Gå til innhold

Hva synes dere om at barna er i barnehagen når foreldrene har fri julaften, romjula og nyttårsaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men de trenger også fri akkurat som dere.

Anonymkode: 87d8d...ed4

Leste du hva jeg skrev? 

Selvfølgelig skal barnet få fri. Men hvis man må igjennom en tøff tilvenning etter ferien, så er det kanskje bedre for barnet å stikke innom en gang for å opprettholde kontakten der.

Anonymkode: 12069...b32

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste du hva jeg skrev? 

Selvfølgelig skal barnet få fri. Men hvis man må igjennom en tøff tilvenning etter ferien, så er det kanskje bedre for barnet å stikke innom en gang for å opprettholde kontakten der.

Anonymkode: 12069...b32

Her kommer i denne tråden kommer den ene unnskyldning etter den andre

Anonymkode: 87d8d...ed4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du tror ikke kanskje det først og fremst er foreldre som ikke har fri som har barna i barnehagene disse dagene, da? Du vet, leger, sykepleiere, butikkansatte og sånn?

Anonymkode: 6b145...ff0

Leste du hva spørsmålet gjalt?

 

Anonymkode: 247d8...7fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrejemini for en gjeng med dømmende mammapoliti det er her! 

De foreldrene som leverer i bhg i jula har helt sikkert sine grunner til det. Kanskje er de helt utkjørte etter et ekstremt tett program i førjulstiden. Kanskje har de problemer i samlivet og trenger en dag til å snakke sammen. De absolutt fleste er glade i barna sine og gjør sitt beste for å være gode foreldre. 

Det snakkes om kvinnefelle og tidsklemme, og når jeg ser hvor dømmende omverden er ovenfor folk som ikke er 100% supermamma hele tiden blir jeg veldig glad for at jeg har valgt vekk barn.

 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har barnehagen stengt både julaften og nyttårsaften, som mange andre barnehager. I år har jeg fått ordnet meg fri fom 23 des tom 1 januar, men det er ikke en selvfølge. Det var egentlig mine vakter, men en annen ville ta de, så da ordnet det seg. 

Anonymkode: 6f145...753

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt at de som har fri og er friske og likevel leverer ungene på julaften, at kanskje de ungene har det bedre i barnehagen. 

 

Det finnes mange gode grunner til å levere barnet i barnehage i romjula, men kjedsomhet er ikke en av dem. Barn trenger rolige dager, det trenger å kjede seg, og bor man på vestlandet så må man rett og slett tåle to uker regn. Ellers må man flytte. 

(Ble svar til mange ulike der gitt).

Anonymkode: 89ec2...1c1

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

And here we go again 🙄  nok en tråd som skal guilttrippe mødre (ja for det er mødrene som får gjennomgå). Vi gjør det som passer best for vår familie. Noen ganger må vi på jobb, andre dager har vi fri. Bryr meg ikke hva folk som arbeider i bhg tenker om det. Vi er nok en av de som har flest korte dager og feriedager uansett, fordi vi har muligheten til det men ikke alle har det. 

Anonymkode: 68361...20f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker litt at de som har fri og er friske og likevel leverer ungene på julaften, at kanskje de ungene har det bedre i barnehagen. 

 

Det finnes mange gode grunner til å levere barnet i barnehage i romjula, men kjedsomhet er ikke en av dem. Barn trenger rolige dager, det trenger å kjede seg, og bor man på vestlandet så må man rett og slett tåle to uker regn. Ellers må man flytte. 

(Ble svar til mange ulike der gitt).

Anonymkode: 89ec2...1c1

Det er sannt, flytte vekk fra familie og nettverk  heller enn å ha ingen 5 timer i barnehage en dag i romjula. Ja da, jeg setter det på spissen når du gjør det samme. 

Ingen friske, oppegående foreldre har frivillig barna i barnehagen på selveste julaften mens de selv har fri. Da er det noe galt med foreldrene som gjør at barnet har det best der. Men ut over det kan det faktisk finnes mange grunner til at et barn har godt av de 5 timene i barnehage i romjula mens foreldrene får henta deg litt inn og er bedre foreldre resten av ferien. Jeg har selv aldri hatt det behovet med barnehagebarn, men har ingen problem med å forstå at noen foreldre kan trenge det. Noen er syke, noen har ekstremt aktive barn som har godt av foreldre som får gått en tur på kafe alene, noen har ALDRI avlastning til å være kjærester utenfor husets fire vegger uten barn osv osv. 

Jada, noen er nok late og har barna flere dager i barnehagen i jula uten at de trenger det. Men de fleste har veloverveide gode grunner til å trenge og hente seg selv inn også, om enn bare et par timer. De aller fleste foreldre ønsker å strekke til

Anonymkode: 5df0f...868

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste du hva spørsmålet gjalt?

 

Anonymkode: 247d8...7fc

Jeg gjorde det, men du sier selv at det er svært få barn i barnehagen disse dagene, så da er nok problemet med at folk sender barna unødig veldig lite.

