Gå til innhold

Hva synes dere om at barna er i barnehagen når foreldrene har fri julaften, romjula og nyttårsaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare lurer på hva dere synes om det?

Det er få andre barn der så for barna er det ikke som en vanlig dag.

Personalet kan være fra andre avdelinger da de er sammenslått.

Anonymkode: 247d8...7fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, når barnehagen er stengt begge jul og nyttårsaften er barna kanskje bare i barnehagen i romjula.   Mine barn var alltid hjemme i romjul men om jeg måte plutselig jobbe eller hadde et avtale eller ville bare hvile kunne jeg godt ha sendt de i barnehagen. 

Anonymkode: e42f2...8c4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig trist ut. Det er vel ikke mange barnehager som har åpent jul- og nyttårsaften? Selv tar jeg en fridag før jul mens barna er i barnehagen for å gjøre klart til jul. Men ville aldri sendt barna dit i selve juleferien, da er jo hele poenget at vi skal være sammen. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare lurer på hva dere synes om det?

Det er få andre barn der så for barna er det ikke som en vanlig dag.

Personalet kan være fra andre avdelinger da de er sammenslått.

Anonymkode: 247d8...7fc

Flott!

Anonymkode: 4edc3...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom man jobber selv så er det selvsagt helt Ok, selv om det kanskje hadde vært hyggelige om barnet kunne vært hos en besteforelder eller annen familie akkurat på julaften dersom det er mulig. Men dersom man selv har fri, og ikke er syk, så kan jeg ikke forstå at noen sender barnet sitt i barnehagen på julaften og nyttårsaften. Er det virkelig noen som gjør det? Trodde de fleste barnehager var stengt da også, jeg. 

Anonymkode: 0fc8a...f34

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber i barnehage, og på tross av hva dere foreldre tror og tenker om at vi ønsker dere skal ha barna deres sammen med dere på deres fri dager, så er det eksklusivt pga. av barnas eget beste. Det er IKKE fordi vi ønsker "roligere" dager i barnehagene. Ofte er det godt bemannet i jula uansett, med tanke på at det nesten alltid er færre unger som kommer enn som er avtalt å skal komme. Når det er sagt - ja, jeg syns det er litt kjipt at foreldre ikke ønsker å tilbringe mest mulig tid sammen med barna sine når de kan. Barna er allerede i barnehagen langt over ei full arbeidsuke. Barna leveres før jobb og hentes etter jobb, som betyr at barna har en lenger "arbeidsdag" enn dere foreldre. Barna trenger og ønsker kvalitetstid med mor og far, og særlig i høytider som f.eks. jula.

For de som må jobbe i jula, er det klart at det er helt innafor å levere ungene i barnehagen. Det er ingenting å snakke om egentlig. Men jeg vet av erfaring at noen mødre og fedre leverer barna sine i barnehagen for å selv dra på juleshopping eller kafébesøk eller ha "fri" en dag helt for seg selv. Når det skjer ved jevne mellomrom, reagerer jeg på det fordi jeg lurer på hvorfor en mor eller en far ikke kan ta med barnet på slike koselige ting. Vi vet f.eks. at noen mødre/fedre som jobber bare litt, er de som først leverer barna sine og sist henter, og nevner selv at det koselige de har gjort i løpet av dagen. Når barna da spør om å få fri en dag fra barnehagen for å være med på noe gøy, er det liksom ikke aktuelt. 

Barna blir veldig slitne av å være i barnehagen. Det er BRA for dem, på mange måter, og det har en rekke positive virkninger. Men det er klart at det er slitsomt å være opp mot 9 timer i barnehagen fem dager i uka. Barna vokser opp ganske fort, og de trenger foreldrene sine. De trenger å bli kjent med foreldrene sine utafor det "hverdagsstresset" som mange familier har. De trenger å kjenne litt på det at "i dag har vi en kosedag, bare jeg og du", og de trenger å vite at de er en prioritering - at ikke hele livet handler om jobb og sysler, men at barnet også føler at det kommer først. At det blir prioritert. 

Anonymkode: 610fb...aaa

Det ER fordi barnehage ansatte ønsker roligere dager i romjula, og helst fri!

