Gå til innhold

Hva synes dere om at barna er i barnehagen når foreldrene har fri julaften, romjula og nyttårsaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit. Jeg synes det er for slitsomt å skulle ha ungen rundt meg hjemme konstant selv om jeg selvfølgelig er glad i henne. Jeg orker rett og slett ikke det konstante maset, ropinga og skrikinga om at hun kjeder seg og skal ha meg med på å leke konstant.

Anonymkode: 652f4...0d7

Da tenker du på dine behov framfor hennes behov.. 

Anonymkode: 6bb47...588

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 1.12.2019 den 19.59, AnonymBruker skrev:

Bare lurer på hva dere synes om det?

Det er få andre barn der så for barna er det ikke som en vanlig dag.

Personalet kan være fra andre avdelinger da de er sammenslått.

Anonymkode: 247d8...7fc

Mye bedre for barnet (iallfall mitt barn) å være i bhg/SFO enn å være hjemme med foreldre som gjør husarbeid og løper ærend. Det er ganske mye som må gjøres både før og etter høytider. 

Anonymkode: b2ea7...5e7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2019 den 21.56, AnonymBruker skrev:

Da tenker du på dine behov framfor hennes behov.. 

Anonymkode: 6bb47...588

I perioder så må jeg sette mine egne behov foran for å ikke gå fullstendig i kjelleren. Jeg er konstant dypt deprimert og sliter nok som det er fra før av. Da er det bedre at hun får være i barnehagen litt ekstra og har en mor som fungerer resten av tiden enn en mor som hun synlig ser har det ubehagelig og jævlig. 

Anonymkode: 652f4...0d7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2019 den 21.28, AnonymBruker skrev:

Blir fed up av egoistiske foreldre som driter i bhg ansatte og barna sine!

Utsagn som jeg har kreft så jeg driter i bhg.

Jeg må ha fri for å rengjøre til jul

Ungene krangeler så mye hjemme.

 

osv.

 

jeg spyr. 

Anonymkode: 3398c...0d4

Hva mente du med «jeg har kreft så jeg driter i bhg»? Refererer du til henne som sa hun måtte inn for cellegift i romjulen, og mener du det ikke er greit å levere i bhg da..? Det skjønte jeg ikke helt. Stakkars dame tenker jeg. 

Anonymkode: 82925...65b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker dere at det er verdens undergang at barna kjeder seg foressten? Utrolig mange som snakker som om det er en synd å la barnet sitt kjede seg. De gangene barnet mitt har kjedet seg har jeg latt han kjede seg eller hjulpet han litt i gang med noe, og jaggu går det ikke mange minuttene før han er i gang med kreativ lek og lever seg inn i sin egen verden. Det er veldig sunt å kjede seg. 

Sier ikke at man ikke skal gjøre ting sammen, SELVFØLGELIG skal man det, dra på julebesøk, bake, male, spille ogsåvidere. Men imellom disse tingene kan barna helt fint kjede seg litt.. så kan mamma og pappa drikke kaffe, vaske, rydde også videre.. 

Anonymkode: 82925...65b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selvfølgelig barnet mitt fri fra barnehagen i julen, siden jeg selv hadde fri.

Anonymkode: 98b37...0cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i barnehage, og vi forstår de som må ha barna i barnehagen i romjula. Det vi reagerer mest på er nok de barna som aldri har fri bortsett fra da barnehagen har stengt. 

Vi gjør det vi kan for at de barna som er tilstede skal ha fine dager i barnehagen. Vi er jo der for barna. Noen ganger er barna lei seg fordi de er "alene" og vennene har fri. De kan kjede seg..  de har da fått forventninger til en vanlig dag i bhg, noe det naturligvis ikke blir. 

Noen ganger snakker vi med foreldrene i forkant hvis det ligger ann til at det er veldig få barn. Da får foreldrene mulighet til å finne alternativer(,om det er mulig).

De fleste barnehager har bindende påmelding, gjelder både om de kommer/ikke kommer. Dette fordi de skal få gitt ansatte fri/avspasering o.l. trenger ikke 14 ansatte på jobb om det kommer 4 barn på huset. Det er jo også litt uheldig om 10 barn er påmeldt og man har satt inn personale basert på dette og ingen barn kommer. 

