Gå til innhold

Synes dere juleavslutninger på skolen er hyggelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 5.12.2019 den 19.43, Trøndere1 skrev:

Trening kan gjøres utenom skoletid og svært få mennesker blir sceneartist musiker eller annet. Forbered barna på det reelle livet i steden. Arbeid økonomi gjeld privatliv  og ellers det som kreves. Matlaging og hygiene både på kropp og bygninger. Og fag. Det vil trenges mere , enn nok en deltaker på stjerner i sikte. 

Når de blir litt eldre, skal de stå mange ganger foran klassen sin og presentere oppgaver, som teller med i karaktervurdering (ungdomsskolen og videre). Veldig mange av oss har jobber der vi må ta ordet på møter, eller holde presentasjoner for andre. Det er veldig hemmende i skole og arbeidsliv om man ikke mestrer dette. Og den beste måten å mestre det på, er å øve. Gjerne med noe så lite skummelt (for de fleste) som en julesang i kor med de andre barna.

Anonymkode: 8a3ee...d53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til dere som gruer dere til slike tilstelninger - husk at det er de negative som trekkes til slike tråder.... 

Anonymkode: 8a3ee...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/3/2019 at 8:15 PM, R730 said:

Sønnen min hater sånne fremtredener med synging eller dansing og hvis det ikke er obligatorisk oppmøte så lar jeg han heller slippe. Kunne ønske jeg kunne det når jeg var liten for jeg hatet det også. 

Og ja, som de fleste her sier så er det pyton med påtvungen sosialisering med de andre foreldrene. Jeg er og en av de einstøingene som ikke passer inn og blir sittende alene og føle meg som verdens teiteste mens jeg kikker på klokka og håper på bedre tider. 

 

On 12/4/2019 at 6:13 PM, AnonymBruker said:

Dette er en forestilling barna gleder seg til. Har øvd masse og har lyst å vise frem til foreldre og besteforeldre. 

Kos dere og vær positive til forestillingen. For barnets del. 

Foreldre som ikke deltar på slike arrangement er egoistiske og slemme foreldre!!!! 

Tenk på barnet deres og IKKE dere selv de få timene dette gjelder 

Anonymkode: a3d49...88c

Som den jeg har sitert øverst skriver, så er det slett ikke alle barn som gleder seg. Jeg får fortsatt litt angst av ordet juleavslutning ved tanken på alle tvungne fremføringer og hvordan jeg gruet meg. Jeg ser verdien i å øve seg på fremføring, men akkurat ved en juleavslutning burde det være frivillig. En juleavslutning burde vært koselig for alle, ikke noe man gruer seg til i ukevis.

Anonymkode: 493f7...656

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når de blir litt eldre, skal de stå mange ganger foran klassen sin og presentere oppgaver, som teller med i karaktervurdering (ungdomsskolen og videre). Veldig mange av oss har jobber der vi må ta ordet på møter, eller holde presentasjoner for andre. Det er veldig hemmende i skole og arbeidsliv om man ikke mestrer dette. Og den beste måten å mestre det på, er å øve. Gjerne med noe så lite skummelt (for de fleste) som en julesang i kor med de andre barna.

Anonymkode: 8a3ee...d53

For min del var det skolen som ødela for meg når det kom til fremføringer. Fikk en ekstrem prestasjonsangst og må ha beroligende om jeg absolutt nødt til å fremføre noe nå.

Anonymkode: a7a57...552

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og så er det vel en del som ikke har interesse av å snakke med andre og derfor ikke tar initiativ. Flytter meg allikevel aldri om noen setter seg ved siden av, og snakker om de ønsker å prate. Jeg synes uansett at denne tvangssosialiseringen av foreldre har tatt litt av. Rektor her har til og med snakket om at det er viktig at vi foreldre blir venner. Og sier ting som; "nå må dere gå og bli kjent med hverandre". Føler det blir litt barnehage over det hele. 

Anonymkode: a0afd...b2c

Jeg tror det er viktig å hvertfall prøve å bli litt kjent med andre foreldre. Tror det kan være positivt for barna også, at det er lettere å bli kjent og bli med hverandre hjem o.l. om foreldrene kjenner hverandre. Man trenger jo ikke å bli bestevenner, da. Og så sier de med eldre barn at det da er veldig bra at de kjenner mange, når barna er mer ute på egenhånd, man lurer på hvor de er osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ang å melde som klassekontakt: ser for meg at det er de samme som velger seg selv og at hvis det er noen andre enn den vanlige gjengen som melder seg, så må det «godkjennes» av den selvutnevnte sjefsmødregruppa. Også klager de på at ingen melder seg som frivillig og at de må gjøre alt....... hadde de ikke vært så styrete og latt andre slippe til så hadde det vært andre som tok den jobben, men da hadde de jo ikke kunnet klage og utnevne seg til martyr.

Anonymkode: 8ae71...746

Latterlig. Sannheten er nærmere denne; Om ingen melder seg frivilig med en gang de spør etter en representant, så blir man sittende i stillhet og vente en stund på at noen til slutt «ofrer» seg og rekker opp hånden til applaus og lettelse fra alle de andre.

