Gå til innhold

Jeg er klar for å bli fridd til, men vet ikke hvordan jeg skal fortelle ham det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lang historie kort - vi har vært samboere i ett år, og er enige om at hvis vi skal gifte oss, skal det skje innen 2022 (hans ønske, pga alder og ønske om barn). Nå kjenner jeg at jeg er sikker nok på ham til at jeg vil gifte meg, men jeg ønsker at han skal være den som frir, av årsaker som sikkert kunne vært en annen tråd. 

Jeg aner ikke hvordan jeg skal gi grønt lys til å fri uten at det virker som om det er noe jeg går og tripper og venter på. Jeg er ikke 100% sikker på at han er klar enda. Det føles liksom litt merkelig å si «åkei, nå er jeg klar!» og så gå og vente på ham i uviss tid? Eller er det det folk flest gjør? Noen tips eller tanker? 

Anonymkode: 5c7a9...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om dere skal gifte dere og få barn så MÅ dere kunne snakke sammen om alt mulig dere to i mellom. Det er bare å begynne :) Hvis du ikke er trygg nok på personen til å ha en samtale så ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg giftet meg  

Anonymkode: 81334...3e0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om dere skal gifte dere og få barn så MÅ dere kunne snakke sammen om alt mulig dere to i mellom. Det er bare å begynne :) Hvis du ikke er trygg nok på personen til å ha en samtale så ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg giftet meg  

Anonymkode: 81334...3e0

Skjønner hva du sier, men dette er merkelig nok det eneste jeg har syntes er rart/skummelt å snakke med ham om - og jeg kan love deg at det har vært mye annet som rent objektivt er ti ganger verre 😅 

Jeg kommer til å snakke med ham om det, jeg er bare i veldig ukjent terreng. Vi har snakket mye om giftermål og har omtrent hele bryllupsdagen planlagt (en svært enkel dag, vel å merke). Jeg vil bare ikke at vi skal gå rundt og være klare begge to, og tro at den andre vil vente fordi ingen sier at vi er det? Haha... 

ts

Anonymkode: 5c7a9...e7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå fra PCen når du veit han skal bruke den, med fleire nettsider åpne som viser forskjellig bryllupsstæsj som passer med det bryllupet dere nærmest har planlagt allerede 🥰 Det beste er jo å snakke sammen om det, men om det ikkje er eit alternativ, så får du hinte kraftig 😆

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man skal kunne snakke om alt så skjønner jeg at man kanskje ikke har lyst til å si "hei jeg vil at du skal fri snart" om man ønsker at det skal være litt romantisk eller ikke vil ødelegge noe overraskelse for mannen feks om man vet det er noe han liker, kan komme på flere slike grunner :)

Kanskje du kan tulle litt med det for å hinte? Nå er det jo snart nytt år så du kan jo si noe om at dere går inn i 2020 og nå har han jammen dårlig tid med å få fridd før 2022 så det er bare å sette i gang :P Sånn på en fleipete måte da.

Eller om det dukker opp en setting der det er naturlig å si noe om at du har lyst til å gifte deg med ham, kanskje om noen dere kjenner gifter seg/deler bilder av det eller om det er noen som gifter seg på TV.. si noe hyggelig bare om hvor fint det ser ut og at du er glad i ham og har lyst til gifte deg med ham, gleder deg til det blir dere to som skal gjøre noe sånt..osv noe i den duren.

Eller om dere er på felles fest med noen felles venner kan du jo forsøke å si til dem at du håper X frir snart at du har så lyst til å gifte deg og håpe at de sier det videre (ville ikke stolt på at kompiser av ham gjorde dette men kanskje om han har venninner?). Eller allier deg med en venn som kan spørre litt tilfeldig når dere er sammen (ikke i en for formell setting så det blir invanderende og kleint) om dere planlegger giftemål så kan du liksom svare at du har lyst men det er jo X som skal få fri :) 

Anonymkode: c7b95...e38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han skal fri, så må han nesten få bestemme selv når han skal gjøre det. Å få ham til å gjøre det er manipulasjon, selv om det ikke er vondt ment.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ga beskjed på romantisk vis, kjæresten var på 3 ukers langs jobbreise i sør-Europa, og vi snakket i telefon på kveldene. Den ene kvelden ble det skikkelig kosemose-prat, og jeg sa noe i den dur "jeg har dagdrømt en del i det siste, om at vi gifter oss". Han ble skikkelig glad og innrømte han hadde gjort det samme. 

(Det virket som han skulle fri etter det men vi har funnet ut at vi muligens ikke vil de samme tingene, så det er litt kjip stemning nå og ikke tid for frieri). 

Anonymkode: 2c74c...55c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at jeg blir nysgjerrig på flere ting:

1. Lag gjerne en tråd der du utdyper hvorfor han skal fri og ikke du, dette virker helt borti natta. 

2. Dere har snakket såpass inngående om ekteskap at dere til og med har en tidsfrist, men nå har dere mistet evnen til å kommunisere om emnet? 

3. Hvorfor vil du unngå å gi inntrykk av at dette er noe du går å venter på, samtidig som beskjeden du vil gi er at dette er noe du går og venter på?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kruspersilletaco

Send han link til en nettside med ringer. Velg en billig og skriv at du ønsker deg den til jul og ringstørrelse. Håp at han tar hintet og kjøper en fin forlovelsering heller 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lang historie kort - vi har vært samboere i ett år, og er enige om at hvis vi skal gifte oss, skal det skje innen 2022 (hans ønske, pga alder og ønske om barn). Nå kjenner jeg at jeg er sikker nok på ham til at jeg vil gifte meg, men jeg ønsker at han skal være den som frir, av årsaker som sikkert kunne vært en annen tråd. 

