøter for å ha blitt gravid uten lisens. Gravide har nok å bekymre seg for, det kan ikke være bra for dem å ikke vite om de får beholde barnet i bærer på, i månedsvis. Så obligatorisk kurs og eksamen utgår. 

Å sette begrensninger for graviditet, og hvem som kan bli det, på noen som helst måte er ikke gjennomførbart.

Andre forebyggende tiltak som kan fungere er å lære mer om psykisk helse, også i familieperspektiv, i skolen.

Gjerne ha obligatorisk kurs, men uten eksamen.

Tettere oppfølging av foreldre tidlig i barnets liv. Bedre oppfølging av foreldre som har større sjanse for å begå omsorgssvikt. For det er jo flere faktorer som gjør at noen er mer truende til det enn andre.

Og når foreldre går fra hverandre må også barnevern inn på banen og veilede foreldre i hvordan de ivaretar barna sine. Samarbeid og avtaler bør inngås i regi av dem, og barna bør få samtaler om hvordan de har det, og hva de ønsker. 

Anonymkode: 7fce4...988

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i essensen, forebygging over store inngripende aksjoner senere i livet. Man kan jo tenke seg at ressursene som barnevernet bruker i dag vil gå ned, og disse kan flyttes til forebyggende arbeid.

Hvordan det skal gjennomføres er vanskelig å se for seg. Skal man ha lisens bør man ta denne før man blir gravid, noe som er umulig å håndheve uten en form for midlertidig sterilisering som oppheves. Evt. at man får store bøter for å ha blitt gravid uten lisens. Gravide har nok å bekymre seg for, det kan ikke være bra for dem å ikke vite om de får beholde barnet i bærer på, i månedsvis. Så obligatorisk kurs og eksamen utgår. 

Å sette begrensninger for graviditet, og hvem som kan bli det, på noen som helst måte er ikke gjennomførbart.

Andre forebyggende tiltak som kan fungere er å lære mer om psykisk helse, også i familieperspektiv, i skolen.

Gjerne ha obligatorisk kurs, men uten eksamen.

Tettere oppfølging av foreldre tidlig i barnets liv. Bedre oppfølging av foreldre som har større sjanse for å begå omsorgssvikt. For det er jo flere faktorer som gjør at noen er mer truende til det enn andre.

Og når foreldre går fra hverandre må også barnevern inn på banen og veilede foreldre i hvordan de ivaretar barna sine. Samarbeid og avtaler bør inngås i regi av dem, og barna bør få samtaler om hvordan de har det, og hva de ønsker. 

Anonymkode: 7fce4...988

Enig i at ressursene burde flyttes over på forebygging når det gjelder barnevernet, lisens eller ikke. Men å si at man ikke kunne tatt f.eks. en ukes kurs en eller annen gang i løpet av de ni månedene man går gravid, det blir feil. Det måtte da alle få til, på samme måte som man får til å skaffe alle tingene man trenger til barnet, ordne med barnerom etc. Ni måneder - det er nesten et år. Klart man ville fått til å ta et slikt kurs. Mange går frivillig på gravidkurs i dag og, så ser ikke det store problemet her. Selvsagt ville det være best å ta dette kurset på forhånd, slik folk som planlegger å bli greavide ordner det meste på forhånd, men i alle tilfeller dette ikke var på plass skulle det være uproblematisk å ta et slik kurs etter at man hadde blitt gravid når man har nesten et år på seg.

Videre burde det kanskje komme inn en oppfølgingsordning, noe liknende EU-kontroll på bil. En oppfriskning av kurset hvert annet år, en oppdatering av lisensen, en "EU-kontroll" av lisensen hvert annet år, hvor man sjekker generell tilstand og om lisensen får beholdes.