Anonymkode: 5b1d7...ee8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 0.48, Maleficenta skrev:

Prøv å ta med en toåring på husvask du og se hvor mye du får gjort. Når en så liten unge skal hjelpe til blir det bare mer tot enn noe annet. Og noen unger klarer ikke aktivisere seg selv mens man gjør husarbeid og skal på armen og ha full oppmerksomhet hele tiden. Syns det er greit å sende i barnehagen noen timer for å gjøre grundig husvask. Før jul vasker man jo mer nøye enn ellers i året

Trenger ikke være perfekt..Gjør det til kos.Eller vask på kvelden .Gjør det når den lille sover på dagen..

Anonymkode: 106d9...c9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke være perfekt..Gjør det til kos.Eller vask på kvelden .Gjør det når den lille sover på dagen..

Anonymkode: 106d9...c9b

Så med andre ord skal foreldrene aldri slappe av og jobbe seg ned til stumpene før jul🙄  Den bittelille tiden på kvelden og der barnet evt. Sover er den eneste tiden man har til å hente seg litt inn igjen, men nei. Jobb, jobb, jobb. 
 

Glad jeg har hjelp, og ikke jobber 100% for jeg hadde aldri greid dette kjøret...

Anonymkode: c23c1...be0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/3/2019 at 8:02 PM, AnonymBruker said:

Jeg hadde selv heller sendt barna mine til besteforeldre eller onkler om jeg skulle ha vært på jobb den dagen!

Hva får det til å tro at alle har mulighet til å sende barna til besteforeldre eller familie? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/5/2019 at 11:45 PM, AnonymBruker said:

Tenker dere at det er verdens undergang at barna kjeder seg foressten? Utrolig mange som snakker som om det er en synd å la barnet sitt kjede seg. De gangene barnet mitt har kjedet seg har jeg latt han kjede seg eller hjulpet han litt i gang med noe, og jaggu går det ikke mange minuttene før han er i gang med kreativ lek og lever seg inn i sin egen verden. Det er veldig sunt å kjede seg. 

Sier ikke at man ikke skal gjøre ting sammen, SELVFØLGELIG skal man det, dra på julebesøk, bake, male, spille ogsåvidere. Men imellom disse tingene kan barna helt fint kjede seg litt.. så kan mamma og pappa drikke kaffe, vaske, rydde også videre.. 

Anonymkode: 82925...65b

Er det snakk om barn under 3 skjønner jeg godt at foreldre sender i barnehagen 1 dag slik at man kan få vasket, ryddet, gjort innkjøp etc. Jeg gjorde det slik da min var under 3 år. Så fikk jeg gjort unna alt det kjedelige og gjort klar pepperkakedeig så vi kunne kose oss med å lage pepperkaker. Skulle ungen vært med på "alt" hadde jeg sannsynligvis blitt utslitt og ikke hatt ekstra overskudd til de morsomme tingene vi kan gjøre sammen.

Så slutt å late som om det bare er å lulle rundt med moppen i den ene hånda og ungen i den andre. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er bedre at unga er i barnehagen enn hos foreldra som ikke prioriterer dem eller ønsker å være med dem.

Talentløst og ikke klare finne på noe sånn at unga kjeder seg

Anonymkode: e9884...001

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2019 den 14.03, MissPierce skrev:

Alle forstår at planer kan forandre seg, men hadde vi i det minste fått beskjed så fort de viste at de ble hjemme allikevel. 

At det kommer ett par barn mindre enn det som er satt opp er en ting, men hos oss sto det ett år at vi skulle bli nesten 40 barn i romjulen, så vi hadde da selvfølgelig personale der etter. Det dukket opp 5 barn de dagene. 

Det er litt frustrerende med tanke på at fler ansatte kunne tatt ut fri/avspasering da, og ikke på nyåret når det er høyt sykefravær, og foreldrene da klager på mye vikarer. 

