Jump to content
Pipaluk

Ville du vist bilder av deg selv i koma/respirator til media?

Recommended Posts

Pipaluk

Eller at du er kledd i sykehusklær koblet til en dialysemaskin?

Hvor går din grense? Jeg haddde ikke likt om bildene av meg i en slik sårbar situasjon skulle vært offentlige.  Men folk er jo forskjellige her. Jeg har begynt å tenke mer på problemstilingen etter at jeg bekjent av meg har vært i media flere ganger og fortalt om sin dramatiske historie.  Det gir jo inntrykk å se alle bildene, men kjenner at jeg får en litt avsmak av det hele, spesielt hvis det blir vist flere ganger. Hva hadde dere gjort? Tatt med alle bildene, eller bare bildene av deg selv mens du var frisk og rask? Eller droppet å gå til media?

Fortsetter under...

T-Rex

Jeg synes i alle fall det er en uting å la slike bilder av barn vises i mediene. Det genererer sikkert en hel masse medynk, men det er ikke sikkert at det er akkurat de bildene disse unge (og etterhvert eldre) menneskene ønsker at skal bli sittende i bevisstheten til folk.

AnonymBruker

Noen finner styrke i å dele ting, andre synes det er for privat. Gapet mellom ytterpunktene er store. Og jeg tenker at man må få lov til å dele det man selv er komfortabel med. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å dele sånne bilder. Det er en del av et sykdomsbilde, så skulle det først vært skrevet om i media, så bør hele bildet fram. Nå går ikke jeg aktivt i media med ting da, men sånn hvis media skulle oppsøke meg. Jeg har vært litt i media via jobben (selvstendig næringsdrivende) og har en ganske stygg sykdomshistorie som da ofte nevnes. Jeg har ikke noe mot å snakke om det eller vise det. Har bare fått positive tilbakemeldinger på det og. 

Anonymkode: 0d1c7...0ac

AnonymBruker
Akkurat nå, T-Rex skrev:

Jeg synes i alle fall det er en uting å la slike bilder av barn vises i mediene. Det genererer sikkert en hel masse medynk, men det er ikke sikkert at det er akkurat de bildene disse unge (og etterhvert eldre) menneskene ønsker at skal bli sittende i bevisstheten til folk.

Der er jeg enig. Unger skal spares for sånt. Så lenge det ikke hadde vært barnebilder av meg som jeg i voksen alder hadde styrt over selv.

Anonymkode: 0d1c7...0ac

Pipaluk
33 minutter siden, T-Rex skrev:

Nei der bør foreldre virkelig tenke seg om. Klart hvis det står om livet til barnet og får samlet inn penger eller nok PR til en viktig operasjon så er jeg mer på glid. 

Bunuel

Skjønner ikke hva slags interesse noen skulle ha av å se meg syk på noen som helst måte så hadde selvfølgelig droppet media.

Annonse

Gorilla

Ja, såfremt jeg var tildekket nok til at jeg ikke havnet naken på nettet. 

AnonymBruker

Tja, kunne sikkert gjort det, men da skulle jeg valgt bildet selv. 

Anonymkode: 6fc3a...090

AnonymBruker

Jeg ville ikke lagt ut noe sånt verken i mediene eller på Facebook. Har et barn som er født prematurt, og jeg har da blitt kjent med andre foreldre som har premature. En del av dem har lagt ut masse bilder av barna sine hvor de er koblet til pustestøtte, sonde og ledninger. Jeg kunne aldri lagt ut slike bilder av mitt barn, så jeg ventet flere mnd med å poste et bilde av henne på Facebook. Men for noen er det vel terapi å gjøre det, jeg kan bare aldri tenke meg å legge ut noe så sårbart.

Kjenner en fyr som la ut en selfie av seg selv hvor han ifølge seg selv lå i koma, men man ser jo at det var han selv som tok det bildet. Jaja 😛

Anonymkode: 3df01...868

Sirah

Det kommer helt ann på settingen tenker jeg. 

Jeg hadde aldri lagt ut et bilde av meg selv på SoMe i den settingen. Hadde det derimot vært i en setting som potensielt kunne hjulpet andre mennesker så kunne jeg vurdert det. Men da skulle det vært et veldig seriøst medie og en veldig seriøs journalist inne i bildet. 

AnonymBruker

Normalt ikke. Ikke for sånn: "På sykehus! Pittyme-attentiong-now! På forhånd: takk!" Men jeg kunne gjort det for andre ting. Hvis jeg hadde blitt urettferdig eller feilaktig behandlet f.eks. 

Anonymkode: 1507b...645

AnonymBruker

Kunne nok gjort det, hvis jeg tenkte at historien kunne være til hjelp for andre. Sette fokus på en spesiell sykdom for eksempel. Men måtte ha er veldig nært «samarbeid» med journalisten, og hatt avtale på forhånd om at jeg skulle godkjenne teksten og slik. 

Også kommer det jo an på hva slags bilder da. Man trenger jo ikke nødvendigvis vise alt. 

