Jump to content
AnonymBruker

Stemor som føler seg så uendelig ensom

Recommended Posts

AnonymBruker

Er det, ts, noen spesiell grunn til at du ikke inviteres (eller velger å delta) på desse "guttete" (er dette 1300-tallet?) aktivitetene? 

Dersom du ikke spesifikt blir vist bort eller føler deg uønsket så han du jo tatt et valg med å ikke delta. Og da må du spørre deg selv om hvorfor du ikke har valgt å delta? Er du mentalt på vei ut av familien og distanserer deg fra dem uten helt å tenke gjennom det valget? Eller er du så lite engasjert i ungene at du ikke gidder se om aktivitetene deres kan gi deg også glede (noe det er å anta at de ville, om du oppriktig gav dem en sjanse)? 

Jeg tenker du har tre muligheter:

1- brudd

2-se på helgene som egentid og finne dine egne aktiviteter. Besøk familie, dra på helgeturer, gå ut med venner - meld deg av deres liv og på ditt eget den helga ungene er hos far

3-meld deg på familien du har valgt deg. Spill fotball og dataspill og dra på cup. Det er ikke "gutteting". Det er helt normale aktiviteter tenåringer flest nyter, og som foreldre flest lærer seg å like.

Anonymkode: 6360c...1db

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er et voksenproblem, mellom deg og samboeren din. Om han ikke helt skjønner situasjonen er det ditt ansvar å være tydeligere. Det du sier til oss er jo at du har det dårlig i parforholdet, lite fellesskap. Noe som de fleste vet tar knekken på forhold med tiden . DET bør din mann få servert i klartekst:

Vi kan fremdeles redde dette forholdet, men det krever at vi setter av NOE tid til bare oss. 

Spiller ingen rolle om det var deres felles barn som krevde all tid, poenget er at dere må ha voksentid også, for du føler deg usynlig og uviktig for partneren din.

Anonymkode: 3b66c...364

AnonymBruker

Hvor gamle er ungene her? 

Jeg har et barn fra før og er gift med ny mann. Selv om barnet mitt er hos oss mesteparten av tiden, må mannen min rett og slett akseptere at det blir lite "voksentid" i helgene (sønnen min er hos faren sin annenhver helg), nå som sønnen min er blitt så stor at han kan være lenge oppe, se filmer vi voksne også har interesse av osv. Mannen min og jeg har annenhver helg alene, og da får han all oppmerksomhet han ønsker. Og hadde vi hatt sønnen min 100% måtte mannen fremdeles funnet seg i at det blir lite voksentid i helgene, det er rett og slett bare ikke sånn det fungerer når man har store barn. Noen her foreslo at TS skal si til mannen at han kan prioritere ungene sine frem til klokken 18 og så samboeren sin resten av kvelden. Hadde mannen min foreslått noe slikt i fullt alvor, hadde han fått beskjed om å flytte ut. 

Det jeg derimot har stor forståelse for er behovet for å gjøre noe sammen hele familien. Her mener jeg at både mann, unger og TS må gi og ta litt. F.eks. er det ingenting som heter gutteaktiviteter, og TS bør anstrenge seg litt for å se om hun kan finne litt interesse for dette hos seg selv. Også må resten av familien inkludere TS i valg av film og slikt. 

Anonymkode: 898c9...9d1

Brunello

Hvorfor i all verden poengterer du at du er stemamma. Problemstillingen i innlegget går på at du som kvinne føler deg ekskludert av at mannen og gutta har andre interesser enn deg.

AnonymBruker

Mitt liv , men da må man bare være sosiale med andre på cup/kamper osv.

vi ser film sammen en av dagene i helgene.

Anonymkode: 23565...757

AnonymBruker
På 3.12.2019 den 19.28, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg igjen, men har barn selv fra før. Samboer har to barn og jeg et barn fra tidligere forhold. Føler at datteren min og jeg aldri blir på en måte sammensveiset med han og hans barn. 

Han har barna annenhver uke, mens mitt barn er her hele tiden utenom annenhver helg. Helgene har vi samkjørt at barna er her likt. Han jobber turnus, så jeg er endel sammen med barna hans. 

De ukene som barna hans er her, så er han veldig på med sine barn. Mens jeg skulle ønske at han var litt mer engasjert i mitt barn også. Jeg har pratet med han om det før, men går rett i forsvar og nekter for at det er slik😔

Anonymkode: 43e02...923

Kanskje det er bedre for dere å bo hver for dere? Når man går oppi hverandre hver dag er det lett å ta hverandre for gitt, mens når man får litt avstand og ikke lenger treffes på kjøkkenet hver gang det er reklamepause på TV kan det faktisk være lettere å se at man er nødt til å prioritere hverandre. 

Anonymkode: c410e...c49

Annonse

AnonymBruker

Dette høres litt klengete ut. Og hvorfor må man være flere for å se en film?

Anonymkode: e0056...beb

silkestrå
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvordan går det ts? synes dette er trist å lese. at du føler deg så utenfor og ensom; og nærmest»rømmer» de helgene barna er der. merker de ingenting? høres ut som om det kanskje bare er kjæresten din som er fornøyd. ta vare på deg selv. jeg skal adri mer involvere meg med noen som har barn(har ingen selv).

