Gå til innhold

Hva er det i hjernen på folk med psykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Marye skrev:

Fordi det gir psykiatriske symptomer og da får en behandling med medisiner av psykiatrien

Nei, folk med psykiatriske symptomer på grunn av hjernelidelser behandles ikke av psykiatrien og havner heller ikke på mentale institusjoner hvis de ikke klarer seg selv. De følges opp på geriatriske eller nevrologiske avdelinger med eksperter innenfor fagfeltet. Dette er en svært sårbar pasientgruppe som skal få slippe å være rundt psykisk syke personer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 12/1/2019 at 12:43 AM, Atomlynet said:

Det du sier er ikke riktig og heller ikke påvist. Hva tenker du om at det finnes mange psykiatriske pasienter som ikke har noen form nevrologiske sykdommer? 

Du må virkelig slutte å tulle. Alt du skriver her, er jo bare tull. Nevrologisk sykdom er ikke det samme som psykiatrisk sykdom, og det finnes en god del somatiske lidelser som kan gi både nevrologiske og psykiatriske sykdomstegn. Det er derfor vi utreder pasienter.

Helt siden Rudolph Wirchows tid, har vi vært klar over at dersom en pasient utviser symptomer på en sykdom, vil dette kunne avspeiles i biologisk substans ett eller annet sted i kroppen. Psykiatrien hadde lenge et problem med den forståelsen, fordi man ikke kunne vise til morfologiske endringer i vevsprøver - men i våre dager har vi helt andre muligheter til å påvise endringer i balanse eller syntese av ulike transmitterstoffer, hvordan disse avspeiler seg i hjerne- og nervevev, og hvordan funksjonelle signaler forstyrres, enten de er nevrokjemiske eller elektriske. Vi har økt kunnskap om hjernens funksjon, og kan påvise abnormale strukturer selv om vevet i seg selv ikke utviser noen patologisk forandring, men er atrofisk eller overuttrykt. Vi kan måle endringer i elektrisk aktivitet i hjernen, og attribuere dette til ulike sykdomstilstander, og vi kan gjøre komparativ analyse av hvor slike signaler uttrykkes, i forhold til hvor de skulle ha vært uttrykt, og hvilken intensitet de skulle ha hatt. VI har mulighet til å differensiere mellom psykiatriske symptomer som er sekundære til organ- eller nevrologisk lidelse, og det som sorterer under ren psykiatri - der vi finner unormal balanse mellom ulike transmitterstoffer, eller hvordan disses reseptorer og transportproteiner uttrykkes, og vi kan se hvordan det endrer hjernen funksjonelt.

Å si at denne dokumentasjonen ikke finnes, er å fornekte vitenskapen. Det kan i beste fall virke som om du er en sosiolog eller psykolog som forsøker å fjerne den biologiske komponenten fra klientene dine fordi du synes den underminerer ditt eget fagfelt. Men det er i beste fall. Jeg tror egentlig du bare vil lage støy i debatten.

Og nå kommer du til å skrive at jeg er kunnskapsløs, at ikke noe av dette kan dokumenteres, og at jeg ikke skal uttale meg fordi jeg ikke er lege/psykiater/forsker eller noe annet du finner relevant.

Slutt å ødelegge debattene. Du snakker bare tull, og lager passivt aggressive avsporinger med personfokus. Les heller litt fag, så du kan se hvor tåpelig du fremtrer. 

Anonymkode: 456c8...3ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...