Gå til innhold

Hva synes dere om at barna er i barnehagen når foreldrene har fri julaften, romjula og nyttårsaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare lurer på hva dere synes om det?

Det er få andre barn der så for barna er det ikke som en vanlig dag.

Personalet kan være fra andre avdelinger da de er sammenslått.

Anonymkode: 247d8...7fc

Du skjønner vel at de barna som må være i bhg på slike dager har foreldre som må jobbe selv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, skal jeg synes noe om dette uten å kjenne foreldrene og barnet? Nei.

Det ville vel uansett kun brydd meg om det forelå andre bekymringer i tillegg-da med kjennskap til familiene som nevnt

Anonymkode: 7e856...994

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ugh,,,får en vond klump i magen av å lese hvor dømmene enkelte foreldre og bhgansatte er i denne tråden. Jeg var arbeidsledig, uten rett på dagpenger i 6mnd i fjor, da gikk ungen i bhg nesten hver dag. Min dag gikk med til å søke jobb, gjøre småjobber hjemme hos folk, som vasking, undervise i mattematikk, etc, men de trodde vel at jeg drev dank hjemme.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tanuki skrev:

ugh,,,får en vond klump i magen av å lese hvor dømmene enkelte foreldre og bhgansatte er i denne tråden. Jeg var arbeidsledig, uten rett på dagpenger i 6mnd i fjor, da gikk ungen i bhg nesten hver dag. Min dag gikk med til å søke jobb, gjøre småjobber hjemme hos folk, som vasking, undervise i mattematikk, etc, men de trodde vel at jeg drev dank hjemme.

De tror man er rævsittende med nesa i en telefon gomlende på ostepop hele dagen, ja. Har erfart det selv de årene jeg hadde hjemmekontor. Folk trodde jeg gikk på NAV og fikk nærmest sjokk da jeg fortalte jeg jobbet hjemmefra. 

Anonymkode: e3f93...898

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Troverdigheten skrev:

Du skjønner vel at de barna som må være i bhg på slike dager har foreldre som må jobbe selv?

Poenget her var jo foreldre som selv har fri.

Jobber ikke i barnehage selv, ble bare overrasket over at ikke foreldrene jeg snakket med ikke ønsket å være sammen med sitt eget barn når de hadde fri selv. 

Anonymkode: 247d8...7fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Curlyme skrev:

Hva er det som feiler dere som oppretter slike tråder? Får dere fri hvis det er mindre barn i barnehagen? Dere får betalt for å passe på barna så om de kommer er kun foreldrene som bestemmer uten at dere skal dømme. 
 Skjønner dere ikke at noen mennesker må jobbe i julen og romjulen? Og om de ikke jobber og velger å sende ungen i barnehagen så skal ikke dere mene eller synes noe om det.  Skjerp dere virkelig.

Vi alle har selvfølgelig rett til å mene noe om det og alt annet vi føler for å mene noe om. Samfunnet går rett vest den dagen ingen tør å bry seg, for det vil alltid være folk som pusher grenser og setter egne behov framfor barnas. Å bry seg er å snakke barnas sak. De har ikke noe de skulle sagt selv, så vi må ta diskusjonen for dem. Og nei, jeg jobber ikke i barnehage.

Her er det ikke snakk om de som må jobbe. Det står til og med i overskriften, "når foreldrene har fri". De som jobber trenger ikke å føle seg truffet for dette handler ikke om dem.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å si det rett ut: Det er de foreldrene som har barna i barnehagen alle dager hele året utenom når det er stengt eller pålagt ferie fra åpningstid til stengetid som har store utfordringer med å være foreldre. Det kan være pga parforholdet, et barn med utfordringer, depresjon, aleneforeldre, sykdom osv. Disse foreldrene trenger barnehagen mer enn andre, og barna har det bedre i barnehagen. Om de har fri er egentlig likegyldig. Det å jobbe i barnehage i jul, påske, på sommeren osv er faktisk bare veldig behagelig. Rolige dager, få barn etc. Egentlig likegyldig om det er 2 eller 6 barn på avdelingen for det er alltid rolig uansett. Det som derimot er synd er de enorme kostnadene som løper med å ha barnehagen oppe for et par barn i julen. Det virker kanskje som en selvfølge at du kan ha dine barn der ettersom du har betalt, men å ha fire-fem voksne på jobb i julen fordi det er seks påmeldte hvorav to dukker opp. Det er sløsing med penger det, og ikke minst sløsing med ressurser som kunne vært utnyttet når det var fulle barnegrupper. 