Anonymkode: 4edc3...f46

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i barnehage, og på tross av hva dere foreldre tror og tenker om at vi ønsker dere skal ha barna deres sammen med dere på deres fri dager, så er det eksklusivt pga. av barnas eget beste. Det er IKKE fordi vi ønsker "roligere" dager i barnehagene. Ofte er det godt bemannet i jula uansett, med tanke på at det nesten alltid er færre unger som kommer enn som er avtalt å skal komme. Når det er sagt - ja, jeg syns det er litt kjipt at foreldre ikke ønsker å tilbringe mest mulig tid sammen med barna sine når de kan. Barna er allerede i barnehagen langt over ei full arbeidsuke. Barna leveres før jobb og hentes etter jobb, som betyr at barna har en lenger "arbeidsdag" enn dere foreldre. Barna trenger og ønsker kvalitetstid med mor og far, og særlig i høytider som f.eks. jula.

For de som må jobbe i jula, er det klart at det er helt innafor å levere ungene i barnehagen. Det er ingenting å snakke om egentlig. Men jeg vet av erfaring at noen mødre og fedre leverer barna sine i barnehagen for å selv dra på juleshopping eller kafébesøk eller ha "fri" en dag helt for seg selv. Når det skjer ved jevne mellomrom, reagerer jeg på det fordi jeg lurer på hvorfor en mor eller en far ikke kan ta med barnet på slike koselige ting. Vi vet f.eks. at noen mødre/fedre som jobber bare litt, er de som først leverer barna sine og sist henter, og nevner selv at det koselige de har gjort i løpet av dagen. Når barna da spør om å få fri en dag fra barnehagen for å være med på noe gøy, er det liksom ikke aktuelt. 

Barna blir veldig slitne av å være i barnehagen. Det er BRA for dem, på mange måter, og det har en rekke positive virkninger. Men det er klart at det er slitsomt å være opp mot 9 timer i barnehagen fem dager i uka. Barna vokser opp ganske fort, og de trenger foreldrene sine. De trenger å bli kjent med foreldrene sine utafor det "hverdagsstresset" som mange familier har. De trenger å kjenne litt på det at "i dag har vi en kosedag, bare jeg og du", og de trenger å vite at de er en prioritering - at ikke hele livet handler om jobb og sysler, men at barnet også føler at det kommer først. At det blir prioritert. 

Anonymkode: 610fb...aaa

Har selv jobbet i barnehage, og skjønner akkurat hva du skriver! Det stemmer på en prikk. Men man nå vell ha vert en barnehageansatt for å skjønne det da. Siden andre her skriver at det er for å få rolige dager. faktisk så synes jeg disse rolige dagene var de lengste dagene å vær på jobb. Man var liksom for mange voksne i forhold til barn.

Anonymkode: 95bbf...f16

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i barnehage, og på tross av hva dere foreldre tror og tenker om at vi ønsker dere skal ha barna deres sammen med dere på deres fri dager, så er det eksklusivt pga. av barnas eget beste. Det er IKKE fordi vi ønsker "roligere" dager i barnehagene. Ofte er det godt bemannet i jula uansett, med tanke på at det nesten alltid er færre unger som kommer enn som er avtalt å skal komme. Når det er sagt - ja, jeg syns det er litt kjipt at foreldre ikke ønsker å tilbringe mest mulig tid sammen med barna sine når de kan. Barna er allerede i barnehagen langt over ei full arbeidsuke. Barna leveres før jobb og hentes etter jobb, som betyr at barna har en lenger "arbeidsdag" enn dere foreldre. Barna trenger og ønsker kvalitetstid med mor og far, og særlig i høytider som f.eks. jula.

For de som må jobbe i jula, er det klart at det er helt innafor å levere ungene i barnehagen. Det er ingenting å snakke om egentlig. Men jeg vet av erfaring at noen mødre og fedre leverer barna sine i barnehagen for å selv dra på juleshopping eller kafébesøk eller ha "fri" en dag helt for seg selv. Når det skjer ved jevne mellomrom, reagerer jeg på det fordi jeg lurer på hvorfor en mor eller en far ikke kan ta med barnet på slike koselige ting. Vi vet f.eks. at noen mødre/fedre som jobber bare litt, er de som først leverer barna sine og sist henter, og nevner selv at det koselige de har gjort i løpet av dagen. Når barna da spør om å få fri en dag fra barnehagen for å være med på noe gøy, er det liksom ikke aktuelt. 

Barna blir veldig slitne av å være i barnehagen. Det er BRA for dem, på mange måter, og det har en rekke positive virkninger. Men det er klart at det er slitsomt å være opp mot 9 timer i barnehagen fem dager i uka. Barna vokser opp ganske fort, og de trenger foreldrene sine. De trenger å bli kjent med foreldrene sine utafor det "hverdagsstresset" som mange familier har. De trenger å kjenne litt på det at "i dag har vi en kosedag, bare jeg og du", og de trenger å vite at de er en prioritering - at ikke hele livet handler om jobb og sysler, men at barnet også føler at det kommer først. At det blir prioritert. 