 

Jeg jobber på legevakt, og med tanke på det kjøret vi opplever rundt jul, så er det nok mange av disse som faktisk blir syke og er hjemme av den grunn. Ikke fordi foreldrene er kjipe mot dere med vilje. 

Ellers har jeg lært av jobben min at det er mye som skjuler seg bak lukkede dører. Vi må slutte å dømme folk som velger annerledes. Ut i fra det som blir skrevet her, så er det jo få barn i barnehagene rundt jul, det vil si at de fleste velge å ha barna sine hjemme. Resten har nok sine grunner.

Med det sagt, vi sender våre på ett og to år i bhg hele neste uke, selv om vi voksne har avspasering en dag. Da skal vi ha sex! Har ikke er snev av dårlig samvittighet for det.

Anonymkode: 6632d...d8c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på legevakt, og med tanke på det kjøret vi opplever rundt jul, så er det nok mange av disse som faktisk blir syke og er hjemme av den grunn. Ikke fordi foreldrene er kjipe mot dere med vilje. 

Ellers har jeg lært av jobben min at det er mye som skjuler seg bak lukkede dører. Vi må slutte å dømme folk som velger annerledes. Ut i fra det som blir skrevet her, så er det jo få barn i barnehagene rundt jul, det vil si at de fleste velge å ha barna sine hjemme. Resten har nok sine grunner.

Med det sagt, vi sender våre på ett og to år i bhg hele neste uke, selv om vi voksne har avspasering en dag. Da skal vi ha sex! Har ikke er snev av dårlig samvittighet for det.

Anonymkode: 6632d...d8c

Ja det skjer jo selvfølgelig. Men de skal gi beskjed senest kl. 8.30 om barnet ikke kommer pga bemanning og planlegging av dagen (dette gjelde hele året) Men i jula er vist det veldig vanskelig å gi beskjed. Så vi går da å venter på at de skal komme, og så dukker de ikke opp. Sender mld for å spørre om de kommer, og får beskjed om at de har tatt seg fri. 

Nå i år jobber jeg i en bhg som har stengt 23.desemver til 2.januar. Så slipper å tenke på det 🤗

En dag fri har alle godt av, så ikke tenk på det du! Kos dere 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2019 den 22.05, AnonymBruker skrev:

Mye bedre for barnet (iallfall mitt barn) å være i bhg/SFO enn å være hjemme med foreldre som gjør husarbeid og løper ærend. Det er ganske mye som må gjøres både før og etter høytider. 

Anonymkode: b2ea7...5e7

Hva slags ting er det som må gjøres så mye før og etter høytider? Jeg har ikke hatt behov for å ha barnet mitt i barnehage når jeg har hatt fri. Jeg har da likevel fått til høytider og det også uten særlig nettverk rundt meg. Det handler om planlegging og prioritering. 

Anonymkode: 186d6...ed6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 5,5 år synes jeg det var så kjedelig å bare dra hjem når førskolen var slutt for dagen. Jeg ville heller leke med venninnene mine enn å kjede meg hjemme, så jeg spurte mamma om jeg fikk lov til å gå på SFO etter skolen. Hun ble veldig overrasket over at jeg ønsket det, men lot meg gjøre det siden jeg ville det.

Tror mange her inne trenger å roe seg litt ned, barn kan faktisk ha godt av å være noen timer i barnehagen i jula og komme hjem til uthvilte og blide foreldre klare for å gi barna sine masse oppmerksomhet ;) Vinn - vinn.

Endret av Energi-jenta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dårlig samvittighet for at ungene må i bhg en dag eller to i romjula? 

Det er liksom ingen grense for hvor mye dårlig samvittighet man skal ha. De fleste jeg kjenner med unger er kjempeflinke foreldre som virkelig står på for at ungene skal ha det best mulig. Dem jobber og strever og gjør så godt dem kan. Å ha små barn er veldig krevende og selv om ungene er mye i bhg så kaller ikke jeg det jobb. Barna er der og LEKER! Å kalle det jobb blir bare tull. At dem blir slitne har ikke vi merket noe til. Tvertimot så er dem i 200 når vi kommer og løper rundt og herjer og vil egentlig ikke hjem enda. Dersom det er noen barnehager som mener ungene er på jobb når dem er der så gjør dem noe feil.

vi har noen ganger hentet eldste jenta hjem tidligere og da blir det som regel grining og hyling med mindre vi skal gjøre noe helt spesielt kjekt. For minstejenta så har det gått bedre men hun er ikke så avansert i leken enda.