Anonymkode: 077a3...e1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes forslaget er sprøtt og paranoid og absolutt uforenlig med folkeretten om grunnleggende menneskerettigheter, la meg nevne EMK. En slik lisens ville være en åpenbar uforholdsmessig begrensning for en familie som ikke er nødvendig i et demokratisk samfunn i det hele tatt.
Vil du ha lisens for å ta pusten også ?! Du forurenser luften ved å puste ;)
Kafkaesque...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det burde være en menneskerett. Men det er ikke det. Vi har jo denne ordningen allerede, i form av barnevernet, og hvor vi alle aksepterer at det egentlig er den norske stat som bestemmer over barna våre - når det kommer til stykket. Jeg liker å kalle spaden for en spade, vi må ikke late som at dette samfunnet vi lever i idag er noe annet enn et totalitært regime hvor det går greit så lenge vi gjør som vi blir bedt om, og hvis vi skiller oss ut, eller nekter å løpe i hamsterhjulet så blir vi f.eks. fratatt barna våre. Dette aksepterer vi allerede, som samfunn. Denne lisensordningen vil simpelten gjøre det enklere å fange opp avvik på et mye tidligere tidspunkt, slik at folk og barn blir mindre skadelidende enn de blir idag, med dagens ordninger.

Anonymkode: 077a3...e1d

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det burde være en menneskerett. Men det er ikke det. Vi har jo denne ordningen allerede, i form av barnevernet, og hvor vi alle aksepterer at det egentlig er den norske stat som bestemmer over barna våre - når det kommer til stykket. Jeg liker å kalle spaden for en spade, vi må ikke late som at dette samfunnet vi lever i idag er noe annet enn et totalitært regime hvor det går greit så lenge vi gjør som vi blir bedt om, og hvis vi skiller oss ut, eller nekter å løpe i hamsterhjulet så blir vi f.eks. fratatt barna våre. Dette aksepterer vi allerede, som samfunn. Denne lisensordningen vil simpelten gjøre det enklere å fange opp avvik på et mye tidligere tidspunkt, slik at folk og barn blir mindre skadelidende enn de blir idag, med dagens ordninger.

Anonymkode: 077a3...e1d

Barnevernet godkjenner fosterforeldre etter vurdering,  likevel er fosterbarn en utsatt gruppe for misbruk og omsorgssvikt. Disse kandidatene går gjennom mye mer kontroll enn man kan bruke ressurser på hvert eneste vordende foreldrepar (ca 60 000 årlig).

Barnevernet må  finnes fordi barn også har menneskerettigheter, ikke bare foreldre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var et kjempedårlig forslag, unnskyld meg.

Det gir meg assosiasjoner både til Orwell og Handmaids Tale. Det er fascisme.
Enn så lenge er det en menneskerett å stifte familie, familien er snart den eneste «cella» i samfunnet som ihvertfall på papiret har «selvråderett».

En slik tullete «test» vil ikke være noen garanti for at man unngår dritt i framtida. Enda mer alvorlig er det at mange gode foreldre aldri ville fått sjansen. 
 

De aller fleste er gode foreldre, hver på sitt vis. Ingen er perfekte og folk gjør ting forskjellig. Å oppdra barn er virkelig ikke så vanskelig.

Hilsen ei som har hatt en god oppvekst, i kjærlighet. Selv om mine foreldre også gjorde feil i livet. 💙❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Biloba skrev:

 

Barnevernet godkjenner fosterforeldre etter vurdering,  likevel er fosterbarn en utsatt gruppe for misbruk og omsorgssvikt. Disse kandidatene går gjennom mye mer kontroll enn man kan bruke ressurser på hvert eneste vordende foreldrepar (ca 60 000 årlig).

Barnevernet må  finnes fordi barn også har menneskerettigheter, ikke bare foreldre.

Dessuten: vil ikke rippe opp i noe, men hvilken gruppe er det som virkelig blir testa før de blir foreldre? Jo adoptivforeldre. Likevel hadde vi en høst en sak der en adoptivfar feilet på grusomste vis. Så ingen garantier for noe. 
 

Vi må slutte med denne perfeksjonismen, at alt fra økonomi til pedagogiske kunnskaper skal være på topp før man får barn. Det er ikke bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veninne av meg hadde ingenting på stell, livet var kaotisk og hun manglet ALT for å gi ett barn ett godt liv. Om hun måtte ta en test ville barnet forsvunnet så fort det var ute. 

Hun forandret seg over natten da barnet kom og jeg har aldrig sett en så god  mor.  Selv om jeg visste om alle hennes gode sider hadde jeg aldrig sett for meg hvor god mor hun ville bli 

Anonymkode: c61c8...5dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen foreldre har alt på stell før de får barn, men takler ikke det å være forelder likevel. Man skal være meget ressurssterk på alle områder for å takle foreldrerollen i vår tid. 

Anonymkode: 323df...9c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...