Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så stusselige på matfronten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enig i at Norge er et dyrt land, men at det er dårlig utvalg i butikkene er jeg ikke enig i. Selvfølgelig spennende med noe nytt, men nå spiser jeg for det meste vegansk og lager mye fra bunn av. Vet det er mye mer vegansk å velge mellom i f.eks i England, men det tar seg opp her også nå som flere blir vegetarianere/veganere. Men sånn ellers så syns jeg det er mye bra varer i Norge. Norge setter faktisk kvalitet høyt. Og butikkene i andre land har en del ferdigmat selv og ikke alltid de beste utvalgene. Det kommer sikkert an på hva man er ute etter også, men jeg er stort sett fornøyd med utvalget vi har i Norge. Har heller aldri blitt servert Toro gryter i bryllup. Du må vanke i er spesielt miljø, for de jeg har rundt meg er veldig interessert i god mat og lager sjeldent ferdigretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 18.59, AnonymBruker skrev:

Ser og hører stadig om folk som serverer Toro gryterett og lignende til spesielle anledninger som dåp, konfirmasjon og til og med bryllup😦 Hos omtrent alle andre kulturer i verden ville dette ha aldri skjedd. I andre kulturer disker man opp med alle slags hjemmelagde retter, slakter dyr for anledningen og virkelig gjør en innsats for spesielle begivenheter. Det er tross alt en feiring, ikke en onsdags middag i tidsklemma.

Anonymkode: 8edbc...902

Nordmenn er stusselige, og forsagte, bare ikke når det kommer til beskjedenhet og selvtekt, der er vi på topp.

Anonymkode: c8839...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, wintergirl said:

Enig i at Norge er et dyrt land, men at det er dårlig utvalg i butikkene er jeg ikke enig i. Selvfølgelig spennende med noe nytt, men nå spiser jeg for det meste vegansk og lager mye fra bunn av. Vet det er mye mer vegansk å velge mellom i f.eks i England, men det tar seg opp her også nå som flere blir vegetarianere/veganere. Men sånn ellers så syns jeg det er mye bra varer i Norge. Norge setter faktisk kvalitet høyt. Og butikkene i andre land har en del ferdigmat selv og ikke alltid de beste utvalgene. 

Det om utvalget er ikke noen synspunkt - undersøkt og dokumentert. Det er fakta.

Norske råvarer er heller ikke bedre enn andre steder. Verre når det gjelder grønnsaker.  
 

Ferdigmat? Mye bedre i England enn her. Waitrose. M&S. Morrisons. Ikke noe å diskutere der. Sorry. Kom det ut av landet. Johannessn, Hagen, Lykke, Reitan raner folk her. Kjedelig lavpris skobutikker med ikke engang like stort utvalg som en vanlig «innvandrerbutikk» på Tøyen. 

Anonymkode: 5ce7a...afc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det om utvalget er ikke noen synspunkt - undersøkt og dokumentert. Det er fakta.

Norske råvarer er heller ikke bedre enn andre steder. Verre når det gjelder grønnsaker.  
 

Ferdigmat? Mye bedre i England enn her. Waitrose. M&S. Morrisons. Ikke noe å diskutere der. Sorry. Kom det ut av landet. Johannessn, Hagen, Lykke, Reitan raner folk her. Kjedelig lavpris skobutikker med ikke engang like stort utvalg som en vanlig «innvandrerbutikk» på Tøyen. 

Anonymkode: 5ce7a...afc

Du må rett og slett akseptere at vi har ulik smak! Samme om det er undersøkt og dokumentert. Ferdigmat spiser jeg svært sjeldent og kjøtt har jeg kuttet ut, så da lager jeg heller min egen middag hver dag som også får skryt av flere. Det er litt hva man gjør det til selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Toro gryterett husker jeg ble brukt som hverdagsmat en gang iblant i da jeg var barn/ungdom, men aldri som festmat. Foruten en og annen bursdag, kan jeg ikke huske å ha fått servert slik mat på lange tider. Jeg bor «på bygda» i Nord-Norge og opplever at det er stort fokus på å servere god festmat - til bryllup, dåp og andre store anledninger. Det er sjelden jeg tenker at maten er stusselig, heller tvert imot. 
 

For øvrig synes jeg det er synd at enkelte påstår at vi ikke har tradisjon for mat her i Norge. For det stemmer virkelig ikke. 
 

