Gå til innhold

Svigerfamilie har alltid med seg sykt barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to unger som går konstant med host og snørr hele året. Sommerhalvåret pga allergi, vinterhalvåret pga forkjølelse. Skal jeg holde de hjemme når de snufser, så hadde de aldri vært noe sted. Det går maks en dag eller to uten hoste før de er i gang igjen. De siste par årene har jeg fått absolutt alt de har hatt av bassilusker selv, men i år har jeg lurt meg unna fire forkjølelser foreløpig. Så jeg jubler litt og håper det vedvarer :P Men selvfølgelig. Er det sånn at snørra renner konstant, de nyser og hoster uten stans osv, så tar jeg de ikke med i selskap eller lar de røre mat.

Anonymkode: 957e2...b79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Sandie skrev:

Jeg har barn selv og skjønner deg godt. Drar ikke med meg en unge full av snørr på familiebesøk. Barnehage og skole er litt annerledes. Man kan jo ikke ta fri fra jobb for å holde forkjølte barn hjemme i dagesvis. Men man velger da selv hva man gjør på fritiden. Jeg hadde ikke nølt med å utebli fra sammenkomster der folk drar med seg veldig forkjølte barn.

Skulle jeg gjort det hadde min 4 åring aldri opplevd jul eller sin egen bursdag sammen med familie. Han måttet Generelt unngå familiebesøk fra oktober til mars. 

Anonymkode: 4a5a3...d37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det innafor å si at jeg ikke vil komme når folk, og spesielt barnet, er syke? Jeg vet at smitte finnes over alt, men man trenger ikke gjors på, tenker jeg. 

Klart det er innafor, spesielt når du blir smittet hver gang. Hadde vært skeptisk til å være ute blant folk generelt jeg, når man blir så lett syk som du tydeligvis gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig som flere her sier, at små barn har mye sykdom nettopp fordi de går i barnehage som det er tett med andre barn. Å bli forkjølelsessyk må du nesten regne med da. Ingen unntak der i gården, eller så får du holde deg helt vekk i noen år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er vel smartere å ta noen grep for å styrke ditt eget immunforsvar tenker jeg. 🤷‍♀️

Anonymkode: 82ebb...51b

(jeg som svarte over at man bør ta en del forholdsregler i forhold til hygiene) 

Ikke så enkelt å ta grep. 

Jeg spiser sunt, trener, og alle blodprøver er tipp-topp. Men slurver jeg med handhygienen i nærheten av syke barn blir jeg garantert syk. 

Jeg har rett og slett aldri vært noe særlig eksponert for sykdom. Jeg gikk aldri i barnehage. Jeg har ikke egne barn. Jeg tar aldri offentlig transport. Jeg er utrolig sjeldent i store folkemengder. Så da velger jeg å være ekstra forsiktig rundt syke personer. 

 

Anonymkode: da8e3...d1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Klart det er innafor, spesielt når du blir smittet hver gang. Hadde vært skeptisk til å være ute blant folk generelt jeg, når man blir så lett syk som du tydeligvis gjør. 

Skjønner ikke hvor folk i tråden har det fra at jeg blir smittet -hver- gang 😂 jeg ser dette barnet opptil flere ganger i uka. Barnet er heller ikke syk eller snørrete hele vinteren, som mange påstår her at barn er. Men barnet holdes aldri hjemme når det er det, og da er det snørr og kos i alle vinkler og jeg og samboer har da blitt smittet mer enn én gang, ja. Ikke hver gang, men ofte. 

Til de som synes det er teit å være hjemme fra jobb når man er forkjølet; jeg har en kronisk sykdom i tillegg, så forkjølelse på toppen slår meg helt ut når det står på som verst. Det er nok derfor jeg bryr meg litt ekstra om dette. Det er ikke farlig for meg, bare veldig, veldig ubeleilig.

...ikke at man må være kronisk syk for at forkjølelse kan være skikkelig ille de første dagene. Det er ikke alle som har rolig kontorjobb heller.

Jeg synes at å ta med et sykt barn som sjangler og hoster og er oppi folk på sammenkomst hvis man ikke må er like lite greit som å nyse på trikken uten å prøve å holde seg for munnen. Men det er mulig jeg får større forståelse for det når jeg får barn selv. 

ts 

Anonymkode: e5abb...6bf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvor folk i tråden har det fra at jeg blir smittet -hver- gang 😂 jeg ser dette barnet opptil flere ganger i uka.

Les trådstarten din du, så kanskje du forstår at flere tror du blir smittet hver gang :)

Det kommer ikke fram at du ser dette barnet flere ganger i uka heller, ikke så jeg noe om at du var kronisk syk heller. Dette skulle du jo tatt med i trådstart, da hadde svarene kanskje vært litt annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Les trådstarten din du, så kanskje du forstår at flere tror du blir smittet hver gang :)

Det kommer ikke fram at du ser dette barnet flere ganger i uka heller, ikke så jeg noe om at du var kronisk syk heller. Dette skulle du jo tatt med i trådstart, da hadde svarene kanskje vært litt annerledes. 

