Gå til innhold

Hva er det i hjernen på folk med psykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Witch24
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lav selvtillit kan man forbedre ved å ta vare på seg selv og trene og spise sunt, og relasjonsproblemer ved gradvis å trene på sosiale situasjoner. Og ellers tilegne seg ny kunnskap og ferdigheter feks ved internettstudier. Så vil angst og depresjon forsvinne!

Anonymkode: 5a3b1...238

Ikke på meg, sosiale relasjoner vil alltid være vanskelig pga dårlige erfaringer privat og i jobb og jeg har i tillegg asperger(skjønner ikke/ oppfatter ikke alt som skjer i sosialt samspill), kan jo hende fungerer på andre...jeg trener jo, og jobber tilrettelagt to dager i uka, gir meg mild angst, men later som ingenting...depresjonen er ikke alvorlig hele tiden, veksler mellom mild og moderat for det meste, angsten for sosiale settinger er der hele tiden, men stort sett mild heldigvis...har best selvtillit når jeg er m familie og de få, men nære vennene jeg har i rolig og kjente miljøer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Fallabella skrev:

Men hun har jo rett i det slik at folk ikke bare "kan skjerpe seg, eller jobbe seg ut av ting på egen hånd. Jobbe må de, helt klart! Men med hjelp og veiledning av noen som vet hvordan. Det er som å få en lekse du tar med hjem for å øve på om du ønsker å få det bedre psykisk :) 

Å ta seg sammen når man slite psykisk blir ofte bare surr ikke sant :) Man trenger en oppskrift og riktige verktøy :) 

Det hun eller du sier er ikke riktig. De må jobbe seg ut av ting på egen hånd uansett hvor mye hjelp de får fra andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på hvordan vi definerer. Bipolar er definitivt en nevrologisk sykdom i form at at hjernen fungerer annerledes enn et normalt menneske og gir lidelse. Bipolar kan ikke kureres, like lite som diabetes. 

Anonymkode: 54b99...4b6

Bipolar er en psykiatrisk diagnose. Bipolare pasienter får behandling og oppfølgning i psykiatrien, ikke på nevrologiske avdelinger, de har ingenting å tilby disse pasientene. 
Diagnosen stilles av psykolog, ikke av nevrolog. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
1 time siden, Atomlynet skrev:

Det hun eller du sier er ikke riktig. De må jobbe seg ut av ting på egen hånd uansett hvor mye hjelp de får fra andre. 

Folk kan som oftes ikke jobbe seg ut av ting ALENE er vel det som menes. Det er en jobb ja, men ikke uten å få hjelp til å vite hvordan 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fallabella skrev:

Folk kan som oftes ikke jobbe seg ut av ting ALENE er vel det som menes. Det er en jobb ja, men ikke uten å få hjelp til å vite hvordan 

De må jobbe med seg selv og sykdommen sin på egen hånd uansett hvor mye hjelp de får. Du klarer ikke overbevise meg om at det er feil. Ferdig snakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
1 minutt siden, Atomlynet skrev:

De må jobbe med seg selv og sykdommen sin på egen hånd uansett hvor mye hjelp de får. Du klarer ikke overbevise meg om at det er feil. Ferdig snakket.

Næmen a. Folk må jobbe sjøl ja. Men det må ha hjelp til å vite hvordan. De må få utlevert en oppskrift de tar med seg å gjennomfører og øver på den selv. Uten oppskrift blir det vanskelig, er det jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Atania skrev:

Bipolar er en psykiatrisk diagnose. Bipolare pasienter får behandling og oppfølgning i psykiatrien, ikke på nevrologiske avdelinger, de har ingenting å tilby disse pasientene. 
Diagnosen stilles av psykolog, ikke av nevrolog. 

Bipolar lidelser og mange andre psykiatriske lidelser klassifiseres som psykiatriske lidelser fordi de gir psykiatriske SYMPTOMER, men de er biokjemiske lidelser i hjernen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er hjernen som blir syk kan det resultere i psykiatriske symptomer i motsetning til når nyra blir syk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depresjon er ikke biokjemisk men bare feil tankegang!

Anonymkode: 5a3b1...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Depresjon er ikke biokjemisk men bare feil tankegang!

Anonymkode: 5a3b1...238

Min første depresjon ble utløst av for lite søvn På dataparty hadde ingenting med tanker å gjøre og medisiner har helt fjernet depresjonene og maniene og psykosene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, aiba skrev:

Bipolar lidelser og mange andre psykiatriske lidelser klassifiseres som psykiatriske lidelser fordi de gir psykiatriske SYMPTOMER, men de er biokjemiske lidelser i hjernen

Men bipolar (tidligere betegnet som manisk-depressiv lidelse) er ikke en nevrologisk sykdom, men en mental lidelse. 
 