 

Anonymkode: aaff0...7dd

Toroposens inntog var parallelt med at kvinnen begynte å jobbe for fullt. Mye av mattradisjon og kunnskap er nok godt tapt i de tusen hjem, selv om kokker fortsatt lager det ene og det andre. Mange av våre tradisjonsretter består av råvarer som krever bearbeiding og tilberedningstid som vi ikke har i hverdagen. Regner med at italienske yrkeskvinner ikke bretter tortellini etter en lang arbeidsdag heller. Kanskje hvermansen ikke lenger er i stand til å tilberede festmaten selv og må ty til posegryta når det kniper i lommeboka. Men de fleste kjøper nok inn festmat til de store begivenhetene. Og mange er fortsatt flinke til å lage skikkelig mat fra bunn, så dette med pose-festmat tror jeg er sterkt overdrevet. 

Anonymkode: dd13e...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags venner har dere a? Jeg er omgitt av folk som er så flinke at jeg får helt prestasjonsangst selv! Hjemmelaget tapas, koldtbord, Chili con carne (ikke Toro) osv får vi i konfirmasjoner, bursdager osv. Er det reker er det det lekre festbordet, taco med smaksfulle varianter, pizza med fikensyltetøy, oster andre aldri har hørt om engang.. omtrent samtlige av våre venner og familie er ekstremt gode på mat. Og vi er helnorske. 

Anonymkode: cd5b0...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi bor i et land hvor det er få grønnsaker, frukt og bær som kan produseres naturlig og fordi vi historisk sett har vært et ganske fattig land fult av bønder og fiskere, sier det seg selv at vår tradisjonsmat er "kjedelig". De jeg kjenner som driver med reindrift spiser jo reinkjøtt 6 dager i uka og det er jo egentlig en delikatesse for de fleste. Jeg synes jo feks at mye tradisjonell tysk mat ikke er veldig godt. I noen land spiser de nesten utelukkende én type kjøtt. Man kan jo liksom ikke sammenlikne Norge med (tidligere) rike og siviliserte europeiske land.

Folk flest jeg kjenner nå derimot spiser veldig variert og spennende. De spiser retter fra omtrent hele verden, vet ikke hvor vanlig det er i andre land.

Anonymkode: ed7c8...93a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 22.35, AnonymBruker skrev:

Om Norge er et så bra land burde det vøre mulige at han kan uttale seg eller kritisere uten å få beskjed å dra. Om man tror Norge er et så bra land har man også et ansvar for a bevise deg selv gjennom hvordan man møter kritikk. 

Maten er dyr her og matkultur manglende. Kaffe: ja - verdensledende faktisk. Men mat - nei. Det klarer man vel å innrømme?

Anonymkode: 5ce7a...afc

Maten er dyr. Det er riktig, men at Norge mangler matkultur og tradisjoner er ikke riktig. Poenget er kanskje at mange ikke ser det det de vokste opp med fordi det som er annerledes er mye mer eksotisk og dermed verdsettes høyere?

Norske restauranter har aldri vært så mange med stjerner i Michelin guiden, og norske kokker gjør det svært bra i konkurranser som Bocuse d'or. Så har vi nok i samme øyeblikk som pizza og pasta inntok landet på 70-tallet sett på den maten som mye mer spennende enn norsk tradisjonskost som ferskt kjøtt og suppe, gammelsei og boknafisk, smalahove og komler, sodd og blandaball, rugbrød bakt med svedjerug og surdeisbrød av einkorn.

Anonymkode: 73789...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

On 12/9/2019 at 11:18 PM, AnonymBruker said:

Maten er dyr. Det er riktig, men at Norge mangler matkultur og tradisjoner er ikke riktig. Poenget er kanskje at mange ikke ser det det de vokste opp med fordi det som er annerledes er mye mer eksotisk og dermed verdsettes høyere?

Norske restauranter har aldri vært så mange med stjerner i Michelin guiden, og norske kokker gjør det svært bra i konkurranser som Bocuse d'or. Så har vi nok i samme øyeblikk som pizza og pasta inntok landet på 70-tallet sett på den maten som mye mer spennende enn norsk tradisjonskost som ferskt kjøtt og suppe, gammelsei og boknafisk, smalahove og komler, sodd og blandaball, rugbrød bakt med svedjerug og surdeisbrød av einkorn.

Anonymkode: 73789...b7b

Man måler ikke matkultur med Michelin stjerner men heller med standarden på hverdags mat. Hvor bra er maten som gjennomsnittlig nordmannen spiser til lunsj, på cafe, på kantina på jobben, på barnebursdag, eller til frukost, eller på skolen. 
 

Åpenbar ar Norge fortsatt henget langt bakk.  

Anonymkode: 5ce7a...afc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...