Gå til innhold

Hva er det i hjernen på folk med psykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, Atomlynet skrev:

Så du klarer ikke forklare? Tenkte meg det. Tullet ditt blir ikke overbevisende når det mangler forklaring og du bør ikke bli sur av den grunn. Hade. 

Du drifter jo deg selv loddrett ut i denne diskusjonen. 

Anonymkode: aa1b2...714

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du drifter jo deg selv loddrett ut i denne diskusjonen. 

Anonymkode: aa1b2...714

Driter.... 

Anonymkode: aa1b2...714

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som voksen er alle ansvarlig for å skape seg et liv. Heldigvis har det aldri vært bedre muligheter!

Anonymkode: 5a3b1...238

Selv om man er voksen så betyr det ikke at man klarer alt. Det er vanskeligere i dag å få hjelp hos psykolog som ikke er privat, enn det det var før. Kunnskapen har selvfølgelig økt, men er man ikke veldig syk så er det ikke alltid man får hjelp. 

Jeg har slitt etter en traumatisk oppvekst med seksuelt misbruk, omsorgssvikt, mobbing etc. Jeg har nå klart å fungere veldig godt i 12 til nå (etter hjelp såklart) , da alt har kommet tilbake. Jeg har depresjon, ptsd, angst, relasjons vansker mm. men fikk så vidt hjelp i det offentlige. 

Man er selvfølgelig ansvarlig for sitt eget liv, men noen ganger støter man på en vegg som er vanskelig å komme forbi. 

Anonymkode: aa1b2...714

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utvikler perioder med kraftig depresjoner om jeg spiser mat som gir meg betennelser i kroppen. Jeg har mange intoleranser, allergier og et par kroniske sykdommer. Når jeg så spiser mat jeg burde unngå så blir det ubalanse i kroppen og også i hjernen går jeg utifra. Jeg får ivertfall depresjoner helvete og som oftest går de over om jeg går på en sunnere diett igjen og kvitter meg med den maten jeg ikke burde ha. 

Personlig tenker jeg at depresjon har en stor sammenheng med mat...

Anonymkode: 8c636...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg utvikler perioder med kraftig depresjoner om jeg spiser mat som gir meg betennelser i kroppen. Jeg har mange intoleranser, allergier og et par kroniske sykdommer. Når jeg så spiser mat jeg burde unngå så blir det ubalanse i kroppen og også i hjernen går jeg utifra. Jeg får ivertfall depresjoner helvete og som oftest går de over om jeg går på en sunnere diett igjen og kvitter meg med den maten jeg ikke burde ha. 

Personlig tenker jeg at depresjon har en stor sammenheng med mat...

Anonymkode: 8c636...bff

*vil bare legge til før noen angriper meg om at nå snakker jeg langt ifra alle, siden depresjoner også kan skyldes traumatiske opplevelser og diverse fra fortiden. 
Men finnes dem som utvikler depresjoner uten noe spesifike grunner også...

Anonymkode: 8c636...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du drifter jo deg selv loddrett ut i denne diskusjonen. 

Anonymkode: aa1b2...714

Driter.... 

Anonymkode: aa1b2...714

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan mobbing og trakassering i barndommen ødelegge hele livet ditt i voksen alder ??

Anonymkode: 5a3b1...238

Det kan det selvsagt gjøre og det skjer nok ofte.  Man blir ikke automatisk kvitt traumer bare fordi man blir voksen.  Trodde dette var almenkunnskap. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. De har jo ikke funnet noen svar på det. De har bare teorier. Men det handler såklart om hjernen, men fra mitt egent synspunkt så tenker jeg at det er noe med sjelen å gjøre også. Følelsene og energien din. 

Anonymkode: 9c12b...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
8 timer siden, SupaWoman skrev:

Du må være svært lite oppdatert.  Man kan ikke bare "jobbe med seg selv" når det gjelder mange psykiske sykdommer like lite som du kan det om du har MS eller kreft.  

Helt riktig! Kunnskap og veiledning må til for å mestre utfordringene man har. Da gjelder det viten om hva som skjer i hjernen vår, hvordan mennesket fungerer og hvordan vi best kan håndtere de ulike måtene plager viser seg på. Det er kjent at ved å jobbe riktig så kan tankemønstre endres slik at uhensiktsmessige reaksjoner i systemet vårt endrer seg til det positive. Det viktigste er å skape et håp om endring synes jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
7 timer siden, Atomlynet skrev:

Da tror du feil. I mange behandlingsformer for psykiske lidelser får man hjelp til selvhjelp som er hjelp til å jobbe med seg selv. I motsetning til somatiske lidelser der det er legen som står for mesteparten av jobben, må pasienten selv ta den største delen av arbeidet for å bli bedre ved psykisk sykdom og ansvaret for bedring skyves nærmere pasienten selv. 