Anonymkode: 6b145...ff0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å ha de i barnehagen to dager i juleferien for å endelig få pusset opp ferdig barnerommet... Men da er jeg jo tydeligvis bare en egoistisk mamma som egentlig ikke burde hatt barn. 

Anonymkode: 66861...ff9

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ofta på jobb med to~tre barn jul og nyttår. Alle foreldra jobbe i helsevesenet og må jobba. Eg synest litt synd på barna som ikkje kan væra med familien sin, men eg skjønner at foreldra må arbeida. Barna kan kjeda seg litt når det er få å leika med, spesielt om det er stort sprik i alder og deira interesse for voksen kontakt er liten. Men eg klarer alltid å snu det til noko positivt, gjerne ta fram noko man kan sitta med lenge. Som vi vanligvis ikkje har tid til fordi vi har fleire å tenkja på.

Anonymkode: cd627...1e6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det ekstremt selvmotsigende, at i andre tråder der lenger tid i barnehagen for barna diskuteres - f.eks. når vi har diskutert nattåpent i barnehagen for turnusarbeidende foreldre, når vi har snakka om helgeåpent, når vi har snakka om kortere permisjonsregler, når vi har diskutert lenger arbeidsdag for foreldrene - ja i alle disse tilfellene kommer folk med argumenter om at "barna er nok i barnehagen som det er!", og "barna bør være mer med foreldrene sine og bygge sunn tilknytning før de sendes i barnehagen".

Likevel er dere så positive til at barna gjeeerne kan være i barnehagen når foreldrene har julefri. Bare fordi dere skal vaske, kjøpe julegaver, spise på kafé, osv. Jeg syns hele greia er ganske selvmotsigende. Det betyr jo bare at når det er til fordel for dere, ja da er det greit å sende barna i barnehagen. Da er det greit å se bort ifra at barnet trenger mammaen og pappaen sin også mye.

Jeg ser ikke helt hvorfor man velger å få barn, når man ikke ønsker å inkludere barna i de forberedelsene man må gjøre? Jeg innser at det kanskje ikke alltid passer å f.eks. ta med et barn på en times handletur, men kanskje besteforeldre kan være barnevakter. Skal du vaske hus? Ta barna med på det så de lærer litt om vasking. Skal du på kafe? Ta med barnet da vel? Hvorfor få barn for så å tilbringe minst tid med dem, mulig. Jeg skjønner det bare ikke.

Og det er ikke fordi jeg ikke vil ha barna deres i barnehagen i jula, gjerne det, vi storkoser oss med lek og julemusikk og aking. Men hvis man ser det kun fra barnets side og ikke foreldrenes behov og ønsker, tror jeg de fleste er enige i at det beste er om barnet er mer sammen med mammaen og pappaen sin enn hva et gjennomsnittlig norsk barn er i dag. 

Anonymkode: 610fb...aaa

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn det legges frem her er barnehagen et onde barna bare må gjennom. Min opplevelse av barnehagen er at det er et sted barna mine trives godt, har venner og er en plass de gleder seg til å komme til. Vi er en familie som gjør mye på barnas premisser både i hverdagen og ikke minst i helgene men allikevel så gleder de seg til barnehagen på mandag morgen. Vi har barna hjemme stort sett i romjul og andre ferier men det er fordi det er mest praktisk for alle i og med at vi også har skolebarn og vi voksne har fri men det er ikke fordi jeg tror barn trenger en pause fra barnehagen. Mannen jobber som lærer og jeg jobber turnus så barna våre har også korte dager i hverdagen.  Jeg tror helt ærlig de hadde satt pris på en dag i barnehagen også en dag i romjula. Barnehagen er et hyggelig sted å være for de fleste barn og jeg ser ikke poenget med det å gjøre barnehagen om til noe negativt. 
 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TRAGISK!!!! Jobber i barnehage og ser enkelte som blir levert i romjula hvor foreldrene er hjemme... går det Ann?????

Anonymkode: 86062...03d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tror ikke kanskje det først og fremst er foreldre som ikke har fri som har barna i barnehagene disse dagene, da? Du vet, leger, sykepleiere, butikkansatte og sånn?

Anonymkode: 6b145...ff0

Nei, det er mange andre som velger å ha barna der også

Anonymkode: d5fb6...0ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heisenberg skrev:

Sånn det legges frem her er barnehagen et onde barna bare må gjennom. Min opplevelse av barnehagen er at det er et sted barna mine trives godt, har venner og er en plass de gleder seg til å komme til. Vi er en familie som gjør mye på barnas premisser både i hverdagen og ikke minst i helgene men allikevel så gleder de seg til barnehagen på mandag morgen. Vi har barna hjemme stort sett i romjul og andre ferier men det er fordi det er mest praktisk for alle i og med at vi også har skolebarn og vi voksne har fri men det er ikke fordi jeg tror barn trenger en pause fra barnehagen. Mannen jobber som lærer og jeg jobber turnus så barna våre har også korte dager i hverdagen.  Jeg tror helt ærlig de hadde satt pris på en dag i barnehagen også en dag i romjula. Barnehagen er et hyggelig sted å være for de fleste barn og jeg ser ikke poenget med det å gjøre barnehagen om til noe negativt. 
 