Personlig så tror jeg at man kanskje hadde unngått en del skilsmisser dersom foreldre hadde vært litt flinkere til å ta en «fridag» og kost seg litt sammen uten ungene. Ikke sikkert det er alle som trenger det men personlig så merker jeg det er veldig fint å ta med kona ut på kaffe og kanskje shoppe litt uten å tenke på annet enn oss selv. Det er litt salve for ekteskapet og vi får litt energi av det.

Dersom dette er noe som plager ansatte i barnehagen eller andre så er det trist for dem. Skulle vel heller sett at dem hadde oppmuntret til dette fremfor å spre dårlig samvittighet som ikke vil hjelpe det aller minste, og stort sett kanskje bare gjøre det verre.

 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk som jobber, har sykdom el.l har behov for barnehage også i romjula er selvfølgelig forståelig og helt greit.

Men - vi har to foreldrepar, som er vennepar, begge familiene øvre middelklasse og har tre barn hver. De sender altså de minste i barnehagen, mens resten av familiene er hjemme hele romjula og koser seg sammen, har juleselskaper hos hverandre, har akedag sammen osv. Men kun skolebarna får være med.

Det synes jeg ærlig talt er helt forferdelig.

Foreldrene synes rett ut at det er for mye styr å ha småbarna sine hjemme og sammen med resten av familien. Så de prioriterer sin egen julekos over de småes behov for å få ha familietid.

Ren egoisme. Det toppet seg helt, da familiene med de store barna kom på skitur med kakao i turområdet vi også bruker daglig i barnehagen - og vi ble sittende med oppgaven å fortelle de små at de ikke kunne få lov å bli med foreldrene på tur.

Nei, jeg tenker ikke mye godt om disse foreldrene.

Anonymkode: be13c...dd6

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2019 den 10.15, Villa2000 skrev:

Dårlig samvittighet for at ungene må i bhg en dag eller to i romjula? 

Det er liksom ingen grense for hvor mye dårlig samvittighet man skal ha. De fleste jeg kjenner med unger er kjempeflinke foreldre som virkelig står på for at ungene skal ha det best mulig. Dem jobber og strever og gjør så godt dem kan. Å ha små barn er veldig krevende og selv om ungene er mye i bhg så kaller ikke jeg det jobb. Barna er der og LEKER! Å kalle det jobb blir bare tull. At dem blir slitne har ikke vi merket noe til. Tvertimot så er dem i 200 når vi kommer og løper rundt og herjer og vil egentlig ikke hjem enda. Dersom det er noen barnehager som mener ungene er på jobb når dem er der så gjør dem noe feil.

vi har noen ganger hentet eldste jenta hjem tidligere og da blir det som regel grining og hyling med mindre vi skal gjøre noe helt spesielt kjekt. For minstejenta så har det gått bedre men hun er ikke så avansert i leken enda.

Personlig så tror jeg at man kanskje hadde unngått en del skilsmisser dersom foreldre hadde vært litt flinkere til å ta en «fridag» og kost seg litt sammen uten ungene. Ikke sikkert det er alle som trenger det men personlig så merker jeg det er veldig fint å ta med kona ut på kaffe og kanskje shoppe litt uten å tenke på annet enn oss selv. Det er litt salve for ekteskapet og vi får litt energi av det.

Dersom dette er noe som plager ansatte i barnehagen eller andre så er det trist for dem. Skulle vel heller sett at dem hadde oppmuntret til dette fremfor å spre dårlig samvittighet som ikke vil hjelpe det aller minste, og stort sett kanskje bare gjøre det verre.

 

 

Dette! 

Anonymkode: 0fc8a...f34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...