Jeg skrev at det er ukentlig sammenkomst (søndagsmiddag), det burde holde. At jeg ser barnet ellers i uka også tenkte jeg ikke at var nødvendig å nevne i begynnelsen, men okei :) 

At jeg er kronisk syk synes jeg heller ikke burde være avgjørende for at folk tar hensyn (så sant det ikke er farlig), det er ubeleilig for alle å bli forkjølet, selv om noen så klart takler det bedre enn andre - det er vel en grunn til at vi har begrepet «man flu» 😅
Kanskje noen skal på jobbintervju, eller ferie, eller har en viktig presentasjon, eller har en hard fysisk jobb - jeg kommer på mange årsaker til at det kan være veldig kjedelig å bli smittet. Derfor synes jeg personlig at man feks kan si fra på forhånd om noen er syke, voksne eller barn, men kanskje spesielt barn, så de som vil kan holde seg unna. Ikke bare komme og tenke at det må alle bare finne seg i. 

TS 

Anonymkode: e5abb...6bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev at det er ukentlig sammenkomst (søndagsmiddag), det burde holde. At jeg ser barnet ellers i uka også tenkte jeg ikke at var nødvendig å nevne i begynnelsen, men okei :) 

At jeg er kronisk syk synes jeg heller ikke burde være avgjørende for at folk tar hensyn (så sant det ikke er farlig), det er ubeleilig for alle å bli forkjølet, selv om noen så klart takler det bedre enn andre - det er vel en grunn til at vi har begrepet «man flu» 😅
Kanskje noen skal på jobbintervju, eller ferie, eller har en viktig presentasjon, eller har en hard fysisk jobb - jeg kommer på mange årsaker til at det kan være veldig kjedelig å bli smittet. Derfor synes jeg personlig at man feks kan si fra på forhånd om noen er syke, voksne eller barn, men kanskje spesielt barn, så de som vil kan holde seg unna. Ikke bare komme og tenke at det må alle bare finne seg i. 

TS 

Anonymkode: e5abb...6bf

Du bestemmer selvsagt helt selv hva du vil skrive om i trådstart :) Men jeg prøvde bare å forklare hvorfor jeg oppfattet det sånn: "Skjønner ikke hvor folk i tråden har det fra at jeg blir smittet -hver- gang 😂 jeg ser dette barnet opptil flere ganger i uka."  

Selv er jeg så heldig at jeg aldri blir syk eller smittet og har også full forståelse for at alle vil holde seg friske og ikke bli smittet. Hadde holdt meg hjemme om jeg ble lett smittet i sånne situasjoner som du beskriver i hvert fall. Det hadde jeg ikke vært redd for å si til vertskapet. På en hyggelig måte, selvsagt :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kommet på å si ifra på forhånd om barna hoster og snufser til folk som ikke har svakt immunforsvar, men dersom du så ofte (selv om det ikke er alltid virker det som det er så ofte at du plages) blir smittet, kan jo du be om at de sier ifra til deg. Jeg hadde ikke hatt noe problem med det. 

Anonymkode: e1431...d2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Hi er hjemme fra jobb fordi Hi er forskjolet? 

Anonymkode: e79a9...ca2

Jeg er også hjemme med forkjølelse i dag - hoster til jeg spyr (3 ganger i dag), vond hals, null stemme, øyne som renner, tett nese, vondt i hodet og under øynene (bihuler?) og 38,5 i feber. Jeg er faktisk helt utslått. Tenker du at en i en sånn tilstand fungerer i alle yrker?

Anonymkode: 5b919...183

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. oppretter tråd med problemstilling

2. får en del motstand

3. velger å komme med vesentlige tilleggsopplysninger

4. er utelukkende defensiv, og nekter å ta til seg at mange faktisk er uenig. 

Altså, hvorfor opprette tråd i utgangspunktet? Når du ikke er ute etter alternative synspunkt? 

Anonymkode: da8e3...d1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. oppretter tråd med problemstilling

2. får en del motstand

3. velger å komme med vesentlige tilleggsopplysninger

4. er utelukkende defensiv, og nekter å ta til seg at mange faktisk er uenig. 

Altså, hvorfor opprette tråd i utgangspunktet? Når du ikke er ute etter alternative synspunkt? 

Anonymkode: da8e3...d1b

3. Jeg har allerede sagt at jeg ikke tenkte det var vesentlig/avgjørende, og hvorfor. 

4. Jeg har også sagt minst to ganger at jeg er åpen for at dette er noe jeg forstår når jeg får barn selv. 

Hvorfor? Både for å få en utblåsning, og for at jeg kanskje blir litt mindre sur om noen har en forklaring jeg ikke har tenkt på selv. Det har de altså ikke. Oppi dette sier jeg også min mening, uten at det utelukker at jeg er åpen for å endre den. Og fordi dette er et diskusjonsforum, ikke et alltid enig-forum. Derfor.

