Jump to content
Herix

Kvinne og tre barn hentet opp av sjøen i Tromsø

Recommended Posts

Pipaluk
1 time siden, Nicathv skrev:

Ja, men ikke bare for dem uten varig opphold.

I mange (de fleste?) land er man påbudt å alltid ha på seg identifikasjon hvis man ikke er statsborger. Gjelder for turister og lengeboende innvandrere så vel som nyankomne flyktninger.

Hun hadde hatt norskprøve samme dag og da tror jeg at hun måtte ta med legitimasjon. Så det ble kanskje bare med videre?

Fortsetter under...

Pipaluk
7 timer siden, Kristanna skrev:

Jeg trodde det var vanlig for flyktninger uten varig opphold og ha med pass som ID, fordi de skal kunne fremvise hvem de er, uansett hvor de befinner seg. 

Og spesielt under eksamen/prøver. Da må de ofte legitimere seg

Frida

At passet lå igjen i vogna kan ha vært for å gi en slags beskjed; det er "meg og mine" som er borte. Rett og slett for at de som fant vogna skulle vite hvem de lette etter. 

Imsdalen
17 timer siden, megda skrev:

Nå har politiet funnet pass i barnevogna som ble forlatt. Synes det er et interessant funn. har videre en bektraktning rundt den norsk-prøven i forbindelse med det som skjer litt senere:

Jeg synes det virker usannsynlig å ta en prøve i norsk samme dag som du også tenker å drepe deg selv og barna dine. Hvorfor i det hele tatt ta prøven? hadde du klart å konsentrere deg om noe med det i bakhodet? virker svært merkelig. resultatene fra den hadde vært interessant å se. prøvde hun å få et godt resultat?   

Det finnes også bedre plasser å gå ned til vannet enn akkurat der hvor du kan ta med barnevognen også, så å kave i snøen virker ikke nødvendig, egentlig. 

lurer litt på det med bussen og opptaket derfra. hvem gikk av og på. hvor gikk hun av bussen? gikk noen andre av bussen samtidig? hvor langt unna buss-stoppet har hun vært i forhold til der barnevognen stod osv. 

Det samme tenkte jeg. Det finnes mange steder langs den veien som er "bedre" sånn sett, der hun kunne tatt med seg barnevogna hele veien ned til vannet, og også vært i skjul bak bygninger. Synes hele greia virker veldig impulsiv og lite gjennomtenkt, som du sier så tar man vel ikke en prøve hvis man allikevel har selvmordstanker...

Shaka
2 timer siden, Imsdalen skrev:

Det samme tenkte jeg. Det finnes mange steder langs den veien som er "bedre" sånn sett, der hun kunne tatt med seg barnevogna hele veien ned til vannet, og også vært i skjul bak bygninger. Synes hele greia virker veldig impulsiv og lite gjennomtenkt, som du sier så tar man vel ikke en prøve hvis man allikevel har selvmordstanker...

Men av de som kjenner området - hva er evt annen grunn til at de tok den bussen og gikk av der? Har det vært skrevet noe om det? Var de på vei noe sted? Virket som det var en tid de pleide være hjemme.

Eneste jeg kommer på av "Andre ting" som kunne fått meg og ungeflokk til å bevege seg irrasjonelt ut i snøfonner alene var om feks en ballong eller lignende fløy av gårde. Eller om noen skremte/jaget/truet.

Jeg håper i alle fall på flere svar.

Loke37

Jeg tror hun ville de skulle få hjelp, med tanke på ruten hun valgte og måten hun gjorde det på. Omtrent fra hjemstedet hennes og gjennom hele sentrum er det kaier en kan hoppe fra. 

Annonse

Imsdalen
1 time siden, Shaka skrev:

Men av de som kjenner området - hva er evt annen grunn til at de tok den bussen og gikk av der? Har det vært skrevet noe om det? Var de på vei noe sted? Virket som det var en tid de pleide være hjemme.

Det var absolutt ingen logisk grunn til at de skulle gå av bussen der, og det var også en helt annen retning enn der de bodde, så hva de hadde på denne bussen å gjøre i utgangspunktet er et godt spørsmål...

Pipaluk
5 timer siden, Imsdalen skrev:

Hun tok vel prøven for å slippe å bli etterlyst tenker jeg.  Om ingen fatter noe mistanke  er det lettere å gjennomføre planen

lillemy02

Å ønsker jeg virkelig ikke å spekulere men hele saken minner meg om en film jeg så en gang hvor morderen tvang sine offere til å begå selvmord. Jeg håper virkelig at det blir undersøkt  om hun faktisk var helt alene på dette tidspunktet. Det er absolutt ikke til å stikke under en stol at små tette organisasjoner veldig ofte holder kortene tett til brystet. De kommer aldri til å fortelle om de vet noe. Dette gjelder ikke spesielt deres trosretning men alle andre organisasjoner av deres kaliber. Da tenker jeg mer på feks uenigheter innad i familien osv som absolutt ikke kommer frem. Beskylder ikke mannen her! Da han ikke kunne ha gjort det. Men vi vet at gærne folk finnes overalt. Også kanskje innad deres gruppe, eller rake motsetningen av en som ønsket de vondt. Det hadde vert utrolig tungt å takle som pårørende om det faktisk hadde skjedd noe kriminelt men at det er blitt stemplet som selvmord.

