Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så stusselige på matfronten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, CabinCruiser skrev:

Nordpå er laks med rømme, nypotet og agurk bryllupsmat. For andre er det kjedelig hverdagsmat. Noen kaller det agn.

Vestpå er smalahove festmat. Noen kaller det søppel.

Andre kan ikke forstå hvorfor man spiser lutefisk i juletidene. Eller torsk og kveite.

Tenker at det handler litt om preferanser.

Ingenting av det du nevner er noe du kjøper i pose og tilsetter vann. Jeg for øvrig aldri hørt noen kalle laks for agn. Det har ikke med preferanser å gjøre, laks har aldri vært agn.

Generelt er jeg enig i at det norske kjøkken er triste greier. Kanskje ikke så mye til fest, men til hverdags virker det som mat er et nødvendig onde for mange. Det skal koste minst mulig og ta kortest mulig tid å tilbrede, og dette er viktigere enn alt annet...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Jdz skrev:

Ingenting av det du nevner er noe du kjøper i pose og tilsetter vann. Jeg for øvrig aldri hørt noen kalle laks for agn. Det har ikke med preferanser å gjøre, laks har aldri vært agn.

Generelt er jeg enig i at det norske kjøkken er triste greier. Kanskje ikke så mye til fest, men til hverdags virker det som mat er et nødvendig onde for mange. Det skal koste minst mulig og ta kortest mulig tid å tilbrede, og dette er viktigere enn alt annet...

Veldig enig i det siste du skriver, og dessverre ser det ut som denne tvangstanken om enklest og billigst har forflyttet seg til begivenheter og høytider. Frykter at julematen byttes ut med toro om noen år. 

Anonymkode: 8edbc...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo begynne her på KG og lese i trådene der det bes om tips til servering i dåp etc. Det florerer toro gryterett og lapskaus forslag. 
 

Anonymkode: 8edbc...902

Man skal ikke ta KG seriøst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig dagligvare. I andre europeiske land, har de en hel frukt/grønt avdeling med ferskt utvalg, som ville tatt hele plassen i en vanlig liten butikk her. Norge har nesten ikke grønnsaker. Dritt å være statsborger her.

Anonymkode: 3f53c...22e

For de fleste er det en gavepakke å være statsborger her. Du er velkommen til å flytte. 

Anonymkode: f9c0c...a4f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toro gryterett husker jeg ble brukt som hverdagsmat en gang iblant i da jeg var barn/ungdom, men aldri som festmat. Foruten en og annen bursdag, kan jeg ikke huske å ha fått servert slik mat på lange tider. Jeg bor «på bygda» i Nord-Norge og opplever at det er stort fokus på å servere god festmat - til bryllup, dåp og andre store anledninger. Det er sjelden jeg tenker at maten er stusselig, heller tvert imot. 
 

For øvrig synes jeg det er synd at enkelte påstår at vi ikke har tradisjon for mat her i Norge. For det stemmer virkelig ikke. 
 

 

Anonymkode: aaff0...7dd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, OPIgirl skrev:

Man skal ikke ta KG seriøst.

Nei for all del, absolutt alt som skrives er usant og alle som svarer tuller. 

Anonymkode: 8edbc...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker said:

For de fleste er det en gavepakke å være statsborger her. Du er velkommen til å flytte. 

Anonymkode: f9c0c...a4f

Det er ikke noe gavepakke at man kan ikke gi konstruktiv kritikk uten å måtte take hersketeknikk og usaklig diskusjon.

Nordmenn betale Europas høyeste matpriser og det til Europas dårligste utvalg i matbutikkene. Ok de fleste nordmenn her ikke peiling om det - tror dyre kjedlige mat er "normal". Det er en gavepakke ti Milliarderere som alle sammen eier matbransjen i Norge...

Anonymkode: 5ce7a...afc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe gavepakke at man kan ikke gi konstruktiv kritikk uten å måtte take hersketeknikk og usaklig diskusjon.

Nordmenn betale Europas høyeste matpriser og det til Europas dårligste utvalg i matbutikkene. Ok de fleste nordmenn her ikke peiling om det - tror dyre kjedlige mat er "normal". Det er en gavepakke ti Milliarderere som alle sammen eier matbransjen i Norge...

Anonymkode: 5ce7a...afc

Når man skriver at det er "dritt" å være statsborger i et land på bakgrunn av at man ikke er enig i reguleringen av dagligvarehandelen i landet har man vel selv innledet en usaklig diskusjon?

Anonymkode: f9c0c...a4f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Norge er et så bra land burde det vøre mulige at han kan uttale seg eller kritisere uten å få beskjed å dra. Om man tror Norge er et så bra land har man også et ansvar for a bevise deg selv gjennom hvordan man møter kritikk. 

Maten er dyr her og matkultur manglende. Kaffe: ja - verdensledende faktisk. Men mat - nei. Det klarer man vel å innrømme?

Anonymkode: 5ce7a...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om Norge er et så bra land burde det vøre mulige at han kan uttale seg eller kritisere uten å få beskjed å dra. Om man tror Norge er et så bra land har man også et ansvar for a bevise deg selv gjennom hvordan man møter kritikk. 

