Gå til innhold

Synes dere juleavslutninger på skolen er hyggelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er veldig koselig. Masse julestemning når barna synger og opptrer og så er det hyggelig å prate litt med de andre foreldrene etterpå. :) Ikke minst er det viktig for barna så jeg tenker at samme hva foreldre måtte mene om opplegget så deltar man selvsagt for deres skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en forestilling barna gleder seg til. Har øvd masse og har lyst å vise frem til foreldre og besteforeldre. 

Kos dere og vær positive til forestillingen. For barnets del. 

Foreldre som ikke deltar på slike arrangement er egoistiske og slemme foreldre!!!! 

Tenk på barnet deres og IKKE dere selv de få timene dette gjelder 

Anonymkode: a3d49...88c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som misliker juleavslutninger og klager over mamma-klikker dere ikke får innpass i. 

Går dere på alle foreldremøter? 

Melder dere dere frivillig til div. Verv og Dugnader?

Kommer dere med innspill til sosiale tilstelninger?

Tar dere kontakt med andre mødre privat og arrangerer «playdates» med ungene? 

Er dere positive til lekegrupper?

Føler noen av de som er mest negative til juleavslutninger osv. Og som sutrer litt over at de ikke har noen å prate med har seg selv å takke fordi de ikke gjør noe særlig selv for å få kontakt med andre mødre. 

Ja det er litt jobb. Ja det er slitsomt. Ja det er kjedelig. Men vi gjør det jo for barna våre! 

Anonymkode: d4ef9...10b

Ja til alt. Jeg har vært med på absolutt alt! Hvis jeg er først ut til å melde meg på noe, så risikerer jeg å være helt alene, men jeg står på, helt alene. Spør jeg andre om hjelp, så er alle forferdelig opptatt. Hver gang.

Mødrene i klassene fungerer i 1-1-samtale, men straks de kommer ut blant klikken sin, så er man som luft. Som en nevnte lenger oppe, de setter seg heller ved det overfylte bordet, enn på den ledige plassen ved meg.

Jeg er veldig sosial blant folk, i hverdagen snakker jeg med alle, men i klasserommet er det åpenbart helt andre sosiale koder og regler som gjelder.

Jeg klager her inne, som anonym. Utenfor forumet skryter jeg til andre av hvor hyggelig det er med sånne arrangement og hvor mye vi ser frem til å få julestemning. Det er kun noen få venner, og dere, som vet hvor mye jeg avskyr det.

Anonymkode: 391e6...b54

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 12.18, AnonymBruker skrev:

Slutter meg til dem som sier at det er koselig å se på barna, men at tvangssosialiseringen etterpå er uggen.

Jeg er utadvent og kul med kolleger og venner, men jeg greier ikke prate med klasseforeldrene. Føler meg totalt ubrukelig. Det har vært mange ganger hvor jeg har prøvd å melde meg inn i samtaler og hatt bra/morsomme ting å si, men så finner jeg ikke rom for å skyte inn en setning engang.
Da går jeg heller og ser litt på veggen eller noe.

Anonymkode: ab4b1...482

Kunne ikke sagt det bedre selv! Det er hel sprøtt, fungerer helt fint i alle andre settinger

Anonymkode: d380b...e14

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en forestilling barna gleder seg til. Har øvd masse og har lyst å vise frem til foreldre og besteforeldre. 

Det høres koselig ut. Sånn er det ikke her, de synger et par sanger de har lært seg siste to uker før, og synger den. Så det meste av kvelden er smalltalk mens barna leker.

Anonymkode: 0aad2...3dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mas og tvungen omgang med folk man kansje ikke kjenner eller har noen interesse av å prate med. Jeg er utrolig lei av ting som skjer i skolens regi som ikke har noe med læring å gjøre. Turdager skidager skoleturer forestillinger..... masse som overhode ikke kan forsvares med faglige greier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Trøndere1 skrev:

Mas og tvungen omgang med folk man kansje ikke kjenner eller har noen interesse av å prate med. Jeg er utrolig lei av ting som skjer i skolens regi som ikke har noe med læring å gjøre. Turdager skidager skoleturer forestillinger..... masse som overhode ikke kan forsvares med faglige greier. 

Alt dette har med læring å gjøre så jeg forstår ikke hva du mener? Å stå foran en forsamling å presentere noe er høyst relevant. Det samme er kulturaktiviteter og fysisk aktivitet. 

Anonymkode: 0aad2...3dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alt dette har med læring å gjøre så jeg forstår ikke hva du mener? Å stå foran en forsamling å presentere noe er høyst relevant. Det samme er kulturaktiviteter og fysisk aktivitet. 

