Gå til innhold

Hvor gammel bør barn være før de får TV spill?


Pillarguri

Anbefalte innlegg

Vi har et barnebarn på 5 år.  Han elsker Ipad men får bare bruke det litt innimellom.

Han er veldig glad i å synge og danse så vi lurer på om vi kan kjøpe Nintendo eller lignende med sang/dansespill til jul.  Vi er ikke oppdatert på slike spill, så vi trenger å vite om han er for ung, og hvis ikke, hva er best å kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår fikk PS da hun var 5, men får ikke til å bruke den særlig bra. Så de bør nok kunne lese, i det minste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk ps4 og switch da han var 4. Nå er han 6 og skal over på pc før han blir helt konsollskadd🙈

Anonymkode: ac144...394

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ana0603

I min mening er det fint med begrenset tilgang fra 5-årsalderen, og helt opp til 10-årsalderen, etter det kan barnet få mer frihet - men det å kunne spille når enn han ønsker, hva enn han ønsker, det burde ikke skje før han er 16 år gammel, for spill er så bortkastet tid ._.

Jeg har aldri likt spill, bortsett fra GoSupermodel, det var virkelig en fantastisk spill som hele skolen spilte, elsket det <3 Men sånn generelt er spill bare bortkastet tid, tenker at alle sammen er enige i det 

Endret av ana0603
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ana0603 skrev:

I min mening er det fint med begrenset tilgang fra 5-årsalderen, og helt opp til 10-årsalderen, etter det kan barnet få mer frihet - men det å kunne spille når enn han ønsker, hva enn han ønsker, det burde ikke skje før han er 16 år gammel, for spill er så bortkastet tid ._.

Jeg har aldri likt spill, bortsett fra GoSupermodel, det var virkelig en fantastisk spill som hele skolen spilte, elsket det ❤️ Men sånn generelt er spill bare bortkastet tid, tenker at alle sammen er enige i det 

Er jo selvsagt bortkastet når man ikke får det til😂

Anonymkode: ac144...394

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde prøvd å unngå det i det hele tatt. Spilleavhengighet har ødelagt for mange. Meg selv inkludert. Mitt råd er å oppmuntre til sunnere interesser, og aldri introdusere barna for spill. Om de absolutt må, så la det bli så sent som mulig.

Anonymkode: 9a6da...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til en 5-åring ville jeg valgt en Nintendo switch som kan brukes både håndholdt og til TV.

Det finnes flere gøye dansespill og spill basert på musikk, rytmer. Også andre spill som egner seg som familieaktivitet. 

Hvor mye hjelp de trenger pga lesing/engelsk avhenger mye av hva slags spill. Generelt så er det spill som i større grad er historiebasert som også krever endel lesing. Men her i huset fant de raskt utav det likevel.

Å få inn gode vaner og et sunt forhold til spilling er mye lettere når de er små, og må læres, som så mye annet. De lærer også vanvittig mye av det, 8-åringen her i huset har nå stålkontroll på nettverkstilkoblinger, sikkerhetskopier, blue-tooth osv - i tillegg til å bli god i både engelsk og dansk. 

Anonymkode: c643c...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2019 den 13.31, Pillarguri skrev:

Vi har et barnebarn på 5 år.  Han elsker Ipad men får bare bruke det litt innimellom.

Han er veldig glad i å synge og danse så vi lurer på om vi kan kjøpe Nintendo eller lignende med sang/dansespill til jul.  Vi er ikke oppdatert på slike spill, så vi trenger å vite om han er for ung, og hvis ikke, hva er best å kjøpe?

Takk for fine svar.  Tror vi utsetter innkjøpet i alle fall til neste jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2019 den 13.31, Pillarguri skrev:

Vi har et barnebarn på 5 år.  Han elsker Ipad men får bare bruke det litt innimellom.

Han er veldig glad i å synge og danse så vi lurer på om vi kan kjøpe Nintendo eller lignende med sang/dansespill til jul.  Vi er ikke oppdatert på slike spill, så vi trenger å vite om han er for ung, og hvis ikke, hva er best å kjøpe?

5 år er intet problem, det finnes mange spill med aldersgrense 3+ tross alt.

Jeg tenker at dere må snakke med barnets foreldre og deres holdninger til spill. Det viktigste er at barn ikke spiller spill som er ment for ungdommer og voksne, og at man ikke får ubegrenset tilgang fra så ung alder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt slikt uten å snakke med foreldrene først. Det er tross alt de som skal sette grenser rundt dette i hverdagen. Utover det har jeg ingen formening om alder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår omgangskrets har de fleste barna spilt enkle mobilspill fra rundt 3-års alder, og mange fikk PlayStation eller Nintendo Switch fra ca 5 år, om det ikke alt fantes i familien/storesøsken. 

Da de var 6 hadde de fleste tilgang til spillkonsoller, enten egne eller delte. De har spilt minecraft fra 5-6 års alder.

Ikke like godt kjent med utvalget til PlayStation, men vet at switch også har pedagogiske spill som bygger opp under regning, lesing og logikk. Mye slike spill vi begynte med.

Finnes et eget utvalg med spill myntet på yngre barn - mange søte og hyggelige. 

 

Anonymkode: c643c...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann her, playstation generasjonen

vær observang med barn og spilling. Ikke så nøye med hva de spiller rent voldelig, men hvor avhengighetsskapende det er.

spesielt gutter tror jeg. nå snakker jeg av egen erfaring, men sørg for at de prioriterer skole og sosial omgang først. om så skal spille, få de til å spille sammen med venner. ikke online, men i samme rom på en playstation f.eks

Anonymkode: a2f75...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre startet med Nintendo/PlayStation fra 4 års alderen. Bedre det enn å glane på et hjernedødt TV program 

Anonymkode: 92342...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

vær observang med barn og spilling. Ikke så nøye med hva de spiller rent voldelig, men hvor avhengighetsskapende det er.

Det er korrekt at spilling kan være sterkt avhengighetsskapende, men her er jeg helt uenig med deg. Det er VELDIG nøye med hva de spiller. Det er ikke bra for utviklingen til et barn å være eksponert for ting som er ment for voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...