Anonymkode: 610fb...aaa

Vil bare be dere om å ikke skjære alle foreldre over en kam. Jeg var frivillig arbeidsledig i underkant av et år for å finne ut av hva jeg skulle omskolere meg til. Var altså hjemmeværende og hadde en 3-åring i barnehagen. Jeg leverte alltid mellom 09-09.30 og hentet alltid mellom 14.30 og 15.00. Ca. annenhver onsdag hadde han fri med meg. Så det stemmer ikke alltid at hjemmeværende/ de som jobber lite alltid har barna 9 timer i barnehagen hver dag. 

Anonymkode: e3f93...898

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vil bare be dere om å ikke skjære alle foreldre over en kam. Jeg var frivillig arbeidsledig i underkant av et år for å finne ut av hva jeg skulle omskolere meg til. Var altså hjemmeværende og hadde en 3-åring i barnehagen. Jeg leverte alltid mellom 09-09.30 og hentet alltid mellom 14.30 og 15.00. Ca. annenhver onsdag hadde han fri med meg. Så det stemmer ikke alltid at hjemmeværende/ de som jobber lite alltid har barna 9 timer i barnehagen hver dag. 

Anonymkode: e3f93...898

Nei, og det har jeg heller ikke skrevet. Les innlegget mitt du så ser du at det står NOEN mødre/fedre.

Anonymkode: 610fb...aaa

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker å sende ungen i bhg den 23.12. Selv om jeg og mannen har fri. 

Må se det litt ann hvordan vi ligger ann med alt som må gjøres av husvask og gaveinnpakking innen da. Men jeg vil heller sende ungen en halv dag i bhg og bli ferdig med alt før jul enn å stresse til langt på natt lille julaften 

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber julaften til kl.12. Barnet må være i barnehagen da.

3.juledag skal jeg inn til ny runde med cellegift. Da må barnet i barnehagen. Selv om jeg har fri fra jobb. Hva personalet i barnehagen måtte tenke om det bryr jeg meg fint lite om. 

Anonymkode: 2dfa3...0b0

Trodde ikke noen barnehager var åpne julaften? 

Anonymkode: 186d6...ed6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petra35
1 minutt siden, Rucula skrev:

Jeg tenker å sende ungen i bhg den 23.12. Selv om jeg og mannen har fri. 

Må se det litt ann hvordan vi ligger ann med alt som må gjøres av husvask og gaveinnpakking innen da. Men jeg vil heller sende ungen en halv dag i bhg og bli ferdig med alt før jul enn å stresse til langt på natt lille julaften 

Skjønner det, men har dere ikke påmeldingsskjema der dere må skrive ned de dagene barna kommer i jula? Inkludert 23/12. Det har vi i våre barns barnehage og det er bindende påmelding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Petra35 skrev:

Skjønner det, men har dere ikke påmeldingsskjema der dere må skrive ned de dagene barna kommer i jula? Inkludert 23/12. Det har vi i våre barns barnehage og det er bindende påmelding. 

Det er vel mer bindende avmelding enn bindende påmelding? 

Anonymkode: 1d9ea...bc8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er de foreldrene som har fri og større barn hjemme, men så sender de minstemann i bhg mens skoleungene får være hjemme og kose seg/gå på kino og liknende. Da blør hjerter mitt altså! 

Samme med de foreldrene som alltid setter opp at ungene skal i bhg i tilfelle foreldrene trenger fri. Ofte blir de hjemme hele uken. Det er så respektløst i forhold til barnehagen som må bemanne opp til forventet antall unger. Så kommer kanskje bare 1/3 av de som ble skrevet opp på forhånd.

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Rucula skrev:

Jeg tenker å sende ungen i bhg den 23.12. Selv om jeg og mannen har fri. 

Må se det litt ann hvordan vi ligger ann med alt som må gjøres av husvask og gaveinnpakking innen da. Men jeg vil heller sende ungen en halv dag i bhg og bli ferdig med alt før jul enn å stresse til langt på natt lille julaften 

Hvorfor ikke bare bli ferdig med dette før lille julaften og kose dere sammen som en familie? 

Anonymkode: 87d8d...ed4

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir mini sendt i barnehagen en av dagen i romjula. Vet av erfaring at da er han på vei til å få et sammenbrudd av kjedsomhet. Er bare voksne her. 

Anonymkode: d926b...bbf

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...