Men hun har jo rett i det slik at folk ikke bare "kan skjerpe seg, eller jobbe seg ut av ting på egen hånd. Jobbe må de, helt klart! Men med hjelp og veiledning av noen som vet hvordan. Det er som å få en lekse du tar med hjem for å øve på om du ønsker å få det bedre psykisk :) 

Å ta seg sammen når man slite psykisk blir ofte bare surr ikke sant :) Man trenger en oppskrift og riktige verktøy :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Witch24
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan mobbing og trakassering i barndommen ødelegge hele livet ditt i voksen alder ??

Anonymkode: 5a3b1...238

Det som skjer i barndommen er med på å forme deg som voksen. Man kan ende opp med lav selvtillit og relasjonsproblemer av mobbing og trakassering. Depresjon og angst osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fortell meg HVOR psykisk sykdom sitter i hjernen slik det kan kurerer og opereres bort! 
 

Jeg ønsker ikke å ha denne frynsete og psyke psyken, jeg vil være frisk og som andre normale mennesker! 
 

Eller vent, kansje jeg hadde vært ett normalt menneske uten all mobbingen, onsorgssvikten, trakasseringen og utestengingen som barn? Kansje jeg hadde følt meg som ett fullverdig menneske, som ett menneske som fullt ut fortjener dette livet, som ett fullt fungerende menneske med arbeid, utdanning, hus, bil, familie og alt det der. 
 

Spol tilbake og gi meg en fullverdig barndom for så å sammenligne hjernen min slik den er nå og slik den kunne vert, finner du kansje da ut hvor psykisk sykdom sitter??!!!! 

Anonymkode: 53f38...d47

Ja det ligger lagret i din amygdala :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

En normal person blir ikke plustelig deprimert av seg selv. Men det er veldig vanlig at de som blir deprimert ikke har selvinnsikten til å forstå hvor deprisjone kommer fra, og tenke at "alt er fint". Men med en gang man spør dem videre er det ganske åpenbart at de for eks tar til seg mye, grubler, stresser eller har hendelser før i livet som fortsatt preger dem eller smo har påvirket tankers- og følelsesmønsteret deres

Jeg har både grublet og stresset uten at det har ført til depresjon. Men, jeg har også vært deprimert. Det eneste som hjalp da var antidepressiva. De virket øyeblikkelig. Da jeg seponerte etter ca. et halvt år var det for tidlig og jeg kjente symptomene komme tilbake ganske nøyaktig en uke etter jeg hadde sluttet helt. Jeg begynte på medisiner igjen (etter avtale med legen, selvsagt) og ble frisk igjen. Tre år etter merket jeg at kroppen ikke trengte medisinene lenger og jeg seponerte igjen. Dette er 10 år siden og jeg har funket fint siden det (og det er neimen ikke pga. mangel av stressfaktorer :ler: ) 

Jeg undret meg litt over fenomenet mens jeg gikk på medisiner, ettersom jeg har flere familiemedlemmer som også har vært nødt til å gå på antidepressiva og spurte faktisk legen om det fantes noen test som kunne bestemme om det var en arvelig kjemisk ubalanse som fulgte den slektsgrenen. Det var det ikke, dvs. det kunne muligens gått an ved å analysere spinalveske, men det syntes jeg hørtes så omfattende ut at jeg ville ikke en gang prøve å overtale slektninger til å gjøre det og jeg ville i grunnen vært skeptisk til det selv også. 

Endret av Cata
Trykkfeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Witch24 skrev:

Det som skjer i barndommen er med på å forme deg som voksen. Man kan ende opp med lav selvtillit og relasjonsproblemer av mobbing og trakassering. Depresjon og angst osv.

Lav selvtillit kan man forbedre ved å ta vare på seg selv og trene og spise sunt, og relasjonsproblemer ved gradvis å trene på sosiale situasjoner. Og ellers tilegne seg ny kunnskap og ferdigheter feks ved internettstudier. Så vil angst og depresjon forsvinne!

Anonymkode: 5a3b1...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lav selvtillit kan man forbedre ved å ta vare på seg selv og trene og spise sunt, og relasjonsproblemer ved gradvis å trene på sosiale situasjoner. Og ellers tilegne seg ny kunnskap og ferdigheter feks ved internettstudier. Så vil angst og depresjon forsvinne!

Anonymkode: 5a3b1...238

Da har du vanvittig lav kunnskap om psykisk sykdom. 

Anonymkode: aa1b2...714

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Fallabella skrev:

Ja det ligger lagret i din amygdala :) 

Hvordan krympe den helvetes amygdalaen?

Anonymkode: 5adcd...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du vanvittig lav kunnskap om psykisk sykdom. 

Anonymkode: aa1b2...714

Det er helt utrolig i disse opplyste tider at noen kan være så uvitende.  Mistenker at det ikke er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan krympe den helvetes amygdalaen?

Anonymkode: 5adcd...424

Kunne godt tenke meg å nappe ut min egen! 😅 man må lære hvordan dette fungerer og lære å hanskes med det, da roer den seg på sikt, det er min erfaring 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...