Alle lever så hektiske liv og har masse å gjøre hver dag at tanken på å ha et overordnet snev av ansvar i skolesammenheng  blir sett på med skrekk og gru!

Mødregruppen som kontrollerer alt og alle er en Amerikansk filmfantasi og kan ikke på noen måte sammenlignes med forholdene på norske skoler.

 

Anonymkode: d4ef9...10b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For min del var det skolen som ødela for meg når det kom til fremføringer. Fikk en ekstrem prestasjonsangst og må ha beroligende om jeg absolutt nødt til å fremføre noe nå.

Anonymkode: a7a57...552

Ta et kurs :)

Anonymkode: 8a3ee...d53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vera Vinge skrev:

Jeg tror det er viktig å hvertfall prøve å bli litt kjent med andre foreldre. Tror det kan være positivt for barna også, at det er lettere å bli kjent og bli med hverandre hjem o.l. om foreldrene kjenner hverandre. Man trenger jo ikke å bli bestevenner, da. Og så sier de med eldre barn at det da er veldig bra at de kjenner mange, når barna er mer ute på egenhånd, man lurer på hvor de er osv. 

Her er det heldigvis ingen problem å sende meldinger eller ta kontakt med hverandre selv om vi ikke kjenner hverandre noe særlig. Har både sendt og fått meldinger i alle år uten at jeg har noen kontakt med dem utover det. Skjønner ikke at det skal være vanskelig å ta kontakt med noen bare fordi man ikke er venner.

Anonymkode: a0afd...b2c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2019 den 1.17, AnonymBruker skrev:

Dere som misliker juleavslutninger og klager over mamma-klikker dere ikke får innpass i. 

Går dere på alle foreldremøter? 

Melder dere dere frivillig til div. Verv og Dugnader?

Kommer dere med innspill til sosiale tilstelninger?

Tar dere kontakt med andre mødre privat og arrangerer «playdates» med ungene? 

Er dere positive til lekegrupper?

Føler noen av de som er mest negative til juleavslutninger osv. Og som sutrer litt over at de ikke har noen å prate med har seg selv å takke fordi de ikke gjør noe særlig selv for å få kontakt med andre mødre. 

Ja det er litt jobb. Ja det er slitsomt. Ja det er kjedelig. Men vi gjør det jo for barna våre! 

Anonymkode: d4ef9...10b

Ja til alt , likevel blir vi ikke inkludert

Anonymkode: 38acd...581

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ang å melde som klassekontakt: ser for meg at det er de samme som velger seg selv og at hvis det er noen andre enn den vanlige gjengen som melder seg, så må det «godkjennes» av den selvutnevnte sjefsmødregruppa. Også klager de på at ingen melder seg som frivillig og at de må gjøre alt....... hadde de ikke vært så styrete og latt andre slippe til så hadde det vært andre som tok den jobben, men da hadde de jo ikke kunnet klage og utnevne seg til martyr.

Anonymkode: 8ae71...746

Herre Gud ingen har lyst til å være klassekontakt, det er en drittjobb. Alle er glade om noen andre melder seg. 

Anonymkode: 28b34...5db

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2019 den 9.05, AnonymBruker skrev:

Ja, selvsagt snakker jeg med andre, men som sagt, de flytter seg ofte vekk eller svarer bare kort og så blir de sittende og snakke med en «venninne».

Jeg meldte meg faktisk som klassekontakt, men de ville heller ha en som ikke meldte seg enn meg, som var frivillig. Så det var ganske flaut. Jeg bare holder meg unna fra nå av.

Jeg tror det er ganske mye dere lærere ikke ser når det gjelder uheldig oppførsel og utestenging. 

Anonymkode: 00e2a...396

Det er heller ikke lærerens ansvar å passe på at vi foreldre oppfører oss skikkelig og snakker med hverandre. Der er det vi som må ta et tak.

Anonymkode: 7f319...ee2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er heller ikke lærerens ansvar å passe på at vi foreldre oppfører oss skikkelig og snakker med hverandre. Der er det vi som må ta et tak.

Anonymkode: 7f319...ee2

Og hvor leste du at brukeren skrev at det var lærerens ansvar? 

Anonymkode: 6fe98...656

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2019 den 10.29, AnonymBruker skrev:

For min del var det skolen som ødela for meg når det kom til fremføringer. Fikk en ekstrem prestasjonsangst og må ha beroligende om jeg absolutt nødt til å fremføre noe nå.

Anonymkode: a7a57...552

Da bør du gjøre noe med det nå når du er voksen, istedenfor å skylde på skolen. 
 

Ts; jeg er ikke så fan av tilsetninger på skoler. Syns det er helt greit å se barna fremføre, men sosialisering utover det klarer jeg å styre meg unna.

Anonymkode: 2919b...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men... Hvis det er så mange som er utenfor en klikk, hvorfor finner dere ikke sammen?