Det er ingen som argumenterer for at barnehagen ikke er bra for barna, eller at barnehagen på et eller annet vis er en positiv opplevelse for barna. Men vi argumenterer for at barna trenger mer tid med foreldrene sine. Og det å være i barnehagen er litt for barna dine, som jobben din er for deg - det er et sted med ekstremt mange impulser, arbeidsoppgaver, der det forventes ting av deg hele tiden og du havner i situasjoner du må bruke mye energi og tankekraft på å respondere på. I barnehagen skjer det ting hele tiden, barna er i samhandling med masse andre barn, det er høy lyd og stort energiforbruk, og enda så positivt det er for barnet å være i barnehagen, så trenger også barnet FRI fra alle disse impulsene. Barnet trenger også rom til å puste og å være med foreldrene sine hjemme hos seg selv, der det IKKE er alle disse impulsene og oppgavene og sosiale samspillene. Det fristedet der barnet kan være seg selv, uten å være "på jobb" slik som i barnehagen. På lik måte som at du kan elske jobben din og ha lyst å være der 5 dager i uka, så trenger du også fri innimellom, som er grunnen til at du har krav på fri i f.eks. jula. Det er ikke noe annerledes for barnet ditt. At barnet ditt ikke driver å regner på mattestykker, eller finner opp nye IT-løsninger, eller er en fastlege som setter diagnoser på folk, betyr ikke at barnet ditt ikke er "på jobb". 

Så nei, det er ingen som prøve å "shame" de som av en eller annen grunn har barnet sitt i barnehagen i jula. Men jeg prøver å belyse hvordan jeg ser det - jeg som jobber med disse barna, har utdanning innenfor feltet og VET hva de trenger. Og ikke minst SER hva de trenger. Og hvis dere ser barnet deres, så tror jeg dere også ser det. Og det må jo være greit å belyse begge sider av saken eller?!! På lik måte som at dere får lov å mene at det er greit å sende ungene i barnehagen, så må jeg få mene at det er greit å ikke sende de når foreldrene selv har fri.

Anonymkode: 610fb...aaa

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som argumenterer for at barnehagen ikke er bra for barna, eller at barnehagen på et eller annet vis IKKE er en positiv opplevelse for barna. Men vi argumenterer for at barna trenger mer tid med foreldrene sine. Og det å være i barnehagen er litt for barna dine, som jobben din er for deg - det er et sted med ekstremt mange impulser, arbeidsoppgaver, der det forventes ting av deg hele tiden og du havner i situasjoner du må bruke mye energi og tankekraft på å respondere på. I barnehagen skjer det ting hele tiden, barna er i samhandling med masse andre barn, det er høy lyd og stort energiforbruk, og enda så positivt det er for barnet å være i barnehagen, så trenger også barnet FRI fra alle disse impulsene. Barnet trenger også rom til å puste og å være med foreldrene sine hjemme hos seg selv, der det IKKE er alle disse impulsene og oppgavene og sosiale samspillene. Det fristedet der barnet kan være seg selv, uten å være "på jobb" slik som i barnehagen. På lik måte som at du kan elske jobben din og ha lyst å være der 5 dager i uka, så trenger du også fri innimellom, som er grunnen til at du har krav på fri i f.eks. jula. Det er ikke noe annerledes for barnet ditt. At barnet ditt ikke driver å regner på mattestykker, eller finner opp nye IT-løsninger, eller er en fastlege som setter diagnoser på folk, betyr ikke at barnet ditt ikke er "på jobb". 

Så nei, det er ingen som prøve å "shame" de som av en eller annen grunn har barnet sitt i barnehagen i jula. Men jeg prøver å belyse hvordan jeg ser det - jeg som jobber med disse barna, har utdanning innenfor feltet og VET hva de trenger. Og ikke minst SER hva de trenger. Og hvis dere ser barnet deres, så tror jeg dere også ser det. Og det må jo være greit å belyse begge sider av saken eller?!! På lik måte som at dere får lov å mene at det er greit å sende ungene i barnehagen, så må jeg få mene at det er greit å ikke sende de når foreldrene selv har fri.

Anonymkode: 610fb...aaa

*IKKE skulle det stå i mellom der, selvfølgelig.

Anonymkode: 610fb...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter bare ikke at foreldre som har dri eller er i permisjon, velger å sende barna i barnehagen 

Anonymkode: d5fb6...0ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke noe negativt om dem. Tenker at noen kanskje har personlige utfordringer. Selv har barnet mitt fri fra midten av desember til en eller annen gang i januar. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skal i bhg de to dagene den er åpen i romjula. Og jeg og pappan skal på jobb. Blir korte dager på meg og mini da. Andre synes sikkert at det er synd på henne som skal i bhg, men det bryr jeg meg ikke om. De vet ikke noe om vi er på jobb eller ikke. Pluss at hun skal ha fri hele januar, for da skal vi på ferie. Min elsker barnehagen, og vi bor rett ved siden av, så hun vil helst dra dit i helgene også. 

Anonymkode: 57e28...13b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...