Gå til innhold

Hva er det i hjernen på folk med psykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykisk sykdom! 
Asperger, autisme, ADD, DEPRESJON (kommer ofte som en konsekvens). 

Anonymkode: 5adcd...424

Verken asperger eller autisme er psykiske sykdommer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Atomlynet skrev:

Psykisk sykdom skyldes ikke et problem med hjernen eller nevrologien sådan, det som er problemet er at pasienten bruker den friske hjernen sin på feil måte. Det er tankemønstrene som må endres og da må man jobbe med seg selv rett og slett. 

Ja men hvor gikk det galt? Hvorfor får noen så negativ tankegang ? 
Som tidligere upopulær og litt mobbet så hae dette forfulgt meg hele livet. Jeg har skaffet meg jobber da jeg ikke mestret utdannelse. Jeg er rett og slett ikke skoleflink. 
 

Anonymkode: 5adcd...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Atomlynet skrev:

Psykisk sykdom skyldes ikke et problem med hjernen eller nevrologien sådan, det som er problemet er at pasienten bruker den friske hjernen sin på feil måte. Det er tankemønstrene som må endres og da må man jobbe med seg selv rett og slett. 

Du må være svært lite oppdatert.  Man kan ikke bare "jobbe med seg selv" når det gjelder mange psykiske sykdommer like lite som du kan det om du har MS eller kreft.  

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Cata said:

Neida, i kjemien, ikke nødvendigvis i livet. Altså serotonin. ;) 

Det er ganske åpenbart at hendelser påvirker "kjemien". Man blir ikke deprimert ut av ingenting, med mindre man har en alvorlig  sykdom (for eksempel lupus) som påvirker for eks produksjon av tryptofaen. En normal person blir ikke plustelig deprimert av seg selv. Men det er veldig vanlig at de som blir deprimert ikke har selvinnsikten til å forstå hvor deprisjone kommer fra, og tenke at "alt er fint". Men med en gang man spør dem videre er det ganske åpenbart at de for eks tar til seg mye, grubler, stresser eller har hendelser før i livet som fortsatt preger dem eller smo har påvirket tankers- og følelsesmønsteret deres

Anonymkode: 54b99...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HalldirV2 skrev:

Både nevrologi og den kjemiske sammensettingen/balansen i hjernen er essensielle her. 

Det du sier er ikke riktig og heller ikke påvist. Hva tenker du om at det finnes mange psykiatriske pasienter som ikke har noen form nevrologiske sykdommer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Atomlynet skrev:

Det du sier er ikke riktig og heller ikke påvist. Hva tenker du om at det finnes mange psykiatriske pasienter som ikke har noen form nevrologiske sykdommer? 

Det jeg sier er så visst påvist, og er konsensus innen psykiatrien. Du skal være ganske alternativ dersom du tror det psykiske er uavhengig av det somatiske. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, SupaWoman skrev:

Du må være svært lite oppdatert.  Man kan ikke bare "jobbe med seg selv" når det gjelder mange psykiske sykdommer like lite som du kan det om du har MS eller kreft.  

Da tror du feil. I mange behandlingsformer for psykiske lidelser får man hjelp til selvhjelp som er hjelp til å jobbe med seg selv. I motsetning til somatiske lidelser der det er legen som står for mesteparten av jobben, må pasienten selv ta den største delen av arbeidet for å bli bedre ved psykisk sykdom og ansvaret for bedring skyves nærmere pasienten selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Atomlynet said:

Det du sier er ikke riktig og heller ikke påvist. Hva tenker du om at det finnes mange psykiatriske pasienter som ikke har noen form nevrologiske sykdommer? 

Det kommer helt an på hvordan vi definerer. Bipolar er definitivt en nevrologisk sykdom i form at at hjernen fungerer annerledes enn et normalt menneske og gir lidelse. Bipolar kan ikke kureres, like lite som diabetes. 

Anonymkode: 54b99...4b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Det jeg sier er så visst påvist, og er konsensus innen psykiatrien. Du skal være ganske alternativ dersom du tror det psykiske er uavhengig av det somatiske. 

Har du hørt sånn tull? Klarer du å forklare hvorfor du tror det er påvist eller konsensus innen psykiatrien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på hvordan vi definerer. Bipolar er definitivt en nevrologisk sykdom i form at at hjernen fungerer annerledes enn et normalt menneske og gir lidelse. Bipolar kan ikke kureres, like lite som diabetes. 