Maten er dyr her og matkultur manglende. Kaffe: ja - verdensledende faktisk. Men mat - nei. Det klarer man vel å innrømme?

Anonymkode: 5ce7a...afc

Kaffe? Er ikke sør-amerikanske land og italia på toppen der?

Anonymkode: 8edbc...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk fått skikkelig stusselig mat i flere andre land. Har selvsagt også fått bra mat, men det har jeg også fått i Norge.

Anonymkode: cd5b0...967

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om Norge er et så bra land burde det vøre mulige at han kan uttale seg eller kritisere uten å få beskjed å dra. Om man tror Norge er et så bra land har man også et ansvar for a bevise deg selv gjennom hvordan man møter kritikk. 

Maten er dyr her og matkultur manglende. Kaffe: ja - verdensledende faktisk. Men mat - nei. Det klarer man vel å innrømme?

Anonymkode: 5ce7a...afc

Det er stor forskjell på å "få beskjed om å dra", og det å bli minnet på at det faktisk er frivillig å bli her. 

Anonymkode: f9c0c...a4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe gavepakke at man kan ikke gi konstruktiv kritikk uten å måtte take hersketeknikk og usaklig diskusjon.

Nordmenn betale Europas høyeste matpriser og det til Europas dårligste utvalg i matbutikkene. Ok de fleste nordmenn her ikke peiling om det - tror dyre kjedlige mat er "normal". Det er en gavepakke ti Milliarderere som alle sammen eier matbransjen i Norge...

Anonymkode: 5ce7a...afc

Det er ikke sant. Sett i forhold til lønnsnivået, har vi ganske billig mat her i forhold til flere andre europeiske land. 

Anonymkode: 20299...07f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er stor forskjell på å "få beskjed om å dra", og det å bli minnet på at det faktisk er frivillig å bli her. 

Anonymkode: f9c0c...a4f

Ingen forskjell. Han trenger ikke å bli minnet. Men det er klar at noen andre trenge å lage argumentasjon for hvor Norge er et bra land, fram for å vise at man klarer ikke mer enn hersketeknikk. 

Anonymkode: 5ce7a...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke sant. Sett i forhold til lønnsnivået, har vi ganske billig mat her i forhold til flere andre europeiske land. 

Anonymkode: 20299...07f

I forhold til lønnsnivået er andre ting ganske dyr. Er forresten jeg som burde bestemme hvordan jeg bruker pengene mine - ikke rike men som setter opp toll murer for å så råne meg. Norsk matbransjen er altfor lønnsom - og det er folkets penger.

Anonymkode: 5ce7a...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kaffe? Er ikke sør-amerikanske land og italia på toppen der?

Anonymkode: 8edbc...902

Vi er på andreplass i verden når det kommer til kaffekonsum, og Oslo er på mange topp ti listen over de beste byene å dra til om man vil ha god kaffe. 

Anonymkode: 1580f...550

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3.12.2019 den 20.36, AnonymBruker skrev:

Når gryterett blir festmat...sier det som Ari Behn: trist som faen.

Anonymkode: 8edbc...902

Nå er det noen verdenskjente gryterett-klassikere som går som festmat. Eksempelvis Boeuf Bourguignon og biff stroganoff .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 23.12, AnonymBruker skrev:

I forhold til lønnsnivået er andre ting ganske dyr. Er forresten jeg som burde bestemme hvordan jeg bruker pengene mine - ikke rike men som setter opp toll murer for å så råne meg. Norsk matbransjen er altfor lønnsom - og det er folkets penger.

Anonymkode: 5ce7a...afc

Jada. Alt er ganske dyrt i Norge. MEN, det er særdeles få land i verden der de fleste innbyggerne har det så bra som de fleste i Norge har det. Mattradisjonene våre er heller ikke så begredelige som mange vil ha det til. Vi er mange som spiser bra mat. Og det er ikke alle sør-europeere som spiser «mammas hjemmelagde» hver dag heller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst hver tredje gang jeg er i dåp/konfirmasjon/bryllup serveres det stroganoffgryte (med unntak av i Trøndelag). Noen ganger hjemmelaget, men oftest fra pose. Og alle koser seg og spiser til de sprekker uten at vertskapet har hverken blakket seg eller brukt opp alt av krefter på matlaging og oppvask. Selv er jeg vegetarianer og spiser det ikke engang, men jeg ser ikke helt problemet med å servere det.

Folk elsker å påpeke hvor dårlig mat det er, men jeg har mer enn en gang sett sånne folk be om oppskrifta på gryteretten de har fått servert og blitt litt paffe når de blir vist en Toro-pose. Det smakte visst ikke så ille likevel 😉

Anonymkode: 08013...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 19.15, AnonymBruker skrev:

Vært borti Toro gryte i dåp, uten salat eller brød. Var jo greit, men skjønte ikke helt hvorfor (ikke lav inntekt eller overflod av gjester).

Anonymkode: aaeee...03d

Det er lettvindt, og mange synes det er godt. Barnevennlig er det også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...