Anonymkode: 65706...6e0

Selvfølgelig må foreldre kunne ha ungene i barnehagen når den faktisk er åpen, som i romjulen. Skal de ta fri fra jobb fordi det er dårlig ressursbruk i barnehagen? I tilfelle andre påmeldte barn tar fri likevel? Enten må barnehagen være stengt, ellers må man kunne levere barn der uten at det skal bli sett på som et problem. Er det ikke helligdag, så må man kunne anta at en god del mennesker faktisk må på jobb i en del yrker. 

Anonymkode: 6f145...753

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALLO!! DET STÅR NÅR FORELDRENE HAR FRI! Som i at de ikke jobber, men kun ønsker seg en dag alene uten barn. Jobber man får man selvfølgelig lov å levere barna i bhg. Søker man jobb fordi man er arbeidsledig går jobbsøking under jobb. Er man syk så har man vel strengt talt ikke fri. 

Diskusjonen i seg selv er interessant. Men det er en del her som svarer på noe helt annet enn det som spørres om. 

Anonymkode: 186d6...ed6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

TRAGISK!!!! Jobber i barnehage og ser enkelte som blir levert i romjula hvor foreldrene er hjemme... går det Ann?????

Anonymkode: 86062...03d

Er det tragisk for deg eller barnet?

Jeg elsket barnehagen når jeg var liten. Var super sosial, veldig energisk og trivdes best i barnehagen. Mamma var hjemmeværende. Hun prøvde å være dagmamma en stund for meg og 2 til, men jeg trivdes best i barnehagen så det fungerte ikke. Å gå i barnehagen i romjulen var supert for min del. 

Anonymkode: cafc4...14a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at barnehage er barnas «arbeidsplass». Stressnivået er like høyt, man skal prestere, det er press, det er en kamp å få oppmerksomhet, og det er et program som skal gjennomføres hver eneste dag. I tillegg er dagene ofte like lange/lengre enn på en arbeidsplass.

På en arbeidsplass skal man ha 5 ukers ferie - det syns jeg at et barnehagebarn også skal ha. Jeg syns det er trist at noen foreldre ikke ser verdien i å tilbringe ferien sammen med barnet. Barnet har behov for å slappe av, på lik linje som oss. Barnet har ikke behov for et tettpakket program i ferien, og tar slettes ikke skade av å kjede seg, tvert i mot. Det er vel ikke få studier som har påvist at barn i barnehager har unaturlig høyt stressnivå i kroppen sin. Det er klart at de trenger ferie sammen med dem de er trygge på, og glad i! 

Bare for å presisere; jeg snakker her om mennesker som er friske og raske, ikke mennesker som er så syke at barnehagen er et bedre alternativ for barnet.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig må foreldre kunne ha ungene i barnehagen når den faktisk er åpen, som i romjulen. Skal de ta fri fra jobb fordi det er dårlig ressursbruk i barnehagen? I tilfelle andre påmeldte barn tar fri likevel? Enten må barnehagen være stengt, ellers må man kunne levere barn der uten at det skal bli sett på som et problem. Er det ikke helligdag, så må man kunne anta at en god del mennesker faktisk må på jobb i en del yrker. 

Anonymkode: 6f145...753

Leser du før du svarer? Dette er snakk om når folk har fri, og hvis du hadde lest har du sett at jeg skriver hvorfor folk som har fri sender barna i bhg året rundt mens de er hjemme. Det er til det beste for barna. Likevel er det utrolig lite gunstig å bruke masse ressurser på å holde barnehagen oppe for to barn når disse dagene med ansatte kunne vært brukt når det var full barnegruppe. Det er alltid, og da mener jeg alltid mange flere påmeldte enn de som møter. 

Anonymkode: 65706...6e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som pedagog i barnehage. Jeg forstår VELDIG godt at noen trenger å levere barna både på julafta, nyttårsafta og i romjula. MEN jeg håper alltid flest mulig tar fri av egne egoistiske grunner: rett og slett for da er det større sannsynlighet for at jeg selv får fri og fåe være med mine egne barn hjemme i høytida i stedet for andre sine barn. Jeg syntes selv det er ganske sårt å dra fra barna mine på julafta, uansett om det er med far eller besteforeldre, for å være med andres barn frem til kl 12. Jeg skulle ønske at julafta var stengt i barnehagen, enten som planleggingsdag eller hel helligdag. Ingen problemer med alle andre dager, men akkurat julafta kjennes sårt ut for min del. 
 

