Jump to content
AnonymBruker

Svigerfamilie har alltid med seg sykt barn

Recommended Posts

AnonymBruker

Her ligger jeg igjen, forkjølet og hjemme fra jobb fordi 3-åringen som var syk og surklete på andre dag absolutt måtte være med på ukentlig familiesammenkomst i helgen. Det er ikke første gang heller. Foreldrene hennes var forøvrig like forkjølte.

Jeg forstår hvis det er en spesiell anledning, men er dette noe jeg bare ikke forstår fordi jeg ikke har barn selv? Synes det er en uting å gå og smitte folk når man kan la være. 3-åringen er veldig kosete og leken og skal opp i ansiktet og holde hender hele tiden, og jeg ville for hennes skyld (og fordi det er svigers) ikke vise at jeg ble stresset av det. 

Forrige gang jeg ble smittet av dem var under en søndagsmiddag hvor det var snørr og hoste og dobbeldipping og kladdete fingre så det holdt. Jeg høres sikkert ut som en bakteriofob nå, men det var faktisk drøyt. 

Er det innafor å si at jeg ikke vil komme når folk, og spesielt barnet, er syke? Jeg vet at smitte finnes over alt, men man trenger ikke gjors på, tenker jeg. 

Anonymkode: e5abb...6bf

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min erfaring er at unger i denne alderen ofte er syke hele tiden. Finnes ikke en sammenkomst der ikke minst en av de små er temmelig snufsete. 

Jeg unngår smitte. Er veldig bevisst på å ikke ta meg i ansiktet, ikke ta på dørhandtak, ikke spise mat med hender. Og jeg spiser ikke kake og lignende der det er fare for at barn har "hjulpet til" med å bake, eller mat barna rører ved bordet, eller som har stått i nærheten av et hostende barn. 

Å få dem helt opp i ansiktet unngår jeg. En rask klem går fint. Hender og lek går også helt fint, bare sørg for en grundig handvask rett etterpå. 

Anonymkode: da8e3...d1b

AnonymBruker

Som personen over sier, barn er gjerne snørrete og hoster store deler av vinteren, kan ikke isolere seg av den grunn. Men tar kanskje litt lett på det selv, da jeg går på jobb selv med feber, og er vant med at kollegaer også gjør det. Holder meg til karantenetider på omgangssyke da.

Anonymkode: 18b8f...1e3

AnonymBruker

Er vel smartere å ta noen grep for å styrke ditt eget immunforsvar tenker jeg. 🤷‍♀️ Jeg har to barn i barnehagealder, og de har vel vært småsjuke én gang i året siden de ble født. Jeg blir omtrent like lite syk, har hat omgangssyke én gang på ti år, og ellers vært litt snufsete en sjelden gang. 

Jeg kan omtrent slikke syke barn i fjeset uten å bli syk, fordi immunforsvaret mitt er i toppform. :) Som du sier selv, smitte finnes over alt, så da får du ta ansvar selv.

De tingene man bør gjøre for å styrke immunforsvaret er jo bra uansett. 

Anonymkode: 82ebb...51b

AnonymBruker

Bli bedre på håndhygiene du, så er nok mye gjort 😉 

Barn i den alderen er gjerne snufsete og småsyke hele vinterhalvåret, og det sier seg selv at man ikke kan låse ungen inne og holde ungen unna mennesker så lenge. 

Anonymkode: f5ee7...6cb

Annonse

AnonymBruker

Hvis du blir smittet og sengeliggende syk hver gang du er i nærheten av et forkjølet barn, så ville jeg sjekket immunforsvaret, forbedret kostholdet og fått i meg mer vitaminer. Alle kan bli smittet en sjelden gang, men ikke hver gang. 

Anonymkode: 59e30...123

AnonymBruker

Forkjølelse kvalifisererer seg nesten ikke som sykdom med små barn... Så jeg skjønner det er irriterende, men barn er forkjøla så ofte at det ikke er mulig å tilpasse livet etter det 

Anonymkode: 0724d...d54

AnonymBruker

Jobber i barnehage og er sammen med utrolig forkjøla barn absolutt hele vinteren, hver dag. Er selv syk max 1-2 ganger i året. 

Anonymkode: 26fe9...817

Sandie

Jeg har barn selv og skjønner deg godt. Drar ikke med meg en unge full av snørr på familiebesøk. Barnehage og skole er litt annerledes. Man kan jo ikke ta fri fra jobb for å holde forkjølte barn hjemme i dagesvis. Men man velger da selv hva man gjør på fritiden. Jeg hadde ikke nølt med å utebli fra sammenkomster der folk drar med seg veldig forkjølte barn.

Fru Uperfekt

Personlig hadde jeg ikke tatt med et forkjølet barn til sammenkomster

Ser mange mener at det er normalen at barna er mye syke vinterstid, men det har aldri vært normalen med mine.

AnonymBruker

Jeg blir heller ikke syk av å være sammen med folk som er forkjølet, og det pleier å gå bra å drikke av samme kopp som dem. Det jeg ikke tror går så bra er å tørke snørret deres i øynene mine, så det er viktig å vaske hendene. De fleste holder seg nok ikke hjemme bare fordi de er litt forkjølet, men noen hensyn til spesielt utsatte som syke, gamle eller spedbarn er det mulig å ta. Om man er veldig forkjølet med høy feber er det flere som holder seg hjemme, men smitten er nok ikke så mye farligere. 

Anonymkode: e1431...d2e

AnonymBruker
18 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Personlig hadde jeg ikke tatt med et forkjølet barn til sammenkomster

Ser mange mener at det er normalen at barna er mye syke vinterstid, men det har aldri vært normalen med mine.