Jeg aner ikke hvordan jeg skal gi grønt lys til å fri uten at det virker som om det er noe jeg går og tripper og venter på. Jeg er ikke 100% sikker på at han er klar enda. Det føles liksom litt merkelig å si «åkei, nå er jeg klar!» og så gå og vente på ham i uviss tid? Eller er det det folk flest gjør? Noen tips eller tanker? 

Anonymkode: 5c7a9...e7a

Begynn å hinte. Snakk om bryllup. Snik det inn i samtaler. Typ hører du en fin sang. Åå den hadde vært fin til en brudevals eller noe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå klar med middagen når han kommer hjem ei helg han har vært sliten, og server en øl og en pizza. Vet om en som fridde etter det, etter tips fra en kamerat.

Noe enkelt, men noe godt 🙂

Anonymkode: 67c1d...5ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang han sier noe fint eller gir et kompliment til deg på SMS/instagram/Messenger, svar med dette:

 

Screenshot_20191204-135640_Chrome.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, ♥ skrev:

Merker at jeg blir nysgjerrig på flere ting:

1. Lag gjerne en tråd der du utdyper hvorfor han skal fri og ikke du, dette virker helt borti natta. 

2. Dere har snakket såpass inngående om ekteskap at dere til og med har en tidsfrist, men nå har dere mistet evnen til å kommunisere om emnet? 

3. Hvorfor vil du unngå å gi inntrykk av at dette er noe du går å venter på, samtidig som beskjeden du vil gi er at dette er noe du går og venter på?

1. Nei. Det hadde sikkert blitt en gøyal og provoserende tråd, men nei 😂
2. Nja. Det er lov å synes det er litt skummelt/altfor spennende å si fra om, selv om vi kommuniserer godt generelt? 
3. Jeg ordla meg kanskje litt feil. Det jeg mener er at jeg vil ikke at han skal føle seg presset før han virkelig er klar, men jeg vil likevel gi grønt lys. Gir det mer mening?

Hemmelighetskremmeriet rundt akkurat frieriet kommer nok mer av at vi begge synes det er mest gøy at det skjer som en overraskelse. Det fører jo selvfølgelig med seg litt upraktiske greier rundt kommunikasjonen.

Jeg skjønner at det sikkert høres litt teit ut, hele greia. Hehe. Det er nettopp derfor jeg lager en anonym tråd om det og ikke snakker med venninner om det 😂 Det er tydeligvis noe helt åpenbart jeg ikke forstår meg helt på angående dette.

TS

 

Anonymkode: 5c7a9...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kvinne87Rogaland said:

Hver gang han sier noe fint eller gir et kompliment til deg på SMS/instagram/Messenger, svar med dette:

 

Screenshot_20191204-135640_Chrome.jpg

Jeg stemmer for dette svaret 😄

Anonymkode: c7b95...e38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

titt på bryllupskjoler, Feks. Nevn til han at x kjole er fin og y kjole er nydelig. Blader liksom. Sitt i sofaen mens dere ser på TV og bli helt oppslukt i bladet. Men det blir kanskje for enkelt. 

Anonymkode: 66e4a...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Først og fremst burde du virkelig prøve å åpne opp for ham om hva du tenker på. Hvis dere skal gifte dere, tilbringe HELE resten av livet med hverandre, se den andre i sinnsykt flaue situasjoner... Så må dere klare å snakke om sånne enkle ting. :)

Men hva med å spøke/tulle med noe sånt som "Når skal vi gifte oss da? Neste uke kanskje?" eller tull med at du føler du mangler noe på fingrene dine når du skal pynte deg, at du skulle ønske det var en fin ring på fingeren din.

Få frem at du bare tuller selvfølgelig... Men gjør det med jevne mellomrom - så han skjønner at dette er noe du tenker på ofte. Gjør også det andre snakker om ovenfor: la nettsider stå åpne med div. bryllupstema, og hvis han spør så må du passe på å la ham se at dette er noe som virkelig gleder deg, og at du ELSKER å tenke på bryllupet dere skal ha en dag.

Anonymkode: 52173...fc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så viktig med frieriet da? Det går jo ann å legge planene for ekteskapet (noe dere allerede har gjort) og sette dato uten å være forlovet.

Eller så går det jo ann å gjøre dette sammen. Noen venner av meg dro og så på ringer sammen og valgte dem ut. Så i stedet for at det ble en overraskelse var det en avtale og noe de gjorde sammen, akkurat slik ekteskapet er noe man gjør sammen. Selv ønsker jeg å inngå en forlåvelse på denne måten og da være en aktiv del i avgjørelsen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gift deg!!! Du er ikke klar for det.

Ferdig snakka.

Anonymkode: ed7f6...7cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Persephone said:

Er det så viktig med frieriet da? Det går jo ann å legge planene for ekteskapet (noe dere allerede har gjort) og sette dato uten å være forlovet.

Eller så går det jo ann å gjøre dette sammen. Noen venner av meg dro og så på ringer sammen og valgte dem ut. Så i stedet for at det ble en overraskelse var det en avtale og noe de gjorde sammen, akkurat slik ekteskapet er noe man gjør sammen. Selv ønsker jeg å inngå en forlåvelse på denne måten og da være en aktiv del i avgjørelsen.

Enig! Jeg og min samboer har planlagt giftemål på samme måte som vi har planlagt andre ting vi gjør sammen, som å dra på ferier, kjøpe bolig, få barn. Skjønner ikke tankegangen om frieri og sånt i det hele tatt, det virker så utdatert. Man snakker jo sammen om viktige avgjørelser!

Anonymkode: 81334...3e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...