Anonymkode: 0aad2...3dd

Trening kan gjøres utenom skoletid og svært få mennesker blir sceneartist musiker eller annet. Forbered barna på det reelle livet i steden. Arbeid økonomi gjeld privatliv  og ellers det som kreves. Matlaging og hygiene både på kropp og bygninger. Og fag. Det vil trenges mere , enn nok en deltaker på stjerner i sikte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 20.08, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg kom fra juleavslutning nå. Kom sent og fikk sitte sammen med folk jeg ikke kjenner. De var ikke større interessert i å snakke med meg. Og aldri har jeg hørt noen baksnakking i vårt skolemiljø. Så det stemmer ikke helt. 

Bra at det ikke stemmer hos deg. Men jeg håper du forstår at det likevel kan stemme hos andre. 

På 4.12.2019 den 1.17, AnonymBruker skrev:

Dere som misliker juleavslutninger og klager over mamma-klikker dere ikke får innpass i. 

Går dere på alle foreldremøter? 

Melder dere dere frivillig til div. Verv og Dugnader?

Kommer dere med innspill til sosiale tilstelninger?

Tar dere kontakt med andre mødre privat og arrangerer «playdates» med ungene? 

Er dere positive til lekegrupper?

Føler noen av de som er mest negative til juleavslutninger osv. Og som sutrer litt over at de ikke har noen å prate med har seg selv å takke fordi de ikke gjør noe særlig selv for å få kontakt med andre mødre. 

Ja det er litt jobb. Ja det er slitsomt. Ja det er kjedelig. Men vi gjør det jo for barna våre! 

Anonymkode: d4ef9...10b

Ja til alt. Har også arrangert klassefester, spillkvelder, filmkveld og andre sosiale ting for klassene, jeg har dratt i gang mye og engasjert meg i barnas skolehverdag  

Andre mødre klikker seg sammen, de hilser og klemmer og ignorerer andre. Ja, og å flytte stolen som beskrevet tidligere her er helt vanlig. 

Nå sender jeg mannen på foreldremøter ut ungdomsskolen, for jeg orker ikke mer. Mennene er ikke sånn. Aner ikke hvorfor. 
 

Anonymkode: 00e2a...396

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når så mange har de samme dårlige erfaringene fra disse skolearrangementene så tenker jeg at dette er et generelt og stort problem de fleste steder. Jeg nekter å tro at så mange er usosiale einstøinger som ikke passer inn. Det må være noe rart som skjer i disse foreldremiljøene som ekskluderer så mange foreldre. Jeg har selv akkurat samme erfaring og priser meg lykkelig over at denne perioden for min del er over. Men jeg føler virkelig med alle dere som opplever dette nå. 

Anonymkode: d1fba...3f2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som ikke trives fordi ingen prater med dere; prater dere med noen av de andre? Eller legger dere ansvaret over på de som ser ut som de klarer seg og forventer at det er deres jobb å inkludere alle? 
 

Er lærer selv, og ser mange sitter for seg selv. Ser også hvordan noen av barna føler de må sitte med sine foreldre, mens de andre barna leker på gangen, fordi de ikke skal sitte alene. Det er trist. Foreldre må klare å passe på seg selv. 
 

Dere er kanskje de samme som aldri har meldt dere som klassekontakter? Det kan være en løsning! Da kan dere være med å organisere festen, og får dermed litt eierforhold til opplegget. Dere får også naturlig kontakt med andre, som kommer til dere for å hjelpe osv. 
 

Hilsen lærer

Anonymkode: c323c...867

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til alle dere som ikke trives fordi ingen prater med dere; prater dere med noen av de andre? Eller legger dere ansvaret over på de som ser ut som de klarer seg og forventer at det er deres jobb å inkludere alle? 
 

Er lærer selv, og ser mange sitter for seg selv. Ser også hvordan noen av barna føler de må sitte med sine foreldre, mens de andre barna leker på gangen, fordi de ikke skal sitte alene. Det er trist. Foreldre må klare å passe på seg selv. 
 

Dere er kanskje de samme som aldri har meldt dere som klassekontakter? Det kan være en løsning! Da kan dere være med å organisere festen, og får dermed litt eierforhold til opplegget. Dere får også naturlig kontakt med andre, som kommer til dere for å hjelpe osv. 
 

Hilsen lærer

Anonymkode: c323c...867

Ja, selvsagt snakker jeg med andre, men som sagt, de flytter seg ofte vekk eller svarer bare kort og så blir de sittende og snakke med en «venninne».