Anonymkode: 54b99...4b6

Bipolar er en psykiatrisk sykdom og en psykisk lidelse, ikke en nevrologisk en. Slik er den sykdommen også klassifisert. At du mener noe annet betyr selvfølgelig ingenting fagrelatert til lidelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell meg HVOR psykisk sykdom sitter i hjernen slik det kan kurerer og opereres bort! 
 

Jeg ønsker ikke å ha denne frynsete og psyke psyken, jeg vil være frisk og som andre normale mennesker! 
 

Eller vent, kansje jeg hadde vært ett normalt menneske uten all mobbingen, onsorgssvikten, trakasseringen og utestengingen som barn? Kansje jeg hadde følt meg som ett fullverdig menneske, som ett menneske som fullt ut fortjener dette livet, som ett fullt fungerende menneske med arbeid, utdanning, hus, bil, familie og alt det der. 
 

Spol tilbake og gi meg en fullverdig barndom for så å sammenligne hjernen min slik den er nå og slik den kunne vert, finner du kansje da ut hvor psykisk sykdom sitter??!!!! 

Anonymkode: 53f38...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Atomlynet skrev:

Bipolar er en psykiatrisk sykdom og en psykisk lidelse, ikke en nevrologisk en. Slik er den sykdommen også klassifisert. At du mener noe annet betyr selvfølgelig ingenting fagrelatert til lidelsen. 

Klart bipolar er en psykisk lidelse, men man kan likevel ikke bare "jobbe med seg selv" og så bli frisk fra den.

Anonymkode: 323ee...ef7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Atomlynet skrev:

Har du hørt sånn tull? Klarer du å forklare hvorfor du tror det er påvist eller konsensus innen psykiatrien?

Når du har lagt fra deg boka til Durek Verett, så kan du lese deg opp på moderne medisin. Jeg foreslår at du starter med nevrotransmittere, serotonin og nordrenalin. Peace out. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart bipolar er en psykisk lidelse, men man kan likevel ikke bare "jobbe med seg selv" og så bli frisk fra den.

Anonymkode: 323ee...ef7

Bipolar har ingen kur, men ingen har bevist at man ikke kan bli frisk fra lidelsen av den grunn. Så det du påstår om at man ikke kan bli frisk fra det med å jobbe med seg selv er ikke noe du vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Når du har lagt fra deg boka til Durek Verett, så kan du lese deg opp på moderne medisin. Jeg foreslår at du starter med nevrotransmittere, serotonin og nordrenalin. Peace out. 

Så du klarer ikke forklare? Tenkte meg det. Tullet ditt blir ikke overbevisende når det mangler forklaring og du bør ikke bli sur av den grunn. Hade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spol tilbake og gi meg en fullverdig barndom for så å sammenligne hjernen min slik den er nå og slik den kunne vert, finner du kansje da ut hvor psykisk sykdom sitter??!!!!

Hvordan kan mobbing og trakassering i barndommen ødelegge hele livet ditt i voksen alder ??

Anonymkode: 5a3b1...238

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan kan mobbing og trakassering i barndommen ødelegge hele livet ditt i voksen alder ??

Anonymkode: 5a3b1...238

Psykisk sykdom er ikke nødvendigvis tidsbestemt.

Anonymkode: e867c...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan mobbing og trakassering i barndommen ødelegge hele livet ditt i voksen alder ??

Anonymkode: 5a3b1...238

🤦‍♀️

Anonymkode: aa1b2...714

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Atomlynet skrev:

Så du klarer ikke forklare? Tenkte meg det. Tullet ditt blir ikke overbevisende når det mangler forklaring og du bør ikke bli sur av den grunn. Hade. 

Problemet er at du ikke kan noe som helst om dette. Når du ikke følger med på fagfeltet, blir du for svak i denne tråden til at folk orker å ta deg og skribleriene dine seriøst. Det er ikke andre som skal forklare deg, det er du som må oppdatere deg.

Anonymkode: 5d46d...429

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykisk sykdom er ikke nødvendigvis tidsbestemt.

Anonymkode: e867c...bfd

Som voksen er alle ansvarlig for å skape seg et liv. Heldigvis har det aldri vært bedre muligheter!

Anonymkode: 5a3b1...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...