Får skikkelig ungdomsskolevibber av denne tråden. Vi var mange nok som ble holdt utenfor, så vi kunne hatt vår egen gjeng - men det var liksom aldri bra nok for oss siden vi ville være med de populære. Min mor sa alltid at de uansett ikke var verdt tiden når de ikke så verdien av meg, og lurte på hvorfor jeg ikke tok initiativ med noen av de andre som var utenfor. På tide å bli voksen og lære det nå?

Anonymkode: 34201...932

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen av de andre foreldrene fra før, og har ikke fått noe kontakt med noen spesielle heller. I tillegg er jeg alene med barnet mitt, har ikke kjæreste/flere barn. Jeg kommer på avslutning for å se barnet mitt opptre, men synes det er veldig lite hyggelig å sitte å spise alene og se på alle som snakker sammen og koser seg, enten med hverandre eller med sine bedre halvdeler. Jeg har alltid tatt med enten min mor eller ei venninne, for jeg hadde ikke klart å sitte alene i 2t å føle meg som en "outsider". Men samtidig synes jeg ikke at jeg kan være bitter på at andre koser seg heller.

Anonymkode: f2ed5...a64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så og si samtlige i denne tråden sier at juleavslutninger er kleint og ubehagelig. Hvor er disse klikkene som blomstrer på en slik arena? Jeg kjenner en eller 2 av mødrene i klassen til sønnen min og trekkes natyrligvis mot disse. Nettopp fordi det er en sykt ubehagelig setting (selv om jeg er utadvendt og sosial til vanlig). Det betyr ikke at vi er bestevenner på privaten og ingen andre har innpass. Det er ubehagelig tvangssosialiseres, derfor snakker en med de en kjenner fra før for og gjøre det litt mindre ubehagelig. Betyr ikke at ingen andre er gode nok. Men tror ikke juleavslutninger er rette plassen dersom en søker venninner.

Anonymkode: 9278c...607

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal på julefrokost i uka som kommer, og når den er ferdig,kan jeg endelig glede meg til jul. På en måte er det litt godt å se at andre heller ikke gleder seg til dette. Til og med guttungen sa han skulle ønske de hadde hatt juleverksted i stedet for avslutning med sang,sang og atter sang😂

Anonymkode: 790c4...bbc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Så og si samtlige i denne tråden sier at juleavslutninger er kleint og ubehagelig. Hvor er disse klikkene som blomstrer på en slik arena? Jeg kjenner en eller 2 av mødrene i klassen til sønnen min og trekkes natyrligvis mot disse. Nettopp fordi det er en sykt ubehagelig setting (selv om jeg er utadvendt og sosial til vanlig). Det betyr ikke at vi er bestevenner på privaten og ingen andre har innpass. Det er ubehagelig tvangssosialiseres, derfor snakker en med de en kjenner fra før for og gjøre det litt mindre ubehagelig. Betyr ikke at ingen andre er gode nok. Men tror ikke juleavslutninger er rette plassen dersom en søker venninner.

Anonymkode: 9278c...607

Jeg er ikke akkuratt oversosial, men jeg deler din oppfatning. Jeg føler ikke jeg får noe særlig kontakt på en slik plass med så mye lyd og mange folk på engang. 

Anonymkode: 46798...974

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosiale sammenkomster på skole og barnehage er forferdelig! Jeg er innflytter i bygda her, og har ikke fått innpass. Jeg har ikke noe problem med å si hei og starte samtaler med folk, men akkurat disse foreldresituasjonene har jeg gitt opp! Jeg kan treffe på enkeltforeldre og snakke greit med de, men når det kommer til slike sammenkomster blir jeg ignorert! Jeg var på et foreldremøte for ikke lenge siden, hvor flere jeg har pratet med før gikk rett forbi meg og satte seg på raden foran meg. Ei jeg kjente kom og satte seg ved siden av meg og vekslet et par overflatiske ord, før hun ble sittende i intens samtale med ei hun kjente bedre på andre siden av seg - med ryggen mot meg. Jeg deltok på en mammafest for mødrene i klassa også. Der ble de som kjente hverandre fra før sittende og skravle, uten tegn til å inkludere. 

Anonymkode: 0ea8e...d4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 6.58, AnonymBruker skrev:

Nei, det er faktisk svært lite hyggelig. Foreldre snakker bare med de de kjenner fra før, så outsiderne sitter alene. Det fører selvsagt til at de kvier seg for å komme. 

Jeg synes de som har stort nettverk og er ekstrovert bør ta større ansvar for at alle skal føle seg inkludert, men isteden bruker de masse tid på baksnakking av de som ikke passer inn. 

 

Anonymkode: 00e2a...396

Enig!! Hater disse sammenkomstene. Vi bor i en bygd i tillegg, så de fleste foreldre er venner fra før (siden de var barn selv), og selv om de er hyggelige, blir man ikke "med i gjengen". Vi blir som regel alltid sittende alene, eller med noen vi ikke kjenner. Føler det bare som pinlig! 

Anonymkode: 9e33b...76b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...