Bipolare pasienter, sammen med feks. pasienter med borderline-forstyrrelse, tvangstanker, generalisert angst, depresjon, sosial angst osv. sorterer under psykiatrien, selv om alle er lidelser ‘i hjernen’ til pasientene. 
 

Nevrologiske sykdommer er feks. ALS, multipell sklerose, cerebral parese, hjerneslag, demens osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Depresjon er ikke biokjemisk men bare feil tankegang!

Anonymkode: 5a3b1...238

Det handler da ikke bare om feil tankegang. Jeg ble alvorlig deprimert i forkant av, og etter bruddet med min eks som hadde mishandlet meg i årevis også kom livskrisen i tillegg med å bo for seg selv for første gang, være alenemor 70% av tiden og ikke minst kom alle reaksjonene på å ha blitt utsatt for psykisk vold fra jeg var 16 år kastet på meg. Klarte ikke spise, klarte ikke sove. Til slutt måtte jeg legges inn og andre psykiske lidelser som nok har ligget latent i meg eksploderte og slo ut for fullt. Det medførte flere år i helvete, mange innleggelser, nesten dødd flere ganger og det er først nå etter 3,5 år at jeg virkelig er i stand til å jobbe med tankene mine. Som jo også trengs å jobbe med. Men det er ikke det med at jeg er deprimert eller tenker feil som jobbes mest med hos meg. For jeg er faktisk ganske god på depresjonsmestring. Jeg har derimot traumer og store relasjonsskader og et generelt høyt lidelsestrykk. 

Hadde det bare vært at jeg hadde feil tankegang så hadde jeg ikke blitt så alvorlig syk. Det blir alt for enkelt å påstå at feil tankegang er eneste  årsake til depresjon. 

Anonymkode: d831b...479

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp CR bilder av mennesker med depresjon, angst osv. Da kan du se hvordan hjerneaktiviteten i hjernen endrer seg

Anonymkode: 6f057...482

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Atania skrev:

Men bipolar (tidligere betegnet som manisk-depressiv lidelse) er ikke en nevrologisk sykdom, men en mental lidelse. 
 

Bipolare pasienter, sammen med feks. pasienter med borderline-forstyrrelse, tvangstanker, generalisert angst, depresjon, sosial angst osv. sorterer under psykiatrien, selv om alle er lidelser ‘i hjernen’ til pasientene. 
 

Nevrologiske sykdommer er feks. ALS, multipell sklerose, cerebral parese, hjerneslag, demens osv. 

Som før påpekt det regnes under psykiatrien som en mental lidelse fordi hjernefeilen gir psykiske symptomer ikke fordi det ikke egentlig er nevrologisk 

Endret av Marye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marye skrev:

Som før påpekt det regnes under psykiatrien som en mental lidelse fordi hjernefeilen gir psykiske symptomer ikke fordi det ikke egentlig er nevrologisk 

Nei det stemmer jo ikke. Bipolar lidelse er ikke en ‘hjernefeil’ mer enn feks. angst eller depresjon er det. 

Som ved lignende mentale lidelser skyldes ubalansen i hjernekjemien både biologiske (arvelige), psykologiske og sosiale faktorer. 
 

En nevrolog har som sagt ingenting å tilby en bipolar pasient, hverken når det gjelder utredning, diagnostikk, behandling eller medisinering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Atania skrev:

Nei det stemmer jo ikke. Bipolar lidelse er ikke en ‘hjernefeil’ mer enn feks. angst eller depresjon er det. 

Som ved lignende mentale lidelser skyldes ubalansen i hjernekjemien både biologiske (arvelige), psykologiske og sosiale faktorer. 
 

En nevrolog har som sagt ingenting å tilby en bipolar pasient, hverken når det gjelder utredning, diagnostikk, behandling eller medisinering. 

Fordi det gir psykiatriske symptomer og da får en behandling med medisiner av psykiatrien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marye skrev:

Fordi det gir psykiatriske symptomer og da får en behandling med medisiner av psykiatrien

...og fordi det er en mental, ikke en nevrologisk lidelse. Igjen, hvilken nytte hadde en bipolar pasient hatt av en legetime hos nevrolog? Tvangstanker, hallusinasjoner, klaustrofobi er også lidelser som ‘skjer i hjernen’, men de er allikevel ikke nevrologiske sykdommer. 
 

Nevrologiske sykdommer skyldes organiske sykdomsprosesser et sted i nervesystemet, i sentralnervesystemet (hjernen og ryggmargen) eller det perifere nervesystemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...