Erfaringen min med å jobbe disse dagene er at mange av foreldrene beklager seg når de leverer, at de syntes selv det er ganske sårt å levere. Selve barnehagedagen kan være ganske lang for barna. Kan være 1 barn, 3 barn, 6 barn. Og aldersspennet kan være stort slik at de barna som er der ikke leker godt i lag, vanskelig å finne aktiviteter som fenger alle. Og av erfaring så virker det som om barna kjeder seg ganske fort slike dager i barnehagen fordi det er så lite «action». De er kanskje vant med 7-17 andre barn på avdelingen, mye som skjer rundt seg, kan bytte lekekamerat flere ganger til dagen osv osv, men det er ikke slik i jula. Jeg merker iallefall selv at jeg er mye mer sliten etter dager på jobb med få barn der fordi barna trenger de voksne på en helt annen måte når det ikke er så mange barn der. 
 

man kan diskutere alt man vil om barns beste osv osv osv, men realiteten er at noen trenger plassen disse dagene også. 

Anonymkode: 411e9...966

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, Skogkløver said:

Det verste er de foreldrene som har fri og større barn hjemme, men så sender de minstemann i bhg mens skoleungene får være hjemme og kose seg/gå på kino og liknende. Da blør hjerter mitt altså! 

Samme med de foreldrene som alltid setter opp at ungene skal i bhg i tilfelle foreldrene trenger fri. Ofte blir de hjemme hele uken. Det er så respektløst i forhold til barnehagen som må bemanne opp til forventet antall unger. Så kommer kanskje bare 1/3 av de som ble skrevet opp på forhånd.

Ja, men jeg vet for veldig mange får babyer så mye mer oppmerksomhet da de er mer avhengig av foreldrene at skolebarn blir oversett. Da er det fint at de får litt alene tid med foreldrene sine noen ganger og.  Hjertet ditt blør?  Ta deg sammen. 

Anonymkode: e42f2...8c4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Dette sier jo mer om dere som foreldre. Dere har behov for det, ikke barnet

Anonymkode: 87d8d...ed4

Og det er faktisk OK.  Hør her folkens.  De fleste foreldre setter barna foran 24/7 og hele livet er 1- Barn, 2- Jobb 3- Forhold. Men herregud, send barna 1 dag i barnehagen så foreldrene kan fokusere på seg selv innimellom så er vi plutselig hjerteløse narsissister som burde ikke ha barn.  Hva feiler egentlig noen av dere?  Er det ikke nok at vi sette barna foran alt fra dagen de var født? Jeg synes det er faktisk sunt for begge oss personlig, og forholdet våres, at vi av og til ta en dag for oss selv. 

Anonymkode: e42f2...8c4

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Blir fed up av egoistiske foreldre som driter i bhg ansatte og barna sine!

Utsagn som jeg har kreft så jeg driter i bhg.

Jeg må ha fri for å rengjøre til jul

Ungene krangeler så mye hjemme.

 

osv.

 

jeg spyr. 

Anonymkode: 3398c...0d4

Stakkars...kanskje du skal oppsøke legen for å få medisin for diagnosen "dømmende bedreviter"? 

Anonymkode: e42f2...8c4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare bli ferdig med dette før lille julaften og kose dere sammen som en familie? 

Anonymkode: 87d8d...ed4

Hvorfor ikke bare velge å være rik og frisk istedenfor fattig og syk?

Du vet ingenting om hvorvidt det «bare» er å gjøre noe for andre.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest hele tråden skjønner jeg hvorfor dere norske foreldre sliter.  Herregud så dømmende kjerringer må en lete lenge etter.   Det er ikke nok at foreldrene må få dager til å gå rundt, men send barna for mye, for lenge, feil dag, feil tid så er du self opptatte drittsekker som er dårlige foreldre.  Denne tråden er et bra eksempel på hvorfor kvinner er det verste sort.  Dømmende, kritiske og for det meste drar andre kvinner ned, istedenfor å heve de opp og gi forståelse og støtte.   Selvfølgelig er det dårlige foreldre der ute, og det faktisk inkludere dere som ikke sende barna i barnehagen før de er 4, sender de 4 timer 3 dag i uken og aldri har de der mer en de må.  

Anonymkode: e42f2...8c4

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare lurer på hva dere synes om det?

Det er få andre barn der så for barna er det ikke som en vanlig dag.

Personalet kan være fra andre avdelinger da de er sammenslått.

Anonymkode: 247d8...7fc

Akkuray da om foreldrene har fri så er det sykt å sende barna i bhg. Men det er min mening!

Anonymkode: 106d9...c9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare bli ferdig med dette før lille julaften og kose dere sammen som en familie? 

Anonymkode: 87d8d...ed4

Kanskje fordi man jobber fulltid og har fult opp med å få det vanlige familielivet til å gå rundt, så kommer julen opp i det hele med 10 000 ekstra ting som plutselig skal gjøres. Plutselig skal man jobbe 100%, ha småbarn OG fungere som en slags 50-talls husmor som har vasket huset fra topp til tå, bakt masse mat, etc. 

Anonymkode: c23c1...be0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...