Synes for eksempel det har vært utrolig sterkt å følge Christine Koht sin kamp mot sykdommen, og føler dette er gjort på en respektfull måte der andre kan lære mye og få innblikk i sykdommen. Har aldri tenkt noe negativt om at hun har valgt å utlevere seg - snarere tvert i mot. Men folk er jo veldig forskjellige, og det må man ha respekt for! Helt greit å ikke ville også ☺️

Anonymkode: de5c8...442

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne nok gjort det, hvis jeg tenkte at historien kunne være til hjelp for andre. Sette fokus på en spesiell sykdom for eksempel. Men måtte ha er veldig nært «samarbeid» med journalisten, og hatt avtale på forhånd om at jeg skulle godkjenne teksten og slik. 

Også kommer det jo an på hva slags bilder da. Man trenger jo ikke nødvendigvis vise alt. 

Synes for eksempel det har vært utrolig sterkt å følge Christine Koht sin kamp mot sykdommen, og føler dette er gjort på en respektfull måte der andre kan lære mye og få innblikk i sykdommen. Har aldri tenkt noe negativt om at hun har valgt å utlevere seg - snarere tvert i mot. Men folk er jo veldig forskjellige, og det må man ha respekt for! Helt greit å ikke ville også ☺️

ENIG! Så senest i går en video fra henne. Hun er en skikkelig hjertetyv og hun er modig.

Anonymkode: 1507b...645

Annonse

AnonymBruker

Neineineinei! Uansett setting. Jeg nektet å bli tatt bilde av når jeg var på sykehuset, og det var bare ment for hjemmebruk. Jeg trenger ikke sånne minner. Skjønner meg ikke på sånne mennesker. 

Anonymkode: 5b1f7...38c

AnonymBruker

Jeg er alt for privat av meg til at det hadde vært greit, syns generelt folk deler for mange slike bilder. Har en venninne som fødte veldig prematurt, men det eneste bildet hun har delt på fb er av seg selv med barnet liggende på brystkassen (kenguru metode) der hun har strikkejakke på og viser lite hud, og barnet er påkledd og uten synlige slager og ledninger. Det syns jeg er greit, og det er ikke noe som er til belastning for barnet seinere. Tror ofte folk deler bilder for å vise hvor syk de har vært, men jeg syns det er en sær praksis, spesielt av mindreårige. 

Anonymkode: 5505a...ff4

Pipaluk

Hvem er det som tar disse bildene av folk som er bevisstløse? Er det pårørende som føler behov for å gjøre det? Er det sykepleiere som gjør det som en del av pasientens rehabiliteringsprosess eller pårørendes sorgprosess? 

Jeg vet ikke om noen situasjoner som ville gjort det naturlig for meg å knipse et bilde av en person i en slik sårbar situasjon .Jeg tror vel heller ikke jeg hadde tatt selfie av meg selv eller latt noen andre ta bilde hvis jeg så skikkelig shabby ut

_nubbenella
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

☺️

Signerer denne. 

Eg har hatt ein sjelden sjukdom, som eg har vist bilder av åpent på min IG konto, og eg kunne lett delt bilder og historien i mediene dersom eg trudde det ville vært til hjelp for noen eller rett og slett bare økt bevisstheten rundt den sjukdommen. Hadde naturligvis ikkje valgt bildene eg såg heilt ræva ut på, men ja, eg ville nok forsøkt å vise alt på ekte, sjøl om eg ikkje såg vakker og velstelt ut.

22 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hvem er det som tar disse bildene av folk som er bevisstløse? Er det pårørende som føler behov for å gjøre det? Er det sykepleiere som gjør det som en del av pasientens rehabiliteringsprosess eller pårørendes sorgprosess? 

Jeg vet ikke om noen situasjoner som ville gjort det naturlig for meg å knipse et bilde av en person i en slik sårbar situasjon .Jeg tror vel heller ikke jeg hadde tatt selfie av meg selv eller latt noen andre ta bilde hvis jeg så skikkelig shabby ut

Kan tenke meg det er pårørende. Eg trur ikkje personalet ved sjukehuset hadde gjort slike ting, men det kan jo hende. Mor mi tok bilder av meg både på sjukehuset og når eg var "frisk nok" til å være heime ei stund, eg ser ut som eit vandrende lik, berre skinn og bein. Det har med å ville ta vare på alle minner, sjøl om det kanskje er det siste bildet man får av personen før de går bort, du veit jo aldri når det kan skje, særlig under alvorlig sjukdom.

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt uenig! Det er alt for mye Christine Koht i media. Vi vet at hun er dødssyk, hvorfor må bildene av henne presses på oss hele tiden? Jeg syns rett og slett at det er ubehagelig.

Anonymkode: da768...62c

AnonymBruker
46 minutter siden, Pipaluk skrev:

Bildene tas nok både av pårørende og helsepersonell. Pasienter som er innlagt over tid på intensiv blir skrevet dagbok til mens de ligger på respirator, så de skal ha mulighet for å vite og få innsikt i hva som har skjedd den perioden de ikke har noe minne fra. Dagboken inneholder også bilder, vil tro en del av bildene pasient/pårørende slipper til media er herfra. Pasienten får dagboken med seg hjem når oppholdet er over. 

Anonymkode: 5505a...ff4

AnonymBruker

Fullstendig nei, for det tilhører privatlivet. Jeg selger meg ikke.

Anonymkode: f1c1b...6f4