Anonymkode: 8ea30...512

Takk for at du spør! Det går helt greit, og jeg vil fortsette å forsøke enda en stund. Jeg har tatt det opp med min kjære noen ganger og da bedrer det seg for en liten stund, og så er vi tilbake til normalt igjen.

Jeg tror absolutt ikke dette handler om vond vilje, men om ubetenksomhet. Den ene aktiviteten tar den andre slik at den neste aktiviteten allerede er planlagt før den forrige er helt avsluttet, og i denne impulsive planleggingen glemmer han av og til at vi egentlig hadde lagt andre planer. Og når jeg minner ham på det er det liksom for sent, for da har han jo allerede lovet barna noe annet, og jeg ender opp med å gjennomføre våre opprinnelige planer på egenhånd.

Spørsmålet mitt er med andre ord ikke hva jeg skal finne på alene, men hva som er vanlig hos dere andre. Er det vanlig å tilbringe all sin våkne tid i helgene på barnas aktiviteter eller pleier barna å gjøre noe på egenhånd i løpet av kvelden? 

silkestrå
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det, ts, noen spesiell grunn til at du ikke inviteres (eller velger å delta) på desse "guttete" (er dette 1300-tallet?) aktivitetene? 

Dersom du ikke spesifikt blir vist bort eller føler deg uønsket så han du jo tatt et valg med å ikke delta. Og da må du spørre deg selv om hvorfor du ikke har valgt å delta? Er du mentalt på vei ut av familien og distanserer deg fra dem uten helt å tenke gjennom det valget? Eller er du så lite engasjert i ungene at du ikke gidder se om aktivitetene deres kan gi deg også glede (noe det er å anta at de ville, om du oppriktig gav dem en sjanse)? 

Jeg tenker du har tre muligheter:

1- brudd

2-se på helgene som egentid og finne dine egne aktiviteter. Besøk familie, dra på helgeturer, gå ut med venner - meld deg av deres liv og på ditt eget den helga ungene er hos far

3-meld deg på familien du har valgt deg. Spill fotball og dataspill og dra på cup. Det er ikke "gutteting". Det er helt normale aktiviteter tenåringer flest nyter, og som foreldre flest lærer seg å like.

Anonymkode: 6360c...1db

Som jeg har gjentatt flere ganger i tråden, så deltar jeg nesten alltid på kamper og cuper, både i ukene vi har barna og når vi ikke har dem.

Men er det virkelig slik at «foreldre flest lærer seg å like» å spille ballspill inne eller spille krigsspill med barna til langt på natt i helgene? Jeg ser aldri mine venninner som har barn gjøre dette med sine barn, selv om barna interesserer seg for spilling, så derfor lurer jeg.

Forøvrig er jeg ikke helt enig i at vi bare har tre alternative løsninger. Jeg synes nemlig vi også burde ha et fjerde alternativ, nemlig kompromiss mellom barnas interesser og mine ønsker. 

AnonymBruker

Det jeg ikke fatter er at din mann tror han gjør sine barn en tjeneste ved å stille opp som "lekeonkel" 24/7. Barn har godt av både å finne på ting selv og å se at voksne prioriterer egne ting. Hvorfor i all verden skal far være med å spille data og se på barnefilmer?Og til ditt spørsmål: Nei, selvsagt er det ikke vanlig! Barn leker - stort sett - med andre barn. Hva med å invitere andre par med barn på samme alder til dere  i helgene? Da vil vel barna være sammen og dere voksne kan prate og hygge dere. 

Anonymkode: 4849b...0c7

AnonymBruker

Det er normalt at barn/ungdom både klarer og ønsker å ha egen aktiviteter uten foreldre i helgene, noe annet er veldig rart... 

Å venne barnet til aktivisering sammen med far på en sånn måte er bare veldig rart..

xinnia
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er normalt at barn/ungdom både klarer og ønsker å ha egen aktiviteter uten foreldre i helgene, noe annet er veldig rart... 

Å venne barnet til aktivisering sammen med far på en sånn måte er bare veldig rart..

Hva er så rart med det?

Min yngste og jeg har i alle år hatt samme hobby. Super kos, vi har fått ett veldig nært og godt forhold. Og ikke minst holdt det henne unna fest og fyll i ungdomsårene, som klassekameratene. 

AnonymBruker

Gjør du noen innsats for å bli med på dette da, TS? Hvis du bare avskriver en hel masse aktivitetet fordi de er "for gutter" går du ikke bare glipp av mye, du er også vanvittig fordomsfull. Har du prøvd å finne et kompromiss, f.eks. sport, spill og filmer du liker som også kan appellere til dem?

Veldig mange deler alt av aktiviteter inn etter kjønn, og det går utover både dem selv og omverdenen.

Anonymkode: e3632...a3b

Annonse

AnonymBruker
24 minutter siden, xinnia skrev:

Hva er så rart med det?

Min yngste og jeg har i alle år hatt samme hobby. Super kos, vi har fått ett veldig nært og godt forhold. Og ikke minst holdt det henne unna fest og fyll i ungdomsårene, som klassekameratene. 

Men var dere ALLTID sammen? Du tok ikke et glass vin en kveld med partneren din i hele den perioden så lenge din yngste var i huset? For DET er i praksis det ts beskriver: når barna er i hus er det KUN barnerelatert aktivitet. 

Klart det er fint å ha en felles hobby, men å fylle ALL tid med foreldre/barn aktivitet er faktisk ikke sunt.