TS
 

 

 

Anonymkode: e5abb...6bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man har syke barn og har avtalt besøk, så synes jeg at man skal ta en telefon og høre om det er ok om de kommer selv om ungen er forkjølet.

Fikk besøk av noen en gang. Og på besøket sa moren; "Ja, det ble nesten ikke besøk i dag. Truls spydde i natt, men han er heldigvis bra nå"

WTF?? 😱🤯

Anonymkode: 92c4f...04c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger var konstant forkjølet fra 2 til 4 års alderen. 

Anonymkode: 65999...743

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde sikkert blitt feil om det var motsatt og.. "svigerfamilien kommer aldri på familiesammenkomster, skylder på at barnet er forkjølet" 

Anonymkode: e1133...4fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev at det er ukentlig sammenkomst (søndagsmiddag), det burde holde. At jeg ser barnet ellers i uka også tenkte jeg ikke at var nødvendig å nevne i begynnelsen, men okei :) 

At jeg er kronisk syk synes jeg heller ikke burde være avgjørende for at folk tar hensyn (så sant det ikke er farlig), det er ubeleilig for alle å bli forkjølet, selv om noen så klart takler det bedre enn andre - det er vel en grunn til at vi har begrepet «man flu» 😅
Kanskje noen skal på jobbintervju, eller ferie, eller har en viktig presentasjon, eller har en hard fysisk jobb - jeg kommer på mange årsaker til at det kan være veldig kjedelig å bli smittet. Derfor synes jeg personlig at man feks kan si fra på forhånd om noen er syke, voksne eller barn, men kanskje spesielt barn, så de som vil kan holde seg unna. Ikke bare komme og tenke at det må alle bare finne seg i. 

TS 

Anonymkode: e5abb...6bf

Det er mange navlebeskuende foreldre der ute, som kun tenker på seg selv. Til og med når jeg hadde nyfødt barn hjemme kunne folk prestere å komme på besøk med eldre barn som hadde,eller nettop hadde hatt influensa eller omgangssyke, under påskudd av at «h*n ble frisk i går..». Javel, så flott for dere da. Men de kan fortsatt være såpass syke at de kan smitte andre. Det virker som flertallet ikke tenker på andre i det hele tatt. 
 

Nå er det selvsagt forskjell på å være litt småforkjølet og at det renner snørr og man hoster nesten konstant. Det er i sistnevnte situasjon jeg tenker det er naturlig å la være å dra på besøk til andre når det står på som verst. Og dersom noen vil besøke oss er det greit, men jeg informerer selvfølgelig om at barnet er kraftig forkjølet og at besøk hos oss blir på egen risk. Småforkjølelse er i mine øyne greit å dra på besøk med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 3 søsken og alle har små barn i barnehagen. Dersom vi skulle treffes kun når barna var friske, så hadde det vært fra sommer til sommer... forkjølelse et noe som går på rundgang i barnehagen og sånn er det bare... vi har droppet å ta hensyn til dette med mindre almentilstanden er dårlig... 

 

Jobb litt med imunnforsvaret ditt. Det anbefales. 

Anonymkode: fe40c...43d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

 

Jeg har rett og slett aldri vært noe særlig eksponert for sykdom. Jeg gikk aldri i barnehage. Jeg har ikke egne barn. Jeg tar aldri offentlig transport. Jeg er utrolig sjeldent i store folkemengder. Så da velger jeg å være ekstra forsiktig rundt syke personer. 

 

Anonymkode: da8e3...d1b

Handler nok ikke så mye om hva du eksponere for, men mest om hvilket immunforsvar du er "født" med. Noen har bedre immunforsvar enn andre. Selv blir jeg ekstremt sjeldent syk, selv ikke etter jeg fikk unger, mens mannen er syk i hytt og pine. Foreldrene mine er også sjelden syke, så jeg har nok arvet det og vært heldig. Er man som deg uheldig er det lurt å gjøre som det, være nøye på håndhygiene. Det bør nok ts også være... 

Jeg anser heller ikke forkjølelse som sykdom... 🤷‍♀️ Ville holdt forkjøla barn unna babyer og syke mennesker, men ikke et vanlig familieselskap. Hadde ikke falt meg inn. Mannen min er nesten oftere forkjøla enn treåringen, så da hadde vi bare måttet bure oss inne da. :ler:

Men ts, du kan jo fortelle familien din hvor lett du blir smittet og hvor syk du blir, så tar de kanskje hensyn. Jeg hadde hvertfall tatt hensyn! Dere kan jo for eksempel bli enige om at dere bytter på hvem av dere som uteblir de gangene barnet er sykt. Når det er familieselskap så ofte er det jo ikke krise å stå over i ny og ne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...