Jeg meldte meg faktisk som klassekontakt, men de ville heller ha en som ikke meldte seg enn meg, som var frivillig. Så det var ganske flaut. Jeg bare holder meg unna fra nå av.

Jeg tror det er ganske mye dere lærere ikke ser når det gjelder uheldig oppførsel og utestenging. 

Anonymkode: 00e2a...396

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er flink sosialt og har mange gode venner blant foreldrene i klassene til ungene men det det er ikke alltid jeg «orker» å prate med de. Er ganske introvert av natur og blir sliten av og være «på» hele tiden. Jeg har meldt meg frivilig til det meste opp gjennom tidene og har arrangert mamma-treff hjemme hos meg selv flere ganger så jeg har pratet med alle mange ganger. 

Så om jeg står for meg selv det fordi jeg selv ønsker det.

Jeg ser jo at noen er veldig flinke til å «finne hverandre» og okkupere hverandres oppmerksomhet på slike treff. Men jeg ser også at mange nok er litt sånn som ikke har kjempestort nettverk eller er usikre som ender opp litt i utkanten eller «alene». 

Det artige er jo at i et rom med 60 mennesker så er det helt sikkert minst 10-20 mennesker som føler det slik, men de finner hverandre liksom ikke... De står/sitter vel egentlig bare der og på en måte venter på at noen skal se at de er ensomme? Jeg vet ikke.. synes bare det er fascinerende å se på..

 

Anonymkode: d4ef9...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er flink sosialt og har mange gode venner blant foreldrene i klassene til ungene men det det er ikke alltid jeg «orker» å prate med de. Er ganske introvert av natur og blir sliten av og være «på» hele tiden. Jeg har meldt meg frivilig til det meste opp gjennom tidene og har arrangert mamma-treff hjemme hos meg selv flere ganger så jeg har pratet med alle mange ganger. 

Så om jeg står for meg selv det fordi jeg selv ønsker det.

Jeg ser jo at noen er veldig flinke til å «finne hverandre» og okkupere hverandres oppmerksomhet på slike treff. Men jeg ser også at mange nok er litt sånn som ikke har kjempestort nettverk eller er usikre som ender opp litt i utkanten eller «alene». 

Det artige er jo at i et rom med 60 mennesker så er det helt sikkert minst 10-20 mennesker som føler det slik, men de finner hverandre liksom ikke... De står/sitter vel egentlig bare der og på en måte venter på at noen skal se at de er ensomme? Jeg vet ikke.. synes bare det er fascinerende å se på..

 

Anonymkode: d4ef9...10b

Og så er det vel en del som ikke har interesse av å snakke med andre og derfor ikke tar initiativ. Flytter meg allikevel aldri om noen setter seg ved siden av, og snakker om de ønsker å prate. Jeg synes uansett at denne tvangssosialiseringen av foreldre har tatt litt av. Rektor her har til og med snakket om at det er viktig at vi foreldre blir venner. Og sier ting som; "nå må dere gå og bli kjent med hverandre". Føler det blir litt barnehage over det hele. 

Anonymkode: a0afd...b2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at foreldre kjenner hverandre godt fordi det er den beste måten å hjelpe barna våre på. Du ser kanskje ikke viktigheten av det de første årene på skolen, men når ungene blir tenåringer og unge voksne er det veldig viktig. Grunnlaget blir lagt i årene på barneskolen!

-Mobbing/utestenging; lettere å prate med foreldre vi kjenner enn de vi ikke kjenner.

-bygge venneskap / hjelpe barn å få venner er lettere når man kan forklare foreldre man kjenner at barnet ditt trenger en venn.

-Ser du barn gjøre noe de ikke burde gjort er det enkelt å sende en SMS / messenger beskjed til foreldrene og gi beskjed om dette når dere kjenner hverandre godt. Dere bryr dere faktisk mer istedenfor å la de tenåringene som velter søppeldunker og plukker opp brøytestikker herje i fred. 

Anonymkode: d4ef9...10b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang å melde som klassekontakt: ser for meg at det er de samme som velger seg selv og at hvis det er noen andre enn den vanlige gjengen som melder seg, så må det «godkjennes» av den selvutnevnte sjefsmødregruppa. Også klager de på at ingen melder seg som frivillig og at de må gjøre alt....... hadde de ikke vært så styrete og latt andre slippe til så hadde det vært andre som tok den jobben, men da hadde de jo ikke kunnet klage og utnevne seg til martyr.

Anonymkode: 8ae71...746

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er hyggelig nei. Men bedre enn å møtes for å bli kjent på innebadet, som de andre foreldrene i første klasse synes var en super ide.

Anonymkode: 05895...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...