Dine nei, men så er ikke dine majoriteten av barn da. 

Det er helt normalt at både barn og voksne er snufsete om vinteren altså.. 

Anonymkode: f5ee7...6cb

Annonse

Applehead

Jeg har aldri tenkt at vi skal avlyse noe pga. forkjølelse. 

AnonymBruker

Jeg har avlyst hvis barnet hadde feber eller allmenntilstanden er dårlig. 
Skal vi være på besøk til friske familiemedlemmer så tar jeg ikke så hardt på det. 

Holdte oss derimot hjemme når det var snakk om å besøke kreftsyke oldemoren eller nyfødte barnet til ei venninne. Disse har ikke sterkt immunforsvar. 

Er det snakk om snørr eller litt hoste så har vi tatt forhåndsregler med god håndhygiene og ikke hoste i hendene. Ser ikke problemet med å besøke friske folk med litt forkjølelse. 

Jeg hadde tatt litt tak i å styrket mitt eget immunforsvar. Spise sunt og variert. Tatt kosttilskudd for å styrke immunforsvar. Ellers god håndhygiene. Jeg har barn som er ofte forkjølet hele vintersesongen. Sjeldent syk selv 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 8c00d...ab1

AnonymBruker
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her ligger jeg igjen, forkjølet og hjemme fra jobb fordi 3-åringen som var syk og surklete på andre dag absolutt måtte være med på ukentlig familiesammenkomst i helgen. Det er ikke første gang heller. Foreldrene hennes var forøvrig like forkjølte.

Jeg forstår hvis det er en spesiell anledning, men er dette noe jeg bare ikke forstår fordi jeg ikke har barn selv? Synes det er en uting å gå og smitte folk når man kan la være. 3-åringen er veldig kosete og leken og skal opp i ansiktet og holde hender hele tiden, og jeg ville for hennes skyld (og fordi det er svigers) ikke vise at jeg ble stresset av det. 

Forrige gang jeg ble smittet av dem var under en søndagsmiddag hvor det var snørr og hoste og dobbeldipping og kladdete fingre så det holdt. Jeg høres sikkert ut som en bakteriofob nå, men det var faktisk drøyt. 

Er det innafor å si at jeg ikke vil komme når folk, og spesielt barnet, er syke? Jeg vet at smitte finnes over alt, men man trenger ikke gjors på, tenker jeg. 

Anonymkode: e5abb...6bf

Tar du aldri offentlig transport som tog eller buss ? 

Anonymkode: 6dafe...7ff

Kontorotta

Her i huset får faren alt barnet drar med seg hjem. Jeg derimot, står standhaftig mot det meste. Mulig dette kommer av at jeg har to barn fra før og har vært gjennom mange bakterie og virusangrep opp gjennom årene. 

Snakket med en kar som sa at nå var han blitt immun mot sykdommer som barnebarna i en by brakte med seg på besøk, men nå som han hadde fått barnebarn i barnehagealder i en annen by, ble han han fort smittet av disse. Han regnet vel med at om et år, vil også besøk av disse gå greit uten å bli liggende ei uke etterpå.

Enkelte unger snørrer og hoster fra september til april. Og så lenge formen er fin, kan man liksom ikke holde dem borte fra alt sosialt.

Du kan derimot ta noen forhåndsregler. Det er mange gode tips innleggene over.

^^Belle^^

Her klassifiserer man tydeligvis sykdom forskjellig, ser jeg. I min verden er man ikke syk om man er forkjøla. Da er man bare forkjøla, noe både unger og voksne kan være over lang tid. Jeg er ikke borte fra jobb dersom jeg er forkjøla, og ungene er heller ikke hjemme fra skolen. Av samme grunn, holder vi oss ikke borte fra sosiale ting så sant det ikke er eldre eller nyfødte eller andre med nedsatt immunforsvar tilstede, dersom man bare er forkjøla. 

AnonymBruker
7 minutter siden, ^^Belle^^ skrev:

Her klassifiserer man tydeligvis sykdom forskjellig, ser jeg. I min verden er man ikke syk om man er forkjøla. Da er man bare forkjøla, noe både unger og voksne kan være over lang tid. Jeg er ikke borte fra jobb dersom jeg er forkjøla, og ungene er heller ikke hjemme fra skolen. Av samme grunn, holder vi oss ikke borte fra sosiale ting så sant det ikke er eldre eller nyfødte eller andre med nedsatt immunforsvar tilstede, dersom man bare er forkjøla. 

Helt enig. Hi er hjemme fra jobb fordi Hi er forskjolet? 

Anonymkode: e79a9...ca2

AnonymBruker

Du forstår ikke fordi du ikke har barn selv. 

Hvis jeg skulle ha holdt 3 åringen min hjemme over noe snørr så hadde vi aldri kunnet være med på noe som helst. Om ikke snakk å brukt opp alle syktbarn dagene på jobb. Litt snørr og hoste må du tåle. Man skal selvfølgelig ta hensyn hvis man er rundt mennesker med lavt immunforsvar (syke og nyfødte). 

I barnehagen til ungen min er det et barn med kreft. Hun er hjemme om det går vannkopper, omgangssyke og influensa. Er det bare snørr og hoste så er de nøye med håndhygiene. Moren sa selv at det er alltid risiko å bli utsatt for smitte, men datteren kunne ikke bli skjermet for alt alltid. Da hadde hun gått glipp av alt sosialt. 

Du får bruke munnbind og hansker neste gang du skal være rundt noen som er forkjølet 😂 da er du iallefall beskyttet 

Anonymkode: 8c00d...ab1