Lasox
5 timer siden, Imsdalen skrev:

Ja, man klarer å tenke selv om man kan ha slike dype og mørke tanker. Har jo hatt/har periodevis selvmordstanker og hatt det samtidig som jeg spiller sjakk, men klarer å tenke klart og tydelig i stillingen man er i og har vunnet flere av partiene. Så den teorien der må jeg nok bare avskrives at man ikke klarer å tenke klart under dype og mørke tanker under prøver. ;) Men, selvfølgelig det kommer jo an på om man har alvorlige sykdommer eller ei også i tillegg som gjør at man blir å ufokusert av de tankene at man ikke klarer å tenke klart i det hele tatt også kommer det jo an på personen generelt.

Edited by Lasox

Pipaluk
18 timer siden, Frida skrev:

At passet lå igjen i vogna kan ha vært for å gi en slags beskjed; det er "meg og mine" som er borte. Rett og slett for at de som fant vogna skulle vite hvem de lette etter. 

Var det bare hennes pass som lå der? Ingen av barnas?

lillemy02
18 minutter siden, Pipaluk skrev:

Det vet vi ikke stod bare at det var blitt gjort funn av pass i barnevognen.

megda

Dette minnet meg på en dokumentar jeg så for noen mnd. siden fra iran om hvordan kvinner ble behandlet under sharia. Der var det faktisk en kvinne som hadde to barn, men de rettighetene til barna gikk ufordelaktig i farens favør (selv om han ikke kunne ta vare på de). Moren der ble så desperat at hun sa at hun heller velger å drepe barna og seg selv enn at barnefar skal ha omsorgen for barna.

Ikke at det trenger å være relatert til dette tilfellet, men moren var jo ikke integrert der familien var relativt isolert etter slik jeg forstår det. Ofte er det jo slik at mye justis foregår innenfor miljøene når det kommer til relasjoner i familier, og det får meg jo til å undre på den dynamikken et slikt par får. Der han er godt integrert i samfunnet, har jobb og kan språket, mens hun kommer to år etter med barna og kjenner ikke nødvendigvis til hvordan rettsystemet her fungerer. Det virker svært lite sannsynlig at dette ikke handler om nære relasjoner og at det da var dysfunksjonelt 

Annonse

Visdomstannaverker
På 12.12.2019 den 7.42, SupaWoman skrev:

Hvis jeg hadde møtt en voksen norsk person som ikke visste navnet på norges høyeste fjell hadde jeg lurt.

Jeg er 22 år da, lærer det sikkert etterhvert

tunaen
På 11.12.2019 den 11.01, Frida skrev:

Helt enig. Hun hadde også bare midlertidig opphold, i motsetning til ektemannen. Såvidt jeg forstår så hadde barna også bare midlertidig oppholdstillatelse. 

Alle får midlertidig oppholdstillatelse først, og permanent etter tre år.

På 11.12.2019 den 23.34, Shaka skrev:

For å få permanent opphold må man nå ta en test der man svarer på en rekke tilfeldige spørsmål som Norges tre største byer, lengste elv, hvilken institusjon som godkjenner utenlandsk utdanning, hvem som får gratis tannlege osv. Min mann strøk denne testen etter mange år her og aldri har han følt seg så uvelkommen og motløs . Mange av de Han tok testen med følte seg demotivert og snakket umiddelbart etterpå om å finne seg et annet sted å slå rot. Får meg til å lure på hva slags test hun tok den dagen og hvordan hun følte det gikk. Når man snakket om skjerpete norskkrav for statsborgerskap var det flere som nevnte nettopp kvinner med lite utdanning fra hjemlandet.

Mener du samfunnsfagprøven? Hvis mannen din hadde er opphold mellom de femti timene og prøven, så er det vel grunnen? Det vanlig er jo at man har de femti timene samfunnskunnskap i en kortere periode, og avslutter med prøven. Da er alt friskt i minne. 

På 12.12.2019 den 7.42, SupaWoman skrev:

Hvis jeg hadde møtt en voksen norsk person som ikke visste navnet på norges høyeste fjell hadde jeg lurt.

😅 lur i vei.. bor milevis fra nærmeste fjell, så er ikke så interessert i sånt. 

På 13.12.2019 den 16.15, Kristanna skrev:

Jeg trodde det var vanlig for flyktninger uten varig opphold og ha med pass som ID, fordi de skal kunne fremvise hvem de er, uansett hvor de befinner seg. 

Jupp, pass/reisebevis og oppholdskort!

Imsdalen
12 timer siden, Pipaluk skrev:

Jo, passene til de to eldste barna lå også der.

Pipaluk
6 timer siden, Imsdalen skrev:

Jo, passene til de to eldste barna lå også der.

Det får meg til å lure på om hun tenkte å ta med barna et sted men ombestemte seg underveis? 
Dere som kjenner området, er den retningen hun tok også veien til krisesenter?