Gå til innhold

Hva er det i hjernen på folk med psykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er feks en sammenheng mellom depresjon og lavt serotoninnivå. 

Anonymkode: e2e08...1bd

Har du hørt sånn tull? Klarer du å bevise eller dokumentere at depresjon skyldes for lite serotonin?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic
2 minutter siden, Atomlynet skrev:

Har du hørt sånn tull? Klarer du å bevise eller dokumentere at depresjon skyldes for lite serotonin?

Det er en av flere teorier. Tror det står på Wikipedia også. Les. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, theTitanic skrev:

La meg rette deg litt: 

Asberger er en form for autisme.

Autisme er ikke en sykdom, men et syndrom.  en utviklingsforstyrrelse.

Add/adhd er nevrologisk sykdom. 

Depresjon er et symptom på annen sykdom eller mangel på signalstoffer som bidrar til kommunikasjon mellom nervecellene i hjernen. Man kan bli frisk fra depresjon. 

 

Det er ikke riktig. ADHD/ADD er en psykisk sykdom som har diagnosekode F90 blandt de andre psykiske sykdommene i ICD-10. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, theTitanic skrev:

Det er en av flere teorier. Tror det står på Wikipedia også. Les. 

Mener du at man kan stole på alt som står på Wikipedia? Og mener du også at upåviste teorier beviser noe? Isåfall så har jeg et tredje spørsmål og det er om hvor mange alternative ting som stjernetegn, homeopati, krystallhealing osv du tror på? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
10 minutter siden, Atomlynet skrev:

Det er ikke riktig. ADHD/ADD er en psykisk sykdom som har diagnosekode F90 blandt de andre psykiske sykdommene i ICD-10. 

Du hadde rett. Før var det en nevropsykologisk utredning for det, men nå står det psykiatrisk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
3 minutter siden, Atomlynet skrev:

Mener du at man kan stole på alt som står på Wikipedia? Og mener du også at upåviste teorier beviser noe? Isåfall så har jeg et tredje spørsmål og det er om hvor mange alternative ting som stjernetegn, homeopati, krystallhealing osv du tror på? 

Litt forskjell på Wikipedia og stjernetegn da. Og hvem gidder vel å finne frem i bøker for å bevise fakta i en kg tråd? Jeg bruker ikke så mye tid her, og det er heller ikke veldig viktig for meg å overbevise anonyme brukere på kg om at jeg har rett.  Wikipedia var et eksempel noen finner på sekunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, theTitanic skrev:

Du hadde rett. Før var det en nevropsykologisk utredning for det, men nå står det psykiatrisk. 

Jeg hadde i grunn håpet på å krangle lenge om det der. Er ikke noe gøy når folk er enige. Men som du sier så trodde de før at tilstanden var nevrologisk og skyldes dopaminmangel, men etterhvert så gikk det vist opp for fagfeltet at det var ikke helt sånn allikevel. 

Endret av Atomlynet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at autisme er utviklingsforstyrrelse, men disse øker sjansen for depresjonen. Logisk sett fordi de ikke strekker til i samfunnet. Noe i hjernen til autister er ødelagt med andre ord. 

Anonymkode: 5adcd...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, theTitanic skrev:

Litt forskjell på Wikipedia og stjernetegn da. Og hvem gidder vel å finne frem i bøker for å bevise fakta i en kg tråd? Jeg bruker ikke så mye tid her, og det er heller ikke veldig viktig for meg å overbevise anonyme brukere på kg om at jeg har rett.  Wikipedia var et eksempel noen finner på sekunder. 

Klarer du ikke dokumentere eller bevise det altså? Det sier vel sitt og uten noe dokumentasjon eller beviser så blir jeg ikke overbevist av det tullet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok at autisme er utviklingsforstyrrelse, men disse øker sjansen for depresjonen. Logisk sett fordi de ikke strekker til i samfunnet. Noe i hjernen til autister er ødelagt med andre ord. 

Anonymkode: 5adcd...424

Nei. Autister blir deprimert når de blir fordømt og rakket ned på eller stadig blir bedt om at det " bare er å ta seg sammen". Det å ikke være bra nok og stadig klandres for å være annerledes. Det er ikke kun for autister, men for de fleste som er annerledes enn normalen og som er sensitive for kritikk. Samfunnets møte med enkeltmennesket har nesten alt å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på sykdommen, men for dem som har depresjon er det vel snarere mangel på noe heller enn noe som ER der. Det er en grunn til at antidepressiva gjerne hemmer serotoninopptaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, theTitanic skrev:

Nei. Autister blir deprimert når de blir fordømt og rakket ned på eller stadig blir bedt om at det " bare er å ta seg sammen". Det å ikke være bra nok og stadig klandres for å være annerledes. Det er ikke kun for autister, men for de fleste som er annerledes enn normalen og som er sensitive for kritikk. Samfunnets møte med enkeltmennesket har nesten alt å si. 

Men HVEM er samfunnet? Jeg er selv «annerledes» og det er ikke tull. Har hørt det i bhg, skolen, fhs og yrkeslivet. Men keg kan jo bli dømmende mot andre jeg og, og det var jeg som barn og, men det har mye med måten voksne snakket om dem på. Jeg fikk ingen ordentlig oppfølging på den tiden, mangel på kunnskap og dårlig opplegg av dem. Men en gutt i klassen hadde ADHD, og det merkes på oppførselen. Men da de voksne tok det opp med oss og at hab gikk på medisiner så ble det mer skremmende for meg. Tenkte at det kanskje var noe galt med ham osv. 

Anonymkode: 5adcd...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cata skrev:

Kommer vel litt an på sykdommen, men for dem som har depresjon er det vel snarere mangel på noe heller enn noe som ER der. Det er en grunn til at antidepressiva gjerne hemmer serotoninopptaket.

Ja det er dette jeg lurer på. Depresjon må komme av at noe mangler i livet. 

Anonymkode: 5adcd...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja det er dette jeg lurer på. Depresjon må komme av at noe mangler i livet. 

Anonymkode: 5adcd...424

Neida, i kjemien, ikke nødvendigvis i livet. Altså serotonin. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Cata skrev:

Neida, i kjemien, ikke nødvendigvis i livet. Altså serotonin. ;) 

Dette er jo også en viss forklaring. 
men da er det kanskje ikke så mye å gjøre noe med..

Anonymkode: 5adcd...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cata skrev:

Kommer vel litt an på sykdommen, men for dem som har depresjon er det vel snarere mangel på noe heller enn noe som ER der. Det er en grunn til at antidepressiva gjerne hemmer serotoninopptaket.

Antidepressiva som hemmer serotoninopptak hadde ikke kunne fungert hvis det manglet serotonin. Så noe mangel har dem ikke. Ved påvist serotoninmangel er det heller ingen medisiner som hemmer serotoninopptak som er indisert, da brukes monoamin oksidase hemmere istedet. 

Anonymkode: 4b37f...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er jo også en viss forklaring. 
men da er det kanskje ikke så mye å gjøre noe med..

Anonymkode: 5adcd...424

Hallo! Nå har de funnet ut at det kan være en sammenheng mellom tarmflora og depresjon. Mye er rett og slett kjemi.

Dette burde ikke komme som noen stor overraskelse, med tanke på hvordan diverse rusmidler kan gi oss lykkefølelse.

Anonymkode: 191ed...fe9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er sykdommen i hjernen deres? De sier at dette teller på lik linje med fysisk. 

Anonymkode: 5adcd...424

Hørt om nevrologi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Hørt om nevrologi? 

Psykisk sykdom skyldes ikke et problem med hjernen eller nevrologien sådan, det som er problemet er at pasienten bruker den friske hjernen sin på feil måte. Det er tankemønstrene som må endres og da må man jobbe med seg selv rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Atomlynet skrev:

Psykisk sykdom skyldes ikke et problem med hjernen eller nevrologien sådan, det som er problemet er at pasienten bruker den friske hjernen sin på feil måte. Det er tankemønstrene som må endres og da må man jobbe med seg selv rett og slett. 

Både nevrologi og den kjemiske sammensettingen/balansen i hjernen er essensielle her. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...