Gå til innhold

Algarve i juni. Leie bil? fineste områder å bo?


SnappleIsland

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen skal til Algarve 9 dager  i juni. Ser på hoteller og airbnb på nett.
Noen som har vært der noen ganger og kan komme med tips? 
Hvordan kommer man seg rundt? Hvilke områder er best billedskjønne? tenker på stedene man med kliffene man alltid ser på google fra Algarve. Er det trygt å kjøre bil der? Jeg og mannen har pleid å leie bil noen dager når vi har reist rundt i europa og USA. Er det noe vi bør være påpasselig på om vi leier bil? Vi ble nå i oktober lurt i kroatia når vi skulle leie bil av avis. Fikk beskjed om at vi var pålagt å betale 185 euro for å få et grønt kort med i bilen som gjorde at vi fikk krysse grensen til montenegro med bilen. Fant etterpå ut at det bare var juks og fanteri og at den grønne lappen var en slags årsavgift/EU-godkjenning som var datert til juni og som varte for ett år og at denne var de pålagt å ha i bilen uansett. Det han hadde ført det opp som på kvitteringen var "valgfri ekstra forsikring" som vi hadde sagt klart ifra til han at vi ikke skulle ha for vi hadde allerede ekstra forsikring som var gjeldende! Mannen ville ikke vi skulle krangle mer med salgsmannen der og da, da mannen var redd for at avisfyren skulle finne på noe tull som å si det var skade på bilen etc. når vil leverte den tilbake. Forsøkte å kontakte avis når vi kom til norge igjen, men de var ikke behjelpelig og sa de ikke kunne refundere noe når vi fortalte at vi hadde blitt lurt. Vi har alltid brukt avis når vi har reist i USA ved 3 forskjellig anledninger og alltid vært veldig fornøyd. Ble lurt for ekstra 185 euro i kroatia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi leide bil og var ved Algarvekysten i en uke nå i høst. Det var en fantastisk ferie!

Vi valgte Albufeira, pga at vi ville bo i en by med mye å se, og store strender, og vi hadde med barna, så det var viktig at alt var lettvint. Når dere er to voksne går det an å ta en litt mindre turistifisert by, selv om vi trivdes godt i Albufeira, altså. Var litt utenom sesongen, da, så det var ikke plagsomt mange turister. :)

Noe av det beste med hele ferien var kanskje maten, som var fantastisk. Vi er glad i bacalao og fisk, da. :) Og fisken der var helt utrolig.

Pga leiebilen kom vi oss mye rundt, og tok bl.a. en todagers tur til Evora, et par times kjøring nord og inn i landet. Anbefales på det sterkeste!

Vi er også påpasselige med leiebil. Etter å ha søkt mye på nettet, kom vi fram til at det var et lokalt leiebilselskap som hadde fått best rating. Zest, lurer på om det het. Avis og Europcar osv leste jeg at mange ble lurt av. Vi hadde i allefall ingen problemer med verken henting eller levering, og ingen ekstra avgifter tilkom.

Det er lurt å kjøpe med bombrikke, slik at dere kan kjøre på motorveier uten å få en smell i etterkant. Mener vi betalte 20 euro for en slik.

Anonymkode: c0bad...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøpte dere bombrikken? Bestiller man det samtidig eller er det noe man må ta med seg ned separat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi leide bil og var ved Algarvekysten i en uke nå i høst. Det var en fantastisk ferie!

Vi valgte Albufeira, pga at vi ville bo i en by med mye å se, og store strender, og vi hadde med barna, så det var viktig at alt var lettvint. Når dere er to voksne går det an å ta en litt mindre turistifisert by, selv om vi trivdes godt i Albufeira, altså. Var litt utenom sesongen, da, så det var ikke plagsomt mange turister. :)

Noe av det beste med hele ferien var kanskje maten, som var fantastisk. Vi er glad i bacalao og fisk, da. :) Og fisken der var helt utrolig.

Pga leiebilen kom vi oss mye rundt, og tok bl.a. en todagers tur til Evora, et par times kjøring nord og inn i landet. Anbefales på det sterkeste!

Vi er også påpasselige med leiebil. Etter å ha søkt mye på nettet, kom vi fram til at det var et lokalt leiebilselskap som hadde fått best rating. Zest, lurer på om det het. Avis og Europcar osv leste jeg at mange ble lurt av. Vi hadde i allefall ingen problemer med verken henting eller levering, og ingen ekstra avgifter tilkom.

Det er lurt å kjøpe med bombrikke, slik at dere kan kjøre på motorveier uten å få en smell i etterkant. Mener vi betalte 20 euro for en slik.

Anonymkode: c0bad...6ed

Takk for utfyllende svar! Hvor kjøpte dere bombrikken? Hadde dere den med nedover eller ordner man det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler noen dager i Carvoeiro, koselig passe liten plass. Vi er ikke særlig glad i de store byene, trives mye bedre i «små kår». I Lagos har de det meste, hvis dere vil ha litt mer utvalg i barer, utflukter, restauranter osv. De har også nydelige klipper.

 Faro ble for stort, det var ikke plassen for meg. Manglet sjarm. Men vi hadde mange gode matopplevelser der da, det veide litt opp.

Mange fine småplasser(som jeg ikke husker hva heter) hvis man kjører helt ut mot Sagres som er verdt en liten dagstur. Der har de flere strender som er populære for surfere feks. Praia de Cordoama var en helt nydelig plass/strand(men noe forblåst), slående utsikt med klipper og hav. 

I Albufeira har jeg hørt rykter om at det er sykt mye nordmenn. Blir litt som Portugals Alicante. 

Anonymkode: 2ddf3...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Vi reiste langs Algarvekysten, og bodde flere steder. Den klare vinneren var Alvor. Nydelig fiskeby med nærhet til andre store byer. Fantastiske restauranter og barer. Hyggelig mennesker. Ikke overflod av turister.

Anonymkode: c34d1...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, SnappleIsland skrev:

Takk for utfyllende svar! Hvor kjøpte dere bombrikken? Hadde dere den med nedover eller ordner man det der?

Vi bestilte den gjennom leiebilselskapet. Det var et tilvalg man kunne krysse av for underveis i bestillingen :)

Anonymkode: c0bad...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med tog i stedet for leiebil?  Jeg tok Norwegian fly til Faro og tog derfra og sørover.  Man både ser og opplever mye mer på tog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tilbakemeldinger!
Jeg ville vært komfortabel med tog, mens mannen på 47 ville ikke gått med på det. Han ville ikke orket styr med togstasjoner, måtte finne fram, så komme seg fra togstasjonene til plassene man skal bo.. og ikke kunne komme seg rundt ellers i området man bor i... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 8.35, AnonymBruker skrev:

Vi leide bil og var ved Algarvekysten i en uke nå i høst. Det var en fantastisk ferie!

Vi valgte Albufeira, pga at vi ville bo i en by med mye å se, og store strender, og vi hadde med barna, så det var viktig at alt var lettvint. Når dere er to voksne går det an å ta en litt mindre turistifisert by, selv om vi trivdes godt i Albufeira, altså. Var litt utenom sesongen, da, så det var ikke plagsomt mange turister. :)

Noe av det beste med hele ferien var kanskje maten, som var fantastisk. Vi er glad i bacalao og fisk, da. :) Og fisken der var helt utrolig.

Pga leiebilen kom vi oss mye rundt, og tok bl.a. en todagers tur til Evora, et par times kjøring nord og inn i landet. Anbefales på det sterkeste!

Vi er også påpasselige med leiebil. Etter å ha søkt mye på nettet, kom vi fram til at det var et lokalt leiebilselskap som hadde fått best rating. Zest, lurer på om det het. Avis og Europcar osv leste jeg at mange ble lurt av. Vi hadde i allefall ingen problemer med verken henting eller levering, og ingen ekstra avgifter tilkom.

Det er lurt å kjøpe med bombrikke, slik at dere kan kjøre på motorveier uten å få en smell i etterkant. Mener vi betalte 20 euro for en slik.

Anonymkode: c0bad...6ed

Finner ingen leiebilselskap som heter zest. Kan det være sixt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, SnappleIsland skrev:

Finner ingen leiebilselskap som heter zest. Kan det være sixt?

https://www.zestcarrental.com/portugal/faro-airport/?gclid=EAIaIQobChMI6Nfv2Y6x5gIVSaWaCh052AYsEAAYASAAEgInRvD_BwE&utm_source=Google&utm_medium=CPC&utm_content=Search+Engine+Ad

:)

 

Anonymkode: c0bad...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og vi valgte Drive4fun, et lokalt selskap som vi booket gjennom zest. Det finnes flere lokale selskap på den portalen. Vi gikk for Drive4Fun basert på pris og anmeldelser på nettet. :)

Anonymkode: c0bad...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har leid bilen mange ganger, og det som er viktigste er at du har ingen eller liten egenhandel, og Zest er nesten de eneste jeg kjenner som har veldig liten egenhandel uten at du må betale ekstra bilforsikring. Den eneste måte å får 0 egenhandel er med å kjøpe ekstra forsikring eller at selskaper inkluderer det i prisen, men i denne tilfeller du betaler dyrere. 

Jeg er opprinelig fra Albufeira, og det er et fint by, med alt du trenger, men de stedet jeg virkelig slappe av er Tavira, eller i motsatte veien, Lagos, Carvoeiro, Alvor, etc. Dersom du har bil, det er ikke sååå viktige å ha den 100% riktige sted å bo. God og tradisjonell mat (og billig), må du til Silves . Men du finner gode steder i helle Algarve. Unngå restauranter nær stranda, da spiser du billigere og mer tradisjonell. Hvis du liker Michelin restauranter, du har også noen av dem i Quinta do Lago, eller Vale do Lobo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg har bodd et halvt år i Monte Gordo på Algarvekysten, eller rettere sagt i Vila Real som er ti min unna. Her går det båt over til Ayamonte, en liten sjarmerende spansk by. Monte Gordo er turiststed på lik linje som f.eks Albufeira, men likte meg godt i Vila Real!

Mitt sterkeste minne er nok fra Tavira, som var en koselig by med en nydelig strand. Ser du allerede har fått